Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat


Minipilla

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Orly skrev:

Ja om det hadde vært for en god sak så hadde det vært helt ok

som jeg har sagt , noen deler for mye men de aller fleste klarer å balansere det fint

God sak eller ei, utlevering av barn er ikke greit. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, bygdefruen skrev:

God sak eller ei, utlevering av barn er ikke greit. 

Vi får være enig om å være uenig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orly skrev:

Ja om det hadde vært for en god sak så hadde det vært helt ok

som jeg har sagt , noen deler for mye men de aller fleste klarer å balansere det fint

Det er da noe helt annet enn det du rabla fra deg igår. Da var det ikke måte på hvor mye de stakkars foreldrene gladelig skulle stå der med mobilkamera i trynet på ungen sin 24/7. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmelise skrev:

Det er da noe helt annet enn det du rabla fra deg igår. Da var det ikke måte på hvor mye de stakkars foreldrene gladelig skulle stå der med mobilkamera i trynet på ungen sin 24/7. 

Du må lese innleggene mine altså, i mitt første innlegg står det sltså at jeg synes noen deler for mye, kanskje du skulle lese skikkelig før du skal ta noen på noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Orly skrev:

Vi får være enig om å være uenig 

Så får vi se hvem som har rett den dagen det kommer retningslinjer og lover ang. deling av barn på SoMe. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen av disse foreldrene har totalt mista gangsynet, all den tid de lever i en sykdomsboble. Kidden min har vært mye på sykehuset i det siste, der vi også har sett -ordentlig- syke barn. De er fullstendig prisgitt sine foreldre, at de voksne rundt dem tar gode, veloverveide beslutninger på deres vegne. Disse barna har dobbelt sårbarhetsgrunnlag, både som mindreårige og som alvorlig syke. Det burde tilsi at de må beskyttes deretter, ikke eksponeres i den grad de gjør. 

Å si at foreldrene er ondsinnede blir feil, men de tar absolutt lite kloke valg, ofte i affekt. Det er enormt forståelig at pleiepengesaken oppleves vond, urettferdig, vanskelig etc, men denne kampen tilhører foreldrene - ikke barna! Den kan kjempes uten at syke barn skal filmes i særlig sårbare situasjoner, eller at sykdomshistorien legges ut i detalj. Det er hårreisende, og jeg tror det handler mer om foreldrenes behov for bekreftelse og oppmerksomhet enn å vise en tapper kamp mot systemet. Hvilket er forståelig, men allikevel ikke rettferdiggjørende. 

Eksponeringen kan være ulovlig ihht barnekonvensjonen også. Det er skremmende at noen i denne tråden anser barns rettsvern som mindre viktig enn en voksens.

Også litt pussig at dersom man ikke selv har syke barn, så er man ekskludert fra diskusjonen. Vel, jeg kunne aldri drømt om å legge ut så mye som et pip på en åpen snapchatgruppe om mitt syke barn...så da er det sagt. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
14 minutter siden, Selma1984 skrev:

Jeg tror noen av disse foreldrene har totalt mista gangsynet, all den tid de lever i en sykdomsboble. Kidden min har vært mye på sykehuset i det siste, der vi også har sett -ordentlig- syke barn. De er fullstendig prisgitt sine foreldre, at de voksne rundt dem tar gode, veloverveide beslutninger på deres vegne. Disse barna har dobbelt sårbarhetsgrunnlag, både som mindreårige og som alvorlig syke. Det burde tilsi at de må beskyttes deretter, ikke eksponeres i den grad de gjør. 

Å si at foreldrene er ondsinnede blir feil, men de tar absolutt lite kloke valg, ofte i affekt. Det er enormt forståelig at pleiepengesaken oppleves vond, urettferdig, vanskelig etc, men denne kampen tilhører foreldrene - ikke barna! Den kan kjempes uten at syke barn skal filmes i særlig sårbare situasjoner, eller at sykdomshistorien legges ut i detalj. Det er hårreisende, og jeg tror det handler mer om foreldrenes behov for bekreftelse og oppmerksomhet enn å vise en tapper kamp mot systemet. Hvilket er forståelig, men allikevel ikke rettferdiggjørende. 

Eksponeringen kan være ulovlig ihht barnekonvensjonen også. Det er skremmende at noen i denne tråden anser barns rettsvern som mindre viktig enn en voksens.

Også litt pussig at dersom man ikke selv har syke barn, så er man ekskludert fra diskusjonen. Vel, jeg kunne aldri drømt om å legge ut så mye som et pip på en åpen snapchatgruppe om mitt syke barn...så da er det sagt. 

Godt innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 23.30, Jegskulleønskeat skrev:

Jo. Havner man i en slik situasjon så søker man støttegrupper på sykehuset f.eks. Alle forstår at det er svært tungt og vanskelig å ha er sykt barn, men det er likevel ikke greit å la hele verden få innblikk i barnas lidelser. Man kan snakke om det, få støtte, søke hjelp- men ikke på Internett hvor alle som vil- og som heller ikke har gode intensjoner- kan ta det de vil ha.

Det er jo akkurat derfor de deler det de gjør!! Fordi de søker om støtte og hjelp i den vanskelige situasjonen de står i, men får avslag på avslag!! I dag skal man prise seg lykkelige om man får friske barn, det er absolutt ingen selvfølge. Det er veldig lett å kritisere andre, men pipa får fort en annen lyd om man selv havner i den situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
5 minutter siden, Nåmådugjedeg skrev:

Det er jo akkurat derfor de deler det de gjør!! Fordi de søker om støtte og hjelp i den vanskelige situasjonen de står i, men får avslag på avslag!! I dag skal man prise seg lykkelige om man får friske barn, det er absolutt ingen selvfølge. Det er veldig lett å kritisere andre, men pipa får fort en annen lyd om man selv havner i den situasjonen.

Det er forskjell på å dele og utlevere. Det er fint mulig å jobbe for å endre loven uten å skissere alle detaljene til barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det er forskjell på å dele og utlevere. Det er fint mulig å jobbe for å endre loven uten å skissere alle detaljene til barna. 

Flere av disse barna er barn som har kraftig redusert levealder, faktisk kan de dø når som helst. Familier i slike situasjoner lever i krisemodus og trenger hjelp nå, og de vil trenge hjelp så lenge barna lever.. De deler hverdagen sin for at andre som ikke er i deres situasjon skal få et innblikk i hvordan de har det, hvor mye jobb det faktisk kreves. Det kan du ikke innbille deg i din villeste fantasi engang...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Nåmådugjedeg skrev:

Flere av disse barna er barn som har kraftig redusert levealder, faktisk kan de dø når som helst. Familier i slike situasjoner lever i krisemodus og trenger hjelp nå, og de vil trenge hjelp så lenge barna lever.. De deler hverdagen sin for at andre som ikke er i deres situasjon skal få et innblikk i hvordan de har det, hvor mye jobb det faktisk kreves. Det kan du ikke innbille deg i din villeste fantasi engang...

Du forstår jo ikke poenget. Jeg forstår at det er forferdelig for dem, at de er desperate etter hjelp.. Men det er fortsatt ingen unnskyldning for å utlevere barna. De kan fint dele sin historie uten å eksponere barna sine. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig ødeleggende for debatten å konstant skrive at andre ikke kan sette seg inn i disse foreldrenes hverdag. For det første vet ingen her hvem av oss som har syke barn eller ikke. Og man kan, syke barn eller ikke, vite mye om hvilken person man er og hvilke valg man tar.

Jeg forstå disse foreldrenes behov for å vise verden hva de står i, men personlig mener jeg at man aldri skal ofte barna sine i kampen. Barn har rett på privatliv, på lik linje som alle andre syke. 

Vil ikke du bli filmet i bleien så ikke gjør det mot barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en merkelig debatt. Ufattelig at noen unnskylder utleveringa med at de har det tøft. Barna har også rettigheter og mødrene tråkker langt over grenser for hva som burde være greit. 

Man trenger ikke informere alle om at nå er åtte-niåringen min på do, for å fortelle om hvordan man som mor og familie har det med kronisk syke barn. Sier seg selv for nogenlunde oppegående folk. Man trenger ikke stå på avstand og ta bilde av syvåringen sin som gråter før blodprøver for å fortelle at en syvåring bør ha foreldra med på undersøkelser. Det sier seg selv.

Noen av mødrene der klarer helt fint å få frem hvordan det er, uten å tråkke over disse strekene. De som støtt må vise de mest sårbare situasjonene burde kanskje lære av dem. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, neiognei skrev:

Dette er en merkelig debatt. Ufattelig at noen unnskylder utleveringa med at de har det tøft. Barna har også rettigheter og mødrene tråkker langt over grenser for hva som burde være greit. 

Man trenger ikke informere alle om at nå er åtte-niåringen min på do, for å fortelle om hvordan man som mor og familie har det med kronisk syke barn. Sier seg selv for nogenlunde oppegående folk. Man trenger ikke stå på avstand og ta bilde av syvåringen sin som gråter før blodprøver for å fortelle at en syvåring bør ha foreldra med på undersøkelser. Det sier seg selv.

Noen av mødrene der klarer helt fint å få frem hvordan det er, uten å tråkke over disse strekene. De som støtt må vise de mest sårbare situasjonene burde kanskje lære av dem. 

👏🏼👏🏼👏🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nåmådugjedeg skrev:

Flere av disse barna er barn som har kraftig redusert levealder, faktisk kan de dø når som helst. Familier i slike situasjoner lever i krisemodus og trenger hjelp nå, og de vil trenge hjelp så lenge barna lever.. De deler hverdagen sin for at andre som ikke er i deres situasjon skal få et innblikk i hvordan de har det, hvor mye jobb det faktisk kreves. Det kan du ikke innbille deg i din villeste fantasi engang...

Ok. Så hva da med de som deler om barna som "bare" har ADHD, eller er hørselshemmet, blinde eller har andre handicap det er fullt mulig å leve lange gode liv med? 

Hvorfor skal det deles hvor og når barnet skal inn å ta blodprøver? Hvorfor skal barn som i en alder av 8 år fremdeles bruker bleier få bæsjebleia vist for 4000 følgere på snapchat? Hvorfor skal søskene til disse barna som er friske men ikke helt forstår omfanget av sosiale media enda deles og barnehagen og skolene de går på nevnes? 

Samtidig er de uhyyyre påpasselig med å nevne at det ikke er lov å screenshotte bildene av barna - akkurat som om det gjør en forskjell for ungene 👌 

Tror de Erna plutselig snur og begynner å dele ut tusenlapper Fordi de deler bilder av hverdagen sin? 

Nå er det mange foreldre som selv har svært syke barn som mener måten Løvemammaene gjør ting på er 100% forkastelig. Dette handler ikke om de voksne og hva som er terapi og støtte for dem. Dette handler om barna. Og det er forferdelig skummelt at feks bloggere får kritikk for å dele barna sine, mens disse mødrene - som har barn på det mest sårbare - skal være fredet for kritikk fordi de er i en kjip situasjon. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gasellen skrev:

Ok. Så hva da med de som deler om barna som "bare" har ADHD, eller er hørselshemmet, blinde eller har andre handicap det er fullt mulig å leve lange gode liv med? 

Hvorfor skal det deles hvor og når barnet skal inn å ta blodprøver? Hvorfor skal barn som i en alder av 8 år fremdeles bruker bleier få bæsjebleia vist for 4000 følgere på snapchat? Hvorfor skal søskene til disse barna som er friske men ikke helt forstår omfanget av sosiale media enda deles og barnehagen og skolene de går på nevnes? 

Samtidig er de uhyyyre påpasselig med å nevne at det ikke er lov å screenshotte bildene av barna - akkurat som om det gjør en forskjell for ungene 👌 

Tror de Erna plutselig snur og begynner å dele ut tusenlapper Fordi de deler bilder av hverdagen sin? 

Nå er det mange foreldre som selv har svært syke barn som mener måten Løvemammaene gjør ting på er 100% forkastelig. Dette handler ikke om de voksne og hva som er terapi og støtte for dem. Dette handler om barna. Og det er forferdelig skummelt at feks bloggere får kritikk for å dele barna sine, mens disse mødrene - som har barn på det mest sårbare - skal være fredet for kritikk fordi de er i en kjip situasjon. 

Jeg tror, som deg, at det er foreldrenes behov som kommer i første rekke, og at barnets beste blir helt glemt/ikke forstått. Bloggere og andre som blottlegger sine barn og deres privatliv, evner i alle fall ikke å forstå, de hevder at det er deres rett - fordi det ikke er forbudt. Det er noe som svikter kognitivt hos de voksne, og selv om du ordlegger deg klart og tydelig og legger frem konkrete argumenter, med oppbacking av fagfolk, leser de bare «negativ kritikk og hets mot en sårbar gruppe». 

Endret av Berga
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler meg ganske trygg på at det de nærmeste årene vil komme lovverk som bidrar til å beskytte alle bloggerbarna mot all eksponeringen. Jeg bare håper at lovene og reglene også beskytter de barna som er svakest og allerede har det tøft fra før og ikke bare de som får sponsede babyshowers og barnevogn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bryter loven. Soleklart.

Åndsverkloven §104:

Sitat

 

§ 104.Retten til eget bilde

Fotografi som avbilder en person, kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a)avbildningen har aktuell og allmenn interesse
b)avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet
c)bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse
d)eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e)bildet brukes som omhandlet i § 33 andre ledd eller § 37 tredje ledd.

 

Handlingene kan straffes med bot eller fengsel inntil tre år med hjemmel i åndsverkloven § 79 og 80.

Et spedbarn, sykt barn, og generelt barn i ung alder er ikke i stand til å gi et selvstendig samtykke til at slike bidler skal publiseres. Dermed er det et klokkeklart brudd på åndsverkloven.

I tillegg står følgende i FNs barnekonvensjon:

Artikkel 12 - Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører dem, og deres meninger skal tillegges vekt.

Artikkel 16 - Barnet skal ikke utsettes for tilfeldig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme.

Endret av Opie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksponering av barn på blogg og i sosiale medier er ikke greit! Ennå verre er det å eksponere barn som er syke eller har spesielle behov!!! De er ennå mere sårbare 💔 Tenk om et voksent menneske ble filmet/utlevert når det kjempet for livet f.eks! Det er ikke greit!!!

Anbefaler alle å ikke følge slike snapkontoer, blogger etc. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Picketfence

Kom over en bruker på IG som omhandler kronisk sykt barn. Barnet ble filmet av mor på sykehus, mens det gråt hjerteskjærende, sa at det lengtet hjem til familie. Det var helt fælt å vite at jeg så dette fordi mor var mest opptatt av å filme og publisere det på IG.

Hvorfor? Bare hvorfor...

Hun kan filme seg selv som griner istede. 

Endret av Picketfence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...