Gå til innhold

Hvordan lære å like fisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med mat der jeg faktisk ikke liker noe. Det er ikke bare et problem for helse, men også i sosiale sammenhenger. Det kjenner jeg mer på nå som jeg begynner å bli voksen, og at jeg har en jobb som krever veldig mange lunsjmøter med kunder.

Jeg prøver å bli flinkere til å lære meg til å like mat, men jeg har veldig lyst til å lære meg å like fisk med én gang.

Dette fordi det angivelig er sunt og noe man ofte får servert, men også fordi jeg trenger mer klar hud og tykkere hår :P Jeg har nok heller ikke vondt av omega 3 og omega 6 for å passe på blodårene mine. Så her spiller både helse, skjønnhet og sosiale sammenhenger inn.

Problemet er bare at jeg ikke ANER hvordan jeg skal lære meg å like det!

Det jeg tror er mest avskrekkende for meg, er konsistens. Det mer enn smak. Så jeg har brukt en stund på å lære meg å like fiskepinner, og det har jeg nå gjort (så lenge de er godt stekt). De er veldig crispy, og smaker heldigvis ikke så mye fisk. Men jeg skulle gjerne kunne variert litt, og gjerne en fiskerett som inneholder mer fisk enn fiskepinner.

Noen her med noen gode forslag? :) Tenk på meg som et pysete barn. 

Anonymkode: 18e5d...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at det som skremmer veldig mange bort fra fisk, er at de en eller annen gang tidlig i livet har fått servert noen fiskekoteletter med skin og bein, kokt i hjel i en panne med salt og vann, og med noen smakløse ihjelkokte gulrøtter og poteter til. Er man litt heldig har det vært en dæsj smør eller rømme på potetene. Dette er det verste som finnes, og jeg unner ingen å bli servert fisk slik som dette første gangen. Tygge på noe hvor man plukker ut ben mens den trevlete ihjelkokte fisken vokser seg stadig større i munnen, og med de tørre potetene som ikke tilfører noe.

Men for å begynne så kan jo fisk være så mangt, både hvilken fisk det er, hvordan den er behandlet og hva man lager av det. Alt fra panne-med-vann-torsk til røkelaks med eggerøre, sushi, fiskekaker.. Pålegg som makrell i tomat, sardiner i olje, osv.. Det er også veldig stor forskjell på hvit fisk og rød fisk. 

Laks og ørret er sikkert noe av det letteste å lære å like hvis man bare skal ha et fiskemåltid for å ha det. Det smaker godt uten at man trenger å lage noe veldig fancy av det. Jeg synes ihvertfall at det er mildt og saftig uten noe dominerende fiskesmak. Jeg er også veldig glad i røkelaks og eggerøre på brødskiven.

Hvit fisk er sikkert litt verre å bli vant med om man ikke liker det så godt i utgangspunktet, men man har veldig mange valgmuligheter av hva man kan lage av det. Når det kommer til hvit fisk så er jeg f.eks. ikke så voldsomt glad i bare noen fiskefileter på en tallerken, men man kan lage veldig mye forskjellig godt og spennende av det. Mye mer enn man kan av rød fisk etter min mening. Fiskegrateng, plukkfisk, fiskekaker, kremet fiskesuppe med f.eks. sei (veldig enkelt å lage). Eller hvis det ikke er noe fancy men bare en fiskefilet så passer det veldig godt med litt godt stekt bacon og noe løk til. Man kan også kjøpe pankopanert torsk som en god "oppgradering" fra fiskepinnene, eller lage frityrrøre og frityrsteke selv. Med hvit fisk har man uendelig med muligheter.

Anonymkode: d2586...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg alltid sier i disse trådene: Det viktigste med fisk er at den er fersk. Gå på en god fiskebutikk, få et stykke skikkelig fersk og god fiskefilet (be gjerne om sushikvalitet, feks), og pass på å ikke varmebehandle for mye. Om ikke de to tingene er på plass er hjelper det ikke på noen måte hvordan man maskerer fiskesmaken.

Av det TS skriver høres det ut som en god idé kan være å lære seg å lage skikkelig god fish and chips. Eller helst: Prøv å spise det ute først et sted der de lager det virkelig bra. Hjemmelagde fiskekaker er også veldig enkelt og utrolig godt nystekte rett fra pannen. Man kan variere med å tilsette thaismaker, eller ved å koke dem i en tomatsaus med spisskummen og safran og ha couscous til. Rød fisk: Prøv feks laks i teriakysaus.

Anonymkode: 53cd6...9c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte ikke fisk spesielt godt når jeg var barn, men lettsaltet torsk med gulrotstuing var en vinner. Det samme med fiskekaker, fiskegrateng og plukkfisk. Vi barna måtte spise selv om det ikke var en innertier. Nå synes jeg fisk er noe av det beste jeg får, men den må lages riktig og ikke bli tørr. Så et program med Hellstrøm der mor i huset lot torsk trekke i 20 minutter. Den tørre fisken var ikke populær hos barna. Hellstrøm laget sin versjon, og alle likte den. 

Har blitt servert fiskekaker i brunsaus, det var faktisk overraskende godt. Fiskekaker kan du lage selv, eller kjøpe i en fiskebutikk. Sats på kvalitet når du skal venne deg til nye ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må ikke trekke lengre enn det skal, fisk og annen sjømat trenger ofte mye mindre varme enn man tror. Fisk er jo som med alt annet kjøtt at det kan bli tørt og ødelagt når det tilberedes feil. Hadde man trukket en indrefilet av okse i en panne med vann i 25-30 minutter, hadde nok ikke så mange synes så mye om den heller.

Laks trenger faktisk ikke mer enn oppunder 50C kjernetemperatur for å bli perfekt og kjempesaftig, ellers kan den stekes veldig raskt på utsiden for å få en  crispy overflate og for å låse inne saften (om man skal tro myten).

Jeg synes det er veldig trist at mange ikke lengre spiser fisk med tanke på at vi er et "fiskeland". Fisk og annen sjømat har utrolig mye god egensmak, samtidig som det er veldig saftig og sunt. Spesielt hvit og mager fisk som torsk. Nesten ingen fett eller kalorier (som ofte må være for at "landmat" skal bli smakfullt og saftig) men likevel så saftig og full i smak.

Anonymkode: d2586...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære seg å like noe går neppe. Det du kan gjøre noe med er tilberedning. Jeg liker f.eks fisk panert i blanding av hvetemel/krydder og stekt på panne best. Men det er ikke gitt at du synes det er spiselig av den grunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...