Gå til innhold

Aspergers og å lære kinesisk. Big Bang Theory.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, sitter og ser på The Big Bang Theory hvor Sheldon Cooper prøver å lære kinesisk. Sheldon Cooper er et geni med symptomer som minner om aspergers. I episoden sliter Sheldon med å lære kinesisk(mandarin) selv om han er utrolig flink med språk generelt og kan alle reglene. Det jeg lurer på er om dette bare er serien som prøver å være morsom ved å gjøre karakteren Sheldon dum når det kommer til å lære kinesisk eller om en med aspergers vil slite med å lære kinesisk pga tonesystemet i språket.  

Anonymkode: fd88d...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, sitter og ser på The Big Bang Theory hvor Sheldon Cooper prøver å lære kinesisk. Sheldon Cooper er et geni med symptomer som minner om aspergers. I episoden sliter Sheldon med å lære kinesisk(mandarin) selv om han er utrolig flink med språk generelt og kan alle reglene. Det jeg lurer på er om dette bare er serien som prøver å være morsom ved å gjøre karakteren Sheldon dum når det kommer til å lære kinesisk eller om en med aspergers vil slite med å lære kinesisk pga tonesystemet i språket.  

Men han har ikke Aspergers, han påpeker flere ganger at moren hans tok han til utredning da han var barn.

Anonymkode: f9f54...fa2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du møtt en med asperger, har du møtt en med asperger. Som alle andre er de forskjellige, noen vil ha lettere for å lære mandarin enn andre. 

Anonymkode: 31bf5...3ae

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraten min har asperger og lærte seg Japansk hjemme i stua. Flytende nok til å kunne rette på oversetting i filmer og sånn. Når han er lei seg og føler seg dum, ler vi andre på egne vegne og trøster han med at han har mer hjernekapasitet enn halve kommunen til sammen. Jeg vrt at alle asperger er ulike osv, men jeg blir fascinert over hvor fort og grundig de kan sette seg inn i det de liker 

Anonymkode: 60cc4...852

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ughhhh, ingen av karakterne i den serien viser oppførsel som vitner om høyt intelligente mennesker. Selv høyt intelligente mennesker med asperger (la oss si 135 i iq+) er ikke så dumme som de karakterene er. Faktisk kan høyt intelligente aspergere være mer sosialt intelligente enn gjennomsnittlige "normale" mennesker, fordi de lærer å forstå mennesker ved å leve seg inn i hvordan de tenker og føler. Noe som er mulig for veldig intelligente autister. De vil ikke ha den automatiske sosiale responsen, eller en automatisk forståelse, men den tenkende delen der de kan se mønster, sammenhenger osv fungerer bra nok til å kompensere. 

Når det gjelder spørsmålet ditt, så har jeg ikke hørt om forskning rundt det. 

Anonymkode: 933d3...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kameraten min har asperger og lærte seg Japansk hjemme i stua. Flytende nok til å kunne rette på oversetting i filmer og sånn. Når han er lei seg og føler seg dum, ler vi andre på egne vegne og trøster han med at han har mer hjernekapasitet enn halve kommunen til sammen. Jeg vrt at alle asperger er ulike osv, men jeg blir fascinert over hvor fort og grundig de kan sette seg inn i det de liker 

Anonymkode: 60cc4...852

Men japansk har jo ikke toner, som kinesisk. Japansk kan høres ganske monotont ut, litt slik som noen autister snakker. Så ja, tror ikke aspergere vil ha problemer med kinesisk. Autister (som ikke er morsmålsbrukere selvfølgelig) muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om personer med aspergers f.eks har problemer med å lære toner?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

De har ikke større eller mindre problemer enn andre.

Anonymkode: 82c32...573

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Ikke generelt. Min gutt har spilt instrument i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men han har ikke Aspergers, han påpeker flere ganger at moren hans tok han til utredning da han var barn.

Han har lest og lært seg mye om asperger (Jim Parsons, altså) og spiller rollen ut fra at han har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Måbarefåsiat... said:

Ikke generelt. Min gutt har spilt instrument i mange år. 

Takk! Har googlet litt rundt og sett at personer med autisme kan slite med stemmeleie. Så kan være det er der de har hentet inspirasjonen fra? 

2 minutter siden, Måbarefåsiat... said:

Han har lest og lært seg mye om asperger (Jim Parsons, altså) og spiller rollen ut fra at han har det. 

Ja, det har jeg også lest. Samtidig har ikke serieskaperne ønsket å bekrefte at karakteren skal ha aspergers. Men tror man trygt kan si at deler av karakteren er inspirert av aspergers-diagnosen. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok karakteren er mer inspirert av å være en smart person som har dårlige sosiale antenner. Og de gjorde en dårlig jobb. 

En person med 150 i iq med asperger vil være bedre på det sosiale enn deg, ts. Han vil være såpass smart at han kan kompensere for svakhetene asperger kommer med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk! Har googlet litt rundt og sett at personer med autisme kan slite med stemmeleie. Så kan være det er der de har hentet inspirasjonen fra? 

Ja, det har jeg også lest. Samtidig har ikke serieskaperne ønsket å bekrefte at karakteren skal ha aspergers. Men tror man trygt kan si at deler av karakteren er inspirert av aspergers-diagnosen. 

TS

Stemmeleie kan være en utfordring. Min gutt sliter med inne-utestemme. Han er også ganske high pitch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Måbarefåsiat... said:

Stemmeleie kan være en utfordring. Min gutt sliter med inne-utestemme. Han er også ganske high pitch. 

Tusen takk for svar!

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror nok karakteren er mer inspirert av å være en smart person som har dårlige sosiale antenner. Og de gjorde en dårlig jobb. 

En person med 150 i iq med asperger vil være bedre på det sosiale enn deg, ts. Han vil være såpass smart at han kan kompensere for svakhetene asperger kommer med

Nå handler ikke tråden om Sheldon har aspergers, jeg har jo aldri hevdet at han har diagnosen. Jeg har kun sagt at han har symptomer som minner om aspergers og det er flere symptomer enn kun de sosiale antennen. Eksempel er hvor opptatt av rutiner han er og at han setter seg uvanlig godt inn i temaene han virkelig liker. 

Igjen jeg sier ikke at Sheldon har aspergers. Han har en TV-karakter. Men jeg syntes det var interessant å vite om episoden om kinesisk hadde noe med aspergers å gjøre. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2018 den 16.06, AnonymBruker skrev:

Has mor har aldri utreddet ham for Asperger, så Sheldon viser absolutt mange klassiske tegn på Asperger uten at dette har vært et tema i serien så langt. Han var testet om han var ''crazy'' og det er han ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
On 11/17/2018 at 5:03 PM, AnonymBruker said:

TS

Jeg har asperger og lærte kinesisk ganske lett. Tonene fikk jeg raskt grep om fordi jeg har sterk evne til å finsortere og imitere ulike lyder og tonefall. 😊

Anonymkode: 93863...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 17.11.2018 den 17.32, AnonymBruker skrev:

Når ting utvikler seg raskt får han problemer og vansker med å henge med. Spontanitet og plutselige endringer skaper alltid problemer for en med asperger.

Anonymkode: 962f4...abe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Asperger og lett for å lære andre språk. Så dette er ingen hindring for meg ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Rita87 skrev:

Jeg har Asperger og lett for å lære andre språk. Så dette er ingen hindring for meg ihvertfall...

Heldig. Jeg bruker lenger tid enn snittet på læring. 

Er verre for oss dumme aspergere :(

Anonymkode: c0e0c...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke dum. Aspergere er smarte 😉 Hva er hovedinteressen din? Er det ikke sånn for deg at det du interesserer deg for blir du god på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...