Gå til innhold

Kvinnegruppen Ottar en gjeng med Misandri? Nekter menn å tale.


Drakan

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-menn-a-tale-under-abortdemonstrasjon/70467871

Sitat

Randi Mobæk i Kvinnegruppa Ottar sier at menn er hjertelig velkommen til å støtte kvinnene i kampen, men forsvarer at de ikke får tale.

Dette fremstår som misandri og hat mot menn.
Hvorfor skal ikke menn kunne tale? Klart menn skal kunne prate. Hvor er feminister i denne saken? 
Dette fremstår ekstremt useriøst av en organisasjon å nekte menn å tale, slik kjønnsdiskriminerende adferd har ingenting å gjøre i 2018.

Det er ingen grunnlag for å forsvare dette, og synes ærlig talt feminister skal snakke ut mot dette. 
Finner dette provoserende å lese i avisa.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun forklarte det ganske greit hvorfor. Dette er en kvinnekamp!!!!

Jeg er ikke blankt enig i alt det OTTAR foretar seg, ofte syntes jeg de er vel radikale og nesten litt militante, men her er jo poenget at kvinner ønsker å bestemme over eget liv.

Du er velkommen til å være med å protestere, men denne dagen skal du ikke få skinne på talerstolen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drakan skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-menn-a-tale-under-abortdemonstrasjon/70467871

Dette fremstår som misandri og hat mot menn.
Hvorfor skal ikke menn kunne tale? Klart menn skal kunne prate. Hvor er feminister i denne saken? 
Dette fremstår ekstremt useriøst av en organisasjon å nekte menn å tale, slik kjønnsdiskriminerende adferd har ingenting å gjøre i 2018.

Det er ingen grunnlag for å forsvare dette, og synes ærlig talt feminister skal snakke ut mot dette. 
Finner dette provoserende å lese i avisa.

Dette er kvinnegruppa Ottar vi snakker om. De har vært i krangel med blandt annet organisasjoner som hjelper utsatte kvinner og de er gale.

At de vil nekte menn å holde tale til støtte for saken,burde de fleste skjønne er idiotisk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, tånegla skrev:

Hun forklarte det ganske greit hvorfor. Dette er en kvinnekamp!!!!

Jeg er ikke blankt enig i alt det OTTAR foretar seg, ofte syntes jeg de er vel radikale og nesten litt militante, men her er jo poenget at kvinner ønsker å bestemme over eget liv.

Du er velkommen til å være med å protestere, men denne dagen skal du ikke få skinne på talerstolen.

Når du sier "du", referer du til meg eller menn? 

Menn kan fint prate om abort, det er ikke snakk om at de skal bestemme over kvinnens kropp. Alle barn har en far, og menn burde kunne fint kunne prate om dette temaet. I et samfunn er det ikke bare "menn" eller "kvinner", det er folk, uansett alder, religion, kjønn, hudtone, osv. 

Menn er like relevant for fremtiden som kvinner, og alle stemmer burde belyses å høres. 
Hvis man ikke diskuterer noe uten å stigmatisere grupper med diskriminerende oppførsel, så har det ingenting å gjøre i det offentlige rom. Ottar gruppen kan gå ned på barnerommet til de lærer seg å oppføre seg modent og voksent i samfunnet.

"Menn" er visstnok en synd i Ottar, det å ha en kuk er vist avgjørende for om man blir hørt eller ikke hørt, om en man har relevante poeng å komme med. Kjønnsdiskriminering har ærlig talt ingenting å gjøre i dagens samfunn, og at slikt settes opp som positivt, er ærlig talt rystende.

Folk må skjønne bedre en å unnskylde slikt fra noen grupper, i alle fall når det er slikt åpenbart hat.

Jeg er for en fremtid hvor alle blir hørt, og har ingen ønsker om middelalderens lavmål av kjønnsdiskriminerende klasseskille og bestemmelses rett. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Drakan skrev:

Når du sier "du", referer du til meg eller menn?  Jeg refererer til menn.

Menn kan fint prate om abort, det er ikke snakk om at de skal bestemme over kvinnens kropp. Alle barn har en far, og menn burde kunne fint kunne prate om dette temaet. I et samfunn er det ikke bare "menn" eller "kvinner", det er folk, uansett alder, religion, kjønn, hudtone, osv.  Ser poenget ditt, men det er i dette tilfellet kvinnen som bærer den største byrden.  Og at menn skal kunne prate om temaet er jeg også enig i. Likevel ser jeg poenget til OTTAR om at det er kvinner som skal stå på talerstolen. Faktisk så fremstår denne mannen fra Venstre litt sutrete når han ikke får tale.  Om en kvinne hadde stått frem i avisen for å beklage seg over at hun ikke fikk tale i en demonstrasjon ifbm. for feks. prostata og ereksjonsproblemer hadde ingen lettet på et øyebryn. Dette er akkurat hva OTTAR ønsker å belyse i denne sammenheng.

Menn er like relevant for fremtiden som kvinner, og alle stemmer burde belyses å høres. 
Hvis man ikke diskuterer noe uten å stigmatisere grupper med diskriminerende oppførsel, så har det ingenting å gjøre i det offentlige rom. Ottar gruppen kan gå ned på barnerommet til de lærer seg å oppføre seg modent og voksent i samfunnet.

"Menn" er visstnok en synd i Ottar, det å ha en kuk er vist avgjørende for om man blir hørt eller ikke hørt, om en man har relevante poeng å komme med. Kjønnsdiskriminering har ærlig talt ingenting å gjøre i dagens samfunn, og at slikt settes opp som positivt, er ærlig talt rystende. Kjønnsdiskriminering skjer hele tiden Drakan, se hvordan sterke kvinnelige ledere blir uthengt kontra sine mannlige kolleger. Vi trenger OTTAR om ikke annet for å sparke igang slike debatter/diskusjoner som dette.

Folk må skjønne bedre en å unnskylde slikt fra noen grupper, i alle fall når det er slikt åpenbart hat. 

Jeg er for en fremtid hvor alle blir hørt, og har ingen ønsker om middelalderens lavmål av kjønnsdiskriminerende klasseskille og bestemmelses rett.  :blomst:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tånegla skrev:

Jeg refererer til menn.

Ser poenget ditt, men det er i dette tilfellet kvinnen som bærer den største byrden.  Og at menn skal kunne prate om temaet er jeg også enig i. Likevel ser jeg poenget til OTTAR om at det er kvinner som skal stå på talerstolen. Faktisk så fremstår denne mannen fra Venstre litt sutrete når han ikke får tale.  Om en kvinne hadde stått frem i avisen for å beklage seg over at hun ikke fikk tale i en demonstrasjon ifbm. for feks. prostata og ereksjonsproblemer hadde ingen lettet på et øyebryn. Dette er akkurat hva OTTAR ønsker å belyse i denne sammenheng.

Kjønnsdiskriminering skjer hele tiden Drakan, se hvordan sterke kvinnelige ledere blir uthengt kontra sine mannlige kolleger. Vi trenger OTTAR om ikke annet for å sparke igang slike debatter/diskusjoner som dette.

:blomst:

En ting først:
Kan du være så snill og sortere svarene dine utenfor sitat (folk kan tro det er noe jeg har sagt, og ikke se ditt svar) :) 
Det gjør det bare litt ryddigere om du kan lage egne sitatbobler for de delene du refererer før et svar, og gir en bedre oversikt for andre. Må bare si det da det blir kaotisk. :) 

Til saken. :) 
Hvem som bærer byrden eller ikke er ikke så relevant for hvem som skal prate om saken på talerstolen. Er jo diskriminering til de grader. Er ikke bare den mannen som ble utelukket, men flere. Han er en av de avisen gikk til for å høre synet til. 
Des flere som taler om en sak, des bedre, det vil jo gi langt større engasjement fra folket, flere kvinner og menn ville tatt opp dette spørsmålet når en politikker de følger tar til tale for en sak. 

Det var heler ikke snakk om at denne mannen skulle stå med eget manus å tale mot abort, men å representere en annen kvinne som ikke kunne komme. At kvinnen valgte denne mannen sier vel at hun har troen på at han kan dekke hennes syn på saken. Så ved at Ottar velger bort slike folk, selv om en kvinne har valgt de som representanter, hva sier det om Ottar? Har kvinner da ikke selvbestemmelse rett for hvem som kan tale deres sak? De har et manus, så uansett hvordan du snur på dette er det langt mer kritisk at Ottar nekter noen å tale for saken. Hva er det liksom Ottar prøver å belyse annet en at de diskriminerer basert på kjønn? 

Og jo faktisk, hadde noen diskriminert kvinner, så hadde det blitt ramaskrik og drama langt over husene i hvert norske hjem. 

Kjønnsdiskriminering skjer hele tiden ja, i de fleste tilfeller jeg har sett, er det menn det går ut over i Norges samfunn.
Lønn er et gammelt tema og kan klart bedres for kvinner, men jeg tenker på slikt som forelder rett og lignende. Menn mister muligheten til å møte egne barn. 😕 


Dog skal det sies, jeg hater menn som sikler på brystene mine, så er ikke dette over representert av de Norske menn. 
Helt ærlig er Norske menn flinke, og jeg er glad de engasjerer seg så mye for likeverd, og vil hjelpe å bidra i diskusjoner. 
Norge er heldigvis et ganske fornuftig land, derfor har jeg ingenting til overs for de situasjonene som oppstår med grupper som Ottar. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Drakan said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-menn-a-tale-under-abortdemonstrasjon/70467871

Dette fremstår som misandri og hat mot menn.
Hvorfor skal ikke menn kunne tale? Klart menn skal kunne prate. Hvor er feminister i denne saken? 
Dette fremstår ekstremt useriøst av en organisasjon å nekte menn å tale, slik kjønnsdiskriminerende adferd har ingenting å gjøre i 2018.

Det er ingen grunnlag for å forsvare dette, og synes ærlig talt feminister skal snakke ut mot dette
Finner dette provoserende å lese i avisa.

Vi er ikke imot det.

Hvorfor skal menn plutselig ha et ønske om å tale under en abortdemonstrasjon, når de aldri forsvarer kvinners rett til selvbestemt abort i mediene ellers? Jeg har knapt sett dette i løpet av de siste 40 årene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnegruppene virker veldig tydelige på hvor navlebeskuende de er. For dem handler dette kun om kvinnens kropp. For de hakket mer reflekterte handler det om etisk sett betraktelig mer vanskelige spørsmål som berører oss alle. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
3 timer siden, T-Rex skrev:

Hvorfor skal menn plutselig ha et ønske om å tale under en abortdemonstrasjon, når de aldri forsvarer kvinners rett til selvbestemt abort i mediene ellers?

Betviler du at det finnes menn som ønsker å forsvare retten til abort? Mannen som ønsket å tale under denne demonstrasjonen sier rett ut at han ønskjer å "kjempe kampen":

" Vi lever i 2018, da må vi kunne kjempe denne kampen. De burde være glade for at vi vil være med. Jeg forstår det bare ikke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tånegla skrev:

Hun forklarte det ganske greit hvorfor. Dette er en kvinnekamp!!!!

Jeg er ikke blankt enig i alt det OTTAR foretar seg, ofte syntes jeg de er vel radikale og nesten litt militante, men her er jo poenget at kvinner ønsker å bestemme over eget liv.

Du er velkommen til å være med å protestere, men denne dagen skal du ikke få skinne på talerstolen.

Helt feil fremgangsmåte for å få til det man ønsker. Du utvikler ikke sympati ved å tråkke på den andre parten. 

Jeg støtter forsåvidt saken, men retorikken, metoden og argumentene som brukes her blir helt feil, fordi sakens kjerne er noe helt annet. 

Det selvbestemt abort forsåvidt er en kvinnesak, så handler dette om noe annet. Familieperspekrivet er viktig her, fordi abort etter uke 12, og på grunn av for eksempel Downs syndrom er en sak som begge foreldrene er involvert i. 

Det er nå en gang sånn at de fleste barn i Norge fødes inn i familier med både mor og far til stede. Deres frihet til å velge her bør være kjernen av saken, ikke kvinnekroppen og mannehat. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Betviler du at det finnes menn som ønsker å forsvare retten til abort? Mannen som ønsket å tale under denne demonstrasjonen sier rett ut at han ønskjer å "kjempe kampen":

" Vi lever i 2018, da må vi kunne kjempe denne kampen. De burde være glade for at vi vil være med. Jeg forstår det bare ikke"

👌👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Drakan said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-menn-a-tale-under-abortdemonstrasjon/70467871

Dette fremstår som misandri og hat mot menn.
Hvorfor skal ikke menn kunne tale? Klart menn skal kunne prate. Hvor er feminister i denne saken? 
Dette fremstår ekstremt useriøst av en organisasjon å nekte menn å tale, slik kjønnsdiskriminerende adferd har ingenting å gjøre i 2018.

Det er ingen grunnlag for å forsvare dette, og synes ærlig talt feminister skal snakke ut mot dette. 
Finner dette provoserende å lese i avisa.

Dette er kjønnsdiskriminering? Trodde ikke denslags var lov i Norge.

Det viser med stor tydelighet hvor feil det blir å la en liten, marginal gruppe ha hevd på hva feminisme er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Motörheadda skrev:

Dette er kjønnsdiskriminering? Trodde ikke denslags var lov i Norge.

Det viser med stor tydelighet hvor feil det blir å la en liten, marginal gruppe ha hevd på hva feminisme er.

Kvinnegruppen Ottar er ekstremister som skjuler seg bak feminismen for å undertrykke menn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg kommet hjem fra en protest hvor 97% av de oppmøtte var kvinner. Hannkjønnene var tydeligst representert av små barn som var med sine mødre? Jeg kan med sikkerhet si at det for meg hadde vært feil å høre en mann i en tale si noe slik som "ikke rør min kones livmor" Kvinnene på talerstolen fikk belyst problematikken eller mangelen på den da Norge faktisk er ett av de landene i verden med lavest abort tall. Kvinnene appellerte til sine medsøstre. 

Og igjen OTTAR er ikke representative for norske feminister, vi er så mange mange fler. På samme måte som mannegruppa med sine voldtektsvitser ikke er representative for alle norske menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ewzp0xo3hlgove said:

Betviler du at det finnes menn som ønsker å forsvare retten til abort? Mannen som ønsket å tale under denne demonstrasjonen sier rett ut at han ønskjer å "kjempe kampen":

" Vi lever i 2018, da må vi kunne kjempe denne kampen. De burde være glade for at vi vil være med. Jeg forstår det bare ikke"

Hvis fyren kan vise til minst ti "meninger"-innlegg i nettaviser om temaet fra tidligere, vil jeg kanskje synes det var naturlig at han fikk taletid. Siden han neppe kan det, tror jeg at han primært er ute etter å eksponere seg selv.

Edit: leste ikke artikkelen om saken før nå, og ser at situasjonen er en litt annen. Jeg vil likevel forsvare retten Ottar har når den avgjør hvem som skal få tale under demonstrasjonen gruppa arrangerer.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, herzeleid said:

Kvinnegruppene virker veldig tydelige på hvor navlebeskuende de er. For dem handler dette kun om kvinnens kropp. For de hakket mer reflekterte handler det om etisk sett betraktelig mer vanskelige spørsmål som berører oss alle. 

Vel, det handler i alle fall veldig mye mer om kvinnens enn om mannens kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hind skrev:

Vel, det handler i alle fall veldig mye mer om kvinnens enn om mannens kropp. 

Skarpt observert ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Drakan skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-menn-a-tale-under-abortdemonstrasjon/70467871

Dette fremstår som misandri og hat mot menn.
Hvorfor skal ikke menn kunne tale? Klart menn skal kunne prate. Hvor er feminister i denne saken? 
Dette fremstår ekstremt useriøst av en organisasjon å nekte menn å tale, slik kjønnsdiskriminerende adferd har ingenting å gjøre i 2018.

Det er ingen grunnlag for å forsvare dette, og synes ærlig talt feminister skal snakke ut mot dette. 
Finner dette provoserende å lese i avisa.

Pleonasme, eller på godt norsk: smør på flesk. Misandri betyr nettopp mannshat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, T-Rex skrev:

Vi er ikke imot det.

Hvorfor skal menn plutselig ha et ønske om å tale under en abortdemonstrasjon, når de aldri forsvarer kvinners rett til selvbestemt abort i mediene ellers? Jeg har knapt sett dette i løpet av de siste 40 årene.

Det er mange menn som støtter selvbestemt abort og jeg er også en av dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...