Gå til innhold

List ned alt man ikke kan spise som veganer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper de fleste veganere blir flaue av å se innlegg som dette. Det er virkelig fordummende. Kjøtt er dyrenes muskler. Det inkluderer ikke pels, nebb eller øyne. Hvis ikke det nedenfor ser ut som kjøtt så vet ikke jeg. 

butcher_shop.jpg

Anonymkode: 01ce3...b55

Wow snakk om å misse poenget 

Anonymkode: 47bc5...438

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, noragrets skrev:

Fordi veganere er ikke i mot smaken av kjøtt/andre dyreprodukter, de er i mot måten det blir laget på. Det er ingenting i veien for at de spiser mat som smaker ganske likt, og som også samsvarer med deres verdier.

Dessuten er det langt ifra alle veganere som spiser kjøtterstatningsprodukter.

Ja, men for å VITE hvordan kjøttsmaken så må jo noe ha smakt og spist kjøtt, eller? Og det går jo i mot det en veganer tror på. 

Anonymkode: b3c26...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva spiser kua på bildet?

Anonymkode: 47bc5...438

Og poenget med det er? Kua trenger en helt annen næringssammensetning enn mennesker. Eller sammenligner du deg selv med ei ku? 

Anonymkode: 7ba6c...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Igjen en sannhet med store modifikasjoner.

For å ta det siste først: Slike sammenligninger er ofte urettferdige fordi de tar utgangspunkt i produksjon av oksekjøtt (som er det mest vannforbrukende) og sammenligner med dyrking av jord i mest mulig fordelaktig klima (som er det minst vannforbrukende), altså ytterpunktene. Sannheten er at det produseres veldig mye mer kjøtt i verden enn oksekjøtt, og ikke alt dette krever svært mye vann, samtidig som det dyrkes jord i alle slags deler av verden og at det igjen krever ulike mengder vann. Å dyrke mat i et tørt klima krever opptil 5 ganger så mye vann som i et fuktig klima. 

Og så til det første: Det er faktisk svært lite dyrkbar mark i verden, og det blir mindre for hvert år. Skulle alle levd vegansk ville vi trenge svært mye mer enn det vi har i dag, og det har vi rett og slett ikke. Å dyrke frukt og grønnsaker er dessuten ikke den mest effektive måten å bruke jord på. Tvert i mot krever det jord av høy kvalitet. Til sammenligning kan dyr beite på jord av svært lav kvalitet, noe vi har mye av. Man kan med andre ord ikke bare slutte å ha beitedyr og bruke jorden de beitet av til å dyrke korn og grønnsaker fordi jorden ikke er bra nok til dyrking. 

Anonymkode: 9c245...0b0

Vi trenger mindre mark om vi legger om til kun planteproduksjon, som sagt. Kuer spiser veldig mye soya og gress. 

I fremtiden kommer vi nok til å ha en del vertikale farmer der vi dyrker mer lokalt

Om man ønsker beitende dyr i villmarka kan det fikses uten landbruk. 

Det finnes planter som gir næring til jorda, for eks linser gir nitrogen til jorda. Det er også forskning rundt hvordan få bedre jord og få bedre planteproduksjon. Vi fant ut hvordan komme oss til månen, dette løser vi også

Anonymkode: 340c6...64d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og poenget med det er? Kua trenger en helt annen næringssammensetning enn mennesker. Eller sammenligner du deg selv med ei ku? 

Anonymkode: 7ba6c...83f

Tror ikke du skjønte poenget med "vitsen" hans/hennes...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men for å VITE hvordan kjøttsmaken så må jo noe ha smakt og spist kjøtt, eller? Og det går jo i mot det en veganer tror på. 

 

Du vet at det er mulig å gå fra kjøtteter til veganer? Altså, det er lov å tenke...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men for å VITE hvordan kjøttsmaken så må jo noe ha smakt og spist kjøtt, eller? Og det går jo i mot det en veganer tror på. 

Anonymkode: b3c26...d9d

Hva får deg til å tro at en veganer MÅ vite hvordan kjøtt smaker? De som produserer kjøtterstatningsprodukter er ikke nødvendigvis veganere. 

Uansett så har de færreste vært veganere siden de ble født, og de aller fleste har nok smakt kjøtt tidligere.

Endret av noragrets
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne vært veganer. Men sliter med linser og bønner blant annet. Jeg har forsøkt (ikke intenst) å lese litt for å se om jeg kan få det til, men savner nok kunnskap foreløpig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan veganere spise kjøtt eller bruke klær laget av ull og slikt som ellers ville gått til spille? Eventuelt biprodukter av animalsk opprinnelse som egentlig ikke fører til at flere dyr blir slaktet. F.eks. om noen spør om man vil ha en genser av ull som ellers blir kastet, eller noen kjøttkaker som ellers blir dårlige.

Jeg mener at det å spise kjøttkaker som ellers ville blitt dårlige, faktisk vil redusere dyr som blir slaktet. Spiser man seg mett på disse kjøttkakene, betyr det jo at man ikke spiser noe som er vegansk kost i det måltidet, og dette vil jo gjøre denne veganske maten litt mer tilgjengelig for andre slik at det kanskje reduserer i bittelitt mindre produksjon av kjøtt. Og om alle tenker slik så blir det jo kanskje litt mindre slakt. Dyret er jo allerede dødt likevel så da er det jo for sent, og bedre at det blir spist. 

Anonymkode: cd899...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vegangreiene er jo fullstendig tåpelig. Hva med alle bambibabyer som går i treskern? Alle insekter og bløtdyr som dør i salatåkern? Alle dyr som fortrenges fordi leveområder ødelegges for å dyrke svære arealer med planter? Alle negative konsekvenser ved importtvarer som feks qinoa, soya, avocado? Skal alle leve på planter kreves der mere mat, større arealer, da det er mye mer næring i animalske pridukter vs planter. Kostilskudd veganere må ta for ikke å få mangler? All mikroplast som havner i havet pga polyesterklær etc? List opp videre den som gidder. 

Anonymkode: 35cf8...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vegangreiene er jo fullstendig tåpelig. Hva med alle bambibabyer som går i treskern? Alle insekter og bløtdyr som dør i salatåkern? Alle dyr som fortrenges fordi leveområder ødelegges for å dyrke svære arealer med planter? Alle negative konsekvenser ved importtvarer som feks qinoa, soya, avocado? Skal alle leve på planter kreves der mere mat, større arealer, da det er mye mer næring i animalske pridukter vs planter. Kostilskudd veganere må ta for ikke å få mangler? All mikroplast som havner i havet pga polyesterklær etc? List opp videre den som gidder. 

Anonymkode: 35cf8...47b

Tja, nå er ikke jeg verken veggis eller en som støtter veggisbevegelsen, men i deres favør så må man også plante jorder med dyrefor for å fore disse dyrene som skal vokse og slaktes, så går det totalt sett mer areal til dyrking på dette dyreholdet enn om vi hadde plantet ting vi selv kan spise direkte. Så rene råvarer er greit, men de høyprosesserte "kjøtterstatningene" basert på soya og slikt er jeg litt usikker på, her går det mye ressurser.

Forbruket av polyesterklær vil jeg tro er ganske likt blant både veganere og vanlige folk, da mye lages av bomull fra før. Plast er ikke noe problem hvis det bare resirkuleres riktig.

Men jeg er enig i at mange som er tilhengere av forskjellige bevegelser, ofte setter prinsipper som kanskje ikke egentlig oppnår det målet de ønsker når man ser på det store bildet (som i eksempelet med å kaste kjøtt vs å spise det). Men mer har en symbolsk effekt for å vise hva de står for.

Anonymkode: cd899...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Du vil at veganere skal skrive en laaaaaaang liste over alt de ikke kan spise? Hvorfor skal noen gidde det? 🤣

Veganere spiser ikke mat med noe animalsk i seg.  Liste slutt. 

Anonymkode: 7ba6c...83f

Er det sant? Trodde ikke de kunne spise produkter som har utnyttet dyr på en unaturlig måte heller, f eks avocado....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2018 at 6:41 PM, AnonymBruker said:

Tittelen sier seg selv :) 

Jeg har tatt en titt i kjøleskapet mitt. Nesten ingenting kjøtt er det, men jeg ble overasket over hvor mye av det jeg ikke kunne spise. Her snakker vi kanskje 90% av maten. Hvordan holder veganere ut?

Anonymkode: 9d6b7...fd3

Gjør den egentlig det? 

Jeg har hørt om å liste opp, men å liste ned er ikke et uttrykk....

Anonymkode: a3997...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men for å VITE hvordan kjøttsmaken så må jo noe ha smakt og spist kjøtt, eller? Og det går jo i mot det en veganer tror på. 

Anonymkode: b3c26...d9d

Går i mot hva vi tror på? Forklar 

Anonymkode: 47bc5...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, nå er ikke jeg verken veggis eller en som støtter veggisbevegelsen, men i deres favør så må man også plante jorder med dyrefor for å fore disse dyrene som skal vokse og slaktes, så går det totalt sett mer areal til dyrking på dette dyreholdet enn om vi hadde plantet ting vi selv kan spise direkte. Så rene råvarer er greit, men de høyprosesserte "kjøtterstatningene" basert på soya og slikt er jeg litt usikker på, her går det mye ressurser.

Forbruket av polyesterklær vil jeg tro er ganske likt blant både veganere og vanlige folk, da mye lages av bomull fra før. Plast er ikke noe problem hvis det bare resirkuleres riktig.

Men jeg er enig i at mange som er tilhengere av forskjellige bevegelser, ofte setter prinsipper som kanskje ikke egentlig oppnår det målet de ønsker når man ser på det store bildet (som i eksempelet med å kaste kjøtt vs å spise det). Men mer har en symbolsk effekt for å vise hva de står for.

Anonymkode: cd899...512

Veganske og vegetariske soyaprodukter er som regel produsert i Europa eller USA (soyaen altså) med flere sertifiseringer som viser til etisk og miljøvennlig drift. Soya er først og fremst problematisk når man snakker om nedhugging av regnskogen i Brasil, det er denne soyaen blir brukt som kraftför til husdyr. F.eks. soyaen norske kyr får er fra regnskogområdene i Brasil.

Selve temaet er veldig spennende og dersom noen ønsker å lese nærmere på det kan man sjekke ut norske Denofa og Amaggi :) 

Anonymkode: a48e7...74b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veganske og vegetariske soyaprodukter er som regel produsert i Europa eller USA (soyaen altså) med flere sertifiseringer som viser til etisk og miljøvennlig drift. Soya er først og fremst problematisk når man snakker om nedhugging av regnskogen i Brasil, det er denne soyaen blir brukt som kraftför til husdyr. F.eks. soyaen norske kyr får er fra regnskogområdene i Brasil.

Selve temaet er veldig spennende og dersom noen ønsker å lese nærmere på det kan man sjekke ut norske Denofa og Amaggi :) 

Anonymkode: a48e7...74b

Hvor den kommer fra, er ikke så viktig. Dess mer man selger av den "bærekraftige" soyaen, dess mindre av dette blir tilgjengelig, og det øker behovet for den "mindre bærekraftige" soyaen. På samme måte som at hvis vi øker forbruket av vannkraft her i Norge, så reduserer det eksporten slik at det er mer behov for skitten strøm et annet sted.

Satt på spissen: Tenk at du har en bonde som er på jakt etter soya til kraftfor og bestiller dette fra et "regnskogsområde". Så har man en fabrikk som er ute etter soya til å lage kjøtterstatning hvor dette bestilles fra et "bærekraftig sted". Begge betaler for det til hver sin leverandør, det blir sendt samme mengder, men et sted underveis så byttes disse to partiene om.

Hvem er det da som er "bærekraftig"? Det er dette som er å tenke i det litt større bildet.

Anonymkode: cd899...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor den kommer fra, er ikke så viktig. Dess mer man selger av den "bærekraftige" soyaen, dess mindre av dette blir tilgjengelig, og det øker behovet for den "mindre bærekraftige" soyaen. På samme måte som at hvis vi øker forbruket av vannkraft her i Norge, så reduserer det eksporten slik at det er mer behov for skitten strøm et annet sted.

Satt på spissen: Tenk at du har en bonde som er på jakt etter soya til kraftfor og bestiller dette fra et "regnskogsområde". Så har man en fabrikk som er ute etter soya til å lage kjøtterstatning hvor dette bestilles fra et "bærekraftig sted". Begge betaler for det til hver sin leverandør, det blir sendt samme mengder, men et sted underveis så byttes disse to partiene om.

Hvem er det da som er "bærekraftig"? Det er dette som er å tenke i det litt større bildet.

Anonymkode: cd899...512

Soyaen man bruker til kraftför og soyaen man bruker til kjøtterstatninger og f.eks. soyamelk er av ulike typer :) Disse blir ikke "byttet" om på. 

Ellers så er hvor soyaen til kraftför kommer fra av vesentlig interesse da den er hovedårsaken til nedhugging av regnskogen. Som sagt så er selskapet Amaggi interessant lesestoff som gir mye innsikt i næringen og politikk 

Anonymkode: a48e7...74b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det fins dyr som ikke spiser soya er kanskje en strek i regninga.. Hva er mest bærekraftig- et norskt dyr som har spist gress og gjødsla etter seg, eller importerte plantegreier? Hvilke av de to gir mest "bang for the bucks"? 

Anonymkode: 35cf8...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

27 minutter siden, AnonymBruker said:

At det fins dyr som ikke spiser soya er kanskje en strek i regninga.. Hva er mest bærekraftig- et norskt dyr som har spist gress og gjødsla etter seg, eller importerte plantegreier? Hvilke av de to gir mest "bang for the bucks"? 

Anonymkode: 35cf8...47b

Det er faktisk ikke et enkelt spørsmål. Dyr avlet for kjøttproduksjon er veldig miljøfiendtlige https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50002118/05-09-2018

Anonymkode: 340c6...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...