Gå til innhold

Kan planter føle smerte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mimosa pudica:

 

Anonymkode: 1e31e...4bb

Wow, sånn ønsker jeg meg!

Jeg tror egentlig ikke de kan føle smerte, men jeg liker å tenke hvert fall at de hører når jeg snakker til de og at de blir glad når jeg tørker støv av bladene osv. Litt new age er det vel lov å være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Salvie said:

Wow, sånn ønsker jeg meg!

Jeg tror egentlig ikke de kan føle smerte, men jeg liker å tenke hvert fall at de hører når jeg snakker til de og at de blir glad når jeg tørker støv av bladene osv. Litt new age er det vel lov å være..

https://www.gardenliving.no/products/rr-meg-ikkesanseplante

Anonymkode: 1e31e...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mythbusters som gikk på Discovery hadde en test på om planter kunne føle forskjell på sinne og glede. Med sint og glad lyd.

Det viste seg at det stemte. De som fikk avslappende musikk i rolige omgivelser, grodde fortere enn de andre. Alt var kontrolllert ganske vitenskapelig testet.

De hadde jo også flere fagfolk med seg å kunne rådføre seg med i de 10 seonegene det gikk der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Off topic, men kan en veganer spise en kjøttende plante? 

Anonymkode: 166e0...e72

*kjøttetende

Anonymkode: 166e0...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UncommonSense

Det er et interessant spørsmål. Én ting er å fysisk reagere på ytre stimuli, en annen er hvorvidt en kan reflektere over disse reaksjonene. En tenker seg vel at høyere grad av bevissthet, jo større er lidelsespotenisalet, altså hvor mye en "føler" smerten. 

Finnes det ulike typer av bevissthet? Må man ha en hjerne for å ha bevissthet? 

 

https://www.scientificamerican.com/article/do-plants-think-daniel-chamovitz/

https://www.newyorker.com/magazine/2013/12/23/the-intelligent-plant 

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/biocentrism/201703/are-plants-aware

Endret av UncommonSense
La til noen linker for de interesserte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Rullestolbruker skrev:

Mythbusters som gikk på Discovery hadde en test på om planter kunne føle forskjell på sinne og glede. Med sint og glad lyd.

Det viste seg at det stemte. De som fikk avslappende musikk i rolige omgivelser, grodde fortere enn de andre. Alt var kontrolllert ganske vitenskapelig testet.

De hadde jo også flere fagfolk med seg å kunne rådføre seg med i de 10 seonegene det gikk der.

Jeg hadde for noen år siden tomatplanter. De fikk masse kjærlighet, og de grodde seg kjempefine med deilige tomater. Plantene jeg gav bort (fordi det ble voldsomt mange) som ikke fikk annet enn vann hos de nye eierne sine døde. Jeg tror absolutt at planter reagerer på sånt selv om de ikke kan tenke at det gjør vondt når de rives opp av jorda eller noe. 

Anonymkode: a2d64...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Off topic, men kan en veganer spise en kjøttende plante? 

Anonymkode: 166e0...e72

Det er ingen kjøttetende planter som regnes som spiselige, så vidt jeg vet. Men den kjøttetende planten soldogg, som vokser på myrer i Norge, skal ha vært brukt i likørproduksjon.

Anonymkode: 1e31e...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da synes du det er bedre å spise maten til dyrene??

Anonymkode: 8b0d7...8bf

Wow. Jeg håper du tuller og ikke er så kunnskapsløs

Anonymkode: 43e43...3d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/16/2018 at 2:45 PM, Rullestolbruker said:

Mythbusters som gikk på Discovery hadde en test på om planter kunne føle forskjell på sinne og glede. Med sint og glad lyd.

Det viste seg at det stemte. De som fikk avslappende musikk i rolige omgivelser, grodde fortere enn de andre. Alt var kontrolllert ganske vitenskapelig testet.

De hadde jo også flere fagfolk med seg å kunne rådføre seg med i de 10 seonegene det gikk der.

De testet nok ikke om plantene kunne føle forskjell slik mennesker føler forskjell. De testet om planter hadde mekanismer/ systemer for å reagere ulikt på ulik stimuli. 

At planter reagerer på stimuli betyr ikke at de kan føle smerte eller har bevissthet. Om du trykker på en pc knapp vil pc-en reagere og skru seg på, det betyr ikke at den kan føle at du trykket på på-knappen

Anonymkode: f93fa...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt føler de smerte! Når man kutter i stykker gress så kommer det en lukt, og det er en lukt gresset slipper ut for å "advare" resten av gresset rundt om at noe farlig skjer. Det er mange planter som besky tter seg slik ved å slippe ut dufter de vet tiltrekker seg dyr som spiser opp hva enn det er som angriper planten. At de føler det annerledes enn mennesker og dyr er såklart korrekt, men de føler like helt og fullt smerte.

Anonymkode: d464e...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja selvsagt føler de smerte! Når man kutter i stykker gress så kommer det en lukt, og det er en lukt gresset slipper ut for å "advare" resten av gresset rundt om at noe farlig skjer. Det er mange planter som besky tter seg slik ved å slippe ut dufter de vet tiltrekker seg dyr som spiser opp hva enn det er som angriper planten. At de føler det annerledes enn mennesker og dyr er såklart korrekt, men de føler like helt og fullt smerte.

Anonymkode: d464e...a53

Igjen, dette betyr ikke at de føler smerte. Man kan reagere uten å føle. Man trenger ikke føle smerte for å skille ut diverse stoffer. Nesen din kan for eks begynne å renne, uten at det betyr at du føler smerte. 

Anonymkode: f93fa...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja selvsagt føler de smerte! Når man kutter i stykker gress så kommer det en lukt, og det er en lukt gresset slipper ut for å "advare" resten av gresset rundt om at noe farlig skjer. Det er mange planter som besky tter seg slik ved å slippe ut dufter de vet tiltrekker seg dyr som spiser opp hva enn det er som angriper planten. At de føler det annerledes enn mennesker og dyr er såklart korrekt, men de føler like helt og fullt smerte.

Anonymkode: d464e...a53

Dumt gress stråene ikke kan løpe da. Da de slipper ut lukt for å advare sier du. Så dette gir ingen mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...