Gå til innhold

Kan planter føle smerte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan planter føle smerte? Jeg har spist så lite kjøtt i den siste tiden pga dyrevelferden og miljøet, at jeg nå har tenkt at jeg like så godt bare kan bli vegetarianer. 

Anonymkode: 61f35...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes de som mener det, men det finnes ikke noe vitenskapelig bevis at planter føler smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Planter har ikke nervesystem og kan således ikke føle noe som helst.

Endret av Sirinna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirinna skrev:

Nei. Planter har ikke nervesystem og kan således ikke føle noe som helst.

Jo.

Anonymkode: 9b3ef...61c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de kan ikke føle smerte. De har ikke et nervesystem (det er det som gir menneske- og dyrehjerner signaler om at de er skadet) og har ingen hjerne som kan ta imot signaler om at de har vondt eller er skadet. 

En datamaskin kan få problemer med bilde om du skader skjermkortet dens, men en datamaskinen kan ikke føle smerte fordiom. 

10 hours ago, Eugene Onegin said:

Det finnes de som mener det, men det finnes ikke noe vitenskapelig bevis at planter føler smerte.

Det er også noen som mener at jorden er flat

 

Anonymkode: f93fa...29b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt hvordan alle er så bestemte på at planter ikke føler smerte her, mens ca 90% av folk jeg har vært i debatt med om veganisme drar alltid inn "planter har følelser" argumentet på ett tidspunkt. Nei, de har ikke det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vi ikke vite enkelt og greit. Man kan ikke gi noen bastante svar uten å ha kunnskap om det. 

Planter kan føle smerte på en helt annen måte, selv uten nervesystem. 

Personlig tror jeg ikke det, men man kan aldri vite. Mange plantet har en forsvarsmekanisme og angrep mot dyr og insekter, og noen ganger må det en reaksjon til. 

Anonymkode: 20539...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formulerte meg litt feil der. 

*Det kan være at planter føler smerte på en helt annen måte, selv uten nervesystem. 

Anonymkode: 20539...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det kan vi ikke vite enkelt og greit. Man kan ikke gi noen bastante svar uten å ha kunnskap om det. 

Planter kan føle smerte på en helt annen måte, selv uten nervesystem. 

Personlig tror jeg ikke det, men man kan aldri vite. Mange plantet har en forsvarsmekanisme og angrep mot dyr og insekter, og noen ganger må det en reaksjon til. 

Anonymkode: 20539...2b4

Om noen kutter av armen min, så vil jeg ikke føle smerte i den om noen skjærer i den etterpå. Fordi armen er ikke lenger tilknyttet en hjerne som kan lide. Selv om du kobler på armen min på et system som holder den kunstig i live, så kan armen ikke lide av smerte uten hjernen min

Det er det samme for planter, selv om det skulle være systemer for skader, så er der ingen hjerne eller tilsvarende, som føler smerte eller lider

Anonymkode: f93fa...29b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så da synes du det er bedre å spise maten til dyrene??

Anonymkode: 8b0d7...8bf

Hæ? Hvem er det du snakker til? Hva har maten til dyrene med plantesmerte å gjøre? Skrev du i feil tråd?

Anonymkode: f93fa...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da synes du det er bedre å spise maten til dyrene??

Anonymkode: 8b0d7...8bf

Å hjelpes... 

Anonymkode: 070b0...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også noen som mener at jorden er flat

Anonymkode: f93fa...29b

Jeg vil nå si at det å tro at jorda er flat er langt mer idiotisk. Selv om begge er feil så er det uansett langt mer idiotisk å tro at jorda er flat enn at planter kan føle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før trodde man ikke at premature babyer følte smerte heller, nå vet vi at de føler mer smerte enn fullbårene barn. Hva med fisken? Den blir ikke akkurat avlivet på en human måte, der den bli kvelt på land. Vi vet ikke alt. 

Men nei, jeg tror ikke planter kan kjenne smerte. Da må den ha en slags hjerne som tolker sansene og det har den ikke.  

Anonymkode: 48a0e...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...