Gå til innhold

Veganere og abort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Tibbie skrev:

Jeg er vegetarianer og har tatt abort. Det var et riktig valg. Både for meg og det som kunne blitt et barn.

Grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt, er fordi jeg er imot at andre dyr skal lide for min nytelse. Abort er ikke det samme! Abort tar man ikke av egoistiske grunner.

Jo, det gjør man. 

Abort er tross alt å stoppe et liv. 

Anonymkode: 6fed1...2a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Camlon skrev:

Om man ikke er skikket så kan man adoptere bort ungen. Foreldre står på lange ventelister for å adoptere.

Grunnen til at mange ikke gjør det er fordi fødsel er vondt og man vil ikke skade kroppen. Det er egoisitiske grunner. 

Dette blir for enkelt. Den psykiske "skaden" av å bære et foster i 9 måneder, gå til kontroller, kjenne liv og knytte seg til det, før du aldri skal se det igjen, er nok atskillig tyngre å leve med enn et titalls strekkmerker og sting i skjeden.

Det er ikke egoistisk (i negativ forstand) at man ikke vil påføre seg selv store psykiske problemer. 

Anonymkode: f5cae...45d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, magikeren skrev:

Jeg ser på tidlig foster som på nivå med en plante. I tillegg er et abortert foster potensielt forhindret lidelse 

Så flott da, da kan du i teorien spise et foster, men ikke et dyr! Herregud! Et foster har da ikke noe anderledes og magisk DNA som gjør dem til en jævla plante??? 

Anonymkode: d112a...308

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette blir for enkelt. Den psykiske "skaden" av å bære et foster i 9 måneder, gå til kontroller, kjenne liv og knytte seg til det, før du aldri skal se det igjen, er nok atskillig tyngre å leve med enn et titalls strekkmerker og sting i skjeden.

 Det er ikke egoistisk (i negativ forstand) at man ikke vil påføre seg selv store psykiske problemer. 

Anonymkode: f5cae...45d

Det er nok ulikt fra person til person. Det er folk som lever av å føde unger og så selge dem.

Men uansett så er det egoistiske grunner. Du kunne valgt å gi en infertil familie en unge, men istedenfor så fokuserte du din egen fysiske og psykiske helse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så flott da, da kan du i teorien spise et foster, men ikke et dyr! Herregud! Et foster har da ikke noe anderledes og magisk DNA som gjør dem til en jævla plante??? 

Anonymkode: d112a...308

Når du sier det på den måten, ja, jeg er mer ok med at folk spiser foster enn levende dyr. Personlig synes jeg begge deler er nasty å spise. Foster er nasty fordi det var inni en menneskekropp. Ville ikke spist bæsj heller, selv om det ikke er noe etisk galt med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ville være veldig rart om man ikke kan gå i en ullegenser fordi dakkar sauen bli barbert med barbermaskin, men på en annen side stiller seg positiv til å støvsuge eget barn i biter ut av livmoren?

Anonymkode: d112a...308

Du er en sint ung mann ikkesant? 

Anonymkode: 8f551...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes heller at det er mer merkelig hvordan abortmotstandere kaller det å "ta et liv" og "myrde en baby" samtidig som de koser seg med kalv, lam og kylling. Disse er tross alt fullt utviklet, friske, har tross alt satt sine ben i verden, og er åpenbart et liv. "Dyr er ikke mennesker" neivel, men da er kanskje ikke et par uker gammelt foster et menneske heller da? 

Er forøvrig ikke veganer, men klør meg i hodet hver gang jeg ser "abort er drap" kampanjer 

Anonymkode: 78d1b...f65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tibbie skrev:

Av ekte og ansvasfulle grunner, vel. Ikke som ved kjøttspising, der "dyrene skal lide hele sitt liv for at jeg skal kunne spise ribbe på julaften".

Man tar abort enten fordi man ikke er skikket for å ta vare på et barn, ikke har råd, at barnet er sykt eller at den ene parten ikke vil ha barn. Det er tunge avgjørelser som står bak en abort, og det hadde vært et stort samfunnsproblem om alle som ikke skulle hatt barn beholder.

Jeg tar selv mange egoistiske avgjørelser, men jeg har aldri sett på som aborten som noe egoistisk. 

Jeg har vanskelig for å se hvordan du kan definere abort som noe annet enn egoistisk, gitt at det eventuelle barnet med overveldende sannsynlighet vil velge livet fremfor døden, når det selv får muligheten til å velge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tibbie said:

Jeg er vegetarianer og har tatt abort. Det var et riktig valg. Både for meg og det som kunne blitt et barn.

Grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt, er fordi jeg er imot at andre dyr skal lide for min nytelse. Abort er ikke det samme! Abort tar man ikke av egoistiske grunner.

Jo, det gjør man. Det er så godt som alltid egoistiske grunner som ligger bak, men det er ikke noe galt med det. Vi er mennesker og egoistiske hensyn vil så godt som alltid veie tungt når vi velger å gjøre eller ikke gjøre noe. Det er naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, magikeren skrev:

Når du sier det på den måten, ja, jeg er mer ok med at folk spiser foster enn levende dyr. Personlig synes jeg begge deler er nasty å spise. Foster er nasty fordi det var inni en menneskekropp. Ville ikke spist bæsj heller, selv om det ikke er noe etisk galt med det

Men da kan kjøttspisere kutte ut å spise levende dyr, og heller spise fostrene deres? Blir jo litt som egg. Skjønner virkelig ikke logikken her jeg. Er dyr mer verdt enn mennesker i bunn og grunn? 

Anonymkode: b0f97...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes heller at det er mer merkelig hvordan abortmotstandere kaller det å "ta et liv" og "myrde en baby" samtidig som de koser seg med kalv, lam og kylling. Disse er tross alt fullt utviklet, friske, har tross alt satt sine ben i verden, og er åpenbart et liv. "Dyr er ikke mennesker" neivel, men da er kanskje ikke et par uker gammelt foster et menneske heller da? 

Er forøvrig ikke veganer, men klør meg i hodet hver gang jeg ser "abort er drap" kampanjer 

Anonymkode: 78d1b...f65

Godt poeng! Må si meg enig. 

Ts 

Anonymkode: b0f97...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tibbie said:

Abort tar man ikke av egoistiske grunner.

Prøv å si det til kvinnene som mener det kun er kvinnens kropp som er part når det kommer til abort.  Men du har selvsagt rett i at man ikke kun kan se på hva kvinnen ønsker. Abort skal jo ikke tas av egoistiske grunner. 

Anonymkode: 8bf1a...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men da kan kjøttspisere kutte ut å spise levende dyr, og heller spise fostrene deres? Blir jo litt som egg. Skjønner virkelig ikke logikken her jeg. Er dyr mer verdt enn mennesker i bunn og grunn? 

Anonymkode: b0f97...e1e

Om kjøttspisere vil spise fostre- ok

Det handler ikke om verdi, det handler om bevissthet og evnen til å lide. Et foster på 1 uke kan ikke lide. En sau på 2 år kan lide noe for jævlig

Et menneske i koma kan ikke lide, en gris som blir gasset med smertefull gass kan hyle og skrike i smerte

Det handler ikke om menneskeverdi og dyreverdi, det handler om individets evne til å lide. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir for enkelt. Den psykiske "skaden" av å bære et foster i 9 måneder, gå til kontroller, kjenne liv og knytte seg til det, før du aldri skal se det igjen, er nok atskillig tyngre å leve med enn et titalls strekkmerker og sting i skjeden.

Det er ikke egoistisk (i negativ forstand) at man ikke vil påføre seg selv store psykiske problemer. 

Anonymkode: f5cae...45d

Det blir rart å introdusere "egoistisk i negativ forstand" i en diskusjon rundt hvorvidt noe er egoistisk. Det virker åpenbart at motivene er egoistiske, så får hvorvidt de er "negative" eller "positive" være gjenstand for en annen diskusjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Elektra skrev:

Dette blir for dumt. 

Drar du virkelig paralleller mellom abort og å avstå fra dyreprodukter fordi man er i mot utnyttelse og mishandling av dyr? 

Mennesket er pattedyr, så det burde være det samme

Anonymkode: 25969...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mennesket er pattedyr, så det burde være det samme

Anonymkode: 25969...66c

Nei. Det er ikke det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Elektra skrev:

Nei. Det er ikke det samme. 

Det er det samme. Pattedyr er pattedyr

Anonymkode: 25969...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det samme. Pattedyr er pattedyr

Anonymkode: 25969...66c

Og gass er gass men du dør likevel om du prøver å puste enkelte gasser ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det samme. Pattedyr er pattedyr

Anonymkode: 25969...66c

Huset ditt brenner og du kan redde et menneske eller en mus, den du ikke redder vil dø. Vil du ha store problemer med å ta dette valget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gris er like intelligent som et 3 år gammelt barn. Det er bevist at de er langt smartere enn hunder. Jeg er ikke veganer (er vegetarianer) men synes at et levende dyr som kan oppfatte smerte og redsel er mer verdt enn en celleklump inni magen på et menneske. 

Anonymkode: 067d5...7f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...