Gå til innhold

Barna bor i huset, mens foreldrene flytter inn og ut, grei løsning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forholdet er så dårlig som foreldrene viser dem. Det er ikke ett barn som ikke ville valgt å ha begge foreldre under samme tak om en ser bort fra ekstreme forhold med vold osv er inne i bildet.

Jeg skrev at løsningen er den beste. Den er den mest stabile for barna. Den gir også dermed mest trygghet. Skjønner ikke hvordan en kan nekte for det. Joda, de greier seg nok. Poenget var at de har det ikke best mulig. Fordi foreldre setter seg selv først. 

Anonymkode: 95dd0...cea

 

Så du har spurt hvert eneste barn i hele Norge? For barnet som var meg, og den voksne jeg ble: mamma og pappa var ikke et bra par. Skjønner ikke en gang hvorfor de gadd å være sammen så lenge. Joda, det var jo rart at de skulle flytte fra hverandre, men jeg hadde aldri ønsket at de skulle holde ut for oss. "Vi skal skille oss" "...ok?"

Og om jeg drar den videre - når kan man begyne å sette seg selv først? På dagen barnet fyller 18 - da kan man jo kaste det ut? Eller har du lest andre tråder her på KG, om voksne barn som legger føringa for kjærlighetslivet til foreldra sine? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forholdet er så dårlig som foreldrene viser dem. Det er ikke ett barn som ikke ville valgt å ha begge foreldre under samme tak om en ser bort fra ekstreme forhold med vold osv er inne i bildet.

Jeg skrev at løsningen er den beste. Den er den mest stabile for barna. Den gir også dermed mest trygghet. Skjønner ikke hvordan en kan nekte for det. Joda, de greier seg nok. Poenget var at de har det ikke best mulig. Fordi foreldre setter seg selv først. 

Anonymkode: 95dd0...cea

Oh, my sweet summer child. «Forholdet er så dårlig som foreldrene viser dem»? Joa, foreldre skal gjøre det beste ut av situasjonen for barna. Men mange tar faktisk brudd så tungt at de er nedstemte. Da er det ikke bare å ta seg sammen. Jeg synes faktisk heller ikke at foreldre skal leve liv som fungerer så dårlig for dem at de må ta på seg en maske. Hvordan er dét for barn, å vokse opp med foreldre som ikke viser sitt sanne jeg og sitt sanne humør?

Å ha dette som permanent løsning ser jeg på som helt umulig. At foreldre, som ikke klarer å leve sammen, skal samarbeide om to boliger. Der det er varierende hvor mye ansvar man tar. Det er klart delt bosted har sin pris for barna, skilsmisse er jo ikke noe man ønsker barn skal oppleve. Men det er tross alt bedre for barn å ha to hjem der mor og far funker, enn ett hjem der foreldrene mistrives.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er barnas grunnleggende behov? Du unnskylder foreldre, og det visste jeg de aller fleste her gjør. Til det siste: ja, mange kunne holdt sammen. Men en velger å tenke på seg selv. Foreldre går foran. For å bite i seg og å gå gjennom tøffe tider blir for krevende for mange. De klarer ikke for barnas skyld. Så de setter ikke deres behov først. Like greit å innrømme det enn å fornekte sannheten. 

Anonymkode: 95dd0...cea

Det er ikke sånn at verden er så svart hvitt at man må ignorere den enes behov framfor den andres. Og med den tankegangen din så kan du jo like greit heller klandre foreldrene for at de gikk fra hverandre i utgangspunktet. De burde heller leve i et ulykkelig samliv sammen.

Anonymkode: 6f278...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hybel...med 3 barn?  Akkurat. 

Anonymkode: 47519...833

Hybelen er på deling for de voksne. Den som ikke bor hjemme bor der, og så bytter de når uka er over.

Anonymkode: d7e9d...b4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hybelen er på deling for de voksne. Den som ikke bor hjemme bor der, og så bytter de når uka er over.

Anonymkode: d7e9d...b4f

Og det høres jo tilforlatelig og greit ut.

Men nå har paret, som altså ikke orker å bo sammen, to boenheter å samarbeide om.

La oss si at den ene parten aldri ser hva som trengs å gjøres av husarbeid. Aldri har skiftet sengetøy uten å bli mast på. Alt utsettes til siste liten. Og så skal man forholde seg til det i to hjem? 

En hybel er et upersonlig sted med én seng. Man kommer dit, og finner sengetøyet til den andre, oppvask, rot. Det er et lite sted, ikke et sted å invitere venner til. Ikke et sted man kan innrede personlig. Man kommer dit, må rydde, man kan ikke leve livet sitt der. Så kommer man til sitt gamle hus hvor barna er. Det er bare å gå i gang å vaske der også, lite har blitt gjort i uka som har gått. 

Det er klart, alle har det ikke slik. Men for en god del vil konflikter bli fordoblet med antall felles boliger. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kollega har tre barn og er midt i en skilsmisseprosess. De har gått for en løsning hvor de skal gå til innkjøp av en hybel og foreldrene skal dele på å bo der med barna

tror dere at løsningen med å flytte inn og ut fungerer på sikt, eller blir det en stor belastning for foreldrene å holde på sånn? 

Har dere med delt omsorg, en slik løsning?

 

Anonymkode: bda94...753

Det er vel bedre løsning dette enn å gi en belastning for ungene ved at de må flytte inn og ut hele tiden vel. Noen vil det være slitsomt for uansett og barna er under oppvekst. Det er viktigere at de har stabilitet enn foreldrene.

Anonymkode: 7378f...fb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en overgangsordning kan det sikkert fungere, men jeg tror ikke det er en god permanent løsning. Det er ikke sånn at når man får barn så setter man resten av livet på vent i 18+ år. De fleste finner seg nye kjærester etter en skilsmisse, noen får også flere barn. Da fungerer en slik løsning dårlig. Det er jo også gjerne en god grunn til at man skilles, og da har de fleste ikke lyst til å være så nært knyttet til den personen i årevis fremover.

Tror heller ikke nødvendigvis at dette er den optimale løsningen for barna. De får bare sett mamma/pappa annenhver uke uansett, tror ikke det har så enorm betydning hvilket hus de er i (med mindre foreldrene bor langt unna hverandre, men da bør man ikke ha delt omsorg uansett). Jeg får mer personlig assistent-vibber av en sånn løsning - barna er "brukerne" og foreldrene er assistenter som kommer og går... 

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi valgte å kjøpe en vertikaldelt tomannsbolig. Tanken var å bygge den om til at rommene i midten skulle kunne åpnes fra begge sider, men vi er ikke kommet så langt enda. 

Anonymkode: 9910c...4ac

Slike boliger blir vel populære med tanke på skilte foreldre som ennå ikke har etablert seg med nye partnere 

Anonymkode: bda94...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Som en overgangsordning kan det sikkert fungere, men jeg tror ikke det er en god permanent løsning. Det er ikke sånn at når man får barn så setter man resten av livet på vent i 18+ år. De fleste finner seg nye kjærester etter en skilsmisse, noen får også flere barn. Da fungerer en slik løsning dårlig. Det er jo også gjerne en god grunn til at man skilles, og da har de fleste ikke lyst til å være så nært knyttet til den personen i årevis fremover.

Tror heller ikke nødvendigvis at dette er den optimale løsningen for barna. De får bare sett mamma/pappa annenhver uke uansett, tror ikke det har så enorm betydning hvilket hus de er i (med mindre foreldrene bor langt unna hverandre, men da bør man ikke ha delt omsorg uansett). Jeg får mer personlig assistent-vibber av en sånn løsning - barna er "brukerne" og foreldrene er assistenter som kommer og går... 

Hva tror du er den optimale løsningen for barna? 

Annenhver uke i to nye hjem?

Anonymkode: bda94...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva tror du er den optimale løsningen for barna? 

Annenhver uke i to nye hjem?

Anonymkode: bda94...753

Tror det kommer helt an på barna/familien. Finnes ingen "den ene optimale løsningen som passer for alle", heller ikke denne. Og jeg tror som sagt denne løsningen passer for svært få på lang sikt. 

Forskning viser for øvrig at så lenge foreldrene har et godt samarbeid og konfliktnivået er lavt så har barna det bra uansett hvilken løsning man velger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man gjøre om man bor sånn og får seg ny kjæreste og flere barn? Blir jo helt kaos, og jeg tror alle kommer til å mistrives. 

Anonymkode: 6d4a9...a2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 23.54, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt med på at det er en god løsning for barna - absolutt.

 

Jeg ser likevel ikke hvordan det skal fungere når man møter nye partnere, får flere barn ect. Men det er vel kanskje ikke en løsning for unge foreldre som har det som et alternativ?

Anonymkode: 6f278...a77

Ang ny partner:

alt 1:

partneren er med inn i barnas hule når det er barneuke (etter at det er naturlig å introdusere) og så kan man o hos ny partner i barnefrie uker

alt 2:

forbli singel til barna er voksne.. det er jo egentlig ikke så mange år..

Anonymkode: 2ea11...3d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna skal altså vokse opp med foreldre som ikke har et hjem? I en overgang ja, men ikke for alltid. Det blir som å eksistere i et limbo der tiden stoppet ved skilsmissen og aldri kom videre.

Når barna blir store da, hvor skal de da dra for å reise hjem?

Anonymkode: 1d6df...6aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang ny partner:

alt 1:

partneren er med inn i barnas hule når det er barneuke (etter at det er naturlig å introdusere) og så kan man o hos ny partner i barnefrie uker

alt 2:

forbli singel til barna er voksne.. det er jo egentlig ikke så mange år..

Anonymkode: 2ea11...3d4

Jeg tror ikke verken min eller min eks' nye partner ville trivdes i et hjem som jeg og min eks hadde etablert sammen, hver sin uke. Jeg ville aldri bodd  annenhver uke i et hjem som min nye kjæreste og hans eks hadde etablert, det er helt sikkert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal ha 50/50 er det det eneste rettferdige. Da blir foreldrene klar over hvordan det er å ikke ha base. 

Anonymkode: 0fda2...894

Liker at horden av 50/50 foreldre galant overså denne. De selv orker ikke å bytte hus hver uke. Hvorfor skal barna gidde? De som er ekstra sårbare?

Anonymkode: 0fda2...894

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna skal altså vokse opp med foreldre som ikke har et hjem? I en overgang ja, men ikke for alltid. Det blir som å eksistere i et limbo der tiden stoppet ved skilsmissen og aldri kom videre.

Når barna blir store da, hvor skal de da dra for å reise hjem?

Anonymkode: 1d6df...6aa

Hjem er huset som de alltid har bodd i. 

Anonymkode: bda94...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2018 den 0.40, AnonymBruker skrev:

Forholdet er så dårlig som foreldrene viser dem. Det er ikke ett barn som ikke ville valgt å ha begge foreldre under samme tak om en ser bort fra ekstreme forhold med vold osv er inne i bildet.

Jeg skrev at løsningen er den beste. Den er den mest stabile for barna. Den gir også dermed mest trygghet. Skjønner ikke hvordan en kan nekte for det. Joda, de greier seg nok. Poenget var at de har det ikke best mulig. Fordi foreldre setter seg selv først. 

Anonymkode: 95dd0...cea

Slutt å skjær alle over én kam. For min del hadde det absolutt ikke vært den beste løsningen da jeg vokste opp, jeg syntes det fungerte utmerket å bytte mellom mamma og pappa. Hadde aldri i livet ønsket at de skulle bo under samme tak for min egen del, så egoistisk har jeg aldri vært. Har også to fantastiske stefamilier jeg aldri ville byttet bort. 
Det er faktisk forskjell på voksne og barn. En slik løsning som det TS skriver høres ufattelig slitsomt ut, og vil nok også være en oppskrift på krangler om husarbeid. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjem er huset som de alltid har bodd i. 

Anonymkode: bda94...753

Hjemme er der rompa er. Eller der mamma er. Eller der pappa er. Ikke alle har hele oppveksten i samme hus - er de hjemløse de da? Min venninne som flyttet fra vestlandet til østlandet og tilbake, er hun hjemløs? 

Anonymkode: 9c06f...75e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike boliger blir vel populære med tanke på skilte foreldre som ennå ikke har etablert seg med nye partnere 

Anonymkode: bda94...753

Vi har etablert oss med nye partnere, hvorfor skulle det være et problem? 

Anonymkode: 9910c...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...