Gå til innhold

Flat ‘‘kul‘‘ i brystet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 19 år og har ingen familie som har hatt brystkreft bortsett fra en besteforelder, men legene sa at det ikke var arvelig. Jeg fant en flat, bevegelig og ganske myk ‘‘kul‘‘ i brystet, har vært hos legen med det og skal på ultralyd, men jeg er så redd for at det kan være brystkreft. Er det noen andre som har kjent noe likt i brystet? Den er helt flat, kanskje 1-1.5 cm og myk. 

Anonymkode: 7b4ef...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest duftlyset

Det er nok en tett kjertel, eller bare brystvev / fettvev du kjenner. Brystkreft i en alder av 19 år er særdeles uvanlig. Synes det er rart at legen ikke forteller deg dette? Uansett så tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye. Jeg har et også slike "klumper" som du beskriver i brystet og tror dette er helt normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er 19 år og har ingen familie som har hatt brystkreft bortsett fra en besteforelder, men legene sa at det ikke var arvelig. Jeg fant en flat, bevegelig og ganske myk ‘‘kul‘‘ i brystet, har vært hos legen med det og skal på ultralyd, men jeg er så redd for at det kan være brystkreft. Er det noen andre som har kjent noe likt i brystet? Den er helt flat, kanskje 1-1.5 cm og myk. 

Anonymkode: 7b4ef...215

Jeg fikk brystkreft når jeg var 35. Du trenger ikke være redd, når kulen er myk og bevegelig er det et veldig godt tegn og med stor sannsynlighet helt ufarlig.  Likevel bra at du får sjekket det ut selvfølgelig, men tenker at dette er ingenting. Til opplysning var min "farlige" kul, hard,knudrete og satt fast. Dette går nok helt fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjent rundt ellers i brystet? Jeg har en masse kuler i brystet som er myke, det er melkekjertler. Ellers var jeg sikker på jeg kjente en hard kul, men det var visst bare at jeg kjenner ribbeina gjennom brystet fordi jeg har så små bryst og er tynn. 

Anonymkode: ceb44...71c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Som duftlyset allerede har skrevet, så er det ytterst sjeldent at man utvikler brystkreft i en alder av 19 år. Som også beskrevet er det stor sannsynlighet for at denne klumpen ikke er noe å uroe seg over! Samtidig synes jeg det er kjempeflott at du tar en sjekk uansett, fordi man kan aldri være for sikker rundt disse tingene. Det finnes noen faktorer man skal ta hensyn til selv når man er relativt ung; og det er bl.a. om du hadde tidlig menarke, eller om brystene dine er på den "større siden", da det generelt sett er slik at jo flere celler man har, jo større sjanse er det for en ondartet utvikling. 

Har du flere spørsmål er det bare å fyre løs! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset
På 15.11.2018 den 17.49, AnnaMor skrev:

Samtidig synes jeg det er kjempeflott at du tar en sjekk uansett, fordi man kan aldri være for sikker rundt disse tingene. Det finnes noen faktorer man skal ta hensyn til selv når man er relativt ung; og det er bl.a. om du hadde tidlig menarke, eller om brystene dine er på den "større siden", da det generelt sett er slik at jo flere celler man har, jo større sjanse er det for en ondartet utvikling. 

godt sagt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Tusen takk for svar! Skal på ultralyd om et par dager, så får bare vente å se hva de sier. En ting jeg har merket er at jeg tror den blir mindre når jeg ikke tar på den på en liten stund, og når jeg begynner å bevege og trykke på den så tror jeg den blir strørre? Hvis noen vet noe om det hadde det vært veldig fint å få svar! Har store bryster, størrelse 80-D, var vel ferdig utvikla når jeg var 13 så har alltid hatt lyst på brystreduksjon.

Anonymkode: 7b4ef...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...