Gå til innhold

Hva får deg til å styre unna i boligannonser (leie)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å har sikkert rundet Finn.no. etter jakten på et sted å bo. Foruten om at alt er vilt dyrt er det flere ting jeg helst styrer unna. Og noen ting som trekker ned, eller bare gir dårlig inntrykk.

 F.eks unngår jeg helst alt fra utleiefirmaer. Scroller stort sett forbi.

Tekster som: Må sees! Bør sees! Rålekker! Vet ikke hvorfor, det bare gir meg litt avsmak :sprettoy: Hvis bildene og teksten er bra blir man jo interessert. 

Og det er merkelig hvor mange kollektiv som ikke klarer å få med helt esseniel info som hvor mange som bor der, og alder! Det har jo en del å si. 

Og for ikke å nevne alle annonsene hvor de ikke har gjort en ørliten innsats i å prøve å ta noen fine bilder. Ser stadig bilder med rot på rommet, oppvask i kommen på kjøkkenet osv. 

Anonymkode: 84f68...dc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dumt av deg å unngå utleiefirmaer, det betyr ofte en mer seriøs utleier enn folk som skal tjene seg rik på studenter. Jeg vurderte en periode å leie ut leiligheten min, da hadde det blitt gjort gjennom et firma som kunne fikse alt for meg. Vet flere som gjør det samme, da snakker vi leiligheter med god standard og ordnede forhold. 

Anonymkode: 41842...81e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor unngår du firmaer? 

Jeg har leid i mange år og mitt ryddigeste leieforhold er nåværende hvor det er er firma mellom meg og utleier. Ingen følelser og useriøse greier, bare business. 

Jeg husker jeg unngikk de som hadde dårlige bilder eller ingen bilder. Og der hvor det bare sto "leilighet til leie". Skal du leie ut en bolig som noen skal betale flerfoldige tusen for så kan du ta deg tid til skikkelige bilder og tekst. 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leide husker det var fascinerende hvor mange som skrev «hybel» når det i praksis var et kollektiv uten stue🤣

Anonymkode: 9631d...e68

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleiefirmaet sørget for at min sønn slapp å betale for maling av vegger og en litt slitt sofa ved flytting da eier forlangte det. Utleiefirma slo fast at det var naturlig slitasje. 

Anonymkode: bdf8d...d16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ordet hybel går igjen ja.

Tja utleiefirmaer er nei for min del. Her er det veldig mange skralle leiligheter gjennom firmaer, det er ikke billigere heller. Jeg ønsker å ha kontakt med utleier direkte. Ikke gjennom et firma. Og jeg ønsker heller ikke å bli kredittsjekket (jeg har ingen økonomiske problemer, så det er ikke det). Jeg får veldig dårlig inntrykk av bruk av firma. 

--

Haha apropo tjene penger på å leie ut ja. Så en annonse hvor noen hadde pusset opp en leilighet og lagd mange små rom, 7 totalt tror jeg det var. Ingen felles stue og kun et toalett og en dusj. Blir mye penger samlet i månedsleie! Men når rommene er små bør man ha et fellesrom. Får lite for pengene da. 

Anonymkode: 84f68...dc2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skulle leid så ville jeg heller sett om hybelen/leiligheten passet til mine behov. Ville f.eks ikke bodd under en barnefamilie om jeg var student og likte å ta meg en fest av og til. Jeg ville også møtt opp på visning for å sett leiligheten og fått et inntrykk v hvordan utleier var. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ville du holdt deg unna utleiefirma?? Har best erfaring med det. Bare profesjonelt.

Anonymkode: e82fa...d5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting:

  • Annonser uten bilder, jeg gir blaffen i hvor "rimelig" det måte være, uten bilder av innsiden kunne det like godt vært en svindel på gang.
  • Annonser som skriver "betal 2 månders husleie" uten depositum, garantert svindel Generelt alle annonser uten depositum.
  • Når det er tydelig mangler på bilder i forhold til beskrivelse. Så her om dagen på en annonse og den hadde møbelplan inkludert. Problemet var at det ikke matchet bildene, og det var tydelig at et rom var endret kraftig da det var skåveger som ikke var inkludert på bilde. 
  • Annonser som skriver flere rom, men ikke viser alle. 
  • De med veldig lave depositum, har ikke lyst å gå på en insekt smell igjen. 
  • Annonser med kun bilder fra utsiden, sannsynlig svindel.
  • Annonser som ikke tilbyr visning. 

to punkt til

  • bilder fra "leiligheten" hvor det står "tilsvarende leiligheter", da jeg er svært skeptisk av natur.
  • aldri felles, har bodd med folk to gang før, den ene var jeg en enslig kvinne blant fyrer som gikk naken utenfor døra mi. 😱
Endret av Drakan
to punkt til
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha ordet hybel går igjen ja.

Tja utleiefirmaer er nei for min del. Her er det veldig mange skralle leiligheter gjennom firmaer, det er ikke billigere heller. Jeg ønsker å ha kontakt med utleier direkte. Ikke gjennom et firma. Og jeg ønsker heller ikke å bli kredittsjekket (jeg har ingen økonomiske problemer, så det er ikke det). Jeg får veldig dårlig inntrykk av bruk av firma. 

--

 

Anonymkode: 84f68...dc2

Hva er problemet med å bli kredittsjekket da? Jeg har ikke noe med det, men jeg bare lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut mange leiligheter, vi eget firma . Kjøper tjenester via regnskaps firma som tar seg av husleie og purringer. men leier ikke ut via utleiemegleren f.eks. Eier flere bygårder med tot 32 leiligheter, har fine bilder tatt av fotograf fra den aktuelle leiligheten. Men alle leilighetene som annonser legges ute på er "nakne" i den form at det er tatt mellom leieboer forhold, erfaring er at mange utleie boliger har bilder som ikke ser bra ut med tanke på rot, oppvask på benken, ikke redd opp senger etc . 

Anonymkode: 51ca3...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg leide, men når jeg kikker på utleieannonser, for moro skyld, ser det ut som om de som leies ut gjennom utleiefirmaer ikke er dyrere enn det som ikke er det. Fordelen med utleiefirma er at du får ordnete forhold, typisk med en treårskontrakt med 3 mnd oppsigelse. Disse firmaene vet hvilke lover og regler som gjelder, så de prøver ikke å lure en uerfaren boligleier (men de lar seg selvsagt heller ikke lure den andre veien).

Det er nok veldig sjelden at du finner en privat utleier som gir deg gull for prisen av gråstein; det er jo det folk håper på.

Anonymkode: f4d81...ddf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Drakan skrev:

Noen ting:

  • Annonser uten bilder, jeg gir blaffen i hvor "rimelig" det måte være, uten bilder av innsiden kunne det like godt vært en svindel på gang.
  • Annonser som skriver "betal 2 månders husleie" uten depositum, garantert svindel Generelt alle annonser uten depositum.
  • Når det er tydelig mangler på bilder i forhold til beskrivelse. Så her om dagen på en annonse og den hadde møbelplan inkludert. Problemet var at det ikke matchet bildene, og det var tydelig at et rom var endret kraftig da det var skåveger som ikke var inkludert på bilde. 
  • Annonser som skriver flere rom, men ikke viser alle. 
  • De med veldig lave depositum, har ikke lyst å gå på en insekt smell igjen. 
  • Annonser med kun bilder fra utsiden, sannsynlig svindel.
  • Annonser som ikke tilbyr visning. 

to punkt til

  • bilder fra "leiligheten" hvor det står "tilsvarende leiligheter", da jeg er svært skeptisk av natur.
  • aldri felles, har bodd med folk to gang før, den ene var jeg en enslig kvinne blant fyrer som gikk naken utenfor døra mi. 😱

Oj var det veggedyr? 

Personlig har jeg hatt ganske grei erfaring med å leie privat. Har merket på vising om det er god dialog eller ikke med utleier. Jeg er og ganske streng på at depositum skal inn på en egen depositumskonto osv. Blir enige om det skal være 2 eller 3 måneders oppsigelsestid osv. Private leiere som vil ha forskuddsbetaling på husleie istedenfor depositum osv styrer jeg unna. 

Ellers har jeg bodd mest i kollektiv da det er veldig dyrt å leie noe alene. 

En annen ting er å leie rom i noens leilighet som de eier. Det har jeg erfart som dårlig opplevelse da man aldri vil ha en likestilt rolle i leiligheten. 

Anonymkode: 84f68...dc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styrer unna alt som er møblert eller delvis møblert. Selv om jeg leier orker jeg ikke leve i en bolig fylt med «hummer og kanari».

Anonymkode: 171fd...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj var det veggedyr? 

Personlig har jeg hatt ganske grei erfaring med å leie privat. Har merket på vising om det er god dialog eller ikke med utleier. Jeg er og ganske streng på at depositum skal inn på en egen depositumskonto osv. Blir enige om det skal være 2 eller 3 måneders oppsigelsestid osv. Private leiere som vil ha forskuddsbetaling på husleie istedenfor depositum osv styrer jeg unna. 

Ellers har jeg bodd mest i kollektiv da det er veldig dyrt å leie noe alene. 

En annen ting er å leie rom i noens leilighet som de eier. Det har jeg erfart som dårlig opplevelse da man aldri vil ha en likestilt rolle i leiligheten. 

Anonymkode: 84f68...dc2

Hadde det vært veggdyr hadde jeg oppdaget det. 
Var invasjon av insekter på badet, som kom ut i hele leiligheten 😱 Var den ekleste plassen jeg har bod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha ordet hybel går igjen ja.

Tja utleiefirmaer er nei for min del. Her er det veldig mange skralle leiligheter gjennom firmaer, det er ikke billigere heller. Jeg ønsker å ha kontakt med utleier direkte. Ikke gjennom et firma. Og jeg ønsker heller ikke å bli kredittsjekket (jeg har ingen økonomiske problemer, så det er ikke det). Jeg får veldig dårlig inntrykk av bruk av firma. 

--

Haha apropo tjene penger på å leie ut ja. Så en annonse hvor noen hadde pusset opp en leilighet og lagd mange små rom, 7 totalt tror jeg det var. Ingen felles stue og kun et toalett og en dusj. Blir mye penger samlet i månedsleie! Men når rommene er små bør man ha et fellesrom. Får lite for pengene da. 

Anonymkode: 84f68...dc2

Men vanlige utleiere vil jo vanligvis be om lønnslipp/arbeidskontrakt osv så ser ikke ta det er mindre utleverende å bli kredittsjekket av et utleiefirma? Jeg tror du kan gå glipp av noen bra leiligheter ved å skrolle forbi de med utleiefirma. Både fordi mange seriøse utleiere ikke tar sjansen på å leie ut selv privat og også fordi du som leietaker kan slippe unna evnt konflikter mellom deg og utleier. Jeg har hatt et par rare og skikkelig sleipe utleiere som har gått langt utenfor loven, huff. 

Jeg vurderer å bruke utleiefirma når jeg skal leie ut snart, ble overrasket over at du er så skeptisk til utleiefirma. 

Anonymkode: 77629...df7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leier ikke nå da men jeg hadde nok holdt meg unna de annonsene hvor fotografen ved "uhell" blir fanget opp av et speil i gangen, naken. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vanlige utleiere vil jo vanligvis be om lønnslipp/arbeidskontrakt osv så ser ikke ta det er mindre utleverende å bli kredittsjekket av et utleiefirma? Jeg tror du kan gå glipp av noen bra leiligheter ved å skrolle forbi de med utleiefirma. Både fordi mange seriøse utleiere ikke tar sjansen på å leie ut selv privat og også fordi du som leietaker kan slippe unna evnt konflikter mellom deg og utleier. Jeg har hatt et par rare og skikkelig sleipe utleiere som har gått langt utenfor loven, huff. 

Jeg vurderer å bruke utleiefirma når jeg skal leie ut snart, ble overrasket over at du er så skeptisk til utleiefirma. 

Anonymkode: 77629...df7

Har aldri opplevd noen har bedt om lønnslipper eller lignende. Det ville jeg syns var veldig ubehagelig. De utleieleilighetene jeg har sett på mangler som regel ting som ovn og lignende, og ofte ganske slitte leiligheter. Vet ikke om det gjelder overalt. Veldig ofte står det og beskrevet "bildene er tatt fra en annen leilighet som ligner". 

Anonymkode: 84f68...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri opplevd noen har bedt om lønnslipper eller lignende. Det ville jeg syns var veldig ubehagelig. De utleieleilighetene jeg har sett på mangler som regel ting som ovn og lignende, og ofte ganske slitte leiligheter. Vet ikke om det gjelder overalt. Veldig ofte står det og beskrevet "bildene er tatt fra en annen leilighet som ligner". 

Anonymkode: 84f68...dc2

hvordan kan de da vite at du i det hele tatt har jobb? Eller at du jobber 2-3 dager i uka og tjener altfor lite til å være en stabil betaler?? 

Anonymkode: 77629...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvordan kan de da vite at du i det hele tatt har jobb? Eller at du jobber 2-3 dager i uka og tjener altfor lite til å være en stabil betaler?? 

Anonymkode: 77629...df7

Jeg har aldri blitt spurt om det, så det vet jeg ikke. Men man må jo betale et depositum på normalt 3 måneders leie, så da må man jo ha noe økonomisk på stell. Vil tro en arbeidskontrakt også forteller at man faktisk har jobb. Men lønnslipper syns jeg blir for personlig. Uansett. Er ikke det tråden handler om.

--

En annen ting som irriterer meg er folk som ikke oppdaterer annonsene sine med utleid, eller ikke bare sletter dem. Det tar 3 sekunder å fikse. Frustrerende å få de opp i søk, også er de utleid.

 

 

Anonymkode: 84f68...dc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...