Gå til innhold

Mine tanker om de som er konfliktsky.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går du jo ut ifra at alle som er konfliktsky er "tikkende bomber", og det er det ikke noe hold i. Noen har lavt temperement, er mindre brydd med ting eller har andre utløp for frustrasjon. 

Du beskriver bare dine egne følelser her. Dersom du måtte holde følelsene inne, ville du eksplodert en dag. Ikke alle er slik.

Anonymkode: 70c73...10a

Jeg lurer på hva de som er konfliktsky gjør med sinnet sitt?  Når ble det sunt å undertrykke følelser? En kan jo godt bli en tikkende bombe da. Uten at jeg på noen måte påstår at konfliktsky mennesker er det. Av det jeg har lest hittil i tråden har ingen innrømmet eller skrevet at de er sinte. Ikke hva de gjør om de er heller. Men en innrømte at h*n fulgte med på andre i lang tid uten å si noe, for så å ta av hanskene og sette folk til veggs. Det er det eneste eksempelet. 

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på hva de som er konfliktsky gjør med sinnet sitt?  

Anonymkode: d2ed5...296

Vi kontrollerer det. Vi trekker pusten dypt også lar vi det passere. Eller så resonnerer vi oss ut av det. 

 

Anonymkode: 0f4e8...381

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kontrollerer det. Vi trekker pusten dypt også lar vi det passere. Eller så resonnerer vi oss ut av det. 

 

Anonymkode: 0f4e8...381

Ok, det er måten du gjør det på? Så når noen oppfører seg dårlig mot deg, er urettferdig og blir sint på deg, så resonnerer du deg ut av det? Høres litt slitsomt ut. Istedenfor å bare si fra. Fikk litt sånn martyrassosiasjoner, men sikkert bare meg 🙂

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok, det er måten du gjør det på? Så når noen oppfører seg dårlig mot deg, er urettferdig og blir sint på deg, så resonnerer du deg ut av det? Høres litt slitsomt ut. Istedenfor å bare si fra. Fikk litt sånn martyrassosiasjoner, men sikkert bare meg 🙂

Anonymkode: d2ed5...296

Det er vel kanskje litt typisk nord-europeisk? Alternativet ser man i sør-europa eller midtøsten. Hvor folk ikke klarer å kontrollere seg. Som sagt...primitivt. 

 

Anonymkode: 0f4e8...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å stole på dem. En vet aldri hva de egentlig tenker om ting, og jeg tror de er av de som er mest passiv aggressive. De er som andre mennesker når det gjelder å føle normale følelser som fks sinne, så hvordan får de det ut? Ved baksnakking og som nevnt å gi stikk og uttalelser som sårer bak en uskyldig mine? 

Det samme gjelder de som har unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg har sympati med det å lide under det, men det går jo ikke an å vite hvor en har dem. Jeg klarer ikke stole på dem, og selv om de pga diagnosen fremstår som snille og greie, så tror jeg at de i tankene kan være skikkelig aggressive og bære mye mer nag enn andre.

Hva tenker dere? Hva med dere som har diagnosen, og dere som er konfliktsky. Er det feil det jeg tenker, og i så fall hvordan? Det er jo ikke sånn at dere aldri blir sinte eller reagerer på andres utsagn og oppførsel? Hva gjør dere med de følelsene? 

Anonymkode: d2ed5...296

Jeg er konfliktsky fordi jeg i oppveksten ble vant med å bli skreket til og fortalt hvor dum jeg var, når jeg hadde egne meninger. Det har resultert i at jeg nå i voksen gråter (jippi) eller ikke klarer å forsvare meg når jeg får et litt for hard motstand.

Men det er ikke sånn at jeg går med et indre raseri. Jeg har lært meg måter å takle «det» på. Som f.eks. å ta opp en diskusjon/konflikt ved en senere anledning.

Og det du skriver om å ikke vite hvor du har folk, så kan jeg love deg at jeg (som er konfliktsky) hadde kuttet deg ut om jeg ikke likte deg. Har fadet ut en venninnen for ikke så lenge siden da hun var så sinnsykt bastant blant annet, alltid rett. Bye bye.

 

Anonymkode: 1002d...49c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å fade ut venninna☝️ hørtes litt passiv aggressiv ut, så tillegg; hadde fortalt henne flere ganger at jeg ikke orker diskusjoner hele tiden, hvor hun vinner, men så viser det seg at hun hadde feil uansett = bortkasta og meningsløs tid. Hmm, til venner kan jeg vist si ting rett ut💪

Anonymkode: 1002d...49c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ville du ikke følt det bedre å si fra? Isteden for å være lei seg så lenge? Alt du oppnår med å si ifra er jo at du får respekt. 

Anonymkode: d2ed5...296

Selvfølgelig, men jeg kommer på at det burde jeg gjort etter at det har gått noen timer liksom. 

Jeg er sånn pg fprsøker å bli litt bedre. Det er inke så enkelt. Jeg hater å lage styr. 

Anonymkode: 36414...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et av poengene mine var at konfliktsky mennesker også blir sinte som alle andre, men hittil i tråden er de som er konfliktsky og har svart ikke vært "aggressive". Jeg syns det er litt påfallende at de aldri er sinte. At de heller ikke svarer på hvordan de takler det. Ellers flere gode svar fra de som innrømmer at de er.

Det heter å skjære alle over en kam, men ikke så viktig. Det var en grunn til at jeg skrev dette under "Skråblikk og generaliseringer"

Anonymkode: d2ed5...296

Jeg blir da sint jeg bare tør ikke bli det på mennesker jeg ikke er veldig trygg på. Med mindre det er noe helt hårreisende som skjer da. 

Anonymkode: 36414...496

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir da sint jeg bare tør ikke bli det på mennesker jeg ikke er veldig trygg på. Med mindre det er noe helt hårreisende som skjer da. 

Anonymkode: 36414...496

Var en lettelse å se at en innrømte en menneskelig side 🙂

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det være meningsløst å bli et bedre menneske? Du har selvfølgelig rett til å være den du er. 

Anonymkode: d2ed5...296

Fordi det å skulle gå rundt å prøve å være en annen en det en er ender bare opp med som falsk og stiv fasade. Hvor en forsøker å dekke over de feil en antar at en selv har. Til slutt har en mistet seg selv i jakten på noe en aldri kommer til å oppnå.  Dette skaper et evig stress flink pike syndrom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RoH skrev:

Fordi det å skulle gå rundt å prøve å være en annen en det en er ender bare opp med som falsk og stiv fasade. Hvor en forsøker å dekke over de feil en antar at en selv har. Til slutt har en mistet seg selv i jakten på noe en aldri kommer til å oppnå.  Dette skaper et evig stress flink pike syndrom 

Jeg har ikke sagt at en skal bli en annen enn den en er. Vi har alle feil og mindre heldige sider. Noen juger mye, og det er nok en god idé å endre på det. Noen undervurderer deg selv og andre, og det er noe en bør jobbe med. Jeg snakker om å gjøre noe for å bli et bedre menneske. Ikke et annet menneske. Er det virkelig ingenting ved deg selv du bør eller vil utvikle til det bedre? 

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva de som er konfliktsky gjør med sinnet sitt?  Når ble det sunt å undertrykke følelser? En kan jo godt bli en tikkende bombe da. Uten at jeg på noen måte påstår at konfliktsky mennesker er det. Av det jeg har lest hittil i tråden har ingen innrømmet eller skrevet at de er sinte. Ikke hva de gjør om de er heller. Men en innrømte at h*n fulgte med på andre i lang tid uten å si noe, for så å ta av hanskene og sette folk til veggs. Det er det eneste eksempelet. 

Anonymkode: d2ed5...296

Helt ærlig så er jeg svært sjelden sint, men jeg kan selvsagt bli det. Da tar jeg ting opp på en saklig måte. Det å ha så sterkt sinne at man eksploderer har jeg aldri følt på. Jeg kan si hva jeg mener og føler på en rolig måte slik at man kan snakke mest mulig rolig og nøytralt om det som plager meg. 

Anonymkode: cfe71...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnvikende personlighet er ikke et attraktivt personlighetstrekk. Jeg synes det er ubehagelig med folk som ikke evner å ta standpunkt eller si hva de mener. Det bli problemer både familiært og på jobb. 

Fordi man ikke er konfliktsky betyr jo ikke det man er rabiat og sint. 

Endret av Perle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sier jo selv at de er det. Jeg har ikke påstått at noen her jeg diskuterer med er det. Jeg kommenterer det andre skriver, og håper da at jeg er saklig? Godt du oppklarte det med kamper. 

Husk at jeg snakker om de som er konfliktsky da, og ikke noen som fremstår sånn. 

Anonymkode: d2ed5...296

Poenget er jo at alle som er konfliktsky ikke nødvendigvis vil fortelle det, og de som liker en "kamp" er ofte raske til å sette merkelappen "konfliktsky" på mennesker som kanskje ikke er like selvhevdende som det man selv er. 

For det andre snakker du jo bare om de negative egenskapene rundt konfliktskyhet, har du tenkt over at det kan være noen positive sider også? Det kan selvfølgelig være negativt hvis det er store, viktige ting som ikke blir tatt opp fordi man ikke vil skape oppstyr, men i mange sammenhenger og miljøer så kan derimot det å være veldig opptatt av å "ta opp ting" hele tiden skape dårlig stemning og lite produktivitet, som f. eks. på en arbeidsplass. For det første stanser man arbeidet til den eller de man skal diskutere med, og for det andre risikerer man å skape misfornøyde ansatte dersom man hele tiden skal spre sin kritikk til andre. Noen ganger greier man kanskje ikke å unngå det hvis det faktisk f.eks. er alvorlige ting på arbeidsplassen som ikke fungerer, men i min erfaring er det ofte bagateller som er grunnlag for at de som er særlig ekstroverte og liker å markere seg selv, begynner å diskutere.

Og nå har jeg ikke noe som helst problem med å erkjenne at det som oppleves som en bagatell for en person, kan være viktig for en annen og at det noen ganger faktisk er viktige ting som må tas opp, men i blant må de som liker å markere seg selv faktisk kunne gå inn i sakens kjerne og innrømme at noe rent objektivt ikke er viktig, sett opp mot målet man jobber mot, og at det ofte faktisk bør tas hensyn til andre fremfor at de som er flinkest til å markere seg hele tiden skal få viljen sin, som regel på bekostning av noen andre. Og den evnen opplever jeg dessverre ofte fraværende blant de som liker å "markere" seg. Om man skal fortsette med arbeidsplasseksempelet, så blir resultatet på arbeidsplasser der de som stadig vekk markerer seg da gjerne at man har en håndfull personer som får ture frem mer eller mindre som de vil, på bekostning av arbeidsmiljøet og andres trivsel. DET er baksiden med personer som sjelden tenker to ganger før de tar opp det de oppfatter som konflikter eller som skal starte en diskusjon for det meste. 

Anonymkode: 81418...302

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det er måten du gjør det på? Så når noen oppfører seg dårlig mot deg, er urettferdig og blir sint på deg, så resonnerer du deg ut av det? Høres litt slitsomt ut. Istedenfor å bare si fra. Fikk litt sånn martyrassosiasjoner, men sikkert bare meg 🙂

Anonymkode: d2ed5...296

Det er ikke meg du siterte, men jeg svarer.

Tror mange ganger det er den beste løsningen å "puste dypt", la det passere. Det kan noen ganger være slitsomt. Men jeg tror at det kan være vel så slitsomt å si ifra. Det kommer an på hva det er, om det er best å si ifra, eller best å la det gå forbi i stillhet. Altså mitt poeng, begge deler kan være slitsomt. Ingen er vel bare perfekt.

 

Må få tilføye at jeg synes det var utrolig mange gode velformulerende svar her. Kanskje det ikke er så dumt å være konfliktsky :)

 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev at det ikke var nødvendig i de "aller fleste" tilfeller. Så dermed holdt jeg det åpent at det kan være på sin plass.  

Anonymkode: d2ed5...296

Men fra hvilket perspektiv er det som regel ikke nødvendig? Den som gir eller mottar skyllebøtta? Ofte ser jeg at de tilfellene der en skyllebøtte kommer, ofte gjelder en kollega eller venn, som ikke tar så stor plass til vanlig, og som har måttet finne seg i dårlig oppførsel fra noen andre lenge. Da bør ikke en eventuell motreaksjon komme som noen overraskelse på den som har hevdet seg over tid. 

Anonymkode: 81418...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Perle skrev:

Unnvikende personlighet er ikke et attraktivt personlighetstrekk. Jeg synes det er ubehagelig med folk som ikke evner å ta standpunkt eller si hva de mener. Det bli problemer både familiært og på jobb. 

Fordi man ikke er konfliktsky betyr jo ikke det man er rabiat og sint. 

Ja, det kan bli problemer aldri tar opp store ting som er et problem eller kan bli et problem. Men det kan også gå for langt andre veien, at man stadig vekk henger seg opp i bagateller og skaper en diskusjon rundt alt. Det er lite produktivt i mange sammenhenger, f. eks. på arbeidsplasser. 

Anonymkode: 81418...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et av poengene mine var at konfliktsky mennesker også blir sinte som alle andre, men hittil i tråden er de som er konfliktsky og har svart ikke vært "aggressive". Jeg syns det er litt påfallende at de aldri er sinte. At de heller ikke svarer på hvordan de takler det. Ellers flere gode svar fra de som innrømmer at de er.

Det heter å skjære alle over en kam, men ikke så viktig. Det var en grunn til at jeg skrev dette under "Skråblikk og generaliseringer"

Anonymkode: d2ed5...296

Jeg blir absolutt sint innimellom. Men kan faktisk ikke komme på sist jeg ble sint på en venn. Tror ikke vi omgås på en sånn måte at klinsjer oppstår så lett. Irritasjon kan de skape, men det går over like fort som det kom. Dem jeg opplever å bli sint på er stort sett familie, og dem håndterer jeg helt annerledes enn venner på mange forskjellige områder. Der biter jeg mye i meg. Men det er fordi jeg har funnet ut at det er det eneste som funker hvis vi skal ha et fungerende forhold til hverandre. Samboeren min kan også gjøre meg sint, men jeg er ikke konfliktsky rundt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre jeg er konfliktsky av grunner som dette:

Si at jeg og en annen er uenige om noe. Målet til den andre er å få rett, og har derfor ikke noe i mot å ty til konflikt. Han vil gjøre mye for å overtale meg. Jeg derimot, er ute etter å se saken fra begge sider og å finne en løsning. Jeg er ikke interessert i å krangle. 

Jeg vil ha uenigheter ut av verden fort. Jeg går ikke rundt og gnager på ting eller krangler over tid. Jeg tar tak i problemet og bestemmer at enten skal vi finne en løsning eller så er vi ikke venner mer (for å sette det litt på spissen da!). Å bare respektere at vi er uenige er også en løsning. 

Er jeg altså uenig med en venn, så kan jeg «rømme» fra konflikten om jeg føler jeg ikke blir hørt og respektert. Noen ganger vet jeg veldig tidlig at jeg ikke kommer til å bli respektert (fordi jeg kjenner vedkommende), og da prøver jeg å holde meg unna. 

Hvorfor skal jeg gidde å krangle med en som ikke hører på det jeg sier? En god diskusjon er jeg med på, men ikke barnslige greier der den ene bare krangler for å få rett.

Anonymkode: d5b58...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo at alle som er konfliktsky ikke nødvendigvis vil fortelle det, og de som liker en "kamp" er ofte raske til å sette merkelappen "konfliktsky" på mennesker som kanskje ikke er like selvhevdende som det man selv er. 

For det andre snakker du jo bare om de negative egenskapene rundt konfliktskyhet, har du tenkt over at det kan være noen positive sider også? Det kan selvfølgelig være negativt hvis det er store, viktige ting som ikke blir tatt opp fordi man ikke vil skape oppstyr, men i mange sammenhenger og miljøer så kan derimot det å være veldig opptatt av å "ta opp ting" hele tiden skape dårlig stemning og lite produktivitet, som f. eks. på en arbeidsplass. For det første stanser man arbeidet til den eller de man skal diskutere med, og for det andre risikerer man å skape misfornøyde ansatte dersom man hele tiden skal spre sin kritikk til andre. Noen ganger greier man kanskje ikke å unngå det hvis det faktisk f.eks. er alvorlige ting på arbeidsplassen som ikke fungerer, men i min erfaring er det ofte bagateller som er grunnlag for at de som er særlig ekstroverte og liker å markere seg selv, begynner å diskutere.

Og nå har jeg ikke noe som helst problem med å erkjenne at det som oppleves som en bagatell for en person, kan være viktig for en annen og at det noen ganger faktisk er viktige ting som må tas opp, men i blant må de som liker å markere seg selv faktisk kunne gå inn i sakens kjerne og innrømme at noe rent objektivt ikke er viktig, sett opp mot målet man jobber mot, og at det ofte faktisk bør tas hensyn til andre fremfor at de som er flinkest til å markere seg hele tiden skal få viljen sin, som regel på bekostning av noen andre. Og den evnen opplever jeg dessverre ofte fraværende blant de som liker å "markere" seg. Om man skal fortsette med arbeidsplasseksempelet, så blir resultatet på arbeidsplasser der de som stadig vekk markerer seg da gjerne at man har en håndfull personer som får ture frem mer eller mindre som de vil, på bekostning av arbeidsmiljøet og andres trivsel. DET er baksiden med personer som sjelden tenker to ganger før de tar opp det de oppfatter som konflikter eller som skal starte en diskusjon for det meste. 

Anonymkode: 81418...302

En trenger ikke å overkjøre andre fordi en markerer seg. Det er heller ikke snakk om å ture frem. Jeg er ikke en som skaper misnøye. Jeg liker ikke alt du ramser opp her, men jeg liker at ting fungerer bra for alle, og da er det viktig at alle sier hva de mener og hvordan de vil ha det også! At de ikke gjør det, men heller går rundt og er misfornøyde fordi de ikke tør å si fra, det skaper dårlig stemning! 

Nå tenker jeg heller ikke utelukkende arbeidsplass. Det er mer irriterende i en venne,- og bekjentskspskapskrets. Jeg liker bare å vite hvor jeg har folk, og jeg orker ikke å trå rundt som på glasskår fordi noen sitter der og ikke tør å si hverken a eller b. Og om det er alkohol i bildet, så er det stort sett alltid de som ellers aldri tør si noe som plutselig får ut ting. De har gått rundt og tenkt på ting som skjedde for x antall måneder siden, og så lager de drama etter et visst alkoholinntak. Det er nok flere som kjenner seg igjen i det. De snakker også om andre til andre fordi de ikke tør si hva de mener face til face. Spør en de om råd, så sier de bare det de tror en vil høre. 

Jeg ser ikke så mye positivt med det. Jeg finner dem noe uberegnelige rett og slett. 

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...