Gå til innhold

Del dine juletradisjoner ❤


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er dine faste tradisjoner i desember?? 😀 Når jeg var barn så var tradisjonen mandel i grøten, tre nøtter til askepott og pepperkakebaking. Men jeg vil ha flere tradisjoner for mine egne barn 😊 elsker jula! ❤

Anonymkode: 3ee98...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koselig tråd! Gleder meg til å lese om andres tradisjoner. :) 

- Å sette ut mat til nissen er en viktig tradisjon som vi hadde da jeg var liten og som jeg har fortsatt med mine barn. På kvelden lille julaften dekker vi på til nissen med tallerken, serviett, kaffekopp, en kanne kaffe og et lite utvalg julekaker, julegodteri og klementiner. Når de står opp julaften kan de se at nissen har vært og spist, det er en kaffeskvett igjen i koppen, kakesmuler og sjokoladepapir på tallerkenen og så skriver han alltid "takk" i klementinskall. 

- Julekakebaking var og er selvfølgelig fast. Da jeg var liten pleide vi å lage en pepperkakelandsby hvor vi kledde et stort brett med aluminiumsfolie og laget kirke, små hus, utedo, stabbur og trær av pepperkaker som vi dekorerte og plasserte på brettet og det stod til pynt hele julen før vi knuste og spiste det på nyttårsaften. I eget hus har vi stort sett holdt oss til ett pepperkakehus, men hvor vi varierer hva slags type hus (kirke, mummihus osv). I år skal alle laget sitt eget lille hus så det blir litt som en landsby. 

- Etter at jeg fikk egne barn har jeg innført Tøysenissen. Jeg kjøpte en liten tredør på Ebay som jeg malte rød med hvite karmer og limte en julekrans på døren og så kjøpte jeg en liten stige. Døren fester jeg med lærertyggis på en gulvlist og så står stigen inntil så Tøysenissen kan klatre opp. Der inne bor han hele desember. Han sover om dagen, men om natten står han opp og finner på tøys og rampestreker rundt omkring i huset. Det kan være alt fra å stjele pepperkaker, tegne ansikt på all frukten i fruktskålen, gjemme dagens julekalenderpakke eller ha racerbilløp på stuegulvet med alle dukkene og bamsene som tilskuere. 

- Vi har tradisjon med å spise middag i stua mens vi ser film hver lørdag. Fra midten av november går vi over til julefilmer og det er veldig hyggelig.

- Vi leser fra boken Verdens fineste julefortellinger hver kveld i desember.

- Ellers har vi også mange andre tradisjoner, som når vi skal ut og kjøpe årets juletre, at vi har hjemmelaget pakkekalender og julestrømpe, at hele familien er med på pynting av juletre og hus på lille julaften og etterpå koser vi oss med julegodteri og ser Grevinnen og hovmesteren. Vi drar ofte på teater en gang i desember. Vi kjøper gaver som vi pakker inn og barna er med og legger dem under juletreet et sted hvor de samler inn julegaver til noen som trenger det. Da jeg var liten dro vi alltid til kirkegården og tente lys på familiegraven på julaften, midt i all feiringen var det fint med en rolig stund der ute og tenke på og snakke om de som ikke er med oss lenger, men siden jeg nå har flyttet langt hjemmefra lar det seg dessverre ikke gjennomføre for min del lenger. Juleprogrammene på julaften tror jeg at jeg bryr meg mer om enn barna gjør. :fnise: For meg er det skikkelig nostalgi. Dagens barn er jo vokst opp i en tid hvor de kan se barneprogrammer på ørten kanaler døgnet rundt om de så vil, mens da jeg var liten var jo julaften omtrent eneste dagen i året hvor det var mer barne-TV enn bare den ene halvtimen på ettermiddagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arkana skrev:

Koselig tråd! Gleder meg til å lese om andres tradisjoner. :) 

- Å sette ut mat til nissen er en viktig tradisjon som vi hadde da jeg var liten og som jeg har fortsatt med mine barn. På kvelden lille julaften dekker vi på til nissen med tallerken, serviett, kaffekopp, en kanne kaffe og et lite utvalg julekaker, julegodteri og klementiner. Når de står opp julaften kan de se at nissen har vært og spist, det er en kaffeskvett igjen i koppen, kakesmuler og sjokoladepapir på tallerkenen og så skriver han alltid "takk" i klementinskall. 

- Julekakebaking var og er selvfølgelig fast. Da jeg var liten pleide vi å lage en pepperkakelandsby hvor vi kledde et stort brett med aluminiumsfolie og laget kirke, små hus, utedo, stabbur og trær av pepperkaker som vi dekorerte og plasserte på brettet og det stod til pynt hele julen før vi knuste og spiste det på nyttårsaften. I eget hus har vi stort sett holdt oss til ett pepperkakehus, men hvor vi varierer hva slags type hus (kirke, mummihus osv). I år skal alle laget sitt eget lille hus så det blir litt som en landsby. 

- Etter at jeg fikk egne barn har jeg innført Tøysenissen. Jeg kjøpte en liten tredør på Ebay som jeg malte rød med hvite karmer og limte en julekrans på døren og så kjøpte jeg en liten stige. Døren fester jeg med lærertyggis på en gulvlist og så står stigen inntil så Tøysenissen kan klatre opp. Der inne bor han hele desember. Han sover om dagen, men om natten står han opp og finner på tøys og rampestreker rundt omkring i huset. Det kan være alt fra å stjele pepperkaker, tegne ansikt på all frukten i fruktskålen, gjemme dagens julekalenderpakke eller ha racerbilløp på stuegulvet med alle dukkene og bamsene som tilskuere. 

- Vi har tradisjon med å spise middag i stua mens vi ser film hver lørdag. Fra midten av november går vi over til julefilmer og det er veldig hyggelig.

- Vi leser fra boken Verdens fineste julefortellinger hver kveld i desember.

- Ellers har vi også mange andre tradisjoner, som når vi skal ut og kjøpe årets juletre, at vi har hjemmelaget pakkekalender og julestrømpe, at hele familien er med på pynting av juletre og hus på lille julaften og etterpå koser vi oss med julegodteri og ser Grevinnen og hovmesteren. Vi drar ofte på teater en gang i desember. Vi kjøper gaver som vi pakker inn og barna er med og legger dem under juletreet et sted hvor de samler inn julegaver til noen som trenger det. Da jeg var liten dro vi alltid til kirkegården og tente lys på familiegraven på julaften, midt i all feiringen var det fint med en rolig stund der ute og tenke på og snakke om de som ikke er med oss lenger, men siden jeg nå har flyttet langt hjemmefra lar det seg dessverre ikke gjennomføre for min del lenger. Juleprogrammene på julaften tror jeg at jeg bryr meg mer om enn barna gjør. :fnise: For meg er det skikkelig nostalgi. Dagens barn er jo vokst opp i en tid hvor de kan se barneprogrammer på ørten kanaler døgnet rundt om de så vil, mens da jeg var liten var jo julaften omtrent eneste dagen i året hvor det var mer barne-TV enn bare den ene halvtimen på ettermiddagen.

Ååå, så koselige og morsomme tradisjoner! ❤ Håper mange skriver sine tradisjoner her 😀  -TS  

Anonymkode: 3ee98...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min alle koseligste juletradisjon når jeg var liten var når bestefar og jeg deo ut i skogen og hentet juletre. Vi laget bål og drakk kakao også, og så var det min jobb å velge juletre (sjelden det fineste treet, men jeg syntes jo selvfølgelig at det var det). ❤️

Jeg har ikke egne barn, men jeg håper at de får en lignende tradisjon med min far når den tiden kommer. 

Men annen tradisjon, som jeg fortsatt gjør (men alene) var at mamma eller pappa  Julemysteriet av Jostein Gaarder. Det ble (og blir fortsatt) litt som en ekstra julekalender, og den stunden med boka om kvelden er blant de hyggeligste juleminnene fra min barndom! 

Andre hyggelige juletradisjoner jeg hadde når jeg var liten og fortsatt har, er baking av småkaker med mormor (alltid pepperkaker, pluss en type til, men det har variert gjennom årene). Vi laget også leverpostei og ulike typer sild, men det gjør jeg alene nå. 

Lille julaften pleide vi alltid å lage snølykter (hvis det var snø, og det var det stort sett her) som vi satte lys i. Så satt vi inne og så ut på dem mens vi spiste klementiner, hørte på julemusikk og drakk kakao. 

Anonymkode: 31d1c...9e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager julekalender til samboeren og til mor og stefar, med bilder fra året som har vært. Begynte med dette i fjor og det falt i god smak da flesteparten av bildene ble hengt opp.

Jeg har vært juletreselger i over 10 år og nå kommer jeg meg ikke i julemodus uten, så må fortsette den tradisjonen.

Julebakst må også på listen, og så møte venninnene mine en gang iløpet av jula. Kanskje en topptur med samboeren på randonee hvis vi er heldig med snøen i år også.

Jeg skulle gjerne å funnet noen nye juletradisjoner, spesielt i lag med samboeren. Hvis det er noe spesielle severdigheter eller julehobby-aktig ting dere liker å gjøre med kjæresten er jeg interessert i å høre det. Dette er vårt tredje jul sammen, så tips mottas med takk :) 

Anonymkode: 8783e...179

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager julekalender til samboeren og til mor og stefar, med bilder fra året som har vært. Begynte med dette i fjor og det falt i god smak da flesteparten av bildene ble hengt opp.

Jeg har vært juletreselger i over 10 år og nå kommer jeg meg ikke i julemodus uten, så må fortsette den tradisjonen.

Julebakst må også på listen, og så møte venninnene mine en gang iløpet av jula. Kanskje en topptur med samboeren på randonee hvis vi er heldig med snøen i år også.

Jeg skulle gjerne å funnet noen nye juletradisjoner, spesielt i lag med samboeren. Hvis det er noe spesielle severdigheter eller julehobby-aktig ting dere liker å gjøre med kjæresten er jeg interessert i å høre det. Dette er vårt tredje jul sammen, så tips mottas med takk :) 

Anonymkode: 8783e...179

Dra på julemarked! Alt fra det lille lokale markedet på småsteder, til de kjempestore greiene i storbyene, gir masse julestemning for meg i hvert fall! Det er så koselig, og enda koseligere sammen med noen man er glad i!

Anonymkode: 31d1c...9e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dra på julemarked! Alt fra det lille lokale markedet på småsteder, til de kjempestore greiene i storbyene, gir masse julestemning for meg i hvert fall! Det er så koselig, og enda koseligere sammen med noen man er glad i!

Anonymkode: 31d1c...9e9

Det er så koselig! Byen jeg studerte i (i England) har et av Europas største julemarkeder og det besøkte vi hvert år. Det var så koselig. Masse lys, boder med alt mulig rart, lukten av god mat, julesanger som blir sunget, glade mennesker. Ordentlig julestemning. ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager julekaker og diverse julegodt sammen. Slagene har variert litt fra år til år, men vi barna har alltid pleid å være involvert. Fortsatt lager gjerne mamma og jeg et par slag når jeg kommer hjem til jul. Nå er alle flyttet ut, så i år tar vi ei helg hjemme hos min søster for å bake litt. I årene framover kommer vi antakelig til å bake litt hver og så utveksle kaker og godt.

Søndagene i advent tenner vi lys ved frokosten. Da har vi gjerne en god stund sammen, drikker kaffe og får en smak av noen julekaker. Etterpå går vi på adventsgudstjeneste.

Da jeg var barn pleide vi å gå Lucia i nabolaget 13. desember. Vi kledde oss i hvitt, mamma bakte lussekatter, vi tok med oss lys og gikk rundt. I romjula gikk vi gjerne julebukk.

Lille julaften er det risgrøt med mandel og premie til finneren. De siste årene har jeg reist ut, men lille julaften kveld har pleid å være stille og rolig, vi ser Grevinnen og Hovmesteren, spiser gjerne noen julekaker og får første smak av Tomtebrygget. Kanskje ser vi en julefilm sammen.

Huset pyntes til advent før første søndagen. I løpet av de siste dagene før julaften byttes alt ut med røde duker, lys, nisser, og juletreet settes opp. Vi barna har pleid å pynte juletreet, hvor vi fortsatt henger opp en del av de hjemmelagede pyntesakene. Fortsatt ler vi godt av noen av dem, særlig den stygge nissen yngstesøster laget da hun var to.

Mange år laget mamma adventskalender til oss, også noen ganger i studietiden. Dette kommer jeg nok til å videreføre hvis jeg får barn selv. Julestrømpe hører også med, selv nå som vi er blitt voksne.

Julaften feires som oftest hos mine foreldre. Folk står opp litt som de vil, men et avtalt klokkeslett spiser vi alle frokost sammen. Da er det hjemmebakt loff, masse godt julepålegg, eggerøre og røkelaks, kaffe og god tid. Etterpå er det Tre nøtter til Askepott mens man spiser fra julestrømpene, før man får på seg finklærne og vi går i kirka. Når man kommer hjem lukter huset av ribba som ble satt i ovnen før vi dro, middagen lages ferdig, og resten av kvelden går med til å spise, åpne gaver, god prat, kanskje en film eller et spill, og spise enda mer.

Anonymkode: e5667...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til vanlige juletradisjoner, pleier jeg å pynte katten sitt bur. Da går jeg bananas med Lyslenker, glitter og annen julepynt. Også henges alle gavene til katten opp på buret veldig populært faktisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

@Arkana kan du adoptere meg? :Nikke:

Det var et lite stykke magi å lese innlegget ditt! Hvis jeg noen gang får barn vil jeg huske noen av disse tradisjonene og videreføre dem. Tøysenissen er noe av det artigste jeg har hørt. Jeg ble faktisk så rørt at jeg fikk en tåre i øyekroken av tingene du skrev. :blush: 

--- 

Familien har ikke så mange tradisjoner, grøt på lillejulaften, med mandel og marsipangris til den som finner den. Pynte juletreet og grevinnen og hovmesteren på kvelden før kvelden. 

En tradisjon jeg har lagd som jeg håper jeg kan holde fremover er at en av dagene før julaften 20. 21. eller 22. så inviterer jeg venninner som kommer hjem til jul på besøk. Jeg baker julebrød og har mormors spesiallagde leverpostei, og annet godt pålegg. Først baker vi noen julekaker, hører på julemusikk, spiser kveldsmat, diskuterer verdensproblemene og kanskje spiller noen spill. 

Advent er det beste jeg vet, og kanskje jeg skal satse på å lage mine egne tradisjoner, som jeg kan ha med meg selv (selv om det er litt ensomt), siden familien ikke er spesielt tradisjonsrike av seg. :P

Jeg gleder meg til julemusikk og julebrus 1.desember. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«The same procedure as every year» :yvonne:

For meg starter «julen» med Grevinnen og hovmesteren den 23. Nå som voksen setter jeg og pris på selve kvelden før kvelden sendingen, men den var litt grørr da jeg var liten. Når kvelden så er ringt inn avsluttes den 23 med Alene Hjemme 2 (ikke spør hvorfor nr. 2, tradisjon er tradisjon). 

Jeg har alltid slitt med å få sove før julaften. Så etter disse tradisjonene kan det hende jeg setter på en anne julefilm: The Holiday, Die Hard... noe å se på.

Julaften da er det som regel opp tidlig. Våkner jeg klokken 7, ja da får jeg ikke sove noe mer :fnise: (jeg er faktisk 27 år gammel, men er enda et lite barn som elsker jula!). Julestrøpen er da på plass. Alltid kos med det! En film er standarden i julestrømpen i tillegg til snop, sån i tilfelle det ikke skulle være nok å se på tv :) 

Snekker andersen er en klassiker som jeg virkelig prøver å få med meg. Så blir det litt Donald og disney jul før Tre Nøtter Til Askepott. Reiser hjem til mor og far og ser den, for rett etter så serveres risengrynsgrøt til lunsj (men reisen til julestjernen går, så den får vi aldri sett). Mandel i grøten er et must, og ingen marsipanfris hos oss! En eller annen stor sjokoladefigur pleier å være den store gaven. 

Etter dette blir det mer donald og disney. Prøver alltid å få med meg Diseny versjonen av «A Cristmas Carol», favorittversjonen min! :yvonne:

Middag stsrter litt ulikt avhengig av hvem vi skal feire med (barn eller ikke barn tilstede). Alltid pinnekjøtt, serveres med kålrotstappe, rosenkål, og røkt julepølse. Julebrus er et must til middagen! Til dessert har vi som regel to versjoner, riskrem og sjokolademouse (ikke alle liker riskrem). 

Gaver åpnes litt etter at bordet er ryddet av. Bruker en god del timer på gavene, da hos oss er det en og en gave som gjelder, viktig å få med seg hva alle får :)  Litt frukt og julekaker samt snop settes frem, som man kan forstne seg av mens gavene pakkes opp og kvelden går mot slutt. 

1 og 2 juledag feires med familiselskap. 

Jeg gleder meg! Har skikkelig julestemning. Så at det er jo faktisk 14 november i dag!!! Snart jul! :yvonne: Snart tid for å pynte! Julepynten kommer nok opp i løpet av uke 47! Og resten av julegavene må også handles! Kommer nok til å reise ut på blackfriday kjenner jeg meg rett. Få kjøpt litt gaver på tilbud så jeg har råd til litt ekstra :) 

Endret av Ariana807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen andre tradisjoner enn å kjøpe gaver og pynte de vilt med gavepapir i gull eller sølv og fine bånd. Så knyter eller limer jeg på andre små ting som godteri, sånne knallerter en pynter kransekaker med og andre små ting. Små nisser, engler og alt mulig. Det er noe jeg bare storkoser meg med 😄

Ellers setter jeg opp adventsstake og henger opp julestjerne. Thats it. Feirer julaften her og der, og har også vært alene et par ganger. Første juledag er eneste dagen i året hvor jeg overdriver vindrikking, så det går vel under tradisjoner. Drikker og sender alle de jeg ikke har feiret julaften med mange takk for gavene. Resten av romjulen bare spiser jeg god mat og ser på gavene jeg har fått hvis jeg er hjemme. Ikke så spennende eller idyllisk, men jeg er heller ikke noe julemenneske. Koselig likevel da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingen 😢 Min mor har ødelagt julen for meg

Anonymkode: 4ade5...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har absolutt ingen 😢 Min mor har ødelagt julen for meg

Anonymkode: 4ade5...ecf

Sender deg en klem! :klem:

Hva med å prøve ut noen ideer til nye tradisjoner i denne adventstiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å se på The Nightmare Before Christmas (1993) på lille julaften.

Det er vel det nærmeste jeg har en tradisjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rainstorm skrev:

Sender deg en klem! :klem:

Hva med å prøve ut noen ideer til nye tradisjoner i denne adventstiden? 

Tusen takk ❤️ 

Jeg skal prøve 😊

Anonymkode: 4ade5...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har ikke så mange tradisjoner før jul egentlig, men vi pleier å dra rundt på julemarkeder sammen. Drikker gløgg, spiser julekaker og julemarsipan. Vi er foreløpig bare to voksne, men neste år så er vi 3. Vi lager nok flere tradisjoner når vi får barn. Julekalendere på tv er et must da, det ser vi hver kveld. 

Anonymkode: 1cb0a...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver lillejulaften så setter vi en tallerken med grøt og spekemat ut til Huldra. Huldra har vært veldig sentral der jeg kommer fra, fra gammelt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har absolutt ingen 😢 Min mor har ødelagt julen for meg

Anonymkode: 4ade5...ecf

Da er vi to...

Anonymkode: 857ab...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rainstorm skrev:

@Arkana kan du adoptere meg? :Nikke:

Det var et lite stykke magi å lese innlegget ditt! Hvis jeg noen gang får barn vil jeg huske noen av disse tradisjonene og videreføre dem. Tøysenissen er noe av det artigste jeg har hørt. Jeg ble faktisk så rørt at jeg fikk en tåre i øyekroken av tingene du skrev. :blush: 

 

Så hyggelig skrevet! :hjerter_rundt: 

Jeg kan jo ikke ta æren for alt siden noe er videreført fra egen barndom, men det er vel nettopp noe av julens magi for mange tror jeg, at alle disse faste tingene vi gjør ikke bare er koselige i seg selv men også bringer med seg gode minner. :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...