Gå til innhold

Flau over dyre vesker og klær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg er ikke vært flau over de dyre tingene jeg har. Hadde ikke vært flau om jeg var «Anne» heller.

Det er da vel helt greit å være glad og stolt når man har kjøpt seg noe fint? Jeg kjøpte meg nylig ny bil, etter å alltid ha hatt gamle, dårlige biler. Jeg var KJEMPESTOLT over den nye fine bilen min. Forstår ikke hvorfor jeg skulle være flau? Jeg var jo bare glad for å endelig ha fått en ny og fin bil som jeg hadde ønsket meg lenge? 

De som kjenner meg vet hvilke verdier jeg har, uavhengig av om jeg har dyr veske eller ikke. De som ikke kjenner meg bryr jeg meg ikke om. 

 

Anonymkode: aabfb...ca2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke man trenger å være flau over å flashe merker. Jeg hadde vært flau. I tillegg har jeg veldig fordommer om dem som faktisk er stolt av å gå med svære logoer. Jeg tenker at de kanskje ikke akkurat står veldig støtt i seg selv og nok ikke har så mye annet å komme med. Stemmer sikkert ikke, men det tenker nå jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det flere sier om prangende logoer, ikke lekkert. Logoløse eller svært diskret logo er noe helt annet.

Drømmeveska mi er en fra Louis Vuitton til rundt 40 000 kr. Den er logoløs...

Anonymkode: 974da...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en knall fin LV veske men bruker den aldri. Den passer liksom ikke inn når jeg går med lindex klær og converse til hverdags. Var mer opptatt av merker når jeg var yngre. Nå er jeg 40 og bryr meg katta. Beste veska jeg har er fra hm, men som oftest labber jeg rundt med ett grønt handlenett fra kiwi. Classy?  Nope 🤣🤣🤣 Men å være flau å eie en Chanel, nei? Hvis man liker det så. 

Anonymkode: 39977...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Litt vanskelig å formulere denne tanken, men jeg prøver.

Til dere som har dyre klær, vesker osv.. Kan dere noen ganger bli flaue av tanken på at folk kanskje går rundt og tenker at dere er superstolte av den veska/det plagget? At det på en måte blir litt barnslig, som et barn som sykler rundt og rundt for å vise frem en ny sykkel?

Anonymkode: 202ad...169

Ja, lignende tanker har jeg faktisk hatt. Særlig i forbindelse med en Louis Vuitton-veske jeg har fått i gave. Har også kjøpt noen dyre ting selv, men da av mer diskret art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...jeg bruker grovt sandpapir for å herpe de dyre veskene og klærne før jeg tar de i bruk :sjenert:

Anonymkode: fa0ef...4ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.11.2018 den 18.39, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode innspill! Spennende å lese. Må presisere at jeg egentlig ikke er så opptatt av om det er pinlig å bruke så mye penger på dyre ting men noe mer som dette:

Anne er en ganske vanlig dame med, uten de lest luksuriøse vanene. Men nå har hun kjøpt en veske fra MK. Hun skryter ikke av den, men bruker den ofte. Der er nærliggende å tro at hun må ha spart til denne vesken veldig lenge, og følgelig må føle en slags stolthet over å endelig ha noe så "fint". 

Hadde du vært litt flau hvis du var Anne?

TS

Anonymkode: 202ad...169

Nei, de som bruker store summer på vesker er ikke flaue over det, de er stolte av det og derfor bruker de veskene - det er det som gjør det så interessant for oss andre syns det blir litt latterlig :) Jeg syns det er veldig smålig og stusser litt på verdiene deres. Folk har forskjellige interesser, men når interessene dine er designervesker, vel, det sier mye om deg. 

Anonymkode: 153dd...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de som bruker store summer på vesker er ikke flaue over det, de er stolte av det og derfor bruker de veskene - det er det som gjør det så interessant for oss andre syns det blir litt latterlig :) Jeg syns det er veldig smålig og stusser litt på verdiene deres. Folk har forskjellige interesser, men når interessene dine er designervesker, vel, det sier mye om deg. 

Anonymkode: 153dd...2c3

Jeg er helt uenig. Jeg synes ikke det at man eier en designerveske sier noe som helst om et menneske. Folk som ser ned på andre for hva slags ting de eier derimot. Det sier endel om et menneske, synes jeg. 

Heller litt materialistisk enn dømmende og bedrevitende spør du meg. 

Eier ingen designerveske forresten, men ser ikke ned på folk som har det. De aller fleste som har «litt til overs» bruker dem på noe unyttig som de har interesse for. Jeg skjønner ikke hvorfor det ene er verre enn det andre. Så lenge det gir personen glede og ikke skader andre. 

Anonymkode: aabfb...ca2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de som bruker store summer på vesker er ikke flaue over det, de er stolte av det og derfor bruker de veskene - det er det som gjør det så interessant for oss andre syns det blir litt latterlig :) Jeg syns det er veldig smålig og stusser litt på verdiene deres. Folk har forskjellige interesser, men når interessene dine er designervesker, vel, det sier mye om deg. 

Anonymkode: 153dd...2c3

Og hva mener du det sier? 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de som bruker store summer på vesker er ikke flaue over det, de er stolte av det og derfor bruker de veskene - det er det som gjør det så interessant for oss andre syns det blir litt latterlig :) Jeg syns det er veldig smålig og stusser litt på verdiene deres. Folk har forskjellige interesser, men når interessene dine er designervesker, vel, det sier mye om deg. 

Anonymkode: 153dd...2c3

Jeg vil først understreke at jeg spør av ren nysgjerrighet.

Kritikken med å bruke mye penger på en veske rammer som regel kvinner. Det snakkes lite om alle de som bytter ut sin flotte toppmodell fra Apple (eller Samsung) men en ny toppmodell etter ett-to år. Det er vel knapt noen som trenger den nyeste modellen fordi den forrige toppmodellen er for dårlig. Er det noe bedre enn å bruke penger på en veske?

Elller hva med de, gjerne menn, som er opptatt av å ha en flott bil, gjerne en real penisforlenger. Da er det ofte snakk om langt mer enn 50-100 000 (som er ganske mye for en veske (som heller ikke går ned flere titusen i verdi den første kilometeren den brukes).

Jeg kunne like gjerne sammenlignet vesker og klokker.

Hva er det med vesker som gjør at det er ille å bruke penger på det, mens andre (og gjerne langt dyrere) statussymboler ikke er gjenstand for samme kritikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Grønt blad skrev:

Jeg vil først understreke at jeg spør av ren nysgjerrighet.

Kritikken med å bruke mye penger på en veske rammer som regel kvinner. Det snakkes lite om alle de som bytter ut sin flotte toppmodell fra Apple (eller Samsung) men en ny toppmodell etter ett-to år. Det er vel knapt noen som trenger den nyeste modellen fordi den forrige toppmodellen er for dårlig. Er det noe bedre enn å bruke penger på en veske?

Elller hva med de, gjerne menn, som er opptatt av å ha en flott bil, gjerne en real penisforlenger. Da er det ofte snakk om langt mer enn 50-100 000 (som er ganske mye for en veske (som heller ikke går ned flere titusen i verdi den første kilometeren den brukes).

Jeg kunne like gjerne sammenlignet vesker og klokker.

Hva er det med vesker som gjør at det er ille å bruke penger på det, mens andre (og gjerne langt dyrere) statussymboler ikke er gjenstand for samme kritikk.

Helt enig!

Her jeg bor er det friluftsliv som gjelder. Og her skal jeg love deg at «outfitten» kan koste mye mer enn ei designerveske altså! Jakker til 5.000 er ikke skjelden vare hos «friluftssnobbene» jeg har snakket med. Jeg har for øvrig også vært innom andre sportsmiljøer hvor det spres rundt seg med tusenlapper for å få det beste utstyret. At man kunne fått mye billigere utstyr er forsåvidt ingen hemmelighet, men man må jo ha riktig merke da... 

Og en proffsykkel til 50.000 må man jo så klart ha, når man skal sykle rundt på landeveien i midtlivskrisa. Eller ny mobil hvert år. Eller hva med en Tesla? 

Men av en eller annen grunn er det bare designervesker som «sier noe om folk». Da har du dårlige verdier da! 

Som sagt, tenker jeg som så at de fleste som har litt til overs bruker dem på noe unyttig. Også tenker jeg at hva som er «status» varierer fra miljø til miljø også. De som ser ned på folk med merkevesker har kanskje andre statussymboler i sin omgangskrets? 

 

Anonymkode: aabfb...ca2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!

Her jeg bor er det friluftsliv som gjelder. Og her skal jeg love deg at «outfitten» kan koste mye mer enn ei designerveske altså! Jakker til 5.000 er ikke skjelden vare hos «friluftssnobbene» jeg har snakket med. Jeg har for øvrig også vært innom andre sportsmiljøer hvor det spres rundt seg med tusenlapper for å få det beste utstyret. At man kunne fått mye billigere utstyr er forsåvidt ingen hemmelighet, men man må jo ha riktig merke da... 

Og en proffsykkel til 50.000 må man jo så klart ha, når man skal sykle rundt på landeveien i midtlivskrisa. Eller ny mobil hvert år. Eller hva med en Tesla? 

Men av en eller annen grunn er det bare designervesker som «sier noe om folk». Da har du dårlige verdier da! 

Som sagt, tenker jeg som så at de fleste som har litt til overs bruker dem på noe unyttig. Også tenker jeg at hva som er «status» varierer fra miljø til miljø også. De som ser ned på folk med merkevesker har kanskje andre statussymboler i sin omgangskrets? 

 

Anonymkode: aabfb...ca2

Både har (og har kvittet meg med) designvesker. Ser overhodet ikke ned på godt design - men synes vesker med store logoer er Harry (se tidligere innlegg). 

Å sammenlikne designvesker med friluftsutstyr blir for min del søkt. I de aller fleste tilfeller gjelder regelen at jo dyrere utstyr jo bedre. Med bedre - mener jeg bedre funksjon. En jakke til 5.000 holder deg tørrere og varmere (samt puster bedre) på fjelltur enn en fra Stormberg. Sykler du ritt - vil en sykkel til 30.000 gi deg bedre tid enn en til 5.000. 

Godt utstyr øker treningsgleden - og med fedmeepidemien vi ser i Norge er det virkelig en positiv ting! 

En veske har ingen slike positive ringvirkninger - og selv om skinn er bedre enn materialer i billigvesker, drar man den langt dersom man påstår at selve funksjonen (bære rundt på lipglossen og lommeboka) øker veldig mye med prislappen... 🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man råd så har man råd. De som bor på Holmenkollen er vel nærmest pliktige til å gå i så dyre klær. Tror ikke det er lett å bo på Holmenkollen og så dukker barna dine opp med klær fra Cubus fordi leilgiheten er så dyr at dere knapt har råd til noe annet.

Kommer du i en Dior kåpe, ser det litt dumt ut om skoene dine ser slitt ut gjennom 4 år og resten består av Cubus. Ser ut som en wannabee. 

Anonymkode: da656...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva defineres som moteklær/dyre merker?

Ralph lauren,Boss,Michael kors,Lacoste,Jean paul osv er jo ikke akkurat uoverkommelig dyrt, men er fortsatt ansett som såkalte merkeklær.

Dior,Hernes,Dolce and Gabbana osv er nok i høyere prisklasse og kan defineres som dyre.

De fleste som går i moteklær idag,går jo mest med klær fra første kategori.

Jeg har noe merkeklær,sko og vesker men de er ikke kjøpt FORDI de er merker, de er kjøpt FORDI jeg har likt snitt/farve/utseende osv. Jeg misliker store logoer da jeg synes det er stygt generelt sett.

Endret av SunnivaOslo
Autocorrect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler bloggerene har ødelagt merkene.. er liksom Harry med Chanel og lv nå 😳

Anonymkode: 0ca51...28a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lotty1978 skrev:

Både har (og har kvittet meg med) designvesker. Ser overhodet ikke ned på godt design - men synes vesker med store logoer er Harry (se tidligere innlegg). 

Å sammenlikne designvesker med friluftsutstyr blir for min del søkt. I de aller fleste tilfeller gjelder regelen at jo dyrere utstyr jo bedre. Med bedre - mener jeg bedre funksjon. En jakke til 5.000 holder deg tørrere og varmere (samt puster bedre) på fjelltur enn en fra Stormberg. Sykler du ritt - vil en sykkel til 30.000 gi deg bedre tid enn en til 5.000. 

Godt utstyr øker treningsgleden - og med fedmeepidemien vi ser i Norge er det virkelig en positiv ting! 

En veske har ingen slike positive ringvirkninger - og selv om skinn er bedre enn materialer i billigvesker, drar man den langt dersom man påstår at selve funksjonen (bære rundt på lipglossen og lommeboka) øker veldig mye med prislappen... 🙃

En veske av skinn varer omtrent evig hvis man tar vare på den. Vesker av syntetisk materiale blir stygge etter ett par år, maks! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva anser en som dyrt? Jeg synes til og med klær og sko og vesker fra hennes og maurits, KappAhl og Cubus som dyrt. Jeg må tenke gjennom nøye hvert eneste plagg jeg kjøper. Jeg kjøper fleecejakker på sportsbutikkene når de er på tilbud til 200 kroner og de har ofte logo på men så lenge jeg liker dem så er det greit. Og om jeg ikke finner dem billigere så kjøper jeg de siden de er billigst. Så jeg går for motsatt. Kjøper ting som er billigst mulig siden jeg alltid er blakk. Men jeg ser aldri ned på andre som har dyre ting. Bra for dem tenker jeg da. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skammer meg aldri. Synes det å tillate andre å bestemme hva jeg skal føle er å gi noen makt som kun jeg bør besitte. 

 

Samme som at jeg ikke skammer meg da jeg kommer inn på LV med rema1000 posen min da jeg skal handle. 

 

Likte godt hun ene søsteren i Crazy Rich Asias. Astrid.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skammar meg ikkje over dei dyre plagga eg har, eg har sveitta og jobba for dei pengane, og det er flotte ting som eg har tenkt å ta godt vare på. No er det vel berre Burberry-trenchen eg har som ein kan sjå at er eit merkeplagg, då, eg kjøper ikkje IT-ting som folk vil kunne kjenne att, eg vil helst ha ting som er heilt unike, og dei fleste designarvesker til dømes er slikt som folk kjenner att som veska "Erna", liksom, og det har eg ikkje sansen for. Eg synest mange av desse designarveskene er pene, altså, det er ikkje det, men det er likevel noko med at å ha ein til dømes "Bayswater" (som eg likar veldig godt!) viser for alle at eg begjærer noko som alle andre også begjærer, liksom. Og dét byr meg i mot, så kanskje eg ville ha skamma meg over å ha ei slik. Nei, eg veit ikkje, eg, men eg har i alle fall ikkje slike gjenkjennelege ting, med undantak av trenchcoatane mine. Som eg ELSKAR! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...