Gå til innhold

Hvorfor er alle så slitne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører det konstant. Folk er uopplagt, trøtt, sliten. Jeg er intet unntak. Er det livsstilsbetinget eller har mennesker alltid følt seg uopplagt? Før i tiden kan jeg tenke meg at folk ikke hadde tid til å sette seg ned å kjenne på hvor sliten de var, for det var alltid mye som måtte gjøres. Nå er vi mer inaktiv enn før, kan det ha en sammenheng? Eller har vi klare blitt flinkere til å klage og egentlig er ikke folk så sliten som de skal ha det til?

Mange er jo flinke til å være i fysisk aktivitet og det virker som om de også føler seg mer opplagt. Men er det den fysiske aktiviteten som gjør dem opplagte eller er de kvikke i utgangspunktet og ønsker derfor mer fysisk aktivitet? En god sirkel kanskje?

Hva tenker du? Er du sliten om dagen? Hva tror du er årsaken?

 

Anonymkode: 6d8f9...ec4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del jobber 150% i snitt pluss at jeg er gravid og det er mørk og regntung november, så synes ikke det er rart at jeg er litt trøtt innimellom.

Anonymkode: dc9d0...f57

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del jobber 150% i snitt pluss at jeg er gravid og det er mørk og regntung november, så synes ikke det er rart at jeg er litt trøtt innimellom.

Anonymkode: dc9d0...f57

Da skjønner jeg godt at du blir trøtt. Men hvis du fikk tid til å slappe av ordentlig, tror du at du hadde kviknet til? For meg virker det som om lite hjelper, jeg er sliten uansett hvordan dagene mine ser ut.  

Anonymkode: 6d8f9...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den psykiske helsen min sliter meg ut og gjør at lette hverdagslige oppgaver blir krevende. Jeg sover for det meste etter skolen, og er enda sliten.

Anonymkode: 16bf8...5ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er stress forårsaket av alle inntrykkene som gjør oss så sliten? Unaturlig støy, kunstig lys fra skjermer, ubegrenset tilgang på informasjon. 

Vi er skapt for å jakte om dagen og hvile når vi sover om natten. 

Kroppen og hodet vårt henger fortsatt etter, alt har skjedd så fort at evolusjonen ikke har rukket å tilpasse oss denne nye verdenen.

Anonymkode: 6d8f9...ec4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før i tiden jobbet folk som galninger i forhold til nå. Likevel greide de mye mer.

Jeg husker min bestefar fortalte at om vinteren gikk han fra huset kl 0500 om morgenen. Så ventet 2,5 timers gange i snø til livet. Han var da fremme på jobben, som var tømmerhogger. Deretter hugde de skog for hånd med øks og håndsag hele dagen, til det begynte å bli mørkt. Så ventet 2 timers gange i samme snøen hjem igjen.

Der venter gården og de plikter den hadde.

Han var aldri sliten og ble 96 år gammel. Nå hadde folk dauet på vei til den jobben på dag 1.

Anonymkode: 9ba02...bb3

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Før i tiden jobbet folk som galninger i forhold til nå. Likevel greide de mye mer.

Jeg husker min bestefar fortalte at om vinteren gikk han fra huset kl 0500 om morgenen. Så ventet 2,5 timers gange i snø til livet. Han var da fremme på jobben, som var tømmerhogger. Deretter hugde de skog for hånd med øks og håndsag hele dagen, til det begynte å bli mørkt. Så ventet 2 timers gange i samme snøen hjem igjen.

Der venter gården og de plikter den hadde.

Han var aldri sliten og ble 96 år gammel. Nå hadde folk dauet på vei til den jobben på dag 1.

Anonymkode: 9ba02...bb3

Ja det er det jeg mener! Hva tror du er grunnen til at vi er så daffe i dag?

Anonymkode: 6d8f9...ec4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den psykiske helsen min sliter meg ut og gjør at lette hverdagslige oppgaver blir krevende. Jeg sover for det meste etter skolen, og er enda sliten.

Anonymkode: 16bf8...5ad

Samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har definitivt dager hvor jeg er mer sliten enn andre. Jobber skift. 3-skift i ukedagene, 2-skift i helgene. Snu om fra dag til natt til kveld, til natt til dag til... ja ... man blir helt surrete i hodet. Ikke minst mister man totall forståelse for hvor man er, hva klokka er, hvilken dag det er, og lærer hva det vil si å være i «autopilot» modus 😅😂

Men de værste dagene er etter helgejobbing! Det er slitsomt. 

Men er ikke trøtt hver dag, da det ikke er helgejobbing hver helg 👍🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg mener! Hva tror du er grunnen til at vi er så daffe i dag?

Anonymkode: 6d8f9...ec4

Vi trenger ikke å gjøre stort fysisk, og så har vi fått en enorm sytekultur. Alt er lov å syte om og helst skal det sytes mye. På den måten overbeviser en seg selv om at en er "sliten", "utbrent" og "deprimert" og hva verre er. Pådrar man seg disse tingene, får man hjelp og det er blitt legitimt å være det ovennevnte.

Anonymkode: 9ba02...bb3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som løper og løper som jeg kjenner er overskuddsmennesker fra lenge før de heiv seg på maratonbølgen. Inspirert av deres energi heiv jeg meg på og begynte å trene meg opp. Etter ett halvt år møtte jeg veggen og har to år etter fortsatt ikke hentet meg inn. En tur i rask gange er herlig men overskudd gir det meg ikke, kun glede akkurat der og da. 

Anonymkode: 36a62...f85

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammalivet

Jeg føler jeg har vært sliten i store deler av mitt voksne liv. Ikke demprimert eller nedfor-sliten, men litt trøtt og klar, mer enn hva jeg tenker jeg burde ha vært. Har faktisk målt ulike nivåer i kroppen på grunn av følelsen. Alt er fint. I flere år har jeg trent jevnlig hver uke uten forandring. Ettermiddagsknekken kommer liksom uansett :fnise: Etter at jeg ble mamma er det ingen tvil om at jeg er mye mer trøtt og sliten, men det har jo en forklaring. Våkennetter og en aktiv smårolling. Sitt ned å se på en 1,5åring så kan du bli sliten.. For en energi gitt!😳 Legger meg til 21.00 hver kveld, men jeg forventer å være sliten og trøtt så lenge jeg har småbarn. 

På utdanninga mi hadde vi noe lære om at menneskets natur var å være lat. På grunn av lite mat og næring ville huleboere ‘late’ seg alt de kunne. De lå, og satt stort sett hele dagen. Den eneste energien de brukte var på å jakte eller flykte fra farer. Når maten var sanket, da trakk de seg tilbake igjen, og unngikk mye bevegelse.. 

Kanskje kan dette være noe som henger igjen i oss? Selv om det ble enklere å skaffe mat så fortsatte vi å «spare på energien» til når det måtte virkelig trengs.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå hadde folk dauet på vei til den jobben på dag 1.

Anonymkode: 9ba02...bb3

Dette tror jeg du har veldig rett i 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk jobbet litt sunnere før ute i vind, sol, og vær, og gjorde mer kroppsarbeid, som gjorde de sterkere og freshere..hvis de ikke jobbet i en gruve da, som var svært usunt. De jobbet nærmere resultatet, altså med maten de skulle spise, eller huset de skulle bo i. I dag er jobben fjernt fra godene. I tillegg forholdt folk seg til færre fremmede, nå er det stranger danger hele tiden. Man forholder seg til så mange forskjellige fremmede mennesker, og det er slitsomt. Ikke bare de kundene man jobber for, men også mange forskjellige medarbeidere. I systemet tas det mindre hensyn til individet og det er lett å bli overkjørt og utnyttet hvis man ikke passer på egne grenser.  Måten man jobber på i dag er samlebåndsjobb nesten uansett om man jobber på kontor eller i butikk, alt er repetisjon av det samme, man er en del av maskinen. Man blir en sliten maskindel. 

Anonymkode: 93836...551

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før i tiden jobbet folk som galninger i forhold til nå. Likevel greide de mye mer.

Jeg husker min bestefar fortalte at om vinteren gikk han fra huset kl 0500 om morgenen. Så ventet 2,5 timers gange i snø til livet. Han var da fremme på jobben, som var tømmerhogger. Deretter hugde de skog for hånd med øks og håndsag hele dagen, til det begynte å bli mørkt. Så ventet 2 timers gange i samme snøen hjem igjen.

Der venter gården og de plikter den hadde.

Han var aldri sliten og ble 96 år gammel. Nå hadde folk dauet på vei til den jobben på dag 1.

Anonymkode: 9ba02...bb3

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg mener! Hva tror du er grunnen til at vi er så daffe i dag?

Anonymkode: 6d8f9...ec4

 

Jeg tror vi er mye veikere fysisk, og mer overveldet mentalt. Vi slipper det tunge kroppsarbeidet, vi slipper å slite, fryse, streve, bære på den måten de gjorde tidligere (og det er bra, selv om pendelen kanskje har svingt vel mye andre veien, men vi skal vel være glade for at vi kan ta en varm t-bane til jobben framfor å gå to timer i snø... det er i alle fall jeg). Men samtidig stilles det store krav i både arbeidsliv og på privaten, jeg er sikker på at jeg som arbeidende småbarns/skolebarnsmamma har en langt større informasjonsstrøm og liste av ting jeg må forholde meg til enn hva min bestemor hadde da hun var i samme situasjon. Hennes jobb var nok slitsom, men langt mer konkret: få barna på skolen med niste, hjelp til med lekser, that's it. For å være en god forelder i dag kreves mye mer engasjement, og på jobben krever de også at man skal være foroverlent, klar for nye utfordringer, du skal være omstillingsvillig og fleksibel og sulten.

Personlig er jeg sliten fordi jeg aldri har fri til å hente meg inn. Jobben krever alt på dagtid, så kommer jeg hjem og "jobber" videre med hus, kjøring, foreldremøter, treninger og lekser, og så sover jeg sånn passe dårlig med småbarn som våkner, og så er det å løpe til jobb igjen etter å ha smurt matpakker og levert i barnehagen. Helgene er et lappeteppe av ting som må gjøres, ingen sover lenge da heller og det er alt fra korpsdugnader til pliktbesøk hos gamle tante Berit og søndagstreningene til eldstemann. Kan ikke huske sist jeg satt i sofaen og lurte på hva jeg skulle gjøre. Det er alltid noe små må gjøres eller noe jeg skulle gjort for lenge siden. Prøver å ikke la slitenheten gå over til dårlig humør da, det gjør alt bare verre!

For noen år tilbake var jeg hos fastlegen for å sjekke at det ikke var noen vitaminmangel eller andre fysiske ting som var galt med meg. Jeg husket han sukket og smilte litt, før han fortalte at det var et evig rush av kvinner i 30-årene som lette etter vitaminmangel eller lave verdier fordi de var slitne, og i ni av ti tilfeller var de friske som fisker. Men, sa han, livet er ofte veldig slitsomt for mange. Tror han har aldeles rett i det, og jeg prøver å sende en tanke til min oldefar som ble sent alene til seters som niåring, eller afrikanske kvinner som jobber som hushjelp-slaver i Midtøsten, når jeg innimellom faller for fristelsen til å synes synd på meg selv. Objektivt sett har jeg det jo veldig godt, selv om det er travelt.

Anonymkode: af86a...3df

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg er sliten handler mye om dårlig nattesøvn og vitaminmangel. Tar tilskudd, men kommer kun opp i rett over minimum på referanseverdier. Rart, for spiser stort sett sunt.  

Hadde forresten også mer overskudd  da jeg jobbet i barnehage fremfor nå, når jeg jobber på kontor. Usikker på om det er alderen eller jobben som gjør det. 

Anonymkode: 5ce22...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg sliten hver dag og skulle gjerne visst hvorfor. Trener 3-5 dager i uka, sykler hver dag, spiser sunt og sover som regel "nok", men likevel skulle jeg helst sovet 10-12 timer i døgnet for å kunne være uthvilt. Har ikke barn. Om jeg skulle tippe så tror jeg det har med psyke og mental overstimuli - det er alltid et eller annet som tar oppmerksomheten min/noe jeg tenker på/bekymrer meg for + jeg har levd med depresjoner som kommer og går stort sett hele livet. 

Anonymkode: bf85f...855

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...