Gå til innhold

Begynt på Cipralex 10 mg. Noen med erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres forferdelig ut å ha det slik du beskriver. Men vet du at dette har sammenheng med Cipralex? Selv om hendelser opptrer samtidig, betyr det ikke nødvendigvis at de har en sammenheng. Eksempel: Jeg besøkte min onkel. Han spiste eple. Neste morgen var han død. Kan jeg konkludere med at det er dødelig å spise eple?

NB. Jeg skriver på ingen måte dette for å såre eller krenke deg, og jeg tviler heller ikke på at plagene dine er reelle. Jeg syns bare det er synd å skremme mennesker som kunne ha nytte av medisiner fra å prøve. 

Anonymkode: db132...f2a

Du kan bruke det samme argumentet mot de som sier at pillene virker. Hvordan vet de at det var pillene og ikke placebo?

Man burde være redd når man bruker piller som kan endre måten hjernen fungerer på, det kan ha uheldige senvirkninger. Kroppen og hjernen er ganske kompleks, og det er dessverre ikke slik at vi har en pille som påvirker 1 funksjon i hjernen og ingenting annet. Det er derfor vi har bivirkninger, fordi piller påvirker flere funksjoner i kroppen. Antidepressiva kan fremstå som en fristende løsning som skal fikse problemene.

Mange sier "jeg vet det ikke fikser problemet", men vet du, jeg tror faktisk mange som tar pillene tror nettopp det. Mange tenker at det er løsningen på deres problemer, fordi depresjonen deres ikke kan komme av deres følelser og personlige problemer, det må være en "kjemisk ubalasne" som er utenfor deres kontroll. Det er en måte å tenke at depresjonen ikke er deres egen feil på. Den er kanskje ikke det heller, men mange føler skyld når de er deprimerte, at de burde klare seg bedre. Å bli frisk på piller er et bevis på at det var noe fysisk og kjemisk galt, ikke at man var svak eller feilet. Det er en måte å beskytte eget ego på. At det ikke var deres feil at de ikke klarte komme seg ut av depresjonen på egen hånd, fordi "kjemien var for sterk"

Nuvel, det har vært studier som for eks viser at i sjeldne tilfeller kan cirpalex påvirke stoffskifte negativt https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20851281, noe som igjen kan forårsake en rekke symptomer (kan nevne at jeg har hatt avvik på stoffskiftetester). Om pillene ikke direkte påvirket magen min, så har de påvirket et system i kroppen som forårsaket de problemene. Ingen i min slekt har den type helseprobelmer jeg har, tvert imot er "vi" overraskende friske med lite sykdom og død generelt. Har 1 ufør i slekten min, og han er over 50. Utenom det har jeg 10 onkler og tanter som alle er friske, og alle besteforeldrene mine lever og er over 70. 

Det ville være veldig merkelig at jeg ble da syk som 20-åring etter å ha gått på ssri. Om du mener det er en sannsynlig tilfeldighet, så burde du også være åpen for at de som ble friske på pillene ble det av tilfeldigheter. 

 

Anonymkode: 51e7c...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.11.2018 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke det samme argumentet mot de som sier at pillene virker. Hvordan vet de at det var pillene og ikke placebo?

Nei egentlig ikke, for alle medisiner på markedet har gjennom kliniske tester måttet bevise at de virker bedre enn placebo. Da regnes det at 30% får placebovirkning, og så må medisinene gi mye bedre virkning enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2018 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Man burde være redd når man bruker piller som kan endre måten hjernen fungerer på, det kan ha uheldige senvirkninger.

Valget er enkelt for de som ikke lider av psykisk sykdom.  Da står det mellom å være helt frisk og å ta en medisin som kan gi bivirkninger.  Det vil de aller fleste ikke gjøre.  

Realiteten er ikke slik for de som er syke.  Da kan valget stå mellom å være veldig syk, og fungere dårlig, og å ta en medisin som kanskje gir noen bivirkninger men får opp både livskvalitet og funksjonsevne.  

Antidepressiva har vært i bruk i flere tiår av millioner av mennesker.  Hvis de ga mange av brukerne alvorlige, farlige senvirkninger, ville vi visst det nå.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk så sterke bivirkninger at jeg gav meg. Senga var dryppende våt av svette og jeg ble stupende trøtt.  Klarte bare å stå på tablettene i 3-4 uker.

Anonymkode: 72270...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 13.37, AnonymBruker skrev:

Hei

Er andre dagen på Cipralex og har forstått det slik at det vil ta tid å kjenne virkningen av den på angsten så jeg forventer ikke at den blir bedre med det samme, men jeg føler meg rar likevel. Altså jeg føler at noe er annerledes, men vet ikke hvordan jeg skal forklare det.

Likegyldig er jeg ikke helt selv om legen sa at jeg kan bli det. Tipper at dette også kommer etter par uker? Ikke SÅ fort som nå?

Men jeg føler meg litt låst inni meg selv på ett vis. Føler MASSE og det vil ut men kommer ikke ut. Inni meg er jeg nesten verre enn før jeg begynte, men det har jeg også lest er vanlig.


Så det jeg kanskje lurer mest på: dere som tar Cipralex, merket dere noe de første dagene og hva?

takker på forhånd for svar.

Anonymkode: f1924...6ea

Jeg tror du gjør lurt å ikke tenke så mye over hva som skjer disse første ukene. For du må uansett gi det tid. Minst 3-4 uker.

Jeg har hatt god effekt i de årene jeg har stått på dem. Men det betyr ikke at det tar alt, for det gjør det absolutt ikke. Når jeg tenker på hva de har gjort for meg, så er det stabilitet. Jeg føler jeg ikke klarer å komme helt i kjelleren om jeg har det fælt. Men jeg mistet også en del av hverdags-gledene. Dvs, de hadde jeg jo allerede mistet, så jeg kan ikke si at pillene gjorde dette. 

Jeg tror dessverre jeg har lent meg litt for mye på medisinen alene. Derfor har jeg også nå fått et kraftig tilbakefall. Selv om jeg stod på dem. Det kan være så mangt. ( redusering/øking ) kan fucke opp ting. 

Jeg håper du også går å får en form for terapi hjelp i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gira angst særlig den andre uka. Skalv og svettet og var urolig og engstelig. Så la det seg, dempet mye støy og jeg kunne sortere tanker litt bedre. Har fremdeles trøtthet og nattesvette som bieffekt etter to år. Medisiner demper bare, men fikser ikke noe problem. Få annen hjelp i tillegg, slik at du etter hvert kan slutte.

Anonymkode: db3af...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Kalevala said:

Nei egentlig ikke, for alle medisiner på markedet har gjennom kliniske tester måttet bevise at de virker bedre enn placebo. Da regnes det at 30% får placebovirkning, og så må medisinene gi mye bedre virkning enn det. 

De studiene er ikke så solide som man skulle tro. Studier som ikke viser resultater blir nesten aldri publisert, og statistikken blir da dyttet i retning av at medisiner fungerer bedre enn de gjør. 

Skjevhet i publisering kan finnes innenfor alle fag, men har vært mest systematisk undersøkt innenfor medisin. Særlig blir det satt spørsmålstegn ved om alle kort legges på bordet om studier betalt av legemiddelindustrien.

– Typisk er det slik at industrien tester det samme legemiddelet i mange ulike land. En del av studiene som er negative, blir aldri publisert, samtidig som størsteparten av de positive blir publisert, sier lege og forsker Andreas Lundh. https://forskning.no/medisin-de-nasjonale-forskningsetiske-komiteene-forskningsetikk/upubliserte-studier-svekker-forskningen/504185

2 hours ago, Kalevala said:

Valget er enkelt for de som ikke lider av psykisk sykdom.  Da står det mellom å være helt frisk og å ta en medisin som kan gi bivirkninger.  Det vil de aller fleste ikke gjøre.  

Realiteten er ikke slik for de som er syke.  Da kan valget stå mellom å være veldig syk, og fungere dårlig, og å ta en medisin som kanskje gir noen bivirkninger men får opp både livskvalitet og funksjonsevne.  

Antidepressiva har vært i bruk i flere tiår av millioner av mennesker.  Hvis de ga mange av brukerne alvorlige, farlige senvirkninger, ville vi visst det nå.  

Du forenkler dette ned og oppmuntrer til overmedisinering. Det er fortsatt mye skevheter og feil som skjer innen medisinering, å tro at antidepressiva er en løsning som alltid fungerer og som alltid er positivt er naivt. Per idag blir det utskrevet antidep alt for enkelt, og det er mange flere som tar pillene enn det som er forsvarlig. 

 

Anonymkode: 51e7c...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De studiene er ikke så solide som man skulle tro. Studier som ikke viser resultater blir nesten aldri publisert, og statistikken blir da dyttet i retning av at medisiner fungerer bedre enn de gjør. 

Skjevhet i publisering kan finnes innenfor alle fag, men har vært mest systematisk undersøkt innenfor medisin. Særlig blir det satt spørsmålstegn ved om alle kort legges på bordet om studier betalt av legemiddelindustrien.

– Typisk er det slik at industrien tester det samme legemiddelet i mange ulike land. En del av studiene som er negative, blir aldri publisert, samtidig som størsteparten av de positive blir publisert, sier lege og forsker Andreas Lundh. https://forskning.no/medisin-de-nasjonale-forskningsetiske-komiteene-forskningsetikk/upubliserte-studier-svekker-forskningen/504185

Du forenkler dette ned og oppmuntrer til overmedisinering. Det er fortsatt mye skevheter og feil som skjer innen medisinering, å tro at antidepressiva er en løsning som alltid fungerer og som alltid er positivt er naivt. Per idag blir det utskrevet antidep alt for enkelt, og det er mange flere som tar pillene enn det som er forsvarlig. 

 

Anonymkode: 51e7c...bfc

Leger kan dessverre også skrive ut antidep. Det burde ikke være sånn.

Anonymkode: db3af...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Leger kan dessverre også skrive ut antidep. Det burde ikke være sånn.

Anonymkode: db3af...ca7

Altså fastleger. Jeg synes de er problemet.

Anonymkode: db3af...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått på Cipralex i over 1 mnd. Føler meg litt bedre dag for dag. Men gikk fra andre AD medisiner rett over til cipralex ( går kun på cipralex). 

Fikk sykemelding de første 2 ukene ( legen anbefalelte meg sterkt til å ta ut sykemeldingen og tenke på meg selv i de første ukene, og det gjorde veldig godt). 

Nå merker jeg at dagene ikke er så tyngre som de var. Min mann merker at humøret og mitt tilstedet tilværelse er mye bedre. Fått bedre kontakt med barna, venner og familie. 

Konsentrasjonen er og blitt mye bedre, men det skyldes nok de andre AD medisinene har gjort at min hukommelse var helt på bærtur. 

Svetter litt mer og. 

Har også bedret min sosial angst. Tar tid å bli bedre, men for meg å bare å komme seg ut igjen er en seier. Men jeg har som mål å utfordre meg litt hver dag.  

Håper du snart merker bedring. Jeg merket allerede litt bedring etter 14 dager. 

 

Anonymkode: 4656c...52e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså fastleger. Jeg synes de er problemet.

Anonymkode: db3af...ca7

Nei, det er ikke dumt. Fastleger kjenner pasientene sine og har et bedre helhetsinntrykk enn alle andre på både psykisk og fysisk helse sammenlagt. Jeg priser meg lykkelig over at min fastlege valgte å gi meg medikamentet, men valgte å seponere i det jeg meldte ifra om bivirkninger. Hun brukte medikamentet forebyggende for at ting ikke skulle gå så langt at jeg ble mentalt syk. Gode allmenleger redder mange.

Anonymkode: 72270...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså fastleger. Jeg synes de er problemet.

Anonymkode: db3af...ca7

Fastlegene er gull verdt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...