Gå til innhold

Pc i fryser eller steikeovn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har desverre kommet i den situasjonen at vi har hatt skadedyr i hus. Nå har alt av eiendeler vært på frysing og huset blitt sanert, men den bærbare pcen min vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre med. Den ligger for øyeblikket knytt i 3 plastikkposer frem til vi vet hva vi skal gjøre. Skadedyrsfirmaet selv vet heller ikke hvordan vi kan behandle pcene, så jeg lurte rett og slett på om noen av dere har vært borti noe lignende? Den må enten varmebehandles eller kuldebehandles. Pcen min har ikke plastikk, er typ en mac, så tenkte tanken på å putte den noen timer i stekeovnen på 45 grader. Ser at batteriet og komponenter kan ta skade av for høy varme. Når det kommer til kuldebehandling ser jeg for meg at mye kan bli ødelagt i form av batteri, komponenter og skjerm. -35 er jo ikke ideell temperatur for en pc, og jeg er redd for kondens. Om den hadde blitt kuldebehandlet hadde jeg så klart pakket den inn i en rekke isolerende materialer først. Men tenkte kanskje det fantes noen kyndige personer her, som kanskje har litt mer peil enn meg. Pcen har ligget sånn i 2 uker nå og eksamen nærmer seg med stormskritt, så noe må gjøres. 

Anonymkode: b9fda...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville prøvd frysing, og latt maskina tørke godt opp etterpå (åpnes hvis mulig) før bruk.

Faren med stekeovn er at temperaturen eventuelt ikke kontrolleres godt nok. Hvis du prøver dette, må du i alle fall la stekeovnen stå på en halvtimes tid først, til temperaturen har stabilisert seg. Bruk gjerne også stekeovnstermometer, for å sjekke temperatur.

Har du / kjenner du noen med mattørke, som er stor nok, vil det være trygt, da temperaturen kan stilles inn mye mer nøyaktig.

Anonymkode: 2bcd2...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedfrysing av pc gjøres i plastpose snurpet og tettet med strikk.
La posen være på hele tiden, helt til den har fått igjen varmen - altså flere timer etter ut av fryseren.
Du får da ingen kondens på/i maskinen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC er ikke Mac og heller ikke en type Mac. Mac og PC er like forskjellig som hund og katt 😑

Anonymkode: c38b8...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

PC er ikke Mac og heller ikke en type Mac. Mac og PC er like forskjellig som hund og katt 😑

Anonymkode: c38b8...99c

Ikke hva skadedyr, nedfrysing og kondens angår vel...?

Et tips til TS forresten - hva med å blåse forsiktig med trykkluft først?
NB! Veldig forsiktig, type 1-2 kg/cm2 trykk maks - og på litt avstand.
Trykkluft på verksteder kan gjerne være 8-10 kg/cm2 (8-10 bar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frys den. Null problem. Har hatt med min på hytta flere ganger, ca 2t hver vei å gå, i sekk på vinterstid, har alltid gått fint. Bare sørg for at den tines i et rom med god lufting så det ikke blir mye kondens. 

Anonymkode: 318f8...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har desverre kommet i den situasjonen at vi har hatt skadedyr i hus. Nå har alt av eiendeler vært på frysing og huset blitt sanert, men den bærbare pcen min vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre med. Den ligger for øyeblikket knytt i 3 plastikkposer frem til vi vet hva vi skal gjøre. Skadedyrsfirmaet selv vet heller ikke hvordan vi kan behandle pcene, så jeg lurte rett og slett på om noen av dere har vært borti noe lignende? Den må enten varmebehandles eller kuldebehandles. Pcen min har ikke plastikk, er typ en mac, så tenkte tanken på å putte den noen timer i stekeovnen på 45 grader. Ser at batteriet og komponenter kan ta skade av for høy varme. Når det kommer til kuldebehandling ser jeg for meg at mye kan bli ødelagt i form av batteri, komponenter og skjerm. -35 er jo ikke ideell temperatur for en pc, og jeg er redd for kondens. Om den hadde blitt kuldebehandlet hadde jeg så klart pakket den inn i en rekke isolerende materialer først. Men tenkte kanskje det fantes noen kyndige personer her, som kanskje har litt mer peil enn meg. Pcen har ligget sånn i 2 uker nå og eksamen nærmer seg med stormskritt, så noe må gjøres. 

Anonymkode: b9fda...af3

Hvorfor? Hva er hensikten med å isolere pcen mot kulden under kuldebehandlingen? Da tar det jo bare lengre tid før pc og skadedyr blir nedkjølt nok til at du får drept skadedyrene...

Kan ikke pcen gasses hos et firma som driver med slikt?

Anonymkode: 72e94...ef2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type skadedyr er det? Hvor lenge kan disse leve uten tilgang på menneskeblod (hvis det er en slik type skadedyr)?

Anonymkode: 72e94...ef2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har desverre kommet i den situasjonen at vi har hatt skadedyr i hus. Nå har alt av eiendeler vært på frysing og huset blitt sanert, men den bærbare pcen min vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre med. Den ligger for øyeblikket knytt i 3 plastikkposer frem til vi vet hva vi skal gjøre. Skadedyrsfirmaet selv vet heller ikke hvordan vi kan behandle pcene, så jeg lurte rett og slett på om noen av dere har vært borti noe lignende? Den må enten varmebehandles eller kuldebehandles. Pcen min har ikke plastikk, er typ en mac, så tenkte tanken på å putte den noen timer i stekeovnen på 45 grader. Ser at batteriet og komponenter kan ta skade av for høy varme. Når det kommer til kuldebehandling ser jeg for meg at mye kan bli ødelagt i form av batteri, komponenter og skjerm. -35 er jo ikke ideell temperatur for en pc, og jeg er redd for kondens. Om den hadde blitt kuldebehandlet hadde jeg så klart pakket den inn i en rekke isolerende materialer først. Men tenkte kanskje det fantes noen kyndige personer her, som kanskje har litt mer peil enn meg. Pcen har ligget sånn i 2 uker nå og eksamen nærmer seg med stormskritt, så noe må gjøres. 

Anonymkode: b9fda...af3

hva er det slags dyr dere har i hus som enten må ha +45 eller -35? Hvorfor kan ikke firmaet gasse den?

Anonymkode: 318f8...664

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva er det slags dyr dere har i hus som enten må ha +45 eller -35? Hvorfor kan ikke firmaet gasse den?

Anonymkode: 318f8...664

Og hvem har minus 35 grader i en vanlig hjemmefryseboks? De fleste holder vel ca minus 18 - minus 25?

Anonymkode: 72e94...ef2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok veggedyr. Håpløst å bli kvitt.

Husk at hvis du fryser ned pcn så må den være fryst i 3 døgn ved 18c. Samtidig så vet jeg ikke om skjermen vil tåle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satset på å frysen den, men da må den ikke tas i bruk igjen før du er 100% sikker på at det ikke er fukt i den. 

Skjeggkre?

Anonymkode: 970cc...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har desverre kommet i den situasjonen at vi har hatt skadedyr i hus. Nå har alt av eiendeler vært på frysing og huset blitt sanert, men den bærbare pcen min vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre med. Den ligger for øyeblikket knytt i 3 plastikkposer frem til vi vet hva vi skal gjøre. Skadedyrsfirmaet selv vet heller ikke hvordan vi kan behandle pcene, så jeg lurte rett og slett på om noen av dere har vært borti noe lignende? Den må enten varmebehandles eller kuldebehandles. Pcen min har ikke plastikk, er typ en mac, så tenkte tanken på å putte den noen timer i stekeovnen på 45 grader. Ser at batteriet og komponenter kan ta skade av for høy varme. Når det kommer til kuldebehandling ser jeg for meg at mye kan bli ødelagt i form av batteri, komponenter og skjerm. -35 er jo ikke ideell temperatur for en pc, og jeg er redd for kondens. Om den hadde blitt kuldebehandlet hadde jeg så klart pakket den inn i en rekke isolerende materialer først. Men tenkte kanskje det fantes noen kyndige personer her, som kanskje har litt mer peil enn meg. Pcen har ligget sånn i 2 uker nå og eksamen nærmer seg med stormskritt, så noe må gjøres. 

Anonymkode: b9fda...af3

Hiv den i fryser med plasten på. Når den har ligget lenge nok, og tar den opp igjen, ta den ut av plasten og pakk den inn i håndklær etc. Plast vil holde på fuktigheten etter den er kommet opp, det er noe alle burde vite etter å tatt opp matvarer fra fryser! 

Dette er et råd fra da jeg kjøpte mitt første speilreflekskamera, når det haddet vært ute i kulda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

PC er ikke Mac og heller ikke en type Mac. Mac og PC er like forskjellig som hund og katt 😑

Anonymkode: c38b8...99c

En mac er en personlig computer i serien Macintosh produsert av selskapet apple inc. Det er en pc.

Anonymkode: 1814e...9fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tdm900 said:

Hiv den i fryser med plasten på. Når den har ligget lenge nok, og tar den opp igjen, ta den ut av plasten og pakk den inn i håndklær etc. Plast vil holde på fuktigheten etter den er kommet opp, det er noe alle burde vite etter å tatt opp matvarer fra fryser! 

Dette er et råd fra da jeg kjøpte mitt første speilreflekskamera, når det haddet vært ute i kulda. 

Om du legger den i fryseren med plast, og tar den ut av fryseren og tar av plasten så har ikke plasten noen hensikt.
Pakker du den i et håndkle så tar det et døgn før den får igjen rom-temp.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

PC er ikke Mac og heller ikke en type Mac. Mac og PC er like forskjellig som hund og katt 😑

Anonymkode: c38b8...99c

PC står for Personal Computer. Dette til forskjell fra store datamaskiner med terminaler, som NORD 100. Såvidt jeg vet er Mac en personlig datamaskin fra Apple.

Anonymkode: 2bcd2...add

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slask skrev:

Om du legger den i fryseren med plast, og tar den ut av fryseren og tar av plasten så har ikke plasten noen hensikt.
Pakker du den i et håndkle så tar det et døgn før den får igjen rom-temp.
 

Nei, og plasten bør over hodet ikke ha noen funksjon heller etter at den er tatt opp! Du stenger bare inne fukt som oppstår når den tempereres! Har til gode å se plast som ikke er fuktig inni, når den kommer opp fra fryser! Regner med TS finner ut hva som var lurest

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

PC er ikke Mac og heller ikke en type Mac. Mac og PC er like forskjellig som hund og katt 😑

Anonymkode: c38b8...99c

Det er en pc. En multicom talisa som ser mer eller mindre ut som en mac. Grunnen til at jeg poengterte nettopp det er fordi ramma ikke er av plastikk som mange andre pcer er, og som kan ha påvirkning ved varme eller kuldebehandling. Jeg vet godt forskjellen på det, så unødvendig å diskutere det her, da det ikke er det jeg spurte om. 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Hva er hensikten med å isolere pcen mot kulden under kuldebehandlingen? Da tar det jo bare lengre tid før pc og skadedyr blir nedkjølt nok til at du får drept skadedyrene...

Kan ikke pcen gasses hos et firma som driver med slikt?

Anonymkode: 72e94...ef2

Den skal isoleres pga kondens, gassing er ikke tilstrekkelig. 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva er det slags dyr dere har i hus som enten må ha +45 eller -35? Hvorfor kan ikke firmaet gasse den?

Anonymkode: 318f8...664

Veggedyr. 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem har minus 35 grader i en vanlig hjemmefryseboks? De fleste holder vel ca minus 18 - minus 25?

Anonymkode: 72e94...ef2

Den skal så klart ikke fryses hjemme, men sendes til nedfrysing. 

Anonymkode: b9fda...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med ut av huset, ta backup av det du rekker før batteriet dauer (til en skytjeneste som Dropbox), slå den i biter og hiv den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...