Gå til innhold

.


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Eugene Onegin skrev:

Vet ikke om jeg gidder å forsette med denne tråden om jeg er den eneste som skriver i den.

Jeg trodde at det var meningen at du kom med dine interessante ting på en oppsamlet plass og vi leste det.
Skal folk bidra mener du?  :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

18.11 1940 – Andre verdenskrig: Adolf Hitler og den italienske utenriksministeren Galeazzo Ciano møtes for å diskutere Benito Mussolinis katastrofale invasjon av Hellas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uenigheter blant historikere vedrørende varighet og ansvar for den kalde krigen. Røflig varte den fra 1945 - 1980. Noen mener den startet allerede under 2. Verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eugene Onegin skrev:

Tror aldri jeg sett noen historikere si at den kalde krigen varte mellom 1945 og 1980. De aller fleste historikere mener den var fra 1947 og 1991. Selvsagt det kan nok være en del som mener at den startet før 1947 også før i 1945 noe som kanskje kan stemme.  Men at den ble avsluttet i 1980 har jeg aldri sett noen historikere si. De aller fleste er enige at den kalde krigen sluttet i 1991 eller 1989 det er litt forskjell her. Noen regner den kalde krigen som slutt da muren falt i 1989. Mens andre regner den kalde krigen som slutt da Sovjet kollapset i 1991.

Jeg kan ikke se for meg at det finnes seriøse historikere som sier at den kalde krigen tok slutt i 1980. 

 

Takk for korrigering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ronald Reagan, usas 40. President var den eldste som hadde inntatt presidentrollen, inntil 2017 og Donald Trump ble valgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne psykologiens far Sigmund Freud mente homoseksualitet blant menn er uproblematisk, men ikke hos kvinner. Dette fordi kvinner, ifølge han, ikke hadde en moralsk sans. Hans datter, Anna Freud, som selv var psykolog, var også lesbisk. Anna og Sigmund har opp gjennom årene hatt et anstrengt, men tett forhold til hverandre. Datteren var blant annet hans pasient og testobjekt. Anna Freud har skrevet noen brev som hun har datert til å åpnes i 2020 hvor det forventes at brevet skal avsløre sannheten om deres ekte forhold. 

 

———— 

Jeg kan se noen kan argumentere for at dette egentlig ikke er «historie». Men det er på mange måter det. Psykologi historie. OG vi har et brev å åpne om litt over ett år. Altså er det ikke historie som har skjedd, men som skal skje. Fremover skal jeg såklart holde meg til spillets egentlige regler. 

Endret av Skilpadden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

De første tegna på bosetning i området hvor Barcelona ligger i dag, stammer fra neolittisk tid (2000–1500 f.Kr.). De første større bosetningene dukka imidlertid ikke opp før på 600–500-tallet f.Kr., sannsynligvis i form av laietanerne, en iberisk folkegruppe. Under andre punerkrig overtok kartagenerne byen, og den ble grunnlagt på nytt av Hamilcar Barca, faren til Hannibal. Etter byens nederlag mot romerne ble den en romersk koloni, og ble døpt Colonia Julia Augusta Paterna Faventina Barcino, eller Colonia Faventia Julia Augusta Pia Barcino, i år 218 f.Kr. Rundt 15 f.Kr. ble Barcino et castrum (romersk militærleir), med den lille høyden Mons Taber like ved det midlertidige rådhuset ved Plaça de Sant Jaume som sentrum. Handel var imidlertid også viktig for byen i denne perioden, mye takka være en ideell plassering ved kysten. I det andre århundret e.Kr. ble det bygd en mur rundt byen, etter ordre fra Claudius. I det tredje århundret e.Kr. hadde Barcino en befolkning på mellom 4 000 og 8 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Eugene Onegin skrev:

23 November 1942 ble den mektige tyske 6 arme totalt omringet av den Røde arme ved Stalingrad. Den 2. og 4. rumenske armé, samt deler av den tyske 4. panserarmé ble også omringet av den Røde arme.  Dette var en del av Slaget om Stalingrad som varte til 2 Februar 1943 og endte med en knusende seier til den Røde arme.

Og Hitler utnevnte Paulus til Feldmarschall fordi en slik begår selvmord framfor å kapitulere. 

Paulus kapitulerte i strid med Hitlers ordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...