Gå til innhold

Hvorfor fortjener du å bo i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi jeg er norsk og er født her og har aner langt tilbake og jeg hører aldri noe fremmedspråk i familien min pga de ikke kan noe annet språk. De snakker norsk og forstår det samtidig uten å kløne og knote. De bare forstår. 

FY FAEN SÅ JÆVLA DEILIG

Anonymkode: ec19a...ba7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg er 100 prosent norsk

skal jeg liksom forlatte landet mitt og flytte fordi innvandrere fortjener? Nei.

Jeg vil bevare min norske kultur og generasjon ❤️❤️❤️❤️

Anonymkode: 4a8fd...5bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke Norge er så fantastisk, vi er bare hjernevasket til å tro det. Jeg forlot Norge som 20-åring og har aldri ønsket meg tilbake annet enn på ferie.

Anonymkode: 5e9b1...237

Hva  liker du ikke ved Norge da? Spør av nysgjerrighet.

Anonymkode: dda0b...3e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ønsker å ta vare på landet, slik at vi i Norge fortsatt kan ha det så godt som vi har det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 7 mrd. mennesker i verden og 5 millioner i Norge. Det betyr at sjansen for å bli født i Norge er ca 1:1400. Sjansen for å vinne i Vikinglotto er 1:95 000 000. Det er derfor ca 68 000 ganger større sjanse for å bli født som nordmann enn å vinne førstepremien i Vikinglotto. Tar man hensyn til faktorer som spedbarnsdødelighet blir sjansen mindre, men fortsatt milevis unna oddsen i Vikinglotto.

Anonymkode: 09405...067

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva  liker du ikke ved Norge da? Spør av nysgjerrighet.

Anonymkode: dda0b...3e5

Det er et ekstremt press på at alle skal være like, mene det samme, spise det samme, leve på samme måte, gjør man noe annet må man stadig forsvare seg. Vanskelig å bli kjent med nye mennesker. Folk er hjernevasket til å mene at alt i Norge er bra, alt utenfor er dårlig. Samt været, at byene er små, og det er altfor isolert (man kan ikke bare ta en svipptur til alpene/Italia etc uten fly)

Anonymkode: 5e9b1...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg født her, og mine foreldre og besteforeldre osv. er født her.

Men det betyr ikke at livet mitt har vært bra av den grunn. Er oppvokst med grovt seksuelt misbruk, vold og psykisk terror, kom meg ikke vekk før jeg var 16 år, og da måtte jeg jobbe for å klare meg. Som voksen har jeg og opplevd så mye dritt i livet, har og en del fysiske sykdommer, som jeg har hatt siden jeg var barn, men som har blitt kraftig forverret med årene. Så nå må jeg leve på et minimum. Tar mye heller 30 ganger vikinglotto. Da kunne jeg reist til utlandet, og fått behandling, så kunne kanskje siste halvdel av livet mitt blitt bra.

Anonymkode: c66e1...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Sett i en større sammenheng er det å være født nordmann som å vinne i Vikinglotto tretti ganger på rad. 

Du er født her. Du har fått skolegang og har sikkert skaffet deg en jobb. Du betaler skatt og lever i samfunnet her. Du har benyttet seg av mulighetene du har fått. 

Hvorfor fortjener du det mer enn utlendinger (flyktninger, innvandrere, utlendinger som kommer hit av ulike årsaker og ønsker å bo her). 

Hvorfor skal du og ikke dem? 

Anonymkode: 15ebf...e84

En nordmann BENYTTER seg ikke av muligheter. En nordmann HAR IKKE MER RETTIGHETER. 
Det er faktisk aldri så vanskelig å få økonomisk støtte man ikke må jobbe for som hvis man faktisk er ektefødt nordmann! 
Disse kommentarene dine kaller jeg rasistiske holdninger.

Og ja! Rasisme kan føres mot hvilket som helst folkeslag.

Anonymkode: 438ad...c2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at jeg fortjener det mer enn noen andre, men jeg gjør mitt for å hjelpe samfunnet. Jeg har tatt utdanning, og da selvsagt på statens regning, men jeg tjener tilbake staten ved å jobbe for dem og betale skatt. Jeg prøver å være en god samfunnsborger også. Jeg er ikke en sånn som bare henger meg på som en parasitt. 

Anonymkode: ff7e4...982

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎11‎.‎2018 den 23.30, AnonymBruker skrev:

Morsomt med alle som peker på slekta. Fordi tidligere slektninger av deg bygget dette landet, så har du en selvskreven rett til å sitte her i dag og skumme fløten? Du har ikke gjort en dritt, far din høvla over mor di, og ni måneder senere kom du til verden. Nydelig. 

Poenget med tråden er å få folk til å tenke over hvor tilfeldig alt er. Du kunne like gjerne vært født i Zimbabwe og levd på to kroner dagen. 

Tenk litt over det før du maser om å stenge grenser og dra opp stigen. 

 

Anonymkode: 15ebf...e84

Så hvordan tenkte du at dette ellers skulle ha fungert? Vi skal bare si fra oss statsborgerskapet og dra vår vei, slik at andre kan komme? Selvsagt skal vi hjelpe noen som kommer, men vi har dessverre ikke kapasitet til å hjelpe alle. Og i samme slengen kan du jo vise meg hvilke andre land som tross alt er relativt rause mot de som kommer. Svært mange - de fleste - av verdens land godtar i liten grad utenlandsk innvandring med mindre det dreier seg om nøkkelpersoner som kommer for arbeid (slik som asiatiske land) eller godtar kun innvandrere som får status som gjestearbeidere tilnærmet uten rettigheter (som i Midtøsten, der fremmedarbeidere jobber som hushjelper og hovmestere i hjemmene til den mer bemidlede delen av lokalbefolkningen). Du skal ikke lenger enn til Øst-Europa før du finner land som er langt mer restriktive med tanke på innvandring. 

Mens i Norge og noen andre Vest-Europeiske land, så kommer man til et bord som i stor grad er dekket. Det tilbys bolig, det tilbys integreringsprogrammer, og for de (relativt få) som har kompetanse nok tilbys det arbeid gjennom disse integreringsprogrammene. 

Og ja, det er en "selvskreven" rett til å fortsette å bo her fordi tidligere slektninger også bodde her. Det er faktisk sånn det fungerer i nesten hele verden; man overtar sine forfedres verdier, land og kultur. Om det skulle fungert annerledes, så kunne det ikke bare ha vært Norge som måtte åpne sine grenser, det måtte ha vært gjensidig over hele verden. Men så lenge det ikke fungerer sånn, så kan ikke bare Norge være idealist. Selvfølgelig er jeg takknemlig for den innsatsen mine forfedre la ned, og det gjelder kanskje særlig krigsgenerasjonen om holdt ut under vanskelige forhold og i stor grad bygde landet i ettertid, slik at etterkrigsgenerasjonene skulle få det bedre. Men dette var jo et valg våre forfedre gjorde, for også lenge før oljen ble funnet bestemte de seg for å jobbe for en politikk og kultur der folk i større grad deler på godene, i stedet for at noen få velstående familier hele tiden beriker seg på andre slik det fungerer i store deler ellers i verden. Denne kulturen og mentale innstillingen har gitt etterkrigsgenerasjonene i noen land muligheter deres forfedre bare kunne drømmer om. Men det betyr slett ikke at mange av oss som kom etterpå "skummer" fløten. En del av oss jobber svært hardt (gjerne 12 t. dager, og har i lange perioder hatt 1000 timer overtid i året) for å bevare og foredle verdiene og mulighetene vi har fått, slik at de som kommer etter oss kan jobbe videre. 

 

Anonymkode: a26b1...55b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortjener vel ikke det noe mer enn andre. Men nå er jeg jo født her og ønsker at det gode livet jeg har hatt så langt skal vare. Å ta inn absolutt alle som kommer hit vil føre til dårligere liv for alle. Å ta inn noen er helt greit

Det er vel en type selvbevarende egoisme de fleste har, og som er nødvendig for at vi og våre barn skal få de samme godene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forfedre har vært med på å bygge dette landet.

I tillegg har jeg til tross for min unge alder, bidratt masse til samfunnet i form av flere jobber (og selvsagt i form av skatt) som jeg ser på som viktige på hver sin måte (misforstå meg rett - de aller fleste jobber er viktige, og da særlig lærere/utdanningssektoren og alle i helsevesenet++). Har jobbet som renholder (som faktisk er en viktig jobb!), jobbet i butikk (viktig for lokalsamfunnet) og også jobbet i kommunen med sosiale tjenester. Nå studerer jeg til å bli helsepersonell.

Jeg (som de fleste andre nordmenn) handler i Norge, betaler skatt og bidrar også i form av verdiskapning. Når jeg er ferdig utdannet og har jobbet noen år, får jeg forhåpentligvis barn (alltid hatt lyst på minst tre stk, da jeg selv har flere søsken og synes det har gitt meg en rik barndom). Da er jeg også med på å øke fødselsraten i landet, og er med på å bringe den norske kulturen videre. 

Jeg er også samfunnsengasjert og har skrevet et par leserinnlegg som har kommet på trykk i de største avisene. Og flere skal det nok bli. 

Tenker uansett at man fortjener å bo i det landet man er født i - unntak er selvsagt svært dysfunksjonelle land, de færreste fortjener å bo slik. Samtidig er det begrenset hvor mange man kan ta inn til Norge, for at ikke velferdsstaten skal falle sammen. Man må forvalte midlene riktig, og forvente å få noe tilbake av innbyggerne - det er prinsippet velferdssystemet vårt bygger på. Skal integreringen være vellykket, kan vi heller ikke ta inn flere enn det er kapasitet til.

Anonymkode: 3c14f...110

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et dumt spørsmål og jeg forstår ikke hva du vil med denne tråden. Jeg er født og oppvokst her, dette er landet mitt og jeg hører til her. Mine forfedre jobbet og slet i dette landet så lang tilbake det går å hente ut informasjon i slektstreet mitt. 

Å spørre hvorfor jeg fortjener det mer enn de som er født i et annet land er som å spørre meg hvorfor jeg fortjener å få bo i mitt eget hus og ikke bare gir det bort til naboen.

 

Anonymkode: 075ba...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.11.2018 den 23.30, AnonymBruker skrev:

Morsomt med alle som peker på slekta. Fordi tidligere slektninger av deg bygget dette landet, så har du en selvskreven rett til å sitte her i dag og skumme fløten? Du har ikke gjort en dritt, far din høvla over mor di, og ni måneder senere kom du til verden. Nydelig. 

Poenget med tråden er å få folk til å tenke over hvor tilfeldig alt er. Du kunne like gjerne vært født i Zimbabwe og levd på to kroner dagen. 

Tenk litt over det før du maser om å stenge grenser og dra opp stigen. 

 

Anonymkode: 15ebf...e84

Så alle dårlige nordmenn skal dra til Zimbabwe? Alle land som sliter fra før skal dra inn fæle nordmenn? Ja, for det trenger de jo. 

Fortjener og fortjener. Norge har et altfor snilt velferdsystem som blit utnyttet av nordmenn selv og en del innvandrere. Jeg er norsk og tilhører Norge, og skal selvsagt bli i norge, uavhengig om jeg fortjener det eller ei. For dem som vil ha et annet kultur , lover og regler, så fins det land for dem også, om så ikke Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/16/2018 at 7:29 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor fortjener du å bo i Norge?

Jeg fortjener tydeligvis ikke det, for jeg måtte flytte fra landet for å få et ok liv.

Anonymkode: 51a44...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt feil å si at vi fortjener å bo her. Det er jo egentlig tilfeldig hvor du ble født. Det er i det hele tatt tilfeldig at alle BLE født. Og ingen som vinner i Lotto har vel fortjent det heller. De hadde flaks, det var tilfeldig at de vant.

Jeg syns vi skal være takknemlige for at vi får vokse opp og leve i Norge. 

Skulle man ha valgt ut de som fikk bo i Norge, så ville vel kriteriene vært noe sånt som plettfritt rulleblad, en utdannelse eller evne til å bidra til samfunnet, god helse og sånn. Det er jo sånn det hadde blitt om et land fikk velge innbyggere. De ville ikke hatt kriminelle eller analfabeter liksom. Det finns nordmenn som da ikke hadde fortjent å bo her, men det finns også flyktninger som ikke hadde fortjent å bo her.

Anonymkode: 78515...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.11.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Sett i en større sammenheng er det å være født nordmann som å vinne i Vikinglotto tretti ganger på rad.

Er det?

For min del ville jeg mye heller vært født i USA, Sveits eller Australia. I USA ville jeg tjent bedre (med min utdanning og kunnskap), i USA eller Sveits ville jeg hatt mere frihet, I Sveits ville jeg hatt Alpene, i Australia hadde jeg hatt bra vær og surfing.

Anonymkode: 2f690...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ts snakker som om Norge er paradis på jord ,som få nordmenn fortjener å oppleve. Tror mange er fornøyd med landet de er ifra og syns sitt land er mye bedre.  Land med krig og elendighet ønsker seg hit pga det er fred her og at Norge har et altfor bra velferdssystem som er kjent omtrent over hele verden, og som kaster penger etter ikke etnisk norske. Hadde enda flere land hatt det, så hadde de heller ønsket seg til andre land. Norge er da ikke sååååå fantastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, wintergirl skrev:

Ja, ts snakker som om Norge er paradis på jord ,som få nordmenn fortjener å oppleve. Tror mange er fornøyd med landet de er ifra og syns sitt land er mye bedre.  Land med krig og elendighet ønsker seg hit pga det er fred her og at Norge har et altfor bra velferdssystem som er kjent omtrent over hele verden, og som kaster penger etter ikke etnisk norske. Hadde enda flere land hatt det, så hadde de heller ønsket seg til andre land. Norge er da ikke sååååå fantastisk. 

Norge er ikke et paradis på jord, men man må jo kunne si at det er et av få land som har gjort noe riktig. I svært mange andre land, faktisk de fleste, har det blitt slik at noen få beriker seg på resten av befolkningen. Det har man i stor grad unngått i Norge, fordi man har hatt en folkevilje som har blitt implementert som politisk vilje til å unngå det. 

Anonymkode: a26b1...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om tilhørighet. Jeg er født her, foreldrene mine, besteforeldrene mine, oldeforeldrene mine osv osv... vi er alle født i kongeriket Norge. Jeg trenger ikke fortjene å tilhøre til Norge, jeg bare gjør det. De som kommer til Norge tilhører en annen plass, men jeg er ikke imot at de kan komme hit hvis de forsøker å integrere seg.

Hvis du vil bo her i Norge, så skal lære språket vårt, du skal skaffe deg en jobb og delta i samfunnet. Du skal ikke komme til Norge for å ikke integrere deg eller delta i samfunnet. 
Jeg har møtt innvandrere som jobber hard og som kan språket vårt, og jeg har møtt innvandrer som ikke prøver en gang. Jeg var på et datakurs gjennom NAV da jeg var yngre hvor en av de jeg jobbet med hadde bodd i Norge i 7 år og nektet å snakke norsk. Han hadde et barn som var norsk statsborger, men han insisterte på å snakke engelsk hele tiden samtidig som han klagde på at nordmenn var vanskelig å bli kjent med. 

Du kan ikke klage på at nordmenn ikke varmer opp til deg når du ikke vil snakke norsk. Kurslederne snakket konsekvent norsk til han, og det var ganske tydelig at de ikke likte han. Syv år! Og han "likte" ikke å snakke språket vårt. 

Anonymkode: 53020...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...