Gå til innhold

Privatøkonomi - budsjett


Lotty1978

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Ja i og med at vi bor i huset begge to i dag er den en ren formalitet i vår relasjon hvem huset står på 😂 Har ingen intensjoner om å legge verken skjøter eller ektepakt ut på KG- jeg ville bare forklare (og forklaringer tilpasser man publikum.....🤗) at alle anonyme ikke trenger å «bekymre» seg for min fremtid 😂

Vi kommer nok ikke til å skille oss - som det virker som mange av dere håper på. Forøvrig en stygg egenskap- å ønske ulykke for andre ... Men,men- sjalusi kan jo utarte seg ganske stygt 🤗

 

 

Ser ikke at det er noen i tråden som ønsker dere skilt. De fleste gratulerer deg jo med å ha valgt den veien i livet som er riktig for deg. Men hvem som står som tinglyst eier av et hus er ikke en formalitet. Hvem som eier huset kommer på spissen ved samlivsbrudd, men har også betydning for økonomien deres i nåtid, som du sier mtp skatt, men også ved eventuelle pantstillelser, søknader om gjenopplån, etc.

Men det vet du sikkert siden du er jurist og da har gjennomført og bestått faget dynamisk tingsrett.

Anonymkode: 074a6...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig så skjønte jeg ikke poenget med denne tråden annet enn at du ønsket å skryte av deg selv.....

Anonymkode: 4ccdd...888

Hun troller, men det er festlig da.

Anonymkode: 074a6...6ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser ikke at det er noen i tråden som ønsker dere skilt. De fleste gratulerer deg jo med å ha valgt den veien i livet som er riktig for deg. Men hvem som står som tinglyst eier av et hus er ikke en formalitet. Hvem som eier huset kommer på spissen ved samlivsbrudd, men har også betydning for økonomien deres i nåtid, som du sier mtp skatt, men også ved eventuelle pantstillelser, søknader om gjenopplån, etc.

Men det vet du sikkert siden du er jurist og da har gjennomført og bestått faget dynamisk tingsrett.

Anonymkode: 074a6...6ee

Nå må jeg nesten le - men det føles sikkert godt å forsøke å belære en jurist med termer du har snappet opp i VG 🙃 

Om huset så hadde stått på hunden, har det fint lite med den diskusjonen innlegget tar opp. Vil man misforstå og kverulere: så vil man det 🤗 God natt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun troller, men det er festlig da.

Anonymkode: 074a6...6ee

Håper du får det bedre med deg selv av å innbille deg det ❤️

Endret av Lotty1978
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun troller, men det er festlig da.

Anonymkode: 074a6...6ee

Så klart hun gjør. For peiling på økonomi har hun iallefall ikke......😂😂😂😂😂

Anonymkode: 4ccdd...888

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 15.23, Lotty1978 skrev:

Synes du det er tryggere med banklån enn en nedbetalt villa? Vi pusset opp eiendommen når vi overtok & skapte drømmeboligen vår. Beliggenheten passer oss som hånd i hanske- og bi har stor tomt til både garasje, hage og drivhus. Skjønner ikke hvorfor du tenker på det som en ulempe? Jeg skjønner at mange sliter med for høye boliglån- og mister nattesøvnen når de hører om potensiell renteoppgang, og tenker at det må være ubehagelig å vite at det i realiteten er banken som eier boligen. 

Har du noen hobbyer, venner, slektninger eller barn? Er det ikke hyggeligere å bruke tid på de viktige tingene i livet enn få beslaglagt så mye tid av en arbeidsgiver? Jeg kunne ikke levd med å forlate de 2 hundene våre i 8-10 timer hver dag: det er jo over halve livet. Er det ikke hardt å vite at man tilbringer mer tid med sjefen og kolleger enn sine nærmeste?

Du får sende hundene i barnehage da, så slipper de å være alene. 

Anonymkode: 31c85...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hundene er jo døde for lengst når du blir gammel. Ikke kan du ha meningsfulle samtaler med dem eller oppmuntre og følge dem til å lykkes i livet heller. Blir det ikke ganske stusselig å måtte leve på bare mannens pensjon når den dagen kommer? Ikke har du særlig ork til noe men du har fortsatt 20+ år igjen å leve. Ingen som besøker deg på gamlehjemmet eller hjelper deg med praktiske ting når du blir gammel og surrete. Er ikke det ganske stusselig? Tror du at hundene dine kan gi det samme? De blir jo knapt 10 år gamle. De kan gi ganske lite tilbake og bryr seg hovedsakelig om matmor for gratis mat og ly mot vær og vind.

Anonymkode: 76738...df4

Kan ikke folk godt at at TS ikke er interessert i å få barn?? Har du jobbet på eldrehjem? Det har jeg. Jeg kan avkrefte det du sier, antall barn har lite å si, få som får besøk. Jeg kan også bruke min egen farmor som eksempel på at det ikke hjelper å ha mange barn/barnebarn. Halvparten av barnebarna bor i utlandet (blir mer og mer vanlig at ungdom søker ut, og ofte finner en partner i utlandet). Resten er for travle. Folk lever travle liv og samfunnet har endret seg. Får du barn fordi du tror de vil hjelpe deg og besøke deg på eldrehjemmet har du bommet stygt. 

Anonymkode: e53f2...38e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke folk godt at at TS ikke er interessert i å få barn?? Har du jobbet på eldrehjem? Det har jeg. Jeg kan avkrefte det du sier, antall barn har lite å si, få som får besøk. Jeg kan også bruke min egen farmor som eksempel på at det ikke hjelper å ha mange barn/barnebarn. Halvparten av barnebarna bor i utlandet (blir mer og mer vanlig at ungdom søker ut, og ofte finner en partner i utlandet). Resten er for travle. Folk lever travle liv og samfunnet har endret seg. Får du barn fordi du tror de vil hjelpe deg og besøke deg på eldrehjemmet har du bommet stygt. 

Anonymkode: e53f2...38e

Tja.. Barna er hvertfall med på å få deg dit når du trenger det. Flere eksempler på barnløse damer gjerne der mannen er død og du selv sitter alene igjen uten å klare deg selv. Du selv skjønner ikke at du trenger hjelp. Og har heller ingen som fanger deg opp for familien er borte. 

Anonymkode: ff9ad...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Dyr blir absolutt ikke det samme som barn. Var utrolig glad i dyret vårt jeg også, men har en helt annen kjærlighet til barna mine

Anonymkode: ff9ad...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Jeg forsørger en ung sønn (slik at han slipper studielån) og har utbetalt 29.000 pr. mnd. Budsjettet ser slik ut:

   8000,- til lån og fellesutgifter

   4000,- Mat (+ vanlige husholdningsartikler)

   800,- gjennomsnittlig strøm

   1700,- Transport

   1200,- Tv, tlf, internett, spotify

   300,- Trening

   100,- Reiseforsikring (annen forsikring gjennom fagforbund trekkes fra før lønn)

   8000,- Sparing (Noe langtids, og noe til store utgifter)

   4900,- Fritt bruk. (Skal dekke klær, frisør, lege, Pizza på Peppes, osv.)

= 29.000,-

Jeg klarer nesten alltid å holde budsjettet, men det sprekker kanskje litt ett par ganger i året. Det jevner seg greit ut når feriepengene kommer. Har lave utgifter til ferie, så de er ikke tatt med i budsjettet og alt over vanlig månedslønn går inn på sparekonto :) 

Anonymkode: 07b28...00d

Jeg blir stressa på andres vegne når jeg leser dette. Hvorfor må folk på død og liv unngå studielån når det er det beste lånet man kan få noen plass? Han trenger ikke å bruke av dem, bare spare dem. Den dagen han er ferdig kan han enten betale alt tilbake på en gang, eller bruke det på egenkapital til bolig. Renta er mye lavere enn noe boliglån du får! 

På 16.11.2018 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Aap er jo ikke høyere for de under 26 år enn andre. Ufør er høyere ikke aap.

Anonymkode: 97602...2f3

Jo, man får ung ufør-tillegg på AAP også om man ble syk før fylte 26 år.

 

Vi klarer oss ikke på 1 inntekt. Ikke har vi arv nå, og kan ikke forvente å noen gang få det. Vi fikk ikke hjelp til å kjøpe bolig heller, måtte ordne alt selv.

Inn: 45 000 kr (gått ned fra 60 000 nettopp. Alt vi sparte før det gikk til bolig). Samboers sidebusiness drar også inn 2000-3000 i mnd.

Utgifter er

Boligutgifter: 15 000

Forsikringer: 1000

Telefon: 500

Transport: 1000

Underholdning/abonnementer: 700

Helse: 2000

Mat: 7000

Hushold.art.: 300

Hobby: 2000

Trening: 500

Gaver, møte venner etc: 2000

Katten: 1000

Klær o.l.: 1000

I tillegg går det jo litt til en kaffe her, en øl der, ny hdmi-kabel, planter, nytt sengetøy, kjøkkenutstyr etc, si 2000 kr da.

Spares mellom 5000 og 10 000 i mnd. Må vi kjøpe et møbel f.eks så går hele lønna. Vi har ikke bil en gang, samboer tar buss og jeg sykler.

Hadde jeg sluttet å jobbe ville vi gått 20 000 kr i minus. 

 

Anonymkode: 52851...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir stressa på andres vegne når jeg leser dette. Hvorfor må folk på død og liv unngå studielån når det er det beste lånet man kan få noen plass? Han trenger ikke å bruke av dem, bare spare dem. Den dagen han er ferdig kan han enten betale alt tilbake på en gang, eller bruke det på egenkapital til bolig. Renta er mye lavere enn noe boliglån du får! 

 

Anonymkode: 52851...ec8

Jeg er enig i at studielån er gunstig. Men det stemmer ikke at renten er lavere enn alle boliglån. Min rente på boliglån er rett under 2 (1.96), og studielån er rett over 2 (2.001 - og renten stiger i januar 2.09). 

Likevel stusser jeg ikke på å ta opp studielån. Det har mange fordeler som f. Eks at det blir slettet om man dør. Men dette med renten stemmer ikke. 

Anonymkode: 31c85...fa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 22.37, AnonymBruker skrev:

 

Utgifter er

 

Helse: 2000

 

Trening: 500

 

 

Anonymkode: 52851...ec8

Kan jeg spørre deg hva som går under helse, hvis dere betaler trening ved siden av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.11.2018 den 21.22, Lotty1978 skrev:

 

Jeg har aldri jobbet, men blitt forsørget av min mann. Jeg får alltid høre at man må ha to inntekter for å få det til å gå rundt - og det kan jeg virkelig ikke forstå. Hva er det dere andre bruker så mye penger på - som gjør at dere er avhengig av to inntekter? 

Min mann har en jobb med middels lønn (utbetalt 40.000 i måneden): mer enn mange, men langt fra en høy inntekt etter dagens standard.

I fjor fikk jeg en moderat sykdom som gjør at jeg kvalifiserer til stønad fra NAV. Egentlig hadde jeg ikke noe lyst til å søke - men ble oppfordret av både lege og venninner. Jeg fikk søknad innvilget, og har nå egen inntekt for første gang. Men hva skal jeg gjøre med pengene?? 

Det eneste denne egne inntekten fører til, er at vi som par kan spare hans 20.000 pluss hele min inntekt (ca 20.000) hver måned. Med andre ord: 40.000 i sparing hver måned. 

Bør legge til at vi er såpass heldige at eiendommen vi bor på, har min mann arvet av sine besteforeldre. Vi har dermed ikke boliglån- men selv med en utgift på 10.000 til bolig hadde vi likevel kunnet spare 10.000 på en inntekt, og 30.000 av to.

Spørsmålet er derfor:

- Hvorfor prioriterer dere bort frihet over egen hverdag til fordel for jobb?

- Hva bruker dere pengene på (særlig dere som mener at det er nødvendig med to inntekter)?

Til slutt bør jeg kanskje tilføye at mannen min og jeg (heldigvis) er litt forskjellige. Han trives best med å jobbe - så det er ikke noen oppofrelse fra hans side at vi organiserer oss slik som vi gjør.

Jeg sier vel ikke noe nytt her, men ville bare påpeke at spørsmålene dine egentlig er rettet mot en veldig, veldig liten gruppe mennesker:

1. Gifte/samboende

2. Middels eller god inntekt (spesielt om det er barn med i bildet)

3. Ingen eller nesten ingen utgifter til huslån eller husleie

4. En av partene er villig til å jobbe fulltid

Kan liksom ikke se for meg at denne "problemstillingen" er aktuell for så veldig mange andre... Så da synes jeg hele greia blir litt søkt. Men ser jo at det er folk som har svart som er gifte eller samboende og begge tjener godt, men velger å jobbe fordi de liker jobben sin og livsstilen, og det tror jeg er ganske normalt i denne gruppen.

Personlig er jeg glad i jobben min, men kunne sikkert fyllt tiden med alt mulig om jeg ikke jobbet, men det er jo ikke en aktuell problemstilling all den tid jeg forsørger meg selv... Samtidig prøver jeg å leve relativt fornuftig slik at jeg kan spare penger, og jeg er opptatt av å leve så minimalistisk som mulig, så jeg ikke er tynget av ting og tang.

Ellers klarer jeg ikke å lå være å kommentere det med stønaden fra NAV; i dagens Norge er det veldig vanskelig å få innvilget AAP eller uføretrygd, og det skal jo gå etter arbeidsevne: du har altså fra i fjor 0% arbeidsevne, men klarer likevel å gjøre alle de tingene du ramser opp? (Har aldri skrevet på noen av disse "herregud uføre altså"-trådene her, men dette syntes jeg var merkelig... Og du sier at du ikke hadde lyst til å søke, men ble oppfordret av andre... Da kunne du jo faktisk tenkt: "Hm, jeg jobber ikke, har ikke betalt inntektsskatt noen gang, trenger ikke pengene, har ikke lyst til å søke: la meg heller la være å bruke av fellesskapets midler...")

Just my two cents. Flott for deg at du lever et godt liv med hobbyer, frivillig arbeid og tid til det du har lyst til, men å være så nysgjerrig på hvorfor andre ikke velger likt synes jeg er litt rart, når de aaaaller færreste er i samme eller liknende situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Jeg forsørger en ung sønn (slik at han slipper studielån) og har utbetalt 29.000 pr. mnd. Budsjettet ser slik ut:

   8000,- til lån og fellesutgifter

   4000,- Mat (+ vanlige husholdningsartikler)

   800,- gjennomsnittlig strøm

   1700,- Transport

   1200,- Tv, tlf, internett, spotify

   300,- Trening

   100,- Reiseforsikring (annen forsikring gjennom fagforbund trekkes fra før lønn)

   8000,- Sparing (Noe langtids, og noe til store utgifter)

   4900,- Fritt bruk. (Skal dekke klær, frisør, lege, Pizza på Peppes, osv.)

= 29.000,-

Jeg klarer nesten alltid å holde budsjettet, men det sprekker kanskje litt ett par ganger i året. Det jevner seg greit ut når feriepengene kommer. Har lave utgifter til ferie, så de er ikke tatt med i budsjettet og alt over vanlig månedslønn går inn på sparekonto :) 

Anonymkode: 07b28...00d

Dette var fint å lese, siden jeg muligens skal forsørge fadderbarnet mitt gjennom høyskoleutdanning... Jeg har ca. samme lønn, så hvis dette er for to personer så er det oppløftende! Jeg har litt mer husleie, men bruker mindre på transport, internett osv. Har vært bekymret for om at det ikke er nok, men det burdet jo absolutt være det. (Han er ikke norsk så han kvalifiserer ikke til studielån, så det er ikke et alternativ.)

Anonymkode: 90e4b...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må innrømme min private budsjett har vært veldig havarert, jeg er nok årsak til det selv. Men jeg er veldig glad å være fast ansatt i dag, og har en jobb der jeg kan få visst mine kvaliteter. Håper selvsagt min private budsjett skal bli hel igjen, og som bli anvendelig i min  hverdags økonomi. 

Det er frihet som er veldig viktig for meg, og den friheten vil jeg benytte meg av ved å gjøre gode beslutninger fremover i min hverdag. Det å kunne betale sine forpliktende forfall, og ikke ta dumme beslutninger ved å kjøpe noe jeg ikke har økonomi til er gode faktorer til et sunt liv. Kall det gjerne helsebringende hverdag.

Anonymkode: f5216...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...