Gå til innhold

Redusert pris i bhg. bort med småbarnstilegget??


Tullerusk

Anbefalte innlegg

Hva syntes dere om dette?

Jeg syntes faktisk det er greit, for vi tjener på det uansett!

Her er ikke barnehageprisen for en ett åring 3100, men 4000. :cry:

Sånn som det er nå, lønner det seg for meg å gå hjemme som dagmamma, i forhold til å ha to barnehageplasser!

Småbarnstilegget faller uansett bort når barnet er 3, og da er det fremdeles en stund igjen av barnehagetiden.....

Så da tjener vi iallefall på det! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det foreslås å ta vekk småbarnstillegget og kutte ned barnetrygden.

Da kommer vi til å slite med å ha nok til mat, for det er jo faktisk de ytelsene som gjør at jeg kan gå hjemme og at vi har akkurat nok til at det går rundt helt til neste lønning.

Jeg har ikke noe jobb å gå tilbake til, barna mine er ikke i barnehage og dette er hva vi får. Det spiller ingen rolle at han jobber, for det han tjener, går ut igjen i utgifter.

Og med mindre penger og billigere barnehageplasser og fler barnehageplasser, så vil det bli ennå lengre køer og ennå lengre ventetid og det vil bli en eksplosjon på arbeidsmarkedet. Og de som ikke får seg jobb og er i samme situasjon som oss, er kanskje nødt til å gå på sosialen for å spørre om penger, eller låne fra familie.

Det er det som kommer til å skje med oss iallefall hvis de gjør akkurat dette her.

De gir med den ene hånden og tar med den andre. Det er typisk politikere.

Hadde det ikke vært for småbarnstillegget og barnetrygden i tillegg til kontantstøtten, så måtte jeg ha gått ut i jobb rett etter fødsel for å skaffe oss penger til mat.

De ga oss dette sånn at vi kunne velge og nå skal de ta det vekk igjen.

Jeg har ikke lyst til å ha mindre penger til mat, bleier, mme, klær til barna o.l.

Det høres sikkert veldig satt på spissen ut når jeg sier at vi kommer til å slite hvis de tar dette vekk, men det er fakta.

Vi har ikke noe som helst uten det jeg får. Tar de vekk hele småbarnstillegget og kutter ned barnetrygden, så betyr det mindre mat, mindre bleier, mindre mme......

Da må vi utsette regninger for å få nok og det er jo ikke bra.

Jeg for min del håper dette ikke går igjennom for det er håpløst.

Vi som har de 3 ytelsene å leve av og ikke har noe jobb å gå tilbake til eller noe annen inntekt utenom dette, kommer til å slite.

Og det er vel ikke sånn det skal være, er det?

Jeg nekter i hvertfall å låne og jeg kommer i hvertfall ikke til å gå på sosialen. Så da får vi vel leve på nødbluss da hvis jeg ikke har fått meg jobb fram til da. Jada, neste år kommer til å bli grådig kjekt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Synes det høres urettferdig ut! Det er jo ikke alle barn som går i barnehage. Hvorfor ta noe fra alle og gi ut igjen til bare noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arielle: hvor mye er egentlig småbarnstillegget? Innbiller meg at det ikke er så mange hundre kronene. Hvor mye koster det deg å ha internett, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til brr

Vi har bredbånd og betaler en fast sum pr mnd og kan da surfe så mye vi vil. Og den prisen er ikke merkbar en gang, for den er på mindre enn småbarnstillegget.

Småbarnstillegget betaler faktisk dagparken til min datter. Mesteparten iallefall.

Uansett, så er de 600,- viktig. For meg.

Det er kanskje ikke så mange hundrelapper for deg, men det er det for meg.

Vi klarer oss akkurat og tar de vekk de 600,- og kutter ned på barnetrygden med gud vet hvor mye, ja da har vi så og så mye mindre til dagpark, mat, mme, bleier, klær til barna osv.

Jeg sier bare fakta om vår situasjon. Om det virker for usannsynlig for dere, vel det bryr jeg meg ikke om, for det er ikke alle som har så god råd som de fleste.

Og jeg må si meg enig med Lois Lane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brr!

Småbarnstilegget er ikke på mer enn 600 kroner, så det kan da ikke utgjøre så voldsomt masse at det ikke går rundt.

Arielle!

Begynn som dagmamma da, det gjorde jeg, pga av at det rett og slett ikke lønner seg å jobbe for meg, da jeg må ha to barnehageplasser.

Hvis jeg hadde hatt en vanlig jobb med utbetalt 12000, så hadde 7000 gått til barnehage, minus kontantstøtte, 3000, reise til og fra - 1500, finere klær pga jobb, kanskje lunch, ja du ser, jeg hadde gått i minus.

Nå får jeg kontantstøtte 3000, småbarnstilegg og barnetrygd for ett stort og ett lite barn ca 2600, og dagmamma lønn utbetalt 10800 i md.

Så da har jeg utbetalt ca 16400 på å gå hjemme, så det syntes jeg ikke er så ille.

Jeg passer da to barn tre av dagene, og tre barn de to siste dagene i uka.

I tillegg har jeg min to åring, og jenta mi på fem i kortidsbhg. for 1500 i md.

Jeg syntes vi har det bra jeg, men savner det å komme meg ut i jobb!

Så jeg håper virkelig at prisene på bhg plasser går ned, og at vi får plass da selfølgelig! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arielle!

Du svart hvis før meg... :blunke:

Holdt på med litt kveldsmatlaging inni mellom her, så det gikk litt tregt...

Det er jo snakk om å ta bort enten småbarnstilegget eller kutte ned på barnetrygden da, etter hva jeg forstod! Og da må jeg si at jeg foretrekker at småbarnstilegget forsvinner. Barnetrygden har de jo til de er 18, og det er værre hvis den skal forsvinne når de er 16 eller noe som før syntes jeg.

Når du har barn under tre, så kan du jo kjøpe mye brukt også, det blir mye dyrere når ungene blir eldre og krever mer.... :cry:

Jeg gruer meg litt til den tiden kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Arielle, du sier:

"Da kommer vi til å slite med å ha nok til mat, for det er jo faktisk de ytelsene som gjør at jeg kan gå hjemme og at vi har akkurat nok til at det går rundt helt til neste lønning."

Hva med å vente med å få barn til man har RÅD til å få barn, da? Generasjoner før oss har klart seg uten både tillegg og kontanstøtte - og det at du ikke har noen jobb å gå til burde du kanskje ha tenkt på før du skaffet deg barn? Og du som har så lyst på et barn til - kanskje du skal vurdere å jobbe noen år først slik at dere har bedre råd til nestemann kommer? Du synes nok jeg er frekk nå - men at du har mat på bordet til ungene dine er faktisk ditt ansvar, ikke statens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken dings

Ja jeg synes du er frekk.

Man vet ikke hva det koster å ha barn før man får det, så det var faktisk et slag under beltestedet. Tror du jeg satt og regnet sammen hva det ville koste med bleier, klær o.l. før ungen var kommet til verden?

Greit nok at de får masse klær til jul, bursdag og fødsel og sånt, men det varer bare for en liten stund.

Og jeg hadde jobb når jeg var gravid, men det var ingen fast jobb, ergo jeg har ingen jobb å gå tilbake til. Skjønner du nå uten at du må komme med sånne kommentarer? Og jeg har søkt på jobber, men jeg hører jo ikke noe i fra de igjen, så da er jeg like langt.

Og ja jeg har lyst på en til, men det ikke før jeg har fått meg jobb, ergo jeg har tenkt på det og faktisk.

Det er faktisk småbarnsfamilier der ute som trenger det småbarnstillegget, så enkelt der det.

Og det som er dyrt hos oss er faktisk bleier, mme, klær til barna og dagparken til min datter. Det er det som er dyrest hos oss. Men jeg måtte jo selvfølgelig ha tenkt på det og før jeg fikk barn :roll:

Og jeg bryr meg ikke om hva de gjorde før i tiden. Før i tiden var mat mye billigere enn hva den er i dag. Og de kunne sy klær til barna, de kunne strikke, de bakte selv o.l.

Jeg kan ikke disse tingene her. Jeg er håpløs i de 3 tingene der, så jeg kan ikke lage klær til barna f eks.

Jeg er faktisk ikke den eneste som må snu på hver krone. Det er flere der ute i samme situasjon som meg med barn, så hvorfor terpe på akkurat det jeg skriver?

Småbarnstillegget kommer faktisk godt med i vårt budsjett. Blir det tatt vekk og de kutter ned barnetrygden, så sitter vi igjen med mindre penger til mat, bleier, klær...........

Er det så vanskelig å forstå at det er ikke alle som er så rik?

Er det så vanskelig å forstå at jeg blir litt bekymret når det blir snakk om pengekutt når det er nettopp det som gjør at jeg kan gå hjemme?

Kanskje vi skal bare "dumpe" barna i barnehage med en gang de er født, så slipper vi alt spetakkelet når det gjelder kontantstøtte, småbarnstillegg og barnetrygden.

Jeg trodde disse tingene ble innvilget for at vi skulle få frihet til å velge, men tydeligvis ikke.

Jeg trenger heller ikke belæring, for jeg visste alt det der fra før av, frøken dings, men det er ikke alltid ting er så A4 som enkelte tror.

Jeg hadde ikke fast jobb når jeg ble gravid, og dermed får jeg ikke noe fødselspenger heller.

Og jeg har da heller ikke noe jobb å gå tilbake til. Og det at jeg har to små barn er veldig negativt ovenfor enkelte som søker medarbeidere har jeg funnet ut.

Alt er ikke så enkelt som enkelte tror det er. Jeg er så lei av at folk skal belære meg om noe jeg allerede vet. Men man kan aldri aldri på forhånd vite hva det vil koste og ha barn!

Og når det snakkes om å kutte ned på det vi småbarnsfamilier får, da blir jeg irritert, for disse politikerne gir med den ene hånden og tar med den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mme er morsmelkerstatning. Jeg hadde problemer med å amme og gir sønnen vår mme. En pakke koster 72,- og det går 5 pakker i løpet av en mnd ( en del av den blandes med grøt i tillegg til at det lages flaskemåltider ). og det alene koster 360,-.

Også har vi sånn ca 10 pakker bleier pr mnd som blir 590,-, kanskje litt mer hvis vi trenger en pakke eller to til.

Også er det dagparken til 800,- og så klær nå og da.

Dette var jo ikke det du spurte om, men det går jo nesten 2000,- i bare dette. Det er vel kanskje litt at grunnen til at jeg reagerer som jeg gjør når jeg leser at de skal kanskje fjerne småbarnstillegget når det kommer veldig godt med.

Det er dyrt og ha barn, men forhåpentligvis så slutter datteren vår med bleie på dagtid snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Arielle, du skriver:

"Jeg er faktisk ikke den eneste som må snu på hver krone. Det er flere der ute i samme situasjon som meg med barn, så hvorfor terpe på akkurat det jeg skriver?"

Fordi det du sier skremmer meg, egentlig. Hvorfor i all verden skal man kunne skylde på at man ikke visste hvor mye det ville koste å få barn?? Det er litt enkel hoderegning, det, hvis man legger litt arbeid i det. Og etter at du fikk den første må du jo ha hatt en viss peiling? Allikevel får dere en til og godtar slik at dere må snu på hver krone, som du sier. Dette hadde ikke vært nødvendig om dere f. eks hadde ventet med nr 2 til økonomien var bedre.

Selvfølgelig tror jeg ikke du angrer på at du har to barn, jeg har barn selv og vet at det er en velsignelse. Men jeg synes det er litt egoistisk å legge skylden på staten for at dere vil få problemer med å kjøpe mme til minstemann. (litt satt på spissen.) Og når det gjelder jobbsøking, ja jeg vet at det ikke er veldig lett å få en jobb. Men i flg det du har skrevet tidligere vil du ikke jobbe mer enn så og så lenge om dagen, ikke helger, ikke etter kl. 20, osv. Da stiller du mer krav enn du tilbyr dine tjenester, og jeg synes du gjør det hele veldig vanskelig.

Jeg håper for din egen del at utgangspunktet når dere evt får nr 3 er litt bedre - for jeg synes det er trist for barna at dere må snu på hver krone. Og du - baking og sying går an å lære seg vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder jobbsøking, ja jeg vet at det ikke er veldig lett å få en jobb. Men i flg det du har skrevet tidligere vil du ikke jobbe mer enn så og så lenge om dagen, ikke helger, ikke etter kl. 20, osv

Men det er jo da jeg har tid. Sambo jobber fra kl 0800/0900 og fram til 1700/1800 eller kanskje lengre.

Og da sier det seg selv at jeg ikke kan jobbe på en hverdag.

Det finnes kveldsjobber, vet det, men jeg må jo ha søvn og kveldsjobb er vel kanskje ikke de rette for meg akkurat nå. Og det er ikke lett å finne en f eks 1800-2200 jobb i en butikk. Fant en jobb i går som var grei, men tiden var litt dum. Fra 1500/1600-2030. Den kan jeg ikke søke på fordi jeg har barn og fordi sambo ikke er hjemme før i 1700/1800 tiden. Og det er ikke alltid han har muligheten til å gå tidlig, for det er mange møter på jobben hans og de trenger han der mye.

Og det er ikke det at jeg vil, jeg kan ikke. Jeg kan ikke bare gå fra barna uten tilsyn. Men jeg har heller ingen til å komme å se til dem fram til min samboer kommer hjem, for de er som sagt ikke i barnehage.

Jeg håper for din egen del at utgangspunktet når dere evt får nr 3 er litt bedre - for jeg synes det er trist for barna at dere må snu på hver krone. Og du - baking og sying går an å lære seg vet du!

Synd for barna? Så lenge de får det de trenger så lider ikke de noen nød. Vi sørger for at de har alt de trenger uansett. Vi må snu på kronene når det gjelder mat/ting til oss selv. Dette skjer som oftest når det er 7-10 dager igjen til lønning. Ikke hver gang, men nå og da.

Og jeg vet at man kan lære seg baking og sying. Men da har ikke du sett meg på kjøkkenet. Jeg er en katastrofe og håpløs. Og sying kan jeg ikke gjøre uten symaskin og det har jeg ikke. Blir for tungt for meg å sy for hånd og grådig langtekkelig. Og dessuten så koster jo symaskin og stoff penger det og....

Uansett, blir det billigere barnehageplasser, greit nok, men det blir også lengre køer og lengre ventetid når de bygger flere barnehageplasser.

Og når da staten sier at de skal ta vekk småbarnstillegget og kutte ned på barnetrygden ( det var det som sto i artikkelen ) da blir det mindre penger. Vi kan selvfølgelig prøve uten de pengene, men da kommer vi til å slite litt mer enn det vi gjør i dag.

Det er alt jeg sier.

Og jeg sier igjen at man kan ikke vite hva barn koster på forhånd.

Vi regnet over det og kom fram til at vi ville klare å forsørge et barn til. Og det gjør vi jo. Så lenge de har alt de trenger, så lider de ingen nød.

Uansett hvor mye vi måtte slite, så vil jeg ikke bytte dette vekk for noe.

Men jeg tror at de fleste som har to barn eller fler og moren er hjemmeværende uten inntekt, og bare han tjener penger, så må de og snu på hver eneste krone. Hvis de ikke hadde noe i bakhånd fra før. Og med mindre han tjener VELDIG bra.

Og dessuten så har man jo bursdagsgaver o.l. utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han begynne i halv ni - ni tiden, kan vel du ha en jobb der han leverer og du henter. Da kan jo du begynne i 6-7 tiden om du vil, og jobbbe til bhg er slutt eventuelt...

Bare et lite tips da... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kunne jo det og, men barna er ikke i barnehage.

De står i kø. Vi har nå søkt dem begge inn i en barnehage nær hans jobb og der kommer de kanskje inn til neste høst. Og det er jo 1 år til.

Dagmamma blir for dyrt for oss og denne barnehagen vil koste oss 5600,- pr mnd for begge barna hvis de kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får finne deg en jobb du kan gjøre hjemme fra da, det finnes sikkert masse du kan gjøre. Hvis du bare leter og undersøker litt.... :blunke:

Om ikke annet så kan du jo vere dagmamma, finne deg en vaskejobb, ta kvelds eller helgevakter på gamlehjem/boliger for utviklingshemmede, eller hva som ellers finnes på hjemstedet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å lete etter løsninger istedet for å stirre seg blind på problemene?

Arielle, jeg er sikker på at du gjør hva du kan, og det er flott.

Jeg skjønner også at mange kommer til å slite hvis disse stønadene faller bort.

Politikerne kan ikke være riktig navla, de prater om å få ned fattigdommen, men tar mer og mer penger fra folket. Omvendt Robin Hood....

Frøken Dings, hva med de som ikke planla å få barn? Der prevensjonen sviktet, eller de gjorde en tabbe? (Jeg er et offer for førstnevnte, men gleder meg til å få barn, og har nok penger uten trygder og stønader). Skal de barna lide fordi staten tar bort det de lever av??

Jeg synes ikke det. Jeg synes det heller kan sette inn litt flere ressurser på å få folk i arbeid, og få ned prosenten av trygdemisbrukere (de finnes det nok av!!!! Hvorfor jobbe og slite når man får betalt for å bløffe hos legen og gå hjemme og sløve??) og kanskje sprette litt av dette berømte oljefondet.

De bør slutte å bekymre seg så mye!! Norge er langt fra et fattig land.

På den annen side så burde flere ta ansvar for sin egen familie, og ikke skylde på staten om noe går galt. Da er det ansvarsfraskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg leiter etter jobb. Ser i aviser, søker på nettet, har tenkt å ta meg en tur ned på arbeidskontoret her hos oss....

Og jeg skriver heller ikke fra meg ansvaret. Datteren vår var overhodet ikke planlagt. Men jeg tok ansvar for mine handlinger. Jeg fikk ikke barn bare for å gå hjemme og få penger.

Vi sliter litt med økonomien i likhet med de fleste småbarnsfamilier og har ikke helt fått orden ennå. Jeg skjønner ikke hvor pengene blir av ennå jeg prøver å holde orden.

Men jeg klandrer ikke staten, selv om det kunne hørt sånn ut. Jeg er bare lettere bekymret, siden vi klarer oss akkurat på det vi får i dag.

Hvordan skal vi da klare oss når staten tar vekk det tillegget og kanskje litt til?

Jeg vet ikke hvordan. Men vi finner sikkert en løsning. Fra neste år så har vi iallefall 1700,- mer, så det er jo vel og bra.

Det er vel ingen her inne som har en link til et program om privatøkonomi o.l.? Jeg vil gjerne lære meg å holde styr på økonimien og ha kontoen i pluss istedetfor null hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen link til økonomi sider til deg, men jeg vet at kommunen eller sosial kontoret yter økonomisk rådgivning helt gratis. Der kan du få hjelp til å sette opp et budsjett, og kanskje vil du se at ved å kutte her og der så vil du ha penger tilovers.

Det er vanskelig å være i etableringsfasen, og det koster mye å ha barn. Jeg synes heller ikke at det bør komme flere kutt i barnetrygden. Det er ikke så veldig lenge siden staten kuttet der for at vi skulle få barnetrygd til barna var 18 år. Det er heller ikke så mange år siden de omgjorde småbarnstillegget til å være fra 1 til 3 år. Før var det fra 0 til 3 år. Likevel så mener jeg at foreldre BØR ha såpass stabil økonomi at en tåler en inntektsnedgang på ca. 1000 kroner. Hvis ikke bør en i alle fall ikke tenke på å kjøpe eget hus e.l. Hva med renter som kan gå opp osv ??

Når det gjelder deg spesifikt, Arielle, så tror jeg at det er MYE du kan gjøre for å forbedre din og din families økonomiske situasjon. Du har fått mange gode råd i denne tråden, og på meg virker det litt som om du er for mye i forsvarsposisjon til å ta i mot dem. Kanskje tar jeg feil, men det er følelsen jeg sitter igjen med.

Jeg vet ikke hvor du bor, men stort sett over alt finnes det vikar byråer. Det trengs ofte mye vikar hjelp i kommunen f.eks. Det er mulig å ringe dem og si at du er interessert i en to timers vaske jobb på kveldstid. Den kan du ofte utføre når det måtte passe deg....

Vikar på sykehjem er også et alternativ. Der trenger de OFTE ekstra hjelp. Og det kan kanskje lønne seg for deg å ansette noen som kan se etter barna dine de timene det evnt. må kræsje med din manns jobbe tider.

Jeg vet ikke når du er født eller hvilken utdannelse du har. Men er du født før 1978, så har du nå krav på utdannelse. I alle fall på videregående nivå. Du kan f.eks begynne på hjelpepleier utdanning eller noe i den duren. Da har du kort vei til et yrke hvor du nok ikke finner problemer til å få en jobb. Skolen kan du ta på en slik måte at det passer inn i din hverdag. (jeg går på skole, og jeg har fem barn fra 3 til 10 år)

Du kan være dagmamma.

I det hele tatt, det er MASSE du kan gjøre for å bedre deres økonomi enten på kort eller lang sikt.

Har du spørsmål om noe av det jeg har skrevet kan du ta kontakt med meg :)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassandra

Jeg er født i 1978.

Jeg vet det er mye jeg kan gjøre og jeg har tenkt både på det ene og det andre.

Jeg tror ikke jeg vil klare vaskejobber eller dagmamma akkurat nå. Det fordi jeg har dårlig rygg som kommer og går veldig ofte og da varer det en stund og, og jeg har mer enn nok med mine to små akkurat nå.

Jeg klarer knapt å vaske våre egne gulv her hjemme, så nå har jeg invistert i en Jif-mopp sånn at jeg slipper å sitte på knær når jeg må vaske.

Jeg mener ikke å være vanskelig, men det er sånn situasjonen er pr i dag.

Vi har tenkt å kjøpe månedskort på badelandet her hos oss og det koster 400,- pr mnd og da kan vi svømme så mye vi vil.

Betaler vi for hver gang, så koster det mer enn et månedskort + at vi gjerne tar med barna i tillegg om helgen f eks.

Og da kan jeg gå å svømme for å få litt bukt med ryggen

Jeg vet ikke hvordan det er på sykehjem og sånt, men det er som sagt et par ting jeg bør helst få bukt med før jeg gjør noe som helst.

Men det lar seg ikke gjøre før vi har litt mer inntekt og da må jeg jobbe.

Men da kan jeg banne på at jeg blir sykemeldt etter et par uker fordi ryggen min er vond eller jeg har fått senebetennelse i armen ( disse to tingene kommer og går hele tiden ).

Jeg regnet over økonomien vår i begynnelsen av denne mnd og kom fram til at hvis vi gjorde det og det, skulle vi ha igjen 1200,- etter at alle utgifter var betalt og dagpark/bokklubb.

Men hvor er de 1200,- blitt av? Hakke peil.

Kanskje det går bedre neste mnd? Kanskje jeg skal ta ut de 1200,- og ligge de på en boks så jeg vet hvor jeg har de?

Fra neste mnd så skal vi ha 4600,- til mat. Dette er etter at alle utgifter er betalt.

Da har jeg tenkt å ta 3000,- til mat, bleier og mme ( ta de ut av banken og ligge de på en boks her hjemme ) som skal vare fram til neste lønning

( 3 uker skal de vare ). Og da har vi 1600,- igjen til diverse ting som f eks blader og bursdagsgaver o.l.

Og det burde vi klare oss på, men litt ekstra cash hadde jo ikke vært så dumt da jeg gjerne vil spare noen kroner.

Men når det gjelder jobb så er jeg ganske usikker pga ryggen og armen.

Må tenke litt mer igjennom økonomi o.l. og prøve å sitte opp et budsjett aller først tror jeg, så får jeg ta resten som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...