Gå til innhold

Diskriminering av fedre i barnefordelingssaker


Example

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Example skrev:

Du tar det for gitt at dette kun er fars avgjørelse. De fleste fedre jeg kjenner vil gjerne ha mer tid til barna sine. Biologi spiller også selvsagt en rolle. 

Når det kommer til volden, så går artikkelforfatter langt i å unngå å demonisere mor. Det kan godt være også med volden. Jeg tror ei heller neppe han ville nevnt det i det hele tatt om hans vold mot mor var hovedgrunnen. 

Nei, jeg tar det ikke for gitt at det kun er fars avgjørelse. Far har alle rettigheter til å være mer pågående, selv overfor en dominerende mor full av hormoner. 

Min erfaring er at far kan distansere seg fra det han oppfatter som en enhet mellom spedbarn og dets mor. Der hvor mors rolle først og fremst er å dekke basale behov som mat, ren bleie, trøst og nærhet. At fars behov for bonding kommer først når barnet er et eget individ, har utviklet personlighet og språk osv.

Hvem som drev med denne dyttinga tror jeg vi kan la være å spekulere i siden vi ikke har begges historier :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.11.2018 den 21.40, Kontormus skrev:

Nei, jeg tar det ikke for gitt at det kun er fars avgjørelse. Far har alle rettigheter til å være mer pågående, selv overfor en dominerende mor full av hormoner. 

Min erfaring er at far kan distansere seg fra det han oppfatter som en enhet mellom spedbarn og dets mor. Der hvor mors rolle først og fremst er å dekke basale behov som mat, ren bleie, trøst og nærhet. At fars behov for bonding kommer først når barnet er et eget individ, har utviklet personlighet og språk osv.

Hvem som drev med denne dyttinga tror jeg vi kan la være å spekulere i siden vi ikke har begges historier :)

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være et argument. Barns behov endrer seg mye fra spedbarn, til små barn og etter hvert ungdommer og voksne.

De fleste er vel enige om at det mest naturlig at det er mor som er hjemme med barnet de første månedene etter fødselen av nettopp disse grunnene. Det betyr ikke at ikke barnet ikke trenger far senere i oppveksten.

Skal også huske at mange som får barn ikke er veletablerte idet de får barna sine, og de trenger penger. I mange tilfeller eier de ikke egen bolig, og mor har ikke full jobb, som gjør det ekstra prekært for familien at far jobber mye for at man som familie skal få ting til å gå rundt. Gamle kjønnsroller henger ofte igjen, der far er forsørger, og mor jobber deltid eller ikke jobber i det hele tatt.

I en skillsmisse vil verdiene som opptjenes under ekteskapet som hovedreglene fordeles likt, selv om en av foreldrene har tjent brorparten av pengene. Hva er da logikken i at dette ikke gjelder barna også? Huset skal deles likt, og far må ofte flytte ut, men barnefordelingen skal ikke deles likt fordi her mor har vært mer med barna (av den grunn at far har jobbet og tjent pengene som skal fordeles likt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2018 den 17.32, Camlon skrev:

Har du en kilde som viser at barnefordelingsaker som havner i retten fordeles omtrent likt?

Uten kilde, så er dette en grunnløs påstand.

 

På 12.11.2018 den 17.57, Kontormus skrev:

Ja, jeg tenkte vel at det spørsmålet kom. Det er vel like vanskelig nå som før å finne dokumentasjon for påstanden, (det finnes eldre tråder her om det samme) denne artikkelen er gammel, men lite tyder på at utviklingen har gått i feil retning.

https://www.adressa.no/nyheter/article86951.ece

http://www.barnefordeling.net/barnefordeling/

https://www.ssb.no/forskning/demografi-og-levekaar/fruktbarhet-og-familiedemografi/sterk-okning-i-delt-bosted

Det er vanskelig å "dokumentere", selv Departementet har ikke statistikk på dette. Men legg merke til at vi snakker om avgjørelser som er tatt av domstolene. Tendensen til at mor vinner gjennom hvis foreldrene blir "enige", er jeg med på.

Og ser også at yngre fedre stiller sterkere da de ofte tar like stor del i småbarnslivet som mor. Og det er en fin utvikling

En litterær kilde på dette er Sentrale emner i barneretten (2015) av Bendiksen og Haugli. Der skrives det om at fordelingen i lagmannsrettene er omtrent 50/50. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste de første svarene i tråden og ser mange påpeke et viktig poeng - far må engasjere seg mer de første par leveårene av barnet for at barnet blir like tilknyttet begge foreldrene sine. Mange fedre jobber mye, mor går ned i stillingsprosent i starten. Mange fedre tar mindre permisjon, mens mor tar mesteparten. Det blir skeivt helt fra starten. I vår familie for eksempel ble vi enige fra starten at vi skal være så mye som mulig begge med barna, så de bygger et sterkt forhold til begge. Av naturlige årsaker ble det litt mer meg i starten, men vi sørget for at vi begge hadde tid til og med barna. I noen familier blir det nok vanskelig å ha det noenlunde likt med tanke på foreldrenes arbeidsforhold. I andre familier er det mer naturlig at barna ''fordeles'' mellom foreldrene og for eksempel et sykt barn som krever svært mye i hverdagen faller på mors skuldre, mens friske søsken er mer pappas ansvar. Og det siste er helt, helt normalt, selv om noe uheldig for alle.

En ting jeg reagerer på i artikkelen er psykologens oppførsel som tydeligvis favoriserer mor istedet for å være en nøytral part. En annen ting jeg reagerer på er skrikingen og dyttingen. Hvis det skjer foran barnet er det skikkelig ille for begge foreldrene. En tredje ting jeg tenker på er at særlig i familier hvor vold er i bildet, er det fort gjort at mor tar større del av foreldreansvaret og tiden med barna etterpå. Ofte (men ikke alltid) er det far som er voldelig og da er det positivt for barnet å ha minst mulig kontakt med sin far, helst med tinsyn, og heller vokse i tryggere omgivelser uten vold. Når dette er sagt bør begge foreldre i størst mulig grad delta i barnets liv. Det bør ikke være lov av en forelder å reise til utlandet permanent med barnet med mindre den andre av foreldrene er nærmest livsfarlig for barnet. Men feminismen i sin ekstreme variant som blir mer og mer utbredt, er en onde som må bekjempes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske menn får hoved ansvaret for barn 5% av gangene, delt omsorg skjer 11% av gangene og mor får hovedansvaret hele 84% av gangene i 2002. Jeg finner ingen data eller oppdatert statetikk om dette på SNB etter 2002 eller faktiske undersøkelser om dette. 

Jeg tror at i 2012 så var det 70% mor hovedansvar, 25% delt og 5% til far. Men jeg kan ikke konfirmere tallene siden dette var en blog som postet tall ifra denne artikkelen.

 https://www.dagbladet.no/nyheter/som-far-har-du-ikke-en-snoballs-sjanse-i-helvete/61463996   

Jeg vet at menn ønsker å ha hovedansvar like mye som kvinner ønsker hovedomsorg for barn. Jeg anser at menn blir diskriminert i norske rettsystemet og kan miste omtrent alt det han eier i noen tilfeller, til det punktet at menn sier til i bakrommet til andre menn at de ikke burde gifte seg. Det kommer stadig skrekk historier i media om skilsmisser for menn og av bekjente som har blitt skilt.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, KGKonto skrev:

Mora kan være narkoman og fortsatt få hovedansvaret før en perfekt far

Mødre er bedre omsorgspersoner enn fedre. 

 

 

Sånn, da har vi begge kommet med idiotiske påstander. 👍😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Elektra said:

Mødre er bedre omsorgspersoner enn fedre. 

Sånn, da har vi begge kommet med idiotiske påstander. 👍😁

Ja de er det. Hva var idiotisk med det du skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2018 den 21.04, Miss_Alba skrev:

Ble litt overrasket etter å ha gått inn og lest på en nettside det er lenket til lenger opp i tråden her (Barnefordeling.net). Her var det vist til en undersøkelse fra 2005, der det kom fram at mor fikk omsorgen i 48,8 % av barnefordelingsakene, mens far fikk omsorgen i 44,2 % av sakene.

Trodde faktisk at det skulle se langt verre ut, altså at mødrene lå langt høyere opp i prosentandel. Nå er dette bare en undersøkelse, som også er 13 år gammel, men om det faktisk er reellt at fordelinga er slik synes jeg faktisk ikke det er i samsvar med de mange utspillene om forfordeling av mødrene, samt demoniseringen av feminismen.

Håper det blir gjort flere undersøkelser og at vi får riktig og god statistikk på plass når det gjelder barnefordeling.

De aller fleste barnefordelingssaker avgjøres ikke i retten. De avgjøres i lavere instanser.

Endret av bananbøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KGKonto skrev:

Ja de er det. Hva var idiotisk med det du skrev?

At det er veldig mange mødre som ikke er gode omsorgspersoner og bør slippe å ha ansvaret for barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalkulator
På 12.11.2018 den 14.20, T-Rex skrev:

Når mor har hatt mest tid med barnet, vil barnet være sterkest knyttet til henne. Sånn er det bare.

Dårlig argument for at fars tid med barnet skal minimaliseres til å kun være en helgepappa. 

Skam deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2018 den 14.20, T-Rex skrev:

Det har blitt mer fokus på fars rettigheter i barnefordelingssaker i de senere årene. Jeg tror det fedre kan gjøre for å unngå å havne i en slik situasjon, er å dele fødselspermisjonen, og generelt gi litt avkall på jobb til fordel for barnet - før bruddet er et faktum.

Når mor har hatt mest tid med barnet, vil barnet være sterkest knyttet til henne. Sånn er det bare.

Bare fordi at mor har hatt mest tid med barnet betyr ikke at det er mor og barnet som blir mest knyttet. Når barnet møter far og er sammen med far kan det være at far og barnet får mest tilknytning. Kjemi spiller mye inn. Mor skal ikke tro at hun eier barnet automatisk alene på grunn av et svangerskap. Det kan være far er best egnet til å ha barnet ved et samlivsbrudd. Og da er det det som skal være første prioritet. Det som er best for barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og konflikt er som regel det verste for barnet. Som lærer ser jeg daglig at hjemmesituasjon påvirker mange barn, spesielt der det er konflikt mellom foreldre. Altså foreldre som ikke engang kan sitte i samme rom å ha utviklingssamtale med lærer og barnet sitt uten å krangle.

Samarbeid er viktig, og det er ofte mødre som må bite i det sure eplet og erkjenne at de ikke kan diktere alt. Synes spesielt godt på gutter som vokser opp uten fedre, eller mannlige rollemodeller. Som mannlig lærer er man ofte den nærmeste mannlige rollemodellen et barn uten far som er tilstede har, og det er i og for seg litt trist. Jeg har forståelse for at i enkelte tilfeller er det best slik.

Rettsvesenet er nok ikke det verste. Saker som først kommer dit er det ofte en part som prøver å holde den andre unna. For mange er dette er langt skritt å gå. Det finnes dessverre mange saker der far (eller mor) blir utsatt for trusler som gjør at man "tar til takke med det man får".

Det kan virke som at standard fordeling er mor har hovedomsorgen, mens far må kjempe seg til 50%. I utgangspunktet burde man heller startet på midten. Begge er foreldre til et barn, og ved splittelse burde barna ha rett til å ha begge to i livet sitt så mye som mulig, om ikke det er større ting som tilsier at dette ikke burde være tilfellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Example skrev:

Det kan virke som at standard fordeling er mor har hovedomsorgen, mens far må kjempe seg til 50%. I utgangspunktet burde man heller startet på midten. Begge er foreldre til et barn, og ved splittelse burde barna ha rett til å ha begge to i livet sitt så mye som mulig, om ikke det er større ting som tilsier at dette ikke burde være tilfellet.

Det har blitt foreslått flere ganger opp gjennom årene. Men hver gang er det blitt nedsablet av kvinneorganisasjonene / feministene med overgrep, ol. som vikarierende argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 3.51, bananbøy skrev:

Det har blitt foreslått flere ganger opp gjennom årene. Men hver gang er det blitt nedsablet av kvinneorganisasjonene / feministene med overgrep, ol. som vikarierende argumenter.

Kvinnene mener jo at det er de som har førsterett og eneråderetten på barnet. Barnets kamp blir neglisjert og med vilje ignorert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for innlegg med opphavsrett. Se utfyllende informasjon i link i dette regelpunktet:

Sitat

* Tekster, bilder og annet materiale med opphavsrett. Du er selv ansvarlig for at du har de nødvendige tillatelser til å legge ut tekst, bilder, video eller annet innhold. Ved sitering av innhold må det alltid vises til kilde, og det er kun tillatt med et lite utdrag på to-tre setninger. Vi tillater ikke at det deles hele artikler, blogginnlegg eller lignende, verken via tredjepart eller direkte postet i forumet. Når det gjelder bilder er disse omfattet av åndsverkloven, og må lenkes til. Se denne diskusjonen for mer utfyllende informasjon om bildebruk, og denne tråden for en presisering av hvordan vi modererer materiale med opphavsrett. For ytterligere informasjon om hva som er greit å videreformidle kan du også lese mer her hos redaktørforeningen.

Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...