Gå til innhold

Hva er innafor i et bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har bryllup til sommeren og jeg kjenner jeg blir litt fortvilet mens jeg planlegger. Jeg kjenner litt på forventninger og at "det må være sånn og sånn", i tillegg til foreldre som blander seg inn i planleggingen. Min mor har nemlig forsnakket seg til min tante, og forventer nå at jeg skal inkludere henne i gjestelisten. Dette er ikke noe jeg hadde tenkt, da det blir en ufattelig stor gjesteliste hvis jeg skal be alle tanter og onkler og søskenbarn med familie. Og jeg har et stramt budsjett. Dette er én ting, og jeg kommer nok til å si fra etter hvert at det er mitt bryllup og ikke hennes. 

Vi velger å ha bryllupet på et fint hotell, både for at det skal være enklest mulig og bli en fin dag. Men også av hensyn til de gjestene som kommer langveisfra, og som kanskje går med rullator eller har andre helseproblemer. (Alternativet er et samfunnshus, noe jeg ikke ser er aktuelt med tanke på gjestene). Baksiden med dette er at jeg ikke kan ha medbrakt drikke. Maten blir også antakeligvis noe dyrere. Der kommer problemet mitt. Hvor mye skal jeg legge i hver gjest? Middagen blir ca 5-600 per gjest. Dette er OK. Vi kommer til å ha ca 30-35 gjester. Kun nærmeste familie og venner. I tillegg til middagen følte jeg det ble nødvendig med en velkomstdrink med frukt som gjestene kan få mens vi blir fotografert. Kanskje det da blir 7-800 per pers? Fortsatt OK. Men så burde vi også ha kaffe, noe som er 75 per pers. Kaker bringer vi med selv. Jeg har egentlig et budsjett på 30 000, og ser at dette blir fort dyrt. Med fotografering og ringer og pynt og diverse kommer jeg fort over dette. 
MÅ man virkelig ha nattmat? Og MÅ man betale for drikke til gjestene? Jeg ser ikke at vi har råd til å betale for en eller to glass vin til hver gjest. Nå er det imidlertid barn i denne gjestelisten som ikke kommer til å drikke alkohol. Men likevel. Det blir mye. Jeg spør rett og slett om det er innafor å gi gjestene mat men be dem om å betale drikke selv? 

I alt oppstyret med mamma og hennes forventninger begynte jeg å se på å eventuelt be tanter, onkler og søskenbarn som kaffegjester. Men da kjenner jeg på et enda større press til å måtte gi dem noe når de kommer på fest. Da nattmat og drinker eller noe sånt. Jeg har lest skrekkhistorier på forum hvor gjestene ikke har fått servering og har gått rundt sultne, og det er ikke noe jeg ønsker. Æsj, det skal ikke være lett. Men bryllup er dyrt 🙂 Gifte blir vi nå uansett. 

 

Anonymkode: 692ce...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis fotograferingen tar lang tid bør det kanskje være litt kaffe, brus og frukt tilgjengelig mens gjestene venter.  Jeg syns vin under mat skal være inkludert.  Da er det gjerne vanlig med 1-2 glass hvitvin til forretten og 2-3 glass rødvin til hovedretten.  Øl til de som ikke drikker vin.  Etter middagen kan det jo være betalbar, men jeg hadde som gjest satt pris på å få vite om det så man vet at man har nok penger. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha velkomstdrink og frukt, og drikke til maten må være inkludert, betal-bar etterpå er greit. At gjestene betaler for vin til maten er ikke innafor. Nattmat er ikke nødvendig, kaker og kaffe er bra nok. 

Tror budsjettet ditt er litt for stramt faktisk, dere burde spare mer. Kanskje dere kan få litt sponset av foreldre, så har du kanskje råd til å be tanten din også? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dere må spandere minimum dette på gjestene deres:

  • Velkomstdrink og noe å bite i mens de venter på at dere blir fotografert.
  • Middag (minimum 2, helst 3 retter)
  • Drikke til maten (1 glass vin til forretten, 2 til hovedretten og 1 til desserten)
  • Kaffe og avec til kakene

Spanderer dere dette er det greit med betalbar etterpå. Nattmat kan dere droppe. Å ikke spandere drikke til maten er direkte ufint i min verden, det gjør man bare ikke.

Strengt tatt høres det ut som at dere ikke har råd til det bryllupet dere ønsker dere nå. Å få til et fint bryllup for 30-35 gjester for 30.000 kr på et fint hotell høres veldig urealistisk ut. Enten må dere kutte ut noe eller spare lenger.

Anonymkode: d28a0...4b2

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bryllup til sommeren og jeg kjenner jeg blir litt fortvilet mens jeg planlegger. Jeg kjenner litt på forventninger og at "det må være sånn og sånn", i tillegg til foreldre som blander seg inn i planleggingen. Min mor har nemlig forsnakket seg til min tante, og forventer nå at jeg skal inkludere henne i gjestelisten. Dette er ikke noe jeg hadde tenkt, da det blir en ufattelig stor gjesteliste hvis jeg skal be alle tanter og onkler og søskenbarn med familie. Og jeg har et stramt budsjett. Dette er én ting, og jeg kommer nok til å si fra etter hvert at det er mitt bryllup og ikke hennes. 

Vi velger å ha bryllupet på et fint hotell, både for at det skal være enklest mulig og bli en fin dag. Men også av hensyn til de gjestene som kommer langveisfra, og som kanskje går med rullator eller har andre helseproblemer. (Alternativet er et samfunnshus, noe jeg ikke ser er aktuelt med tanke på gjestene). Baksiden med dette er at jeg ikke kan ha medbrakt drikke. Maten blir også antakeligvis noe dyrere. Der kommer problemet mitt. Hvor mye skal jeg legge i hver gjest? Middagen blir ca 5-600 per gjest. Dette er OK. Vi kommer til å ha ca 30-35 gjester. Kun nærmeste familie og venner. I tillegg til middagen følte jeg det ble nødvendig med en velkomstdrink med frukt som gjestene kan få mens vi blir fotografert. Kanskje det da blir 7-800 per pers? Fortsatt OK. Men så burde vi også ha kaffe, noe som er 75 per pers. Kaker bringer vi med selv. Jeg har egentlig et budsjett på 30 000, og ser at dette blir fort dyrt. Med fotografering og ringer og pynt og diverse kommer jeg fort over dette. 
MÅ man virkelig ha nattmat? Og MÅ man betale for drikke til gjestene? Jeg ser ikke at vi har råd til å betale for en eller to glass vin til hver gjest. Nå er det imidlertid barn i denne gjestelisten som ikke kommer til å drikke alkohol. Men likevel. Det blir mye. Jeg spør rett og slett om det er innafor å gi gjestene mat men be dem om å betale drikke selv? 

I alt oppstyret med mamma og hennes forventninger begynte jeg å se på å eventuelt be tanter, onkler og søskenbarn som kaffegjester. Men da kjenner jeg på et enda større press til å måtte gi dem noe når de kommer på fest. Da nattmat og drinker eller noe sånt. Jeg har lest skrekkhistorier på forum hvor gjestene ikke har fått servering og har gått rundt sultne, og det er ikke noe jeg ønsker. Æsj, det skal ikke være lett. Men bryllup er dyrt 🙂 Gifte blir vi nå uansett. 

 

Anonymkode: 692ce...16d

Nei, det er ikke greit, og i tillegg til velkomstdrink under fotografering, bør du servere noe fingermat/snitter etc. til gjestene, for av erfaring kan det bli noen timer venting der. Nattmat kan være pølser i brød du baker selv og lompe. 

Anonymkode: b7d1e...a54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge er det fra vielsen til middag? Kan du ha fotograferingen før vielsen slipper du ventingen og kan kutte ventematen. 

Hvor sent utover kvelden/natta ønsker dere at festen skal pågå? Blir det sent er det greitt å ha nattmat (spesielt hvis du skal ha kaffegjester). 

Vi hadde selskapet i ett leid lokale som var tilrettelagt for rullestol. Vi hadde chips og snop som ventemat (skulle hatt mere hadde vi visst at det tok lang tid hos fotograf). Vi hadde fri bar, alt kjøpt inn i Sverige. Vi hadde koldtbord, det ble levert på døra. Og, til rydding og kaffikoking hadde jeg to tanter som er driftige på slikt og faktisk var mange av gjestene mere enn villige til å hjelpe til. 

Prisen på bryllupet var ca 30 000 for 37 gjester. Kjole, dress og klær til mine barn kom utenom. Vi valgte billige gullringer, kom på litt over 2000 for begge. Har ikke angret på noe. 

Noen synes koldtbord ikke er fint nok men hos oss var det perfekt. Alle fikk det de ville ha og med 34 varmegrader så fristet det ikke med full middag. Evt kunne vi hatt snitter. Kakene bakte venner og familie for oss. 

Anonymkode: 75009...663

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og...drikke til maten må man holde men alt utover det kan de betale selv. Du kan jo lage en utvidet invitasjon hvor dere skriver menyen og at drikke følger med maten men at de må betale resten selv. 

Husk at dette er deres bryllup som dere betaler for alene. Skriv Kari og Jens inviterer deg til vårt bryllup...da legger man en føring for at mottaker skal forstå at dere betaler alt selv. Hvis foreldrene betaler festen er det de som inviterer. Du kan si til din mor at hvis tanter og onkler og andre skal inviteres må de være med å betale for de. Deres budsjett har ikke plass til flere gjester. 

Anonymkode: 75009...663

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at 30000 er for lite til det bryllupet du skal ha. Du må regne med velkomst drink og noen snacks til gjestene ankommer. Det er sommer og noe oppkjært frukt kan fungere fint. Husk også alkohol fri drikke til de som verken drikker vin eller øl. Regn 1 glass til velkomst og 3 til 5 glass per gjest totalt under middag, og kaker. Og det er høflighet at vertskapet betaler for vin, øl og alkohol fritt til både velkomst og under middagen, kaker. 

Jeg synes kuvert prisen du regner per pers høres lite ut. Har du undersøkt flere hoteller i nærheten og hørt hva kuvert prisen inkluderer? Kuvert priser ligger gjerne på en rundt 1000 kr per person minst og oppover. Vær klar over at om dere har bryllupet på et hotell så er det ikke lov å ha med medbragt drikke. Da må gjestene betale selv i en bar etterpå. Akkurat det er det minste problemet.

Slik jeg ser det har du ikke regnet med alle utgifter som tilkommer i et bryllup. Skal en dere kjenner fotografere dere for vennepris, eller skal dere ha en proffesjonell en? En proffesjonell fotograf tar alt fra 10000 kr og oppover for brudefotografering, og det er gjerne ulike pakker å bestille mellom.

Hva med brudekjole og antrekk til brudgom? Skal dere ha på dere noe dere allerede har, skal du kjøpe brukt brudekjole, eller kjøpe ny? Trenger mannen antrekk til dagen? Husk sko og smykker også under antrekk.. 

Hår og sminke. Kanskje du er heldig som har noen venner som gjør dette for deg. Men om du må til frisøren så koster gjerne brudeoppsett fra 4000 og oppover..

Hva med transport for brudeparet den dagen? 

Så er det hvor dere skal gifte dere. Om dere skal gifte dere i en kirke dere ikke sokner til så koster dette noen tusen lapper.

I tillegg må du tenke på utgifter som går til feks innbydelser før bryllupet og takke kort etter bryllupet. Dette koster å kjøpe, og du må også beregne en del for porto. Det er fortsatt stor høflighet å sende invitasjon per post til et bryllup.  Og hva med bort kort evt? Mange lager selv.. og det er greit men husk da at det går en del kostnader til blekk..

Så er det brude bukett og gifte ringer. Mange velger å gravere ringene. 

Osv osv..

Jeg skjønner bare ikke helt hva du har regnet med i de 30000 her? Er jo altfor lite.

 

Endret av tussi84
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 000 kr for et bryllup på hotell for 30-35 gjester høres veldig lite ut. De fleste hoteller her i nærheten tar minst 1500 kr per pers, som da inkluderer 3-retters middag og drikke til maten. Jeg syns dere bør spandere velkomsdrink med frukt, 2/3-retters og en enhet drikke til hver rett. I tillegg kommer kaffe og kaker. Hvis dere ikke tilbyr nattmat og festen varer til kl 3 må dere i det minste oppgi hvor gjestene kan skaffe mat. Jeg ville nok spart opp 10 000 kr til så dere har råd til det bryllupet dere ønsker uten å føle at dere er gjerrige mot gjestene.

Anonymkode: d0776...b5c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

30 000 kr for et bryllup på hotell for 30-35 gjester høres veldig lite ut. De fleste hoteller her i nærheten tar minst 1500 kr per pers, som da inkluderer 3-retters middag og drikke til maten. Jeg syns dere bør spandere velkomsdrink med frukt, 2/3-retters og en enhet drikke til hver rett. I tillegg kommer kaffe og kaker. Hvis dere ikke tilbyr nattmat og festen varer til kl 3 må dere i det minste oppgi hvor gjestene kan skaffe mat. Jeg ville nok spart opp 10 000 kr til så dere har råd til det bryllupet dere ønsker uten å føle at dere er gjerrige mot gjestene.

Anonymkode: d0776...b5c

 Festen varer ikke til kl 03.00 om den holdes på hotell. Bevillinga varer jo bare til 01.30-02.00.   Hvis midden drar litt ut pga taler så blir det heller ikke kaker og kaffe før 11-12 på natta.  Nattmat blir da overflødig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og...drikke til maten må man holde men alt utover det kan de betale selv. Du kan jo lage en utvidet invitasjon hvor dere skriver menyen og at drikke følger med maten men at de må betale resten selv. 

Husk at dette er deres bryllup som dere betaler for alene. Skriv Kari og Jens inviterer deg til vårt bryllup...da legger man en føring for at mottaker skal forstå at dere betaler alt selv. Hvis foreldrene betaler festen er det de som inviterer. Du kan si til din mor at hvis tanter og onkler og andre skal inviteres må de være med å betale for de. Deres budsjett har ikke plass til flere gjester. 

Anonymkode: 75009...663

Jeg syns det er ufint å be til bryllup, for så å si at man må betale for ventemat mellom vielse og middag selv. Man betaler tross alt i dyre dommer i overnatting. 

Vin til maten står brudeparet for. 

Betalbar er greit etterpå. 

Anonymkode: dfa1c...fd2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du må ikke ha nattmat, og det er greit at gjestene betaler for drikken etter middagen. Men det høres ut som om du har budsjettert med for lite penger.

Vårt bryllup kostet rett under 40 000. Vi hadde vårt bryllup på restaurant, og betalte vel en rundt 1000,- pr kuvert, hadde 30 gjester. Gjestene kunne drikke så mye de ville under måltidet, og kjøpte egen drikke etterpå. Klær hadde vi fra før av, gratis fotografering, ingen transport. Den største utgiften vår var ringene til 8000,- siden vi skal gå med dem hver dag.

Anonymkode: 60c31...31b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er det fra vielsen til middag? Kan du ha fotograferingen før vielsen slipper du ventingen og kan kutte ventematen. 

Hvor sent utover kvelden/natta ønsker dere at festen skal pågå? Blir det sent er det greitt å ha nattmat (spesielt hvis du skal ha kaffegjester). 

Vi hadde selskapet i ett leid lokale som var tilrettelagt for rullestol. Vi hadde chips og snop som ventemat (skulle hatt mere hadde vi visst at det tok lang tid hos fotograf). Vi hadde fri bar, alt kjøpt inn i Sverige. Vi hadde koldtbord, det ble levert på døra. Og, til rydding og kaffikoking hadde jeg to tanter som er driftige på slikt og faktisk var mange av gjestene mere enn villige til å hjelpe til. 

Prisen på bryllupet var ca 30 000 for 37 gjester. Kjole, dress og klær til mine barn kom utenom. Vi valgte billige gullringer, kom på litt over 2000 for begge. Har ikke angret på noe. 

Noen synes koldtbord ikke er fint nok men hos oss var det perfekt. Alle fikk det de ville ha og med 34 varmegrader så fristet det ikke med full middag. Evt kunne vi hatt snitter. Kakene bakte venner og familie for oss. 

Anonymkode: 75009...663

Høres ut som noe jeg kunne valgt selv. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og...drikke til maten må man holde men alt utover det kan de betale selv. Du kan jo lage en utvidet invitasjon hvor dere skriver menyen og at drikke følger med maten men at de må betale resten selv. 

Husk at dette er deres bryllup som dere betaler for alene. Skriv Kari og Jens inviterer deg til vårt bryllup...da legger man en føring for at mottaker skal forstå at dere betaler alt selv. Hvis foreldrene betaler festen er det de som inviterer. Du kan si til din mor at hvis tanter og onkler og andre skal inviteres må de være med å betale for de. Deres budsjett har ikke plass til flere gjester. 

Anonymkode: 75009...663

Leier man lokale kan gjestene betale til innkjøpspris senere på kvelden, men tror jeg ville latt de ta med drikke selv hvis de ønsket det. Det er greit å vite omtrent hvem som tar med hva uten at det blir en snakkis blant alle gjestene. 

Ville valgt et lokale, det er mye å velge mellom hvis dette ikke er langt ute på landet. Med handicaptoalett. Catering, koldtbord, sodd eller hva man måtte ønske. Jeg liker uformelle bryllup der man kan gå ut og lufte seg, helst i en hage. Finner dere det rette stedet er det et flott sted å få tatt bryllupsbildene, kanskje til en langt lavere pris. 

Ville også bedt foreldrene bidra hvis tante Olga og resten skal inviteres. Det kan bli et fint og morsomt bryllup, langt mer avslappet for gjestene enn på hotellet. Dere slipper også unna utgiftene til forrett. 

Hva med å invitere til et "kom som du er - bryllup". Dette er noe jeg, helt useriøst, har lest i et Donald-blad en gang for snart hundre år siden. Alle blir bedt på en kom som du er - fest. Dolly Duck var den eneste som stod foran speilet i ny lekker selskapskjole, mens de andre var iført slitte arbeidsklær. På festen fikk den glamorøse Dolly mange sure sideblikk, alle trodde hun gikk inn for å overstråle de andre damene. 

Råder deg ts til å prøve å tenke litt utenfor boksen. Det går an å ha et lite bryllup og bare spise middag ute med bare de nærmeste i familien og forlovere. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville invitert tanten, værtfall hvis du hadde en del med henne å gjøre når du var liten. Tanter ser jeg på som nærmeste familie, og det er synd at mange ikke kunne brydd seg mindre om de etter man har blitt voksen.

Synes forøvrig også at 30 000 høres litt lite ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet ditt er at budsjettet ditt ikke holder til det du ønsker deg, ikke at tante Olga vil komme for henne kan du bare si nei til. 

Anonymkode: bfb0b...046

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettet ditt er for lite til et hotellbryllup. Det er nok derfor du får en dårlig følelse når du nå skal planlegge. Det er ikke innafor å be gjestene betale for velkomstdrink og drikke til maten selv. Du har noen alternativ slik jeg ser det;

1. Spare lenger, minimum 50.000 

2. Be familie om økonomisk bidrag

3. Be kun foreldre og forlovere på restaurant

4. Gifte dere «alene» på storbytur/bryllupsreise

5. Lage et mer uformelt og enkelt bryllup a la hage/telt eller rimelig samfunnshus med enkel servering, bestille koldbord/tapas eller lage mat selv.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det finere hotell der man får ha medbrakt?

Anonymkode: 92992...720

Nei. Steder med eget skjenkeløyve tillater ikke medbrakt.

Til TS: nattmat kan du droppe. Velkomstdrink, mat, drikke til maten, kaffe og avec, samt kaker er et minimum etter min oppfatning. Jeg mener også du bør tilby gjestene noe mens dere er hos fotograf. 

Jeg vet ikke hva som ligger i de 5-600 kr du nevner i HI, men antar det kun er mat. Du kan omtrent doble det for å få prisen inkludert drikke. Det budsjettet du har holder rett og slett ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...