Gå til innhold

Hvorfor tror dere på Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎14‎.‎11‎.‎2018 den 5.04, Horten Market skrev:

Nei, det gjør det jo ikke, og det er heller ikke relevant. Det er ikke bevis som overbeviser om tro.

Årsaker til at folk tror, kan være tradisjon, sosialt press, mangel på realitetsorientering, osv. Men den kristne tro står i en særstilling. Norge har religionsfrihet. Det eksisterer ikke noe press i samfunnet for å tro, snarere tvert imot, selv om det i sekteriske miljøer vil være et slikt press. Familier aksepterer at barn velger annerledes enn foreldrene. Og verden er ikke gjenstand for den kristne tro, så noe mangel på realitetsorientering kan det ikke være snakk om da.

Likevel er det altså mange i Norge som holder seg til den kristne tro. Basert på fri vilje og personlig overbevisning.

Glem alt som ateistene anklager kristendommen og kristne for. Det er ikke relevant.

Den kristne tro gir en større mening.

Tenk deg universet før det ble til. Da fantes ingenting, heller ikke tid eller rom. Hvis universet har en størrelse, så finnes det likevel ikke noe utenfor universet. En umulig tanke, egentlig. Rommet utenfor universet eksisterer ikke. En selvmotsigelse, fordi vi snakker om rommet som om det finnes, uten at det gjør det.

Gud eksisterer heller ikke i dette perspektivet. For alt som eksisterer, hører til i universet. Gud har skapt universet, men er ikke selv en del av det. Så Bibelen er egentlig helt enig med ateistene om at Gud ikke eksisterer. I verdslig forstand av "eksistens".

Men troen peker på en annen virkelighet, en annen eksistens. Det er dette som er vanskelig å nå inn til ateister med. Hadde ateistene skjønt dette, så hadde de ikke krevd bevis, for bevis er meningsløst i troens perspektiv. Fordi vi ikke kan sanse noe annet enn det som er verdslig - det vi sanser er alltid en del av universet - så vil et "bevis" ikke kunne bevise noe ikke-verdslig.

For kristne er troen en tankekonstruksjon, en fantasi som likevel er noe mer enn en fantasi, for vi tror den representerer noe virkelig i en annen virkelighet. Men vi har aldri klare eller fullstendige bilder av dette, kun bruddstykker som gir oss anelser om hvordan ting henger sammen.

Tilbake til troens mening.

Jeg kan få deg til å le, jeg kan få deg til å begjære meg og like meg, men jeg kan ikke få deg til å elske meg. Men det er det jeg vil. Og selv om du gjør det, så er det på grunn av at jeg er kjekk, snill, morsom, osv. Ting som er flyktig og tar slutt, og slik er også kjærligheten, alltid varierende og den tar slutt,. Men jeg vil at du elsker meg fordi jeg er. Det er den rene kjærligheten alle søker, men ingen finner. Fordi den finnes ikke blant mennesker. Vi elsker noen på grunn av egenskaper ved den andre, mens Gud elsker fordi Han har kjærlighet, og den er fullkommen og tar aldri slutt. Det er forestillingen om den kristne Gud.

Målet med det kristne livet er at vi også skal bli i stand til å elske med ren kjærlighet. Ingen av oss når målet i dette livet, men vi er et sted på veien dit. Ingen kristne kan si at de er bedre mennesker enn ikke-kristne, men alle kristne er en bedre utgave av seg selv enn de var som ikke-kristen.

Dette er også meningen med livet, og målet for skapelsen helt fra begynnelsen.

 

Flott skrevet, og treffer mye av det jeg selv tenker om temaet. 

Jeg kan ikke bevise Guds eksistens, men jeg - og ufattelig mange andre her i verden - føler en lengsel, en trang til å tro på Gud. Å tro er et valg for meg. Det er ofte vanskelig, men jeg velger hver dag å vende meg til Gud for styrke og håp. Jeg velger å tro fordi jeg føler at det beriker livet mitt. Det gir meg en tilhørighet, det gjør meg til et bedre medmenneske, og det gir meg et håp om at slutten på dette livet ikke betyr slutten på min og mine kjæres eksistens.  

Slik jeg ser det trenger jeg ikke flere grunner enn dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det utrolige skaperverket er et bevis i seg selv. Jeg vet at evolusjonsteorien er populær men den er ikke på noen måte bevist, og vitenskapsmenn har vært uenige seg i mellom. Albert Einstein, for eksempel trodde på en skapelse, ikke evolusjon.

Se for deg denne ilustrasjonen. En diger eksplosjon i et trykkeri. Alt blekket og papir faller så supert på plass i esplosjonen så det blir til et diget flott leksikon. - ville du trodd på det?

Uansett så er min illustrasjon flere milliarder ganger mer sannsynelig med hensyn til anntall tilfeldigheter som skal passe enn i evolusjonsteorien.

"Du er verdig, Gud, til å motta all makt og ære for du har skapt alle ting, du ville det og det ble til, skapt av deg" Åpenbaringen 4:11

"Guds usynelige egnskaper sees tydelig fra skapelsens begynnelse av" - Romerne 1:20

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Det utrolige skaperverket er et bevis i seg selv. Jeg vet at evolusjonsteorien er populær men den er ikke på noen måte bevist,

En annen populær teori er gravitasjons-teorien...

Anonymkode: 35244...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...