Gå til innhold

Hvem har bevisbyrden ateister eller religiøse?


AnonymBruker

fefe  

40 stemmer

  1. 1. fefefe

    • Bevisbyrden ligger oss de religiøse
      32
    • N\A
      9


Anbefalte innlegg

Hvem er det som har bevisbyrden ? er det ateister som sier at Gud ikke finnes eller religiøse som sier at Gud finnes?

 

Det er bare et riktig svar på denne pollen.

Anonymkode: 2f411...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som har bevisbyrden ? er det ateister som sier at Gud ikke finnes eller religiøse som sier at Gud finnes?

Ateistene som påstår at Gud ikke finnes, religiøse mener religion kun er tro, intet annet.

Anonymkode: edccd...420

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som hvis jeg mener julenissen er en sann person, må jeg bevise det til andre (ikke-troende), må kristne kunne bevise sin påstand. Eller hvis jeg tror enhjørning er et ekte dyr, så må jeg bevise det. Jeg kan ikke forvente at alle de som ikke tror på dette fabeldyret skal bevise at det ikke eksisterer. 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det mest intuitive er at Gud eksisterer. Ingen kan forklare hvorfor og hvordan hele universet er et finjustert maskineri med helt ubegripelig kompleksitet. Disse forskerne nede på CERN prøver jo nå å forstå hvorfor ikke alt bare kollapser. Hva er dette limet/kraften som holder alt sammen. 

Men selve spørsmålet om bevisbyrde er ganske meningsløst. Man kan ikke bevise noe hverken for eller imot uansett. Det skal likevel sies at ateister har akkurat like mye "tro" som en religiøs har. Å late som at man har en fasit på sånne spørsmål basert på vitenskap vitner om en totalt manglende forståelse om hva vitenskap faktisk er.

Anonymkode: e6942...f7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister kan ikke bevise at det de ikke tror på ikke finnes. Det er litt som å prøve å finne bevis for at enhjørninger ikke finnes. Hvordan skal vi bevise at det vi ikke tror på ikke er der? Hva mer kan vi gjøre enn å si "Ja, hvor er enhjørningen? Jeg kan ikke se den, ingen har sett den, derfor går jeg ut ifra at den ikke er der." At noen har skrevet om enhjørninger i bøkene sine, er ikke bevis nok. Det kan hvem som helst gjøre. 
Vi kan, om vi vil, motbevise enkelte ting i bibelen med arkeologi og vitenskap. 

Jeg ville ikke bedt religiøse mennesker om bevis, men jeg hadde trengt bevis for at jeg skal tro på det de sier. 

Endret av Chiyo
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, dyptvann skrev:

På samme måte som hvis jeg mener julenissen er en sann person, må jeg bevise det til andre (ikke-troende), må kristne kunne bevise sin påstand. Eller hvis jeg tror enhjørning er et ekte dyr, så må jeg bevise det. Jeg kan ikke forvente at alle de som ikke tror på dette fabeldyret skal bevise at det ikke eksisterer. 

 

Man trenger ikke bevise tro, dersom man bestant påstår noe må man derimot bevise det, dermed må ateister bevise det når de hevder Gud ikke finnes.

Anonymkode: edccd...420

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke bevise tro, dersom man bestant påstår noe må man derimot bevise det, dermed må ateister bevise det når de hevder Gud ikke finnes.

Anonymkode: edccd...420

Men det går jo ikke. Man kan ikke bevise at noe ikke finnes. Men vi kan bevise at store deler av bibelen er fiksjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Chiyo skrev:

Men vi kan bevise at store deler av bibelen er fiksjon. 

Dokumentasjon?

Anonymkode: edccd...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dokumentasjon?

Anonymkode: edccd...420

For det første er likheter mellom fortellinger i bibelen og andre mytelogier. Prøv å sammenligne Epic of Gilgamesh med første mosebok. I tillegg til dette kan Jesus sine kjennetegn og handlinger spores tilbake til karakterer fra andre mytologier. 

Dessuten har vi alltid blitt fortalt at Josef og Maria skulle til Betlehem for å skrives inn i en folketelling, men det stemmer ikke. Historisk så passer det ikke i tid, i tillegg til at de ikke ville ha trengt å flytte på seg for en folketelling.  

Endret av Chiyo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chiyo skrev:

For det første er likheter mellom fortellinger i bibelen og andre mytelogier. Prøv å sammenligne Epic of Gilgamesh med første mosebok. I tillegg til dette kan Jesus sine kjennetegn og handlinger spores tilbake til karakterer fra andre mytologier. 

Dessuten har vi alltid blitt fortalt at Josef og Maria skulle til Betlehem for å skrives inn i en folketelling, men det stemmer ikke. Historisk så passer det ikke i tid, i tillegg til at de ikke ville ha trengt å flytte på seg for en folketelling.

Det er ikke noe reelle motargumenter og heller ingen dokumentasjon. Prøv igjen.

Anonymkode: edccd...420

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen trenger selvsagt å bevise noe som helst, med mindre de forsøker å dytte sin egen overbevisning over på andre. Og det gjelder selvsagt begge leire. 

Anonymkode: e9e7c...b9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem er det som har bevisbyrden ? er det ateister som sier at Gud ikke finnes eller religiøse som sier at Gud finnes?

 

Det er bare et riktig svar på denne pollen.

Anonymkode: 2f411...904

La meg komme med et spørsmål tilbake så kan du se hva svaret blir.

Hvis jeg sier at det finnes enhjørninger, mens andre sier at det ikke finnes, hvem av oss er det som burde bevise at vi har rett for at man skal bli trodd?

Anonymkode: 1fe47...29d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo ikke finne bevis for at noe ikke eksisterer. Så det er jo helt klart de som mener noe eksisterer, som må legge fram bevis for at det eksisterer.

Anonymkode: cd290...000

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke finne bevis for at noe ikke eksisterer. Så det er jo helt klart de som mener noe eksisterer, som må legge fram bevis for at det eksisterer.

Anonymkode: cd290...000

Merkelig nok så virker det som mange troende ikke forstår dette.

Anonymkode: 2f411...904

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ateistene som påstår at Gud ikke finnes, religiøse mener religion kun er tro, intet annet.

Anonymkode: edccd...420

Er nok av religiøse som påstår at Gud eksisterer. 

Anonymkode: 2f411...904

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tre minutter siden banka det på døra her, to søte jenter, -fra Jehovas Vitner. Ville predike, LOL... Høflig jeg, forklarte att de hadde kommet til en ihuga ateist. De lurte på om det var fordi det var så mye fælt som skjedde på kloden om dagen.

Forklarte dem hvor lenge jeg hadde vært utmelt av kjærka. Di ville fortsatt predike. Greit det, sa jeg -hvis dere forteller meg hvem Amaduttens døtre er 🙂 De hadde ikke hørt navnet. Nå fikk dere en hjemmelekse, -ha en god dag... Jeg har ett dødsbo jeg skal rydde. 

Hvem var egentlig kona til Kain?

Du vet, -sønn til Adam og Eva ... 🙂

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke bevise tro, dersom man bestant påstår noe må man derimot bevise det, dermed må ateister bevise det når de hevder Gud ikke finnes.

Anonymkode: edccd...420

På samme måte som man må bevise at enhjørninger ikke finnes?

Anonymkode: dacf7...daf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er nok av religiøse som påstår at Gud eksisterer. 

Anonymkode: 2f411...904

De tror at Gud eksisterer ja, men de hevder ikke bastant at slik er det som ateistene her inne gjør

Anonymkode: edccd...420

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...