Gå til innhold

Hvem har bevisbyrden ateister eller religiøse?


AnonymBruker

fefe  

40 stemmer

  1. 1. fefefe

    • Bevisbyrden ligger oss de religiøse
      32
    • N\A
      9


Anbefalte innlegg

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tror at Gud eksisterer ja, men de hevder ikke bastant at slik er det som ateistene her inne gjør

Anonymkode: edccd...420

Er nok av religiøse som hevder bastant at Gud eksisterer. 

Anonymkode: 2f411...904

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ateistene som påstår at Gud ikke finnes, religiøse mener religion kun er tro, intet annet.

Anonymkode: edccd...420

Vel dette er egentlig temmeloøig uredelig.

Religiøse mener ikke at det kun er tro. De PÅSTÅR det er VIRKELIG.

Det finnes flere varianter av ateisme, men generelt går det på de ikke aksepterer denne påstanden.

Bevisbyrden ligger helt klart ene og alene på de religøse som må begrunne deres påstand. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bokstavelig talt uendelig med muligheter bak virkeligheten, livet og universet. Å begrense det ned til enten Gud eller ateisme er en smule snevert. Bevisbyrden ligger dermed hos de som påstår at ente Gud eller ateisme er svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De tror at Gud eksisterer ja, men de hevder ikke bastant at slik er det som ateistene her inne gjør

Anonymkode: edccd...420

Nei de påstår BASTANT at Gud eksisterer.

Anonymkode: 2f411...904

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror og VET Gud finnes. 

Anonymkode: a681b...fbc

Ergo, du har bevisbyrden !

Men bevisene er jo så klart fraværende.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Midgard skrev:

Ergo, du har bevisbyrden !

Men bevisene er jo så klart fraværende.

 

For hva vet du om det... ingenting tydligvis. 

Anonymkode: a681b...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For hva vet du om det... ingenting tydligvis. 

Anonymkode: a681b...fbc

La oss bare si at jeg vet tilstrekkelig for å kunne si det. Du må gjerne lage en egen tråd der du legger de frem, men jeg har ingen tro på at det vil bli en realitet. Du blir heller ikke den første som stikker av når alt kommer til alt og man må gjøre rede for påstanden.

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen! Å tro på Gud er en TRO. Og at jeg tror på Gud er ikke noe som verken må bekreftes av andre eller bevises er rett.

Man trenger ikke å vite for å tro. Da hadde det ikke vært en tro lenger, men en viten.

 

Anonymkode: c9155...1fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen! Å tro på Gud er en TRO. Og at jeg tror på Gud er ikke noe som verken må bekreftes av andre eller bevises er rett.

Man trenger ikke å vite for å tro. Da hadde det ikke vært en tro lenger, men en viten.

 

Anonymkode: c9155...1fc

Vel, en tro er ikke bare en tro når det går utover andre i samfunnet.

Hadde religion bare vært noe som eksisterte rundt frokostbordet ville ingen brydd seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Midgard skrev:

Vel, en tro er ikke bare en tro når det går utover andre i samfunnet.

Hadde religion bare vært noe som eksisterte rundt frokostbordet ville ingen brydd seg.

Føler ikke min tro går utover andre. Min mann er anti-religiøs. Min familie er godt blandet, og religion er ikke et samtaleemne fordi det er en så ikke-sak. 

Ekstremister, dømmende mennesker, usikre mennesker og besserwissere finnes ikke på grunn av religion. Selv om de tiltrekkes av den. 

 

Anonymkode: c9155...1fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremister, dømmende mennesker, usikre mennesker og besserwissere finnes ikke på grunn av religion. Selv om de tiltrekkes av den. 

Hva ville en kristen ekstremist vært uten bibelen ?

Hva ville en muslimsk ekstremist vært uten koran ?

Det er for meg innlysende at religion både er motivasjonen og rettferdiggjørelsen til ekstreme handlinger.

 

Men det får meg til å tenke på hva du mener som er så tiltrekkende med religion for ekstreme mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor skal en slik bør fordeles? Ingen mennesker er i stand til å bevise den ene eller den andre siden av saken, så det er bortkastet tid å krangle om det. Man må rett og slett bare akseptere at folk har forskjellige måter å se på livet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, dr_zhivago skrev:

Hvorfor skal en slik bør fordeles? Ingen mennesker er i stand til å bevise den ene eller den andre siden av saken, så det er bortkastet tid å krangle om det. Man må rett og slett bare akseptere at folk har forskjellige måter å se på livet på.

Hvorfor skal man IKKE legge fram dokumentasjon for ens påstander.
Er du for "alternative fakta" ?
Skal man bare kunne dikte opp sin egen sannhet? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Midgard skrev:

Hvorfor skal man IKKE legge fram dokumentasjon for ens påstander.
Er du for "alternative fakta" ?
Skal man bare kunne dikte opp sin egen sannhet? 

Den dagen du kan legge frem dokumentasjon på at dine påstander er 100% pålitelige, så kan vi vel snakke?

Nei, jeg er ikke for "alternative fakta". Religion som livssyn derimot synes jeg er opp til den enkelte, så lenge de ikke begynner å drepe/skade folk i sin guds navn. Om du tror det er mulig å få de snart 8 milliardene med mennesker på denne jorda til å tro på samme "sannhet" har du noe å stri med resten av livet. Til syvende og sist er det bare én virkelighet, det er bare forskjellig hvordan folk takler den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har bevisbyrden! Alle er selvfølgelig i sin fulle rett til å tro eller la være å tro uten å måtte bevise at de har rett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, dr_zhivago skrev:
3 timer siden, Midgard skrev:

Hvorfor skal man IKKE legge fram dokumentasjon for ens påstander.
Er du for "alternative fakta" ?
Skal man bare kunne dikte opp sin egen sannhet? 

Den dagen du kan legge frem dokumentasjon på at dine påstander er 100% pålitelige, så kan vi vel snakke?

Nei, jeg er ikke for "alternative fakta". Religion som livssyn derimot synes jeg er opp til den enkelte, så lenge de ikke begynner å drepe/skade folk i sin guds navn. Om du tror det er mulig å få de snart 8 milliardene med mennesker på denne jorda til å tro på samme "sannhet" har du noe å stri med resten av livet. Til syvende og sist er det bare én virkelighet, det er bare forskjellig hvordan folk takler den.

Vel, om at du sier og gjør må være 100% før du gidder så har du ikke mye å gjøre om dagene.

Det er forskjell på å ikke legge frem dokumentasjon i det hele tatt og det å legge frem dokumentasjon som er 100%.

Problemet er at religion BRUKES til å drepe folk, den brukes til underkue, diskriminering, lemleste, spre frykt, sette lover osv osv.
Religion er ikke bare noe men driver med på privaten hjemme. Det påvirker samfunnet og enkeltpersoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Midgard skrev:

Vel, om at du sier og gjør må være 100% før du gidder så har du ikke mye å gjøre om dagene.

Det er forskjell på å ikke legge frem dokumentasjon i det hele tatt og det å legge frem dokumentasjon som er 100%.

Problemet er at religion BRUKES til å drepe folk, den brukes til underkue, diskriminering, lemleste, spre frykt, sette lover osv osv.
Religion er ikke bare noe men driver med på privaten hjemme. Det påvirker samfunnet og enkeltpersoner.

Ja, og de som misbruker religion må naturligvis stoppes ved hjelp av lover og regler. Om noen personlig leser i bibelen og tror på den, ser jeg ikke problemet dersom de følger landets lover. Det finnes nok av folk som ikke er religiøse som også gjør onde handlinger, så det blir noe søkt å avkreve "dokumentasjon" for å rettferdiggjøre hver enkelt persons livssyn. Du har jo et interessant brukernavn, er det fordi du er tilhenger av Åsatru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Du har jo et interessant brukernavn, er det fordi du er tilhenger av Åsatru?

Nei

4 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Ja, og de som misbruker religion må naturligvis stoppes ved hjelp av lover og regler. Om noen personlig leser i bibelen og tror på den, ser jeg ikke problemet dersom de følger landets lover. Det finnes nok av folk som ikke er religiøse som også gjør onde handlinger, så det blir noe søkt å avkreve "dokumentasjon" for å rettferdiggjøre hver enkelt persons livssyn.

Hva folk gjør på privaten er det vel bare religiøse som er genuint opphengt i ut over "vanlig" nysgjerrighet .
Hva om landets lover er diktert etter deres religiøse overbevisning og er igjen er basert seg på alternative fakta (eller tull og tøv).
Poenget mitt er at dette betyr noe og kan for konsekvenser for alle. Det er bare å se seg litt rundt ha f.eks lobby av religiøse får seg til å gjøre som  gruppe og enkeltpersoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Midgard skrev:

Nei

Hva folk gjør på privaten er det vel bare religiøse som er genuint opphengt i ut over "vanlig" nysgjerrighet .
Hva om landets lover er diktert etter deres religiøse overbevisning og er igjen er basert seg på alternative fakta (eller tull og tøv).
Poenget mitt er at dette betyr noe og kan for konsekvenser for alle. Det er bare å se seg litt rundt ha f.eks lobby av religiøse får seg til å gjøre som  gruppe og enkeltpersoner. 

Hva slags dokumentasjon er det disse skal fremlegge, og overfor hvem? Gale mennesker og statsledere har en tendens til å gjøre som de vil. Skulle ikke mye fakta på bordet før våre folkevalgte sendte avgårde luftforsvaret vårt for å styrte et fremmed lands regjering med den konsekvens at landet nå er et humanitært rottereir, i tillegg til at innvandringen til Europa kom ut av kontroll. Ikke var det av religiøs overbevisning de handlet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...