Gå til innhold

Kan fastlege diagnostisere psykiske lidelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som for eksempel alvorlig depresjon, alvorlig sosial angst, bipolar lidelse?

Anonymkode: 92aa9...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

oSom for eksempel alvorlig depresjon, alvorlig sosial angst, bipolar lidelse?

Anonymkode: 92aa9...399

De to første kan hun/han mest sannsynlig diagnostisere om pasienten oppfyller kriteriene på tidspunktet for konsultasjon, men legen bygger sin diagnose på det pasienten selv forteller, og kan ikke gi en varig diagnose. Både angst og depresjon kan også være symptomer ved en mer alvorlig underliggende lidelser som for eksempel PTSD. Bipolar lidelse mener jeg det behøves ordentlig utredning for å kunne stille diagnose på.

Anonymkode: 20b3d...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De to første kan hun/han mest sannsynlig diagnostisere om pasienten oppfyller kriteriene på tidspunktet for konsultasjon, men legen bygger sin diagnose på det pasienten selv forteller, og kan ikke gi en varig diagnose. Både angst og depresjon kan også være symptomer ved en mer alvorlig underliggende lidelser som for eksempel PTSD. Bipolar lidelse mener jeg det behøves ordentlig utredning for å kunne stille diagnose på.

Anonymkode: 20b3d...705

… men jeg kan legge til at legen sannsynligvis vil ha godt nok grunnlag til å stille alle diagnosene dersom pasienten har delt mye om seg selv, sin sykehistorie, sine symptomer og så videre. Men legen vil likevel måtte henvise videre.

Anonymkode: 20b3d...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart besøke legen. Og grunnen til at jeg spurte spørsmålet, er fordi jeg er helt sikker på at jeg lider av alle de 3 lidelsene. Så forhåpentligvis kan legen diagnostisere meg på stedet - jeg vil ikke kaste bort lenger tid!

Anonymkode: 92aa9...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart besøke legen. Og grunnen til at jeg spurte spørsmålet, er fordi jeg er helt sikker på at jeg lider av alle de 3 lidelsene. Så forhåpentligvis kan legen diagnostisere meg på stedet - jeg vil ikke kaste bort lenger tid!

Anonymkode: 92aa9...399

Det er ikke sånn det fungerer. Du må utredes av psykolog eller psykiater.

Anonymkode: 55560...4a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fastleger er gode på det meste, men de henciser for å fastslå alvorlige eller kroniske lidelser som regel. 
Jeg hadde depresjon og min fastlege valgte å prøve å behandle denne selv, noe jeg priser meg lykkelig for.Hun sa ordrett til meg at det siste jeg trengte var psykologer.

Anonymkode: e18af...b98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart besøke legen. Og grunnen til at jeg spurte spørsmålet, er fordi jeg er helt sikker på at jeg lider av alle de 3 lidelsene. Så forhåpentligvis kan legen diagnostisere meg på stedet - jeg vil ikke kaste bort lenger tid!

Anonymkode: 92aa9...399

Henviser til spesialist.

A

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt samme lege som du har vært jevnlig hos, så har ikke legen noen problemer med å skjønne at du lider av noe av dette. Men da skal hn ha fulgt deg opp noen år. 

Anonymkode: 0b8be...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastleger er gode på det meste, men de henciser for å fastslå alvorlige eller kroniske lidelser som regel. 
Jeg hadde depresjon og min fastlege valgte å prøve å behandle denne selv, noe jeg priser meg lykkelig for.Hun sa ordrett til meg at det siste jeg trengte var psykologer.

Anonymkode: e18af...b98

Min lege var også enig i at jeg ikke skulle til psykolog. Er også veldig glad for det. Det er ikke for alle. Ble frisk fra depresjonen etter tre år med samtaler hos legen og antidepressiva. Har vært frisk i seks år nå, og kuttet ut medisinene da også. 

Anonymkode: 0b8be...62c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart besøke legen. Og grunnen til at jeg spurte spørsmålet, er fordi jeg er helt sikker på at jeg lider av alle de 3 lidelsene. Så forhåpentligvis kan legen diagnostisere meg på stedet - jeg vil ikke kaste bort lenger tid!

Anonymkode: 92aa9...399

Det kan han ikke. Du vil bli henvist til utredning. Spesielt bipolar lidelse krever endel utredning og skjemaer før man kan stille diagnose. 

Endret av Tipptoppi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min ga meg en viss pekepinn på hva jeg slet med og ble så henvist til psykolog for videre utredning. Legen ga meg diagnosen moderat tilbakevendende depresjon og sosial angst. Det mente også psykologen jeg var på inntakssamtale med. Ikke bestandig det stemmer, men i mitt tilfelle var diagnosen min "lett" selv om den har utviklet seg siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en lege som har kunnskap og tid til å behandle så er jo det veldig bra. Min har kunnskapen og interessen men ikke tid.  Jeg ble henvist som mulig bipolar (legen var helt sikker). Jeg hadde angst og depresjoner og smerter og uro. Fikk en helt annen diagnose hos psykologen. 

Anonymkode: a5bb8...ffb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min lege var også enig i at jeg ikke skulle til psykolog. Er også veldig glad for det. Det er ikke for alle. Ble frisk fra depresjonen etter tre år med samtaler hos legen og antidepressiva. Har vært frisk i seks år nå, og kuttet ut medisinene da også. 

Anonymkode: 0b8be...62c

Tror flere og flere innser skadevirkningene av psykolog. Glad du er bra igjen ❤️ Er frisk selv. Varte bare et år her.

Jobber i psykiatrien i dag. Med blandede følelser.

Anonymkode: e18af...b98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror flere og flere innser skadevirkningene av psykolog. Glad du er bra igjen ❤️ Er frisk selv. Varte bare et år her.

Jobber i psykiatrien i dag. Med blandede følelser.

Anonymkode: e18af...b98

Du jobber i psykiatrien og mener at psykolog er skadelig? 

Håper du er vaskehjelp i så fall.. 

Anonymkode: 44c66...468

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du jobber i psykiatrien og mener at psykolog er skadelig? 

Håper du er vaskehjelp i så fall.. 

Anonymkode: 44c66...468

Nei er sykepleier, og har erfaring i å være på randen til psykisk syk. Leger, sykepleiere, assistenter, helsefagarbeidere OG vaskepersonell har registrert negativ effekt av psykolog. Vi har alltid tenkt på de som de beste, men nå tyder erfaringen på det motsatte.

Anonymkode: e18af...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei er sykepleier, og har erfaring i å være på randen til psykisk syk. Leger, sykepleiere, assistenter, helsefagarbeidere OG vaskepersonell har registrert negativ effekt av psykolog. Vi har alltid tenkt på de som de beste, men nå tyder erfaringen på det motsatte.

Anonymkode: e18af...b98

Vær så snill å kom med kilder på denne paranoide propagandaen!

 

Anonymkode: 44c66...468

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart besøke legen. Og grunnen til at jeg spurte spørsmålet, er fordi jeg er helt sikker på at jeg lider av alle de 3 lidelsene. Så forhåpentligvis kan legen diagnostisere meg på stedet - jeg vil ikke kaste bort lenger tid!

Anonymkode: 92aa9...399

Hadde det gått så fort så..      nei, du, sånne ting tar laaaang tid.  Bipolar er hvertfall vanskelig å skille fra andre ting med mindre du er fryktelig manisk eller psykotisk. Det er en hel rekke diagnoser som kan gi bipolare symptomer. Har selv fått den diagnosen et par ganger, mens andre har sagt dette er feil. Spesialister alle sammen. Det er nok ikke bare å sette av en halvtime og så å få en rekke diagnoser servert på et fat. 

Anonymkode: 4bd67...039

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som for eksempel alvorlig depresjon, alvorlig sosial angst, bipolar lidelse?

Anonymkode: 92aa9...399

En vurderingssak det er komplett umulig for noen å svare på. 

Fastleger er leger med ulik bakgrunn. Det finnes fastleger med spesialisering innen psykiatri. Ikke alle er spesialister i allmennmedisin. 

Hvor godt fastlegen kjenner pasienten er også avgjørende for om fastlegen kan diagnostisere og utrede tunge psykiske lidelser. Men alle får en diagnose i journalen og på regningskortet før de forlater legekontoret. 

Anonymkode: d4767...e19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill å kom med kilder på denne paranoide propagandaen!

 

Anonymkode: 44c66...468

Du skal ikke utelukke at hun har rett. Mange får nok hjelp av fastlegen sin! Ikke tenk at psykologer er til hjelp for alle, for det stemmer faktisk ikke. 

Anonymkode: 0b8be...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...