Gå til innhold

Barnehage som roter bort ting.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Salvie skrev:

Frøken er flott, for meg betyr det akkurat det samme som lærer. Altså, fatter ikke at noen kan være så opptatt av bruk av rett tittel at de glatt overser det nære fine med bruk av tante og onkel. Blir som å ville bli kalt "deres aller nådigste majestet kong Olav" istedenfor Olav for å sette det litt på spissen, men det er nå min mening. Tenker da det er mer følelsen av at det er nedsettende som gjelder som noen over sier enn at folk faktisk sier det i en vond mening.

Men DU er jo ikke lærer! Hvis du blir lærer må du gjerne be elevene kalle deg frøken. Det betyr ikke at vi andre må tåle det fordi din bekvemmelighet veier tyngre enn vår profesjonalitet. 

Det handler om signaleffekt. Hvordan tror du man blir prioritert i lønnsforhandlinger? Når avdelingssykepleeir og tante skal dele av samme pott, og har like lang utdannelse? Hvem er det lettest å snakke ned? Sivilingeniør eller tante? Ordet har konnotasjoner til kjerringer med kaffekopp, ikke akademia.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Salvie skrev:

Frøken er flott, for meg betyr det akkurat det samme som lærer. Altså, fatter ikke at noen kan være så opptatt av bruk av rett tittel at de glatt overser det nære fine med bruk av tante og onkel. Blir som å ville bli kalt "deres aller nådigste majestet kong Olav" istedenfor Olav for å sette det litt på spissen, men det er nå min mening. Tenker da det er mer følelsen av at det er nedsettende som gjelder som noen over sier enn at folk faktisk sier det i en vond mening.

Jeg tror ikke at folk nødvendigvis mener noe vondt med det i det hele tatt, men for min del høres det ut som man tar yrket mindre seriøst. 

Søster, frøken, tante, kassadame og søppelkjører vs sykepleier, lærer, barnehagelærer, butikkmedarbeider og renovasjonsarbeider, man hører jo fort hvilke benevninger som vitner om størst respekt for arbeidet som utføres? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Salvie skrev:

Frøken er flott, for meg betyr det akkurat det samme som lærer. Altså, fatter ikke at noen kan være så opptatt av bruk av rett tittel at de glatt overser det nære fine med bruk av tante og onkel. Blir som å ville bli kalt "deres aller nådigste majestet kong Olav" istedenfor Olav for å sette det litt på spissen, men det er nå min mening. Tenker da det er mer følelsen av at det er nedsettende som gjelder som noen over sier enn at folk faktisk sier det i en vond mening.

Det er jo veldig selvmotsigende. "Frøken" brukes for å vise avstand mellom lærer og elev, mens det du trekker frem som positivt med "tante" er at det viser nærhet. Spørsmålet var om du mener barna burde kalle lærerne for tanter og onkler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Salvie skrev:

Som sagt så er de tross alt med det kjæreste du har, barna dine, hver eneste dag bortsett fra helgen. Da føler jeg det blir mer tanteaktig og mer familiært enn en lege som du ser en sjelden gang, spesielt for barna. Fatter ikke at noen kan bli snurt over noe sånt, man er jo ikke noe mindre pedagog selv om noen bruker det tradisjonelle ordet for det.

Vi lever i de krenkedes tid ;)

 

Anonymkode: e354c...d5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt. Å sammenligne barnehagetante med n-ordet er jo helt meningsløst. Hvilke negative konnotasjoner har barnehagetante/-onkel? «Jeg har ikke gått tre år på høyskole for å bli kalt det!!» vel, jeg har sju år høyere utdanning, og krever ikke å bli kalt tittelen min. Og alle klarer å ta en bachelor i modelleire og slå på ring. Snakker om å bli krenka.

Anonymkode: 14cb7...d32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men ærlig talt. Å sammenligne barnehagetante med n-ordet er jo helt meningsløst. Hvilke negative konnotasjoner har barnehagetante/-onkel? «Jeg har ikke gått tre år på høyskole for å bli kalt det!!» vel, jeg har sju år høyere utdanning, og krever ikke å bli kalt tittelen min. Og alle klarer å ta en bachelor i modelleire og slå på ring. Snakker om å bli krenka.

Anonymkode: 14cb7...d32

Når dette er holdningen til enkelte folk, forstår jeg at barnehagepersonell blir frustrerte, og ønsker å understreke at de faktisk arbeider og ikke bare koser hele dagen. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, domimik skrev:

Men DU er jo ikke lærer! Hvis du blir lærer må du gjerne be elevene kalle deg frøken. Det betyr ikke at vi andre må tåle det fordi din bekvemmelighet veier tyngre enn vår profesjonalitet. 

Det handler om signaleffekt. Hvordan tror du man blir prioritert i lønnsforhandlinger? Når avdelingssykepleeir og tante skal dele av samme pott, og har like lang utdannelse? Hvem er det lettest å snakke ned? Sivilingeniør eller tante? Ordet har konnotasjoner til kjerringer med kaffekopp, ikke akademia.

Nemlig! Tantejobben man hadde i barnehage i gamledager var en helt annet yrke enn det barnehagelærer er. Mens tanta tørket neser, trøstet og foret barna stilles det mange flere krav til barnehagelærerns pedagogiske arbeid! Det er en helt annen jobb. 

Anonymkode: 7ff43...9de

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, domimik skrev:

Men DU er jo ikke lærer! Hvis du blir lærer må du gjerne be elevene kalle deg frøken. Det betyr ikke at vi andre må tåle det fordi din bekvemmelighet veier tyngre enn vår profesjonalitet. 

Det handler om signaleffekt. Hvordan tror du man blir prioritert i lønnsforhandlinger? Når avdelingssykepleeir og tante skal dele av samme pott, og har like lang utdannelse? Hvem er det lettest å snakke ned? Sivilingeniør eller tante? Ordet har konnotasjoner til kjerringer med kaffekopp, ikke akademia.

 

5 minutter siden, Frostrose skrev:

Det er jo veldig selvmotsigende. "Frøken" brukes for å vise avstand mellom lærer og elev, mens det du trekker frem som positivt med "tante" er at det viser nærhet. Spørsmålet var om du mener barna burde kalle lærerne for tanter og onkler? 

Frøken gir meg absolutt positive assosiasjoner men det har kanskje noe med at jeg er vokst opp i et lærermiljø der det var vanlig å bruke det ordet. At lærere skal bli kalt tanter er vel noe litt annet da det ikke har vært normen.

Synes det er en lang vei mellom foreldre som kaller noen barnehagetanter og lønnsforhandlinger. Personlig synes jeg det er altfor store forskjeller i lønn og at lønn ikke alltid viser til mengde arbeid man har nedlagt i jobben, men det er altså en helt annen diskusjon. Videre hva som betegnes som vel ansette yrker er vel forskjellig fra miljø til miljø og selvfølgelig synes jeg at barnehagetanter gjør en viktigere jobb enn andre yrkesgrupper som kanskje blir sett på som viktigere av andre. Faktisk synes jeg en ufaglært fast ansatt barnehagetante gjør en viktigere jobb enn enkelte andre med lang akademisk bakgrunn til tross for at jeg sier tanter og onkler.

Men nå skal ikke jeg forstyrre mer. Jeg kaster meg glatt med i en egen tråd om rett bruk av tittel og betydningen det har for samfunnet og yrkesgrupper hvis noen starter en.😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ærlig talt. Å sammenligne barnehagetante med n-ordet er jo helt meningsløst. Hvilke negative konnotasjoner har barnehagetante/-onkel? «Jeg har ikke gått tre år på høyskole for å bli kalt det!!» vel, jeg har sju år høyere utdanning, og krever ikke å bli kalt tittelen min. Og alle klarer å ta en bachelor i modelleire og slå på ring. Snakker om å bli krenka.

Anonymkode: 14cb7...d32

Er du seriøs? 😂 :sprettoy:

Du må gjerne ta alle mine tidligere eksamener og fremtidige eksamener, så kan du gjerne fortelle meg at jeg tar bachelor i å modelleire og slå på ring.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det bare til å venne seg til med. Har ikke tall på hvor mange matbokser, Tupperwaredrikkeflasker, luer, votter, skjerf, klær som blir borte i løpet av barneoppveksten...en må regne med det. Dessverre.

Anonymkode: a2d0e...229

Så bra! Det betyr at de ansatte er opptatt med andre ting! Som for eksempel VÆRE TILSTEDE MED DIN UNGE!!!!! Eller vil du kanskje at matboksen skal få mer oppmerksomhet enn ungen din? For guess what? Det er travelt i Bhg, votter forsvinner, matbokser osv osv! Men det er fordi at de voksne har fokus på det som virkelig betyr noe! DIN UNGE! Eller vil du kanskje matboksen skal være første pri? Tenkte meg det ja.... 

Anonymkode: a8268...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Krenka!  :jolie:*       :hoho:  Tidenes avsporing fra trådtema. 

Anonymkode: c1ee3...78c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ærlig talt. Å sammenligne barnehagetante med n-ordet er jo helt meningsløst. Hvilke negative konnotasjoner har barnehagetante/-onkel? «Jeg har ikke gått tre år på høyskole for å bli kalt det!!» vel, jeg har sju år høyere utdanning, og krever ikke å bli kalt tittelen min. Og alle klarer å ta en bachelor i modelleire og slå på ring. Snakker om å bli krenka.

Anonymkode: 14cb7...d32

Du viser jo bare at du virkelig ikke har peiling på hva barnehagelærer-yrket går ut på😂

Og nei, alle klarer ikke det. Da jeg studerte datt halve klassen av i løpet av de tre årene fordi de ikke klarte å fullføre. De strøk på forprøver, praksiser og eksamener. 

Det handler ikke om å bli krenka, det handler om å styrke profesjonen vår. Vi vil at foreldre skal vite at vi ikke går rundt og drikker kaffe og koser og duller med barna hele dagen. Det er visst ikke så lett å forstå hva jobben går ut på og hvor mye det kreves av en barnehagelærer, men det ser ikke ut til at det er så mange som gidder å prøve å forstå det heller. 

Anonymkode: 666dd...ff6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min har gått i barnehage nå i ca 3 mnd. Idag når jeg henta han var ikke hans  andre matboks der,han hadde med seg 2. Jeg spurte barnehage tanten hun så rundt og dro på kjøkkenet fant den ikke. Det står tydlig navnet hans på den. For en stund siden skjedde det samme han fikk en matboks med ett annet barns navn med seg hjem. Jeg fortalte dette til barnehage tanten idag så sier hun sikker at han hadde med seg 2 matbokser idag? Jeg synes det var helt bakmål med ett slik spørsmål,jeg vet jo hva jeg pakker til barnet mitt. Jeg sa det er ok de finner nok ut av det,det er bare en matboks. Er der foreldrene som roter her eller de som jobber der? 

En annen ting er at de sier at han spiser veldig bra så åpner jeg matboksen og den er så å si full. Da spiser han ikke veldig bra.  Han trenger hjelp med spising det sa jeg da han startet der,men nå får han ikke så mye hjelp ser det ut som. Eller kan jeg ikke kreve dette? Det er ca 9 barn i avdelingen så ikke noe stor avdeling dette.

 

Det er ikke meningen å hakke på barnehage tantene de gjør en god jobb, men jeg blir litt fortvilet bare.

Anonymkode: 80adc...c89

Jeg jobber i barnehage og er overrasket over hvor mange foreldre som ikke bryr seg om å passe på tingene sine, en stor haug med gjenglemt hoper seg opp og ingen savner noe der. Så det er bra å ta vare på tingene sine. Men, det er ikke alltid lett for personalet å vite hvor hver eneste sokk og matboks er. Ofte opplever vi at foreldre har glemt, at andre foreldre har tatt feil og forvekslet, at barnet har lagt den et rart sted eller at vi har forlagt den et sted. Altså må man være litt raus med hverandre for alle kan gjøre feil. 

Når det gjelder maten, når spiser han mye og når spiser han lite? Ofte er vi som jobber i barnehagen at barna spiser masse til det måltidet barnehagen serverer, mens de spiser veldig lite av sin egen matpakke. Hvor stor er barnet ditt? Vi oppmuntrer barnet til å spise og lar barna sitte til de er helt ferdig med å spise. Noen trenger påminnelser. Det er viktig for barnets motoriske utvikling og matglede at barnet får spise selv i eget tempo.

Anonymkode: 7ff43...9de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk mange foreldre som ikke vet hva de selv eier, får ofte spørsmål om dette er deres. Om ikke de husker hvordan skal jeg huske hva 30 barn eier?

Men jeg ville tatt en prat med de angående mat, for jo de skal ha tid til å mate barn som har behov for det. Men sier du ikke noe så skjer det sikkert ikke noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnehage og er overrasket over hvor mange foreldre som ikke bryr seg om å passe på tingene sine, en stor haug med gjenglemt hoper seg opp og ingen savner noe der. Så det er bra å ta vare på tingene sine. Men, det er ikke alltid lett for personalet å vite hvor hver eneste sokk og matboks er. Ofte opplever vi at foreldre har glemt, at andre foreldre har tatt feil og forvekslet, at barnet har lagt den et rart sted eller at vi har forlagt den et sted. Altså må man være litt raus med hverandre for alle kan gjøre feil. 

Når det gjelder maten, når spiser han mye og når spiser han lite? Ofte er vi som jobber i barnehagen at barna spiser masse til det måltidet barnehagen serverer, mens de spiser veldig lite av sin egen matpakke. Hvor stor er barnet ditt? Vi oppmuntrer barnet til å spise og lar barna sitte til de er helt ferdig med å spise. Noen trenger påminnelser. Det er viktig for barnets motoriske utvikling og matglede at barnet får spise selv i eget tempo.

Anonymkode: 7ff43...9de

Ts her. Tusen takk for svar. Det er ikke så big deal det med matpakken ting forsvinner jo,men her tror jeg foreldrene er de som har tatt med seg feil hjem,men her er det de annsatte som deler ut boksene og legger de på hylla til barna. Disse hyllene kan ikke unge nå.

Det som beskymrer meg er maten og at han ikke spiser så mye. Igår kom han hjem med alle brødskivene jeg hadde sendt med. De sier han spiser bra til det måltidet de serverer. Merker at han er skrubb sulten når jeg henter han ca en time etter at de har spist 2 måltid. Han er 16 mnd og jeg har sagt fra starten at han trenger hjelp,de hjalp i starten da spiste han. I det siste så ser jeg at det er mer og mer mat i boksen.

Anonymkode: 80adc...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hjelp til mating tror jeg er ganske vanlig at barnehagene er dårlige på? Min har gått i to barnehager og ingen av de tar f.eks av skallet på bananer. Så de får aldri spist det. Og jeg er ikke forelderen som sender med masse forskjellig type mat som må pakkes opp. Det er bananen, det er alt. Sender det ikke med lenger, da det aldri blir åpna tydeligvis. Har tatt det opp, men får til svar at "joda vi hjelper til med det det skulle være ". 

Anonymkode: bd9b2...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever i de krenkedes tid ;)

 

Anonymkode: e354c...d5b

Å hevde andre krenket er blitt den nye hersketeknikken blant folk uten argumenter. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Sønnen min har gått i barnehage nå i ca 3 mnd. Idag når jeg henta han var ikke hans  andre matboks der,han hadde med seg 2. Jeg spurte barnehage tanten hun så rundt og dro på kjøkkenet fant den ikke. Det står tydlig navnet hans på den. For en stund siden skjedde det samme han fikk en matboks med ett annet barns navn med seg hjem. Jeg fortalte dette til barnehage tanten idag så sier hun sikker at han hadde med seg 2 matbokser idag? Jeg synes det var helt bakmål med ett slik spørsmål,jeg vet jo hva jeg pakker til barnet mitt. Jeg sa det er ok de finner nok ut av det,det er bare en matboks. Er der foreldrene som roter her eller de som jobber der? 

En annen ting er at de sier at han spiser veldig bra så åpner jeg matboksen og den er så å si full. Da spiser han ikke veldig bra.  Han trenger hjelp med spising det sa jeg da han startet der,men nå får han ikke så mye hjelp ser det ut som. Eller kan jeg ikke kreve dette? Det er ca 9 barn i avdelingen så ikke noe stor avdeling dette.

 

Det er ikke meningen å hakke på barnehage tantene de gjør en god jobb, men jeg blir litt fortvilet bare.

Anonymkode: 80adc...c89

Jeg klarer ikke å komme forbi at du omtaler fagfolk som tanter. Skulle tatt seg ut at keg refererte til sykepleierne jeg jobber med som søster...... eller jentene

Anonymkode: 01a45...1aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor deler du ikke bare skivene i småbiter selv? Det gjør jeg, og da klarer min spise selv. Lager doble skiver, klemmer litt flatt og deler opp. Prøv det i matboksen i noen dager å se☺️

Anonymkode: 2b518...7a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hactar skrev:

Å hevde andre krenket er blitt den nye hersketeknikken blant folk uten argumenter. 

Takk, jeg er så enig. "Kreeenk" er den nye unnskyldningen folk bruker for å kunne oppføre seg dårlig, og slippe unna med det. 

Anonymkode: 51fe5...2ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...