Gå til innhold

Klarer ikke gå ned mer😑


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etterhver som man går ned i vekt, trenger også kroppen mindre energi for å gjøre den samme jobben. Du må (dessverre) lenger ned i inntaket ditt dersom du ønsker å gå mer ned.

Anonymkode: 6fe82...0ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt god effekt av å periodevis gå ned i kalorimengde. 

Desverre er det ikke lov å gi råd om under 1500 kcal på kg, men jeg måtte periodevis under dette. 

For så å øke kcalinntaket enkelte dager, si hver 14 dag hadde jeg et større måltid. Det var hva som funker her. Å ligge konstant på kcal gjorde bare,at kroppen holdt på fettet, virket det som. 

 

 

Anonymkode: 42f7c...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg flere potensielle grunner til at du ikke går ned i vekt, TS.

1. Du spiser for lite i forhold til hvor aktiv du er. Kroppen nekter å slippe på kiloene fordi den ikke får i seg nok næring.

2. Du spiser mer enn du tror (altså flere kalorier enn du tenker, og kan være alt fra stekeolje til frukt osv)

Eller 3. Som noen nevnte, så kan noen P - piller hemme vektnedgang.

Anonymkode: 039c3...a22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å få i deg nok vann, og kanskje du må ta mer i på utholdenhetstreningene?

Anonymkode: 8d6a9...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hjelpe å få i seg mer fett en uke. Dette hjalp meg når jeg stagnerte, smørte peanøttsmør på to måltider blant annet. Velg sunt fett. Mener ikke ketose her - det du spiser nå + ekstra fett! Kanskje kroppen din er på underskudd?

 

Anonymkode: b8941...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut kjøtt og mest mulig melk. Er like høy som deg og vel rundt 70 kg når jeg spiste kjøtt. Jeg trente også og spiste variert men gikk aldri ned i vekt sånn jeg ville. For 1 1/2 år siden kuttet jeg ut kjøtt og veldig ned på melkeprodukter. Motivet var dyrevelferd og miljø men helse og vekt er en kjempebonus. Veier nå 60 kg og har ikke måttet tenke på det en gang, trener heller ikke fast jeg mosjonerer litt. Og maten er god, føler at sansene inkludert lukt og smak har blitt skjerpet også. 

Anonymkode: 9f176...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fasting er veldig effektivt. Prøv å la det være minst 12-14 timer mellom måltidet du tar om kvelden før du spiser igjen neste dag. Og en lengre faste på flere dager der du f.eks drikker kun juice er veldig effektivt for å få renset kroppen og gi den en liten kickstart om man har grodd litt fast i et spisemønster. 1-2 ganger i året er nok. Vil anbefale at du laget juice selv da den i butikken i hivedsak er varmebehandlet. Les om det på forhånd og vær forberedt det vil være litt tøft første dagene men så blir det enklere.

Anonymkode: 9f176...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at ketosediet og/eller fasting ville sprengt gjennom platået ditt. Jeg har gått fra 80+ ned til mellom 60 og 70, med lavkarbo, og har stangnert der i over ett år. Har egentlig ikke anstrengt meg i løpet av den tiden, men nå fikk jeg ånden over meg igjen og har med hjelp av fasting sprengt meg gjennom platået mitt på 64 kg. Veier nå 61:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Wilmus skrev:

Jeg er ganske sikker på at ketosediet og/eller fasting ville sprengt gjennom platået ditt. Jeg har gått fra 80+ ned til mellom 60 og 70, med lavkarbo, og har stangnert der i over ett år. Har egentlig ikke anstrengt meg i løpet av den tiden, men nå fikk jeg ånden over meg igjen og har med hjelp av fasting sprengt meg gjennom platået mitt på 64 kg. Veier nå 61:)

Vil du dele litt om hvordan du konkret spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cerruti skrev:

Vil du dele litt om hvordan du konkret spiser?

Det kan jeg, det er på en måte veldig simpelt, men ikke helt lett i starten.

Jeg spiser ett måltid om dagen. Jeg spiser middag med familien, og da  spiser jeg det de andre spiser. Jeg har ingen nei-mat, for det blir det bare feiling og dårlig samvittighet av. Resten av døgnet drikker jeg vann med mineraler og eplecidereddik, og et par kopper svart kaffe. Ingen kalorier der altså. Jeg har en frikveld i uka (på fredag) da er det lov med vin og godis på kvelden.

Jeg gjør dette for å øke insulinet i blodet minst mulig, sånn at kroppen får tilgang på den lagrede energien, altså fettet.

De første dagene er ganske vanskelig, men du kan gjøre det lettere ved å starte med ketokosthold først,slik at insulinet er lavt, og kroppen bruker fett som energi. Derfra er det ganske lett å hoppe over frokosten, og deretter forskyve lunshen din gradvis mot middag, til du tilslutt er på ett måltid.

Hadde jeg hatt mer selvdisiplin hadde jeg spist keto-mat (altså high fat, low carb), men jeg takler dårlig å ha masse jeg ikke kan spise. 

Det er vanlig å bruke alt fra 3 dager til flere uker å bli vant til å faste, jeg brukte ca to uker. Nå er det ikke noe problem for meg å gå 23 timer i døgnet uten mat, og jeg jobber i barnehage, er aktiv med barna og sitter ved matbordet tre ganger i løpet av en arbeidsdag+lager ofte maten. Jeg går også ca 1 t med hunden hver dag, og studerer på siden. Jeg klarer meg helt fint gjennom hverdagen nå, og jeg har i tillegg lavt stoffskifte, så klarer jeg der, klarer alle det😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått en solid legesjekk? 

Stoffskiftet virker veldig inn på evnen til vektnedgang (bla TSH/ T4/T3). 

Får du nok jod? 

Synes ikke kaloronivået er høyt ifht høyde & aktivitetsnivå. Er personlig veldig lite positivt innstilt til keto og andre ekstreme kostprogram som utelukkende baserer seg på ønske om rask (og ofte ikke varig) vektnedgang og ikke varig sunnhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. november 2018 den 21.17, Lotty1978 skrev:

Har du fått en solid legesjekk? 

Stoffskiftet virker veldig inn på evnen til vektnedgang (bla TSH/ T4/T3). 

Får du nok jod? 

Synes ikke kaloronivået er høyt ifht høyde & aktivitetsnivå. Er personlig veldig lite positivt innstilt til keto og andre ekstreme kostprogram som utelukkende baserer seg på ønske om rask (og ofte ikke varig) vektnedgang og ikke varig sunnhet.

Det ekstreme for kroppen er store mengder karbohydrater, ikke ketogent kosthold, som er det kroppen er evolusjonsmessig tilpasset. 

Anonymkode: d1c39...b18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ekstreme for kroppen er store mengder karbohydrater, ikke ketogent kosthold, som er det kroppen er evolusjonsmessig tilpasset. 

Anonymkode: d1c39...b18

Sa ikke at jeg mener det er sunt å overdrive inntaket av karbohydrater heller 😉 Jeg sa at jeg ikke har tiltro til ekstreme dietter - verken i den ene eller andre retningen. 

Ketose er ekstremt - og potensielt farlig i lengden. Øker bla risiko for hjerte- karsykdommer og nyrestein. 

Beste måten å få til en varig vektreduksjon - er en varig livsstilsendring (legg om til sunnere kostholdsvaner du kan holde i årevis & begynn å trene.) Ikke jojo-dietter i ny og ne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ketose er en helt normal tilstand for kroppen, attpåtil helsebringende. Å varig endre livsstil til en helsebringende en, er jeg helt enig med deg at er det eneste fornuftige. Det gjelder uavhengig av om man trenger/ønsker vektnedgang. Så gjenstår det bare å finne ut hva som faktisk er helsebringende.. 

Anonymkode: d1c39...b18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skriver "få kontroll på insulinet". Hva innebærer dette, finnes det forskning på dette?

Anonymkode: 72570...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insulin er avgjørende for lagring og nedbrytning av fett, skal prøve å forklare enkelt i forbifarta:

 Karbohydrater i maten=glukose(sukker) i blodet-->insulinrespons-fettlagring.

Jo mer glukose i blodet, jo større insulinrespons. (Den normale mengden glukose i blodet er ca 1ts.)

konstant tilførsel av karbohydrater gir altså konstant utskillelse av insulin, som da hindrer kroppen å bruke fettet den har 

på lager i tillegg til å lagre mer. Man er altså alltid i fettlagringsmodus.

Kroppen er tilpasninsdyktig. Jo oftere og mer insulin som må skilles ut, jo blir mindre følsom blir den for insulinet. (insulinresistens). Bukspyttkjertelen vil da skille ut enda mer insulin og insulinnivået øker ytterligere, nå snakker vi om hyperinsulemi.

Dette kan forårsake mange alvorlige helseproblemer, eks økt risiko for hjertekarsykdom (skader på endothelialceller,hypertriglyceridemi)), PCOS, migrene, problemer med blodsukkerregulering (hypoglykemi, diabetes (cellene som produserer insulin bli utslitte, og kroppen kan ikke lenger regulere blodglukose og man har fullt utviklet diabetes T2. Først på dette stadiet vil man kunne måle forhøyet "blodsukker") høyt blodtrykk, forstyrrelser i skjoldbruskkjertel, vektøkning.

Hvordan kan man unngå dette? Spise mat som gir liten insulinrespons! Fett og proteiner, og så lite karbohydrater som mulig, og med så lav glykemisk indeks som mulig. (Bladgrønnsaker, overjordsgrønnsaker).

 

Anonymkode: d1c39...b18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjekk ut hvor stor andel av kroppen din som er fett, da vet du hva du har å forholde deg til. Har du trent mye har du også fått muskler så det å kun forholde seg til vekten blir feil. Jeg mister fett og øker i muskelmasse å veier meg ikke men får hjelp av en pt som bruker fettklype og målebånd for å følge med på hva som skjer. Få hjelp av noen som kan kosthold til å sette opp en plan for deg så du er trygg på at du gjør det som er rett for deg selv. Jeg vet ikke men tror du spiser for lite i forhold til aktivitetsnivået ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...