Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Aaa08 skrev:

Q10 i store doser, vit e, a og melatonin 

Sink og selen, d vitamin 

Ikke hjalp så mye her nei, men får jeg negativ test om 2 uker så starter jeg med enda høyere doser.. 

Man skal helt starte minst 3 mnd før ivf

Hvor har du fått høre det fra? Har ikke fått noe beskjed om å ta noe spesielt, ikke en gang folat. Gjør selvsagt det da, i tillegg til vitamintilskudd, d vit og omega. Har det noe dokumentert effekt det du nevner her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Håper mamma i 2018 skrev:

Hos meg gror og spirer det en liten jente ❤️ hatt et veldig tøft svangerskap til nå så håper det rore seg litt 🙂 ville høre hvordan det gikk med dere alle da ❤️ Håper lykke. Setter til hos dere snart også ❤️❤️

Herlig👍💗😊 koselig med liten jente. Håper formen blir bedre snart, nå er du jo kommet et godt stykke så bør bli bedre🤞! Takk for gode ord 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fnugg skrev:

Jeg tenkte litt det samme, og siden hysteroskopien har jeg ikke hatt «endoirritasjon» selv om jeg kun er noen dager før mens - så de småvondtene kan jo ha vært pga muskelknute 🤔

Hm......

Han som opererte mente man burde vente 1 syklus, men han er jo ikke fertilitetsspesialist.

Er så vanskelig å gamble når det er så dyrt, men som du sier så er jo tid ikke endometriosens venn heller. 

Kan du ha forsøk rett etter fjerning av polypp? 🤔Jeg fikk beskjed på hausken at jeg måtte vente en syklus etter hysteroskopi, og jeg fjernet ikke noe.. sikkert litt ulike beskjeder man får. Hva ble det til for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, bondekone skrev:

Hvor har du fått høre det fra? Har ikke fått noe beskjed om å ta noe spesielt, ikke en gang folat. Gjør selvsagt det da, i tillegg til vitamintilskudd, d vit og omega. Har det noe dokumentert effekt det du nevner her?

Alt kommer fra en bok IT starts with the Egg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg og min samboer Har vært gjennom utredning, og er blitt henvist videre til ivf i det og offentlige etter denne. Utredning viste redusert spermkvalitet og vi har prøvd selv i 1,5 år. Vi er begge akkurat fylt 30. Kjenner dette ble en skikkelig omstillingsprosess, og jeg føler meg helt tom, selv om vi nå får hjelp. Mange tankeprosesser. Er det noen som har noen erfaring/tips og råd til oss? Hilsen meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Waldfee skrev:

Kan du ha forsøk rett etter fjerning av polypp? 🤔Jeg fikk beskjed på hausken at jeg måtte vente en syklus etter hysteroskopi, og jeg fjernet ikke noe.. sikkert litt ulike beskjeder man får. Hva ble det til for deg? 

Hm.....altså, han på Ullevåll sier en ting og legen på Fertilitetssenteret sier noe annet 🤨

Hun (FKlegen) sa at ved «ovevrflatiske» polypper så var det ikke noe problem, og jeg nevnte også at ved forrige hysteroskopi så sa de også vente 1 syklus. Men hun planla likevel kort protokoll og blabla.

Så jeg er forvirret 😫 Men Hausken altså, de er og IVFklinikk? Såeh.....hm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke kosttilskudd er lure å ta under prøving? Tar folsyre og multivitamin, er det noe annet man bør ta? 

Anonymkode: 9af59...09a

Det lure er nok at man ikke tar noe med mindre det er påvist mangel og du får beskjed av legen om å ta det.

Jeg tar bare det samme som jeg alltid gjør fordi jeg har konstant lav Dvitamin+jern - og folat da. ELler; jeg er litt slækk på folaten mellom forsøk fordi jeg har tatt det i 3 år og er lei :P Men jeg har skjerpet meg litt siden det jo er vannløselig og går raskt ut av kroppen. 

Skader ikke med omega 3, men siste forskning tilsier at det ikke har noen effekt på noe som helst (forskningen var ikke relatert til fertilitet da, bare de andre effektene man har tenkt at Omega3 kan gi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fnugg skrev:

Hm.....altså, han på Ullevåll sier en ting og legen på Fertilitetssenteret sier noe annet 🤨

Hun (FKlegen) sa at ved «ovevrflatiske» polypper så var det ikke noe problem, og jeg nevnte også at ved forrige hysteroskopi så sa de også vente 1 syklus. Men hun planla likevel kort protokoll og blabla.

Så jeg er forvirret 😫 Men Hausken altså, de er og IVFklinikk? Såeh.....hm......

Ja, de er jo det. Men legen din kjenner jo deg, så får tenke at hun vurderer det best for ditt tilfelle! Du kan jo stille et kontrollspørsmål for sikkerhets skyld. Kan jo hende det er bra å starte straks for at endo ikke skal utvikle seg igjen og at det går fint med liten polypp? Men spør en ekstra gang så du slipper å gruble 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Waldfee skrev:

Ja, de er jo det. Men legen din kjenner jo deg, så får tenke at hun vurderer det best for ditt tilfelle! Du kan jo stille et kontrollspørsmål for sikkerhets skyld. Kan jo hende det er bra å starte straks for at endo ikke skal utvikle seg igjen og at det går fint med liten polypp? Men spør en ekstra gang så du slipper å gruble 🤔

Jepp, jeg gjorde et forsøk på det - men de er så travle der oppe at de ikke rekker å så mye som svippe innom med en liten GU, så dette med at man får snakke ut og greier på private klinikker er jeg ikke heeeeeeeelt enig i :P De har tighte skjemaer der, ass. 

For å være helt ærlig så føler jeg ikke de vurderer så voldsomt mye sånn utover når de skal gi Ovitrelle neste gang fordi ditt og datt eggløsning og utviklnig av egg (det er jo bra altå!) - det går veldig kjapt i svingene?

Men - det har jo ikke så mye for seg å overanalysere endometriose heller, så det har vel ikke noe for seg med så dype vurderinger. Men jeg merker jeg får veldig lite informasjon, og det jeg vet har jeg lest om her inne liksom :P Men informasjon fører jo ikke til bolle i ovnen, så bare de prioriterer akkurat det så er jo jeg fornøyd altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 22.29, Ysera skrev:

Eg skjønte kva du meinte :) Men eg var kanskje litt uklar i formuleringen av mitt svar: Dei to gongene gubben var med på uttaket var han med meg heile tida utanom då han gjorde sin sæddonasjon. Han var med på venteværelset og då eg fyrste gongen var så nervøs at eg byrja å grine, så var han der og klemte og trøysta meg, han haldt meg i handa heilt frå venteværelset og inn i laboratoriet. Der inne måtte jo eg få satt meg på plass i gynekologstolen, så då var det litt vel vanskeleg for han å halda handa mi, så då gjorde han ikkje det. ;) Men når eg var på plass satte sjukesøstera ein stol/krakk til han oppe ved hovudet mitt slik at han igjen kunne halda handa mi og stryka meg på håret (noko som roa meg kraftig ned). Eg var så heldig at eg er ein av dei som ikkje har hatt meir enn eit lett ubehag ved alle uttaka mine, så eg var jo veldig letta då det synte seg at eg hadde enkle uttak, men eg vile uansett ha gubben der med meg.. for eg følte at det liksom forsterka den følelsen av at dette (eventuelle) livet er noko me er med på å skapa begge to.. og han kunne då vera der for meg i byrjinga når me då "lagar" dette barnet, på samme måte som at han vil vera med og støtta under ein eventuell fødsel. Eg føler liksom at det vert ein veldig fin reise som me slik får vera saman om heile vegen ♥️

Me var faktisk heldige og vart gravide på vårt første forsøk, men pga. min alder så mista me i MA. Me fekk satt inn to egg, begge festa seg, men den fyrste var ein såkalla vanishing twin, medan den andre såg me hjarteslag på i veke 5 og i veke 10 var det null liv. Så no går eg på blofortynnande i håp om at det vil hjelpa på blodgjennomstrøyminga i livmor. Krysser fingrane for at alle gode ting er 3 ;) 

 

Så fint å lese, fikk en liten tåre i øyekroken. Takk for at du deler.

Måtte alle gode ting være tre🤞🏻💕

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke kosttilskudd er lure å ta under prøving? Tar folsyre og multivitamin, er det noe annet man bør ta? 

Anonymkode: 9af59...09a

Jeg kjøper bare pakker med dette her jeg https://www.apotek1.no/produkter/lifeline-care-gravid-4x30stk-816927p

På 21.1.2019 den 21.51, Nikketutta skrev:

Tenker akkurat det samme som dere, har aldri fått en positiv graviditetstest tidligere, hvorfor skal den plutselig bli positiv nå? Hvordan vil kroppen min reagere på medisinene, hvordan vil mannen takle denne situasjonen, hva gjør vi hvis det ikke går disse 3 forsøkene? Vil vi klare å fortsette prøvingen eller blir det ikke noe babydrøm? Mange tanker man går gjennom :( 

Har heller aldri hatt en positiv graviditetstest. Forstår alle tankene dine, og føler med deg. Prøver å tenke positivt, og samtididig realistisk. Tror det er viktig å prøve å holde en grei balanse der. Akkurat nå funker det å bare fortrenge alle tankene litt. Har over lang tid lest og googlet det meste ihjel, for jeg innbiller meg at mer kunnskap gir mer trygghet. Det har vært så sykt altoppslukende dette, men har endelig lagt seg litt, tror/håper jeg. Lykke til fremover❣️

Edit: det er jo vanskelig å forutse hvor gode sjanser en har med ivf, da den enkelte har så ulikt utgangspunkt. Selv fikk jeg indikasjoner på at vi med dette forsøket i prinsippet dobler sjansen, at det er 25% sjanse naturlig, og 50% sjanse med ivf. Hos oss finner de ikke årsaken til at vi ikke lykkes. Tenker dette første forsøket på mange måter i det minste kan være interessant, og kanskje gir svar på hva som er årsaken.

Endret av Fiiol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fnugg @Waldfee problemet med dette er vel at det finnes ingen konkrete svar, fagmiljøet er som vanlig litt uenige med seg selv. Her en studie som sier det ikke spiller noen rolle hvilken syklus du tar hysteroskopi i, men samtidig sier de også at de trenger større data grunnlag for å konkludere skikkelig: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5605495/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fnugg skrev:

Jepp, jeg gjorde et forsøk på det - men de er så travle der oppe at de ikke rekker å så mye som svippe innom med en liten GU, så dette med at man får snakke ut og greier på private klinikker er jeg ikke heeeeeeeelt enig i :P De har tighte skjemaer der, ass. 

For å være helt ærlig så føler jeg ikke de vurderer så voldsomt mye sånn utover når de skal gi Ovitrelle neste gang fordi ditt og datt eggløsning og utviklnig av egg (det er jo bra altå!) - det går veldig kjapt i svingene?

Men - det har jo ikke så mye for seg å overanalysere endometriose heller, så det har vel ikke noe for seg med så dype vurderinger. Men jeg merker jeg får veldig lite informasjon, og det jeg vet har jeg lest om her inne liksom :P Men informasjon fører jo ikke til bolle i ovnen, så bare de prioriterer akkurat det så er jo jeg fornøyd altså.

Ja, det går fort/dårlig tid i det private er også min erfaring - tviler på at det med scratching denne gang for min del var veldig gjennomtenkt f eks. Men de bryr seg mye da. Utrolig fine og flinke folk, men frustrerende at omtrent hver lege sier noe forskjellig. Det er vel usikkert, da, slik også @Wiley viser til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wiley skrev:

@Fnugg @Waldfee problemet med dette er vel at det finnes ingen konkrete svar, fagmiljøet er som vanlig litt uenige med seg selv. Her en studie som sier det ikke spiller noen rolle hvilken syklus du tar hysteroskopi i, men samtidig sier de også at de trenger større data grunnlag for å konkludere skikkelig: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5605495/

Takk 👍😊 Det er typisk med usikkerhet, her også. Det dumme med det er at man ønsker jo god informasjon, selv om man ikke blir mer gravid av det, for da blir man tryggere og prosessen oppleves enklere - og man får noen svar/grubler mindre! Så det hadde vært fint om ting var mer sikkert, synes jeg... man må finne en god lege man stoler på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Wiley skrev:

@Fnugg @Waldfee problemet med dette er vel at det finnes ingen konkrete svar, fagmiljøet er som vanlig litt uenige med seg selv. Her en studie som sier det ikke spiller noen rolle hvilken syklus du tar hysteroskopi i, men samtidig sier de også at de trenger større data grunnlag for å konkludere skikkelig: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5605495/

Uuuuuuuh - jeg LIKER kilden, bortsett fra at de godt kunne tatt konklusjonen først :P Det jeg fikk skumma meg til om jeg skumleste rett var at de delte inn i 3 grupper - hysteroskopi gjennomført 50 dager eller mindre før innsett, 50 dager - 6 mnd - 6 mnd eller mer. 

Jeg klarer jo ikke å telle, men eh....jeg havner vel mmm....rett over(?) 50dagersgrensa om jeg venter en syklus. Og så var det noe med FET og innsett samme syklus som var muligens bra (FET= frys?) og at med fersk så var resultatene mer meh. 

Jeg liker ikke når forskerne er uenige med seg selv når jeg trenger svar :ler:

1 minutt siden, Waldfee skrev:

Ja, det går fort/dårlig tid i det private er også min erfaring - tviler på at det med scratching denne gang for min del var veldig gjennomtenkt f eks. Men de bryr seg mye da. Utrolig fine og flinke folk, men frustrerende at omtrent hver lege sier noe forskjellig. Det er vel usikkert, da, slik også @Wiley viser til. 

Jaja, de er veldig hyggelige - det skal de absolutt ha. Er åpenbart mye prøvere der ute, da i januar - nytt år og nye muligheter og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Waldfee said:

Takk 👍😊 Det er typisk med usikkerhet, her også. Det dumme med det er at man ønsker jo god informasjon, selv om man ikke blir mer gravid av det, for da blir man tryggere og prosessen oppleves enklere - og man får noen svar/grubler mindre! Så det hadde vært fint om ting var mer sikkert, synes jeg... man må finne en god lege man stoler på! 

Det er det mest frustrerende i verden å få forskjellige svar. Det er så viktig å føle at man stoler på legene oppi alt sammen, så når man sitter igjen med fler spørsmål en svar så blir man jo helt sprø. Det er super viktig å finne en lege man stoler på, spesielt når man har holdt på en stund. Det kommer til å være det viktigste for meg hvis jeg ender opp med å gå privat, jeg kan ikke fortsette med 8 forskjellige leger sånn som nå og bare bli usikker av at de forteller meg forskjellige ting. Man stoler jo alltid mer på fagpersonen foran seg en de ti artiklene man har googlet seg frem til på nett selv, så lenge den personen er konsekvent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgentidlig setter jeg første stikk med bemfola. Har ikke sprøyteskrekk og har tenkt det går helt fint. Nå plutselig fikk jeg helt noia og får ikke sove. Noen som har beroligende ord å dele? Klarer man å stikke nålen inn i huden, uten å se på at den treffer/går inn i huden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Fiiol said:

I morgentidlig setter jeg første stikk med bemfola. Har ikke sprøyteskrekk og har tenkt det går helt fint. Nå plutselig fikk jeg helt noia og får ikke sove. Noen som har beroligende ord å dele? Klarer man å stikke nålen inn i huden, uten å se på at den treffer/går inn i huden? 

Man er alltid litt nervøs før første sprøyte men etter to dager er man plutselig ekspert, det går helt fint. Et tips er å få mannen til å sette sprøytene, så slipper du å se på hvis du ikke liker det, og så føler han seg inkludert også. Nålen er super skarp og super tynn så du kjenner det omtrent ikke, det er mest mentalt i begynnelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fiiol skrev:

I morgentidlig setter jeg første stikk med bemfola. Har ikke sprøyteskrekk og har tenkt det går helt fint. Nå plutselig fikk jeg helt noia og får ikke sove. Noen som har beroligende ord å dele? Klarer man å stikke nålen inn i huden, uten å se på at den treffer/går inn i huden? 

Nå har du sikkert gjort det allerede, så håper ikke det var alt for skremmende 😊 Godt å være i gang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært på sykehuset. Skal starte med gonal f i morgen og inn til sjekk neste torsdag. Jeg hadde en del eggposer, så vi må passe på at jeg ikke får for mye hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er det noen her som benytter donor? Ventetiden på donor er lang, så jeg har litt lyst å komme i kontakt med noen som går igjennom det samme.. For dere som ikke trenger det, så virker det som om ventetiden er en måned eller to? For min del er hele prosessen med hormoner å slikt enda et halvt år fram i tid... 😔 Så jeg føler jeg ikke "henger med" på alt som skrives her inne 😅

Anonymkode: 71f02...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...