Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat


Minipilla

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

På 15.1.2019 den 16.06, Plannergirl skrev:

Kjenner jeg ble skikkelig irritert nå. At en mor kan få sin egen datter til å sitte på snap og forklare sitt eget illebefinnende for hele Norge! 🤬 skjønner ikke foreldre at barna trenger LITT privatliv? Og hvor morsomt er dette når de blir eldre (nei, ting forsvinner ikke for alltid bare fordi det er snap). Forkastelig å eksponere barna slik bare for å få sympati. 

Jeg er enig i at dette er problematisk i forhold til privatliv. Men hvis du virkelig tror det handler om sympati, så har du ikke skjønt noenting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
6 timer siden, Applehead skrev:

Jeg er enig i at dette er problematisk i forhold til privatliv. Men hvis du virkelig tror det handler om sympati, så har du ikke skjønt noenting.

Jeg er uenig for om det ikke hadde handlet noe om sympati hadde de ikke tatt frem barna, bedt de prate om vanskelig ting og heller ikke tatt bilde av de i sårbare situasjoner. De kan fint kommunisere budskapet sitt uten dette, og uten å brette ut hver minste detalj. Da må de jo være dumme, og det tror jeg faktisk ikke. Det politiske argumentet blir for tynt. Kanskje de ikke ser det selv, men den snappen er til for de slitne (og modige absolutt) foreldrene og ikke det beste for barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig lite fokus på utfordringene i forhold til pleiepenger - bare en helt masse om diagnoser. Forferdelig mye utlevering av barn i sårbare situasjoner. 

Endret av Minipilla
Stavefeil
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Er det noen som har sagt ifra til henne? 

Anbefaler å lese denne angående barns rett til vern av privatliv vs foreldres ytringsfrihet https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/17287/91_JUS399_H17.pdf%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy&ved=2ahUKEwiLpoHb0f_fAhXECCwKHa16Dm8QFjADegQIBxAB&usg=AOvVaw04g1TqtEZyVKUYQ0vvmJPe

 

Endret av sabrine
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nesten så jeg vurderer å lage en «boikott løvemammaene pga overeksponerting» gruppe/aksjon, for dette er ikke greit! Er helt sykt at de utsetter barna for dette i «pleiepengesakens ånd» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Minipilla skrev:

Jeg syns det er veldig lite fokus på utfordringene i forhold til pleiepenger - bare en helt masse om diagnoser. Forferdelig mye utlevering av barn i sårbare situasjoner. 

Slik jeg har forstått det handler ikke snappen bare om pleiepenger men gennerelt kampen de må kjempe hele tia? Å at de ønsker å spre kunnskap fordi det kan være forebyggende å endre holdninger, når jeg leser på siden dems. De har jo fått til mye da å ikke sikkert de hadde det uten dette bidraget. Måtte inn her å skrive det forde jeg følger også snappen, å jeg har fått et helt anna syn på livet. Lært en hel del åsså. Synes for det meste dem har en fin balanse på det de deler. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, Juvel74 skrev:

Slik jeg har forstått det handler ikke snappen bare om pleiepenger men gennerelt kampen de må kjempe hele tia? Å at de ønsker å spre kunnskap fordi det kan være forebyggende å endre holdninger, når jeg leser på siden dems. De har jo fått til mye da å ikke sikkert de hadde det uten dette bidraget. Måtte inn her å skrive det forde jeg følger også snappen, å jeg har fått et helt anna syn på livet. Lært en hel del åsså. Synes for det meste dem har en fin balanse på det de deler. 

Det er fint mulig å jobbe for pleiepengesaken UTEN å eksponere barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det er fint mulig å jobbe for pleiepengesaken UTEN å eksponere barna. 

De fleste barna har samtykket da.. desuten handler det ikke bare om pleiepengee. De får jo avslag på alt mulig og vi som ikkehar sjuke barn kan nok aldri forstå med mindre vi faktisk får se det eller oppleve det. Jeg har faktisk melt meg inn i et parti fordi sakene de har engasjerer meg sånn asså

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Juvel74 skrev:

De fleste barna har samtykket da.. desuten handler det ikke bare om pleiepengee. De får jo avslag på alt mulig og vi som ikkehar sjuke barn kan nok aldri forstå med mindre vi faktisk får se det eller oppleve det. Jeg har faktisk melt meg inn i et parti fordi sakene de har engasjerer meg sånn asså

Fortell meg hvor mange av de barna har skikkelig samtykkekompetanse? Og om noen av de svarer at det er greit, vet de hva mødrene deler? Vet de rekkevidden av det som fortelles? Det er hinsides all fornuft det de holder på med. 

  • Liker 30
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan ikke forstå konsekvenser og rekkevidden av at deres liv blir delt.. De er barn! De kan samtykke, men de fleste barn forstår ikke hva det vil si! Da er det (dessverre) opp til mor og far, det er de som må ta valget for barna. 

  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, tydelig at det er foreldre i en fortvilet situasjon. De utleverer ungene sine for å få sympati. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Har de virkelig ingen respekt for barnas personvern? Eller går det på uvitenhet? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Juvel74 skrev:

De fleste barna har samtykket da.. desuten handler det ikke bare om pleiepengee. De får jo avslag på alt mulig og vi som ikkehar sjuke barn kan nok aldri forstå med mindre vi faktisk får se det eller oppleve det. Jeg har faktisk melt meg inn i et parti fordi sakene de har engasjerer meg sånn asså

Du, unnskyld meg. Barn kan ikke samtykke til sånt. Det er foreldrene som tar de avgjørelsene for dem. Tror du en gutt på 3 år har samtykket til at mora skal fortelle om penisen hans til 10.000 følgere? 

Det er ikke mange av disse barna som er store nok til å forstå hva det går ut på. De eneste er kanskje barna til Monica, som er 13-14 år gamle.

  • Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Banænie skrev:

Barn kan ikke forstå konsekvenser og rekkevidden av at deres liv blir delt.. De er barn! De kan samtykke, men de fleste barn forstår ikke hva det vil si! Da er det (dessverre) opp til mor og far, det er de som må ta valget for barna. 

Om de ikke forstår så kan de heller ikke samtykke. Å samtykke betyr at man forstår omfanget av det man sier ja til. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da har jeg sett en hel triade og jeg er mildt sagt sjokkert. 

Jeg har veldig stor forståelse for at dette må være en uhyre vanskelig situasjon for både foreldre og barn. Jeg syns det er sterke som kjemper seg gjennom dette, og de har all rett til å kalle seg løvemamma - selv om det også er fedre med her slik jeg har forstått det (har bare sett dagens innlegg). 

Når det er sagt: utlevering av barn med bilde, navn, diagnose og beskrivelse av deres problemer er langt over streken. Det er absolutt viktig at man øker kunnskapsnivået, som ene mammaen skriver, men det kan man fint gjøre uten å utlevere eget barn. Barnet skal vokse opp, få venner, begynne på skolen osv - noen av barna er allerede i skolealder slik jeg har forstått det av denne tråden. 

Det å legge ut sensitiv informasjon som dette om barnets helse, kropp og intime detaljer og samtidig koble det med navn og bilde er så feil at jeg får helt vondt. 

Ser at en av de som styrer kontoen nå har logget seg på og kaller kritikken hets og at det er netttroll som kommer med denne. Hvis det vises til de kritiske kommentarene hvor det stilles spørsmål til denne utleveringen, så er det noen som seriøst har misforstått ordet hets og nettroll. 

Jeg håper inderlig at noen griper inn, for det her er så langt over streken at jeg ikke i min villeste fantasi kunne tenke meg at enkelte drev med slik utlevering av egne barn på sosiale medier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

45 minutter siden, Juvel74 skrev:

De fleste barna har samtykket da.. desuten handler det ikke bare om pleiepengee. De får jo avslag på alt mulig og vi som ikkehar sjuke barn kan nok aldri forstå med mindre vi faktisk får se det eller oppleve det. Jeg har faktisk melt meg inn i et parti fordi sakene de har engasjerer meg sånn asså

Barn har ikke samtykkekompetanse. Det er foreldrene som samtykker på deres vegne. Foreldrene skal handle på vegne av barnets beste. 

Å utlevere barn med navn, bilde og gjøre det gjennkjenbart og samtidig dele svært intime detaljer om helse og kropp er absolutt ikke til barnets beste. 

At de får avslag på søknader om stønad som kan hjelpe barna og deres selv i en åpenbar vanskelig situasjon legitimerer så absolutt ikke denne formen for utlevering. Ønsker de fokus på barnas lidelser og vil nå ut med både kunnskap og å få støtte for sin sak kan det fint gjøres uten at barna må legges ut på nett på denne måten. Helt forferdelig å se hvordan disse barna og deres privatliv ligges ut for alle og en hver. 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, chiki skrev:

Er nesten så jeg vurderer å lage en «boikott løvemammaene pga overeksponerting» gruppe/aksjon, for dette er ikke greit! Er helt sykt at de utsetter barna for dette i «pleiepengesakens ånd» 

Jeg sitter bare å tenker på hvilket organ er det rette for å melde inn en slik vill eksponering av egne barn, jeg. Hva fanken er det her for noe slags galskap? 

Jeg har i hvert fall rapportert kontoen til Snap. 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Frøya90 skrev:

Uff, tydelig at det er foreldre i en fortvilet situasjon. De utleverer ungene sine for å få sympati. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Har de virkelig ingen respekt for barnas personvern? Eller går det på uvitenhet? 

Jeg tror problemet er at de lever i sin egen boble av sykdom, innleggelser og medisiner. De lever med dette dag ut og dag inn, og grensen for hva de syns er normalt å snakke om er nok flyttet ganske langt når man sammenligner med oss foreldre med friske barn. Litt som når jeg var nybakt mor og tok meg selv i å snakke om babybæsj til mine barnløse venninner. For meg var det jo en helt vanlig del av hverdagen min, men jeg innså jo fort på deres reaksjoner at jeg burde holde slike detaljer for meg selv. 

Jeg kan altså til en viss grad forstå at de selv ikke ser problemet med å dele mye (selv om jeg er helt uenig), men å fortelle om ditt barns kjønnsorgan til tusenvis av fremmede? Jeg føler det som et enormt overtramp at jeg vet at et barns penis er «rett og fin». At de ikke ser det selv i det minste?

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lillemini skrev:

Jeg tror problemet er at de lever i sin egen boble av sykdom, innleggelser og medisiner. De lever med dette dag ut og dag inn, og grensen for hva de syns er normalt å snakke om er nok flyttet ganske langt når man sammenligner med oss foreldre med friske barn. Litt som når jeg var nybakt mor og tok meg selv i å snakke om babybæsj til mine barnløse venninner. For meg var det jo en helt vanlig del av hverdagen min, men jeg innså jo fort på deres reaksjoner at jeg burde holde slike detaljer for meg selv. 

Jeg kan altså til en viss grad forstå at de selv ikke ser problemet med å dele mye (selv om jeg er helt uenig), men å fortelle om ditt barns kjønnsorgan til tusenvis av fremmede? Jeg føler det som et enormt overtramp at jeg vet at et barns penis er «rett og fin». At de ikke ser det selv i det minste?

Det er godt mulig at de ikke forstår det selv fordi de lever i sin egen boble. Slik er det vel med de fleste av bloggerne: de tar ikke til seg kritikk og lever helt i sin egen verden. Dog en ganske annen enn disse mødrene. 

Men nettopp da trenger de noen som stikker hull på denne boblen og får dem til å våkne: om det er kritikere som kommer med kommentarer som "hei du, det her er faktisk ikke greit" "tenker du faktisk over at flere tusen mennesker får vite at ditt barn, med navn og bilde, har de og de konkrete utfordringene", eller om det er Snap som rett og slett stenger kontoen eller myndighetene som faktisk får ut fingeren (det kommer vel ikke til å skje....). 

Jeg har stor forståelse for at dette må være uhyre vanskelig og at de går inn i en boble, men slik utlevering virkelig ikke ok. 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...