Gå til innhold

Nok et bilmerke kaster kortene - RIP DIESEL


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før du blir veldig gammelt nettroll vil du se at elbiler vil ha nær 100% av verdensmarkedet. Da vil du sikkert fortelle dine barnebarntroll at du var først med å si at eksosteknologi var utdøende allerede i 1907 eller når det var du krøp ut av hullet ditt.

Anonymkode: dc9ca...de3

Var det ikke i 1907 at første batteribilen ble satt på museum? Noe stort lengre rekkevidde har de ikke i dag, mot den gangen. Kommer lengst på bensin/diesel fortsatt😊

Og dessuten, nettrollene gjemmer seg alltid bort som AB! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.11.2018 den 12.15, jabx skrev:

For noe tull. Selv om det er noe høyere utslipp ved produksjon (noe som vil bli bedre etter hvert som mer av strømmen blir grønn), så gir det mye lavere utslipp totalt. Diesel er særlig ille på lokale giftutslipp.

 

Det er ikke snakk om strømmen som brukes, men at utvinningen av råmaterialer til batterier virkelig er ille fór miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før du blir veldig gammelt nettroll vil du se at elbiler vil ha nær 100% av verdensmarkedet. Da vil du sikkert fortelle dine barnebarntroll at du var først med å si at eksosteknologi var utdøende allerede i 1907 eller når det var du krøp ut av hullet ditt.

Anonymkode: dc9ca...de3

 

Det var virkelig et lavmål i argumentasjon, og dårlige kunnskaper om bilhistorie.

Rundt 1907 forsvant alle el-bilene fordi utviklingen av forbrenningsmotorer gikk så fort fremover. Det måtte gå over 100 år før de begynte å dukke opp igjen i salgsstatistikkene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tba skrev:

 

Det var virkelig et lavmål i argumentasjon, og dårlige kunnskaper om bilhistorie.

Rundt 1907 forsvant alle el-bilene fordi utviklingen av forbrenningsmotorer gikk så fort fremover. Det måtte gå over 100 år før de begynte å dukke opp igjen i salgsstatistikkene.

 

 

Godt hjulpet av judas-elmotoren man begynte å bruke som startmotor. 😄 

Anonymkode: f65ae...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tba skrev:

Det er ikke snakk om strømmen som brukes, men at utvinningen av råmaterialer til batterier virkelig er ille fór miljøet. 

Ikke noe verre enn utvinning til fossilbiler. Eventuelle miljøproblemer forbundet med utvinning av råmaterialer til batteri er knøttsmå sammenlignet med de ekstreme problemene oljen har medført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 14.02, tdm900 skrev:

Var det ikke i 1907 at første batteribilen ble satt på museum? Noe stort lengre rekkevidde har de ikke i dag, mot den gangen. Kommer lengst på bensin/diesel fortsatt😊

 

Ser man kostnad per kjørte km så kommer man nok lengst med batterielektrisk bil ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, jabx skrev:

Ser man kostnad per kjørte km så kommer man nok lengst med batterielektrisk bil ja.

Når avgifter kommer for fullt stopper det seg selv her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Ikke noe verre enn utvinning til fossilbiler. Eventuelle miljøproblemer forbundet med utvinning av råmaterialer til batteri er knøttsmå sammenlignet med de ekstreme problemene oljen har medført.

 

Jeg vet ikke om det er generelt lite kunnskaper du har om utfordringene med batterier, eller en fanatisk motvilje mot andre biler enn el-biler. Og derfor velger du å  bagateliserer alle problemer med el-biler. 

Det er ingen tvil om at det er store problemer med knapphet og hvordan matrialene til batterier blir utvinnet. Ikke det at utvinning av olje er noen solskinnshistorie. Men det blir feil å hevde de er "knøttsmå" blir feil. 

El-bil er helt topp til ikke alt for lange turer. For meg blir det helt sinnsykt å lage personbiler som veier nesten 3 tonn for å ha store nok batteri for lengre turer. Da er det bedre med andre teknologier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Ser man kostnad per kjørte km så kommer man nok lengst med batterielektrisk bil ja.

 

Hadde el-bileierene betalt sin del av avgiftene som andre gjør så hadde vært langt bedre for samfunnet. De pengene kunne ha blitt brukt langt bedre. Men da hadde ikke regnskapet for el-bilregnskapet blitt så fordelaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt hjulpet av judas-elmotoren man begynte å bruke som startmotor. 😄 

Anonymkode: f65ae...08b

 

Det var først i 1912 at Cadillac som førstebilmerke fikk det elstartet som standard utstyr. Da var el-bilen for lengst utkonkurrert. Det tok mange år etter det før Judas-elmotor👍 (startmotor) ble vanlig i biler.

Evnt. kan du se slik at det ikke er enten heller men begge deler ofte er en god ide.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tba skrev:

 

Det var virkelig et lavmål i argumentasjon, og dårlige kunnskaper om bilhistorie.

Rundt 1907 forsvant alle el-bilene fordi utviklingen av forbrenningsmotorer gikk så fort fremover. Det måtte gå over 100 år før de begynte å dukke opp igjen i salgsstatistikkene.

 

 

Først det var elektrisk og dampmotor i flertall.  I 1902 var halvparten av bilene elektrisk eller damp. Fiffen kjørte bl.a Doble dampbil med toppfart på 140 km/t i 1925. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Doble_steam_car

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Commander skrev:

Først det var elektrisk og dampmotor i flertall.  I 1902 var halvparten av bilene elektrisk eller damp. Fiffen kjørte bl.a Doble dampbil med toppfart på 140 km/t i 1925. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Doble_steam_car

Det er intersant hvor fort forbrenningsmotoren utkonkurrerte el og dampbiler. Uten noe som helst avgiftsfordeler. 

Doble var den perfekte dampbil. Både med hensyn på effekt og hvor raskt den kunne varmes opp for å bli driftsklar.  Men raske utviklingen forbrenningsmotoren gjorde at damp og elbiler i praksis var borte på det tidspunktet. Hvis en ser på f.eks  Duesenberg SJ som kom få år senere er det helt annen verden når det gjelder fart og akselerasjon enn hva Doble kunne prestere.

Duesenberg SJ hadde topphastighet på ca 220 km/t og var omtrent like raskt oppi 160km/t som Doble var til 100km/t.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Duesenberg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, tdm900 skrev:

Når avgifter kommer for fullt stopper det seg selv her på berget.

Fortsatt mye billigere enn dinosaurgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tba skrev:

Jeg vet ikke om det er generelt lite kunnskaper du har om utfordringene med batterier, eller en fanatisk motvilje mot andre biler enn el-biler. Og derfor velger du å  bagateliserer alle problemer med el-biler. 

Det er ingen tvil om at det er store problemer med knapphet og hvordan matrialene til batterier blir utvinnet. Ikke det at utvinning av olje er noen solskinnshistorie. Men det blir feil å hevde de er "knøttsmå" blir feil.

Det er du som ikke har kunnskap. Du lirer bare av deg floskler du har fått fra elbilhater-vennene dine.

Det er ikke store problemer med knapphet og utvinning. Iallfall ikke sammenlignet med de ekstreme lidelsene oljen påfører både mennesker og natur.

Sitat

El-bil er helt topp til ikke alt for lange turer. For meg blir det helt sinnsykt å lage personbiler som veier nesten 3 tonn for å ha store nok batteri for lengre turer. Da er det bedre med andre teknologier.

Elbil fungerer fint til lange turer.

Andre teknologier er elendige sammenlignet med batterielektrisk.

3 tonn? Selv den råeste Tesla Model S veier litt over to tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Det er du som ikke har kunnskap. Du lirer bare av deg floskler du har fått fra elbilhater-vennene dine.

Det er ikke store problemer med knapphet og utvinning. Iallfall ikke sammenlignet med de ekstreme lidelsene oljen påfører både mennesker og natur.

Elbil fungerer fint til lange turer.

Andre teknologier er elendige sammenlignet med batterielektrisk.

3 tonn? Selv den råeste Tesla Model S veier litt over to tonn.

 

Det hadde vært fint om du kunne argumentere litt mer saklig enn å komme beskyldninger å være elbilhater bare fordi jeg ikke fanatisk enig med det ukritiske bilde enkelte elbiltilhengere har.

Hvis du leste deg opp litt om utvinning og ressurstilgang på litium ville de se at det er store utfordringer for å si det pent hvis elbilene med dagens batteriteknologi skulle erstatte ICE-bilene.

El-bil fungerer flott til langtur hvis folk var villige til å bruke tid på lading, men slik er det ikke. Derfor har de fleste elbiler store tunge batteri som gjør den alt for tunge. Tesla modell X veier over 2.5 kg. 

Hvis alle andre teknologier er så underlegne batterielektrisk, hvorfor må elbilene slippe avgifter og moms. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Tba skrev:

 

Det hadde vært fint om du kunne argumentere litt mer saklig enn å komme beskyldninger å være elbilhater bare fordi jeg ikke fanatisk enig med det ukritiske bilde enkelte elbiltilhengere har.

Hvis du leste deg opp litt om utvinning og ressurstilgang på litium ville de se at det er store utfordringer for å si det pent hvis elbilene med dagens batteriteknologi skulle erstatte ICE-bilene.

El-bil fungerer flott til langtur hvis folk var villige til å bruke tid på lading, men slik er det ikke. Derfor har de fleste elbiler store tunge batteri som gjør den alt for tunge. Tesla modell X veier over 2.5 kg. 

Hvis alle andre teknologier er så underlegne batterielektrisk, hvorfor må elbilene slippe avgifter og moms. osv.

du i tråd etter tråd har stemplet deg selv som et trolle-elbil-hater. Lykke til videre.

Anonymkode: dc9ca...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...