Gå til innhold

Har du kjøpt jodtabletter?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her står det at det anbefales for alle under 40 år, gravide og ammende og de med hjemmeværende barn å ha jodtabletter hjemme: 

https://www.nrpa.no/nyheter/94417/du-boer-ha-jodtabletter-hjemme?fbclid=IwAR2CoxmB8FcRPwcH10MYcl69dWzr5SmLspYnTKFIO9EMUNEZWXHOXjpWtZY 

Anonymkode: 23bf8...226

For øvrig er dette Statens strålevern sine sider. Tviler på at de har noe å tjene økonomisk på å anbefale oss dette, så jeg skal kjøpe.

Anonymkode: 23bf8...226

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står at "helt spesielle tilfeller" mellom 18 og 40 burde ha jodtabeletter, men jeg finner ingen informasjon om hvem som kvalifiserer til "helt spesielle tilfeller". Noen som vet?

Skrevet
2 timer siden, Alice123 skrev:

Det står at "helt spesielle tilfeller" mellom 18 og 40 burde ha jodtabeletter, men jeg finner ingen informasjon om hvem som kvalifiserer til "helt spesielle tilfeller". Noen som vet?

Ved utslipp bør anbefalte grupper ta jod når myndighetene anbefaler det. Tar du naturlig jod samtidig som du blir utsatt for radioaktivt jod så kan du minske opptaket av radioaktivt jod med 90 %. Noe som reduserer kreftrisikoen betydelig. Hvis det blir tatt senere eller før vil jod-tablette fortsatt ha effekt, men ikke like stor. 

Nå er det ikke bare risiko for krig, men det er mange atomdrevne fartøy som sirkulerer i kystnære farvann, og det er atomkraftverk i naboland. Risikoen for en ev. atomulykke er vel ansett som økt. 

Anonymkode: dbfeb...5db

Skrevet

Kommer ikke til å kjøpe det. Hvis myndighetene er så bekymret så burde de gitt det ut gratis evt sterkt subsidiert. 

Anonymkode: 29505...df0

• Liker 2
Skrevet

Skader vel ikke å ha noen jod-tabletter liggende siden vi faktisk ikke får i oss så mye her til lands som man tidligere trodde. Men må huske at jod er flyktig og at en åpnet pakke ikke holder i det uendelige. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved utslipp bør anbefalte grupper ta jod når myndighetene anbefaler det. Tar du naturlig jod samtidig som du blir utsatt for radioaktivt jod så kan du minske opptaket av radioaktivt jod med 90 %. Noe som reduserer kreftrisikoen betydelig. Hvis det blir tatt senere eller før vil jod-tablette fortsatt ha effekt, men ikke like stor. 

Nå er det ikke bare risiko for krig, men det er mange atomdrevne fartøy som sirkulerer i kystnære farvann, og det er atomkraftverk i naboland. Risikoen for en ev. atomulykke er vel ansett som økt. 

Anonymkode: dbfeb...5db

Jeg forstår hvorfor jod skal tas. Men myndighetene anbefaler barn, gravide og "spesilelle tilfeller" mellom 18 og 40 år å ta det ved atomutslipp. Jeg forstår hvorfor barn og gravide skal ta det (bsrn i vekst), men hva er "spesielle tilfeller" mellom 18 og 40? Er det slik at atomutslipp er et "spesielt tilfelle" og at alle mellom 18 og 40 burde ta det da, eller er det slik at kun de med en viss sykdom/situasjon mellom 18 og 40 burde ta dem (etter stomutslipp)?

Skrevet

Jeg har ikke gjort det.

300 kr er fryktelig mye for en pakke tabletter som mest sannsynlig aldri kommer til å bli brukt, som i tillegg sikkert går ut på dato innen få år uansett. De fleste medisiner jeg har kommet over har bare 2-5 års holdbarhet. Og da går jeg ut ifra at de vil fungere dårligere, som igjen betyr at de uansett må erstattes.

Hadde det ikke kostet mer enn en 100-lapp så hadde jeg kanskje vurdert det.

Anonymkode: 1bb9e...bc3

Skrevet
13 timer siden, anno1 skrev:

Ja. Skader ikke å ha liggende :) 

Holdbarheten er bare ti år for jodtabletter. Jeg kan ikke forestille meg noe mer bortkasta og bruke penger på.

Skal du kjøpe dette her hver tiende år frem til du dør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...