Gå til innhold

Privatøkonomi - budsjett


Lotty1978

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Lotty1978 skrev:

Synes du det er tryggere med banklån enn en nedbetalt villa? Vi pusset opp eiendommen når vi overtok & skapte drømmeboligen vår. Beliggenheten passer oss som hånd i hanske- og bi har stor tomt til både garasje, hage og drivhus. Skjønner ikke hvorfor du tenker på det som en ulempe? Jeg skjønner at mange sliter med for høye boliglån- og mister nattesøvnen når de hører om potensiell renteoppgang, og tenker at det må være ubehagelig å vite at det i realiteten er banken som eier boligen. 

Har du noen hobbyer, venner, slektninger eller barn? Er det ikke hyggeligere å bruke tid på de viktige tingene i livet enn få beslaglagt så mye tid av en arbeidsgiver? Jeg kunne ikke levd med å forlate de 2 hundene våre i 8-10 timer hver dag: det er jo over halve livet. Er det ikke hardt å vite at man tilbringer mer tid med sjefen og kolleger enn sine nærmeste?

Det er her du feiler. Du evner ikke å se at folk er forskjellige. 

Anonymkode: f240b...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

å bli forelder må være det mest fantastiske investeringen man kan gjøre i livet. For en lykke. For en frihet. Alt er kjærlighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egenskap skrev:

å bli forelder må være det mest fantastiske investeringen man kan gjøre i livet. For en lykke. For en frihet. Alt er kjærlighet. 

Frihet? Den var ny 😵

Barn hadde ikke passet inn i vår livsstil - men det er jo fint at du hygger deg med dem. Er du hjemme for dem - eller ser du dem bare om ettermiddagen? Er ikke det isåfall veldig tungt dersom du synes de bringer så stor lykke? 

 

 

Endret av Lotty1978
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Lotty1978 said:

Har du noen hobbyer, venner, slektninger eller barn? Er det ikke hyggeligere å bruke tid på de viktige tingene i livet enn få beslaglagt så mye tid av en arbeidsgiver? Jeg kunne ikke levd med å forlate de 2 hundene våre i 8-10 timer hver dag: det er jo over halve livet. Er det ikke hardt å vite at man tilbringer mer tid med sjefen og kolleger enn sine nærmeste?

Ser du ikke selv hvor virkelighetsfjern og overpriviligert du er?

Anonymkode: 6012c...1e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke selv hvor virkelighetsfjern og overpriviligert du er?

Anonymkode: 6012c...1e3

Jo selvfølgelig ser jeg at jeg er heldig! Det som forundrer meg er at enkelte her sier at de finner det så givende å ha en jobb (at de ikke ville vært foruten) - samtidig som de sier at barna og familien et det som virkelig betyr noe. Det er den komboen jeg ikke skjønner.

Dersom man virkelig MÅ jobbe for å overleve - da har jeg full forståelse for avgjørelsen. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lotty1978 skrev:

Frihet? Den var ny 😵

Barn hadde ikke passet inn i vår livsstil - men det er jo fint at du hygger deg med dem. Er du hjemme for dem - eller ser du dem bare om ettermiddagen? Er ikke det isåfall veldig tungt dersom du synes de bringer så stor lykke? 

 

 

Ja, du får en ny kjærlighet til barn når du selv blir forelder. Da er det ikke deg selv det handler om, men barna. Du skifter fokus i livet. 

Når jeg får kone, så ønsker vi barn. Vi ønsker å bli en familie. 

Barn vil gi deg nye impulser i livet som du ikke visste fantes, det handler om så mye mer. Dessuten vil den største lykke være når et barn sier: Mamma. 

Det er en som er glad i deg, og som elsker mammaen sin. Det er en kjærlighet som vokser i deg. 

Endret av Egenskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.11.2018 den 0.27, Lotty1978 skrev:

Spise for 18.000 : da hadde jeg blitt trillrund 😂 

Spiser ikke kjøtt, så sparer vel en del på å være dyrevenn. Har også drivhus der vi dyrker MYE godt av frukt, urter og grønnsaker. 

Sko har jeg nok av - det blir noen par i året, men jeg vil heller ha et liv enn 100 par på toppen av de jeg har.

Har en hytte på en vinterresort, men vurderer å selge den: vi liker å variere mer med hvor vi reiser så den blir lite brukt. 

Hjernen min hadde blitt gal av å surre rundt i samme jobb i 8 timer hver dag: mye mer utfordrende å prøve forskjellige ting! Frihetsberøvelsen er likevel værst: kunne aldri latt andre bestemme over 50% av min våkne tid. Blir jo mindre tid til reisingen du liker også?

Lavbudsjett? 😂😂 Egentlig tror jeg du er et troll da 

 

Mye er restaurantmat og viner, da ryker tusenlappene raskt. 

Om jeg skulle gjort det samme 8-16 hver dag ville jeg i likhet med deg gått på veggen. Vi har utrolig nok samme grunnutdannelse om jeg leste rett - jurist. Men jeg har tatt økonomifag i tillegg, og jobber som konsulent inn mot næringslivet. Noe som innebærer at ingen dag er lik, reising verden rundt, og nye utfordringer og krevende oppgaver hver uke. 

Men vi får vel bare være enige om å være uenige. Jeg elsker jobben min, og jeg elsker å bruke penger, og gleder meg til hver nye dag. Så ville med innlegget mitt bare vise at alle er forskjellige. Og at mange finner stor glede i en jobb. 

Anonymkode: 4e6ba...f54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Lotty1978 said:

Jo selvfølgelig ser jeg at jeg er heldig! Det som forundrer meg er at enkelte her sier at de finner det så givende å ha en jobb (at de ikke ville vært foruten) - samtidig som de sier at barna og familien et det som virkelig betyr noe. Det er den komboen jeg ikke skjønner.

Dersom man virkelig MÅ jobbe for å overleve - da har jeg full forståelse for avgjørelsen. 

Ahh, velkommen til den virkelige verden! Utrolig nok en verden hvor de aller fleste av oss må jobbe for å overleve! Jeg liker jobben min godt jeg, men hovedgrunnen til at jeg har jobb er jo nettopp at jeg må jobbe! Fytti for en overpriviiligert og lite forståelsesfull person du fremstår som i denne tråden! Og tenk, jeg har ikke barn, men jeg må da søren meg jobbe likevel! Eller tror du at vi alle bare kan "droppe" å jobbe for så å leve på samboers/ektemannens inntekt (som jeg ikke har uansett)?

Anonymkode: a27aa...87d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ahh, velkommen til den virkelige verden! Utrolig nok en verden hvor de aller fleste av oss må jobbe for å overleve! Jeg liker jobben min godt jeg, men hovedgrunnen til at jeg har jobb er jo nettopp at jeg må jobbe! Fytti for en overpriviiligert og lite forståelsesfull person du fremstår som i denne tråden! Og tenk, jeg har ikke barn, men jeg må da søren meg jobbe likevel! Eller tror du at vi alle bare kan "droppe" å jobbe for så å leve på samboers/ektemannens inntekt (som jeg ikke har uansett)?

Anonymkode: a27aa...87d

Det er jo det jeg lurer på 🤔

Mange her bekrefter jo at de egentlig ikke trenger 2 inntekter, men jobber likevel. Det virker jo som at du (og jeg) er i mindretall: mht å mene at jobb er et (nødvendig for mange) onde. 

Beklager om du oppfatter meg galt, men som jeg sier har jeg full forståelse for at single (og enkelte andre) må jobbe- og at jeg er privilegert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Det er jo det jeg lurer på 🤔

Mange her bekrefter jo at de egentlig ikke trenger 2 inntekter, men jobber likevel. Det virker jo som at du (og jeg) er i mindretall: mht å mene at jobb er et (nødvendig for mange) onde. 

Beklager om du oppfatter meg galt, men som jeg sier har jeg full forståelse for at single (og enkelte andre) må jobbe- og at jeg er privilegert 

jeg hadde virkelig unnet deg å bli mor, du ville bli det mest lykkeligste menneske på jord. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Egenskap skrev:

jeg hadde virkelig unnet deg å bli mor, du ville bli det mest lykkeligste menneske på jord. :)

😂😂😂 

Jeg vet - er mamma til to fantastiske hunder som betyr alt for meg ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lotty1978 skrev:

😂😂😂 

Jeg vet - er mamma til to fantastiske hunder som betyr alt for meg ❤️

Ja, og når du får ekstra barn som sier Mamma, ja, da vil du virkelig få oppleve sider i livet som gir mening. :)

Tenk å få en som ligner på deg. Som liker snill som deg. Som elsker mammaen sin. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Egenskap skrev:

Ja, og når du får ekstra barn som sier Mamma, ja, da vil du virkelig få oppleve sider i livet som gir mening. :)

Tenk å få en som ligner på deg. Som liker snill som deg. Som elsker mammaen sin. :)

Foretrekker hunder, mye søtere enn babyer. Ingen elsker mer enn hunder 😁 

Barn er fullstendig uaktuelt, de passer ikke inn i livsstilen vår. Les deg litt opp om temaet frivillig barnløshet: livet har så mye mer å by på enn å føde omgangskretsen sin selv 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Foretrekker hunder, mye søtere enn babyer. Ingen elsker mer enn hunder 😁 

Barn er fullstendig uaktuelt, de passer ikke inn i livsstilen vår. Les deg litt opp om temaet frivillig barnløshet: livet har så mye mer å by på enn å føde omgangskretsen sin selv 😂

Bare vent å se, mor blir du en dag! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lotty1978 skrev:

Redd det skipet har seilt 👌

skipet har evnen til å ta en u-sving, og da blir flere med på reisen - sammen med deg. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Foretrekker hunder, mye søtere enn babyer. Ingen elsker mer enn hunder 😁 

Barn er fullstendig uaktuelt, de passer ikke inn i livsstilen vår. Les deg litt opp om temaet frivillig barnløshet: livet har så mye mer å by på enn å føde omgangskretsen sin selv 😂

Hundene er jo døde for lengst når du blir gammel. Ikke kan du ha meningsfulle samtaler med dem eller oppmuntre og følge dem til å lykkes i livet heller. Blir det ikke ganske stusselig å måtte leve på bare mannens pensjon når den dagen kommer? Ikke har du særlig ork til noe men du har fortsatt 20+ år igjen å leve. Ingen som besøker deg på gamlehjemmet eller hjelper deg med praktiske ting når du blir gammel og surrete. Er ikke det ganske stusselig? Tror du at hundene dine kan gi det samme? De blir jo knapt 10 år gamle. De kan gi ganske lite tilbake og bryr seg hovedsakelig om matmor for gratis mat og ly mot vær og vind.

Anonymkode: 76738...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hundene er jo døde for lengst når du blir gammel. Ikke kan du ha meningsfulle samtaler med dem eller oppmuntre og følge dem til å lykkes i livet heller. Blir det ikke ganske stusselig å måtte leve på bare mannens pensjon når den dagen kommer? Ikke har du særlig ork til noe men du har fortsatt 20+ år igjen å leve. Ingen som besøker deg på gamlehjemmet eller hjelper deg med praktiske ting når du blir gammel og surrete. Er ikke det ganske stusselig? Tror du at hundene dine kan gi det samme? De blir jo knapt 10 år gamle. De kan gi ganske lite tilbake og bryr seg hovedsakelig om matmor for gratis mat og ly mot vær og vind.

Anonymkode: 76738...df4

Ungene dine kan også dø, og du har ingen garanti for at de har tid eller ønske om å tilbringe tid sammen med deg når du blir gammel. Har til gode å møte et barn som har mer å tilby enn en hund: har ikke tålmodigheten til alle kravene, maset, bryet å bråket. Barn er jo bare avhengig av deg siden de er små: så de bryr seg vel om deg for å få ly mot vær og vind de også.

Pensjon fra Folketrygden er lite å leve for uansett- så anbefaler privat pensjonssparing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Ungene dine kan også dø, og du har ingen garanti for at de har tid eller ønske om å tilbringe tid sammen med deg når du blir gammel. Har til gode å møte et barn som har mer å tilby enn en hund: har ikke tålmodigheten til alle kravene, maset, bryet å bråket. Barn er jo bare avhengig av deg siden de er små: så de bryr seg vel om deg for å få ly mot vær og vind de også.

Pensjon fra Folketrygden er lite å leve for uansett- så anbefaler privat pensjonssparing.

Barn kan ikke sammenlignes en gang. Bare de som ikke har barn sammenligner det med å ha dyr. 

Selvfølgelig må vi ha 2 inntekter. Og jeg vil ha en inntekt og klare meg selv på og ikke bare leve på mannen. Om vi skulle gå fra hverandre blir det vanskelig. Og jeg liker jobben min, men vi må jo også ha den for å kunne beholde det livet vi har nå. Som vi liker. Lønna er ikke så god at vi kan leve kun på den ene, da må vi ned i levestandard og det vil vi ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lotty1978 said:

Det er jo det jeg lurer på 🤔

Mange her bekrefter jo at de egentlig ikke trenger 2 inntekter, men jobber likevel. Det virker jo som at du (og jeg) er i mindretall: mht å mene at jobb er et (nødvendig for mange) onde. 

Beklager om du oppfatter meg galt, men som jeg sier har jeg full forståelse for at single (og enkelte andre) må jobbe- og at jeg er privilegert 

Jeg ville ha jobbet også dersom jeg ikke hadde måttet, med mindre jeg virkelig var superrik. Alle må ha noe å fylle dagene sine med, og dersom man kun har akkurat nok til å overleve så er det ikke mye disponibelt som kan brukes til andre aktiviteter. Er begrenset hvor mye man kan gå tur og se på Netflix. For de aller fleste i Norge så er jobb nødvendig - de fleste jobber ikke "for gøy", uansett om det kan virke slik her i tråden. Og det er da virkelig bra at det er slik; hvordan skulle ellers landet gått rundt...

Anonymkode: a27aa...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...