Jump to content
AnonymBruker

List ned alt man ikke kan spise som veganer

Recommended Posts

SupaWoman
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ellers så finnes det så mye erstatninger for kjøtt som smaker kjempegodt, om man absolutt må spise junk food. Men jeg tenker at de som snakker høyest om at de må ha burger, bacon og melkesjokolade ikke er blant de slankeste eller de smarteste personene...Har man lav intelligens er man oftere overvektig, fordi man er ikke smart nok til å ta vare på egen helse og begrense inntak av de dårlige matvarene, samt trene. 

Anonymkode: 340c6...64d

Dette er rapportert.

Fortsetter under...

SupaWoman
2 timer siden, Snabeltann skrev:

Der mistet jeg respekten for deg, ikke veganere..  I følge deg er jeg altså mest sannsynlig overvektig og uintelligent., siden jeg liker bacon og burger etc..  Ja vel... Tror jeg skulle kunne spist egg og bacon til frokost, og likevel MULIGENS slått deg i quiz etc, en halvmaraton, eller 5 km skøyting/klassisk på ski... 

Det var derfor jeg rapporterte det.

AnonymBruker
5 minutter siden, Peonjenta said:

Dette er rapportert.

Fordi du ikke liker at det er sant?

Du kan søke opp iq og obesity, det er en korrelasjon der. Det burde da ikke komme som noen overraskelse at dess smartere man er, dess bedre tar man vare på egen helse. 

SupaWoman
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du ikke liker at det er sant?

Du kan søke opp iq og obesity, det er en korrelasjon der. Det burde da ikke komme som noen overraskelse at dess smartere man er, dess bedre tar man vare på egen helse. 

Man vil finne en korrelasjon på iq og alle former for misbruk hvis man leter. Alt man finner på internett er ikke sant vet du. :rolleyes:

AnonymBruker
18 timer siden, Poeten skrev:

Hva med de sov spiser vegansk fordi de ikke tåler proteiner man finner i kjøtt. Skal de også takkes ned på? Det er ikke slik at alle veganere har valgt det selv. 

Nå er det ikke bare kjøtt veganere velger å ikke spiser. Pluss at veganisme handler ikke bare om kosthold

Anonymkode: 47bc5...438

Annonse

NancyDrew
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke bare kjøtt veganere velger å ikke spiser. Pluss at veganisme handler ikke bare om kosthold

Dette. Det er forskjell på å være veganer - og det å spise plantebasert. Førstnevnte er en livsstil. Sistnevnte er et kosthold. 

AnonymBruker
På 10.11.2018 den 20.58, Maude skrev:

DETTE 🙌👋

I dag har jeg spist:

Havregrøt med nøtter og syltetøy

Rundstykke med hummus, spirer, tomat og agurk

Knekkebrød med avocado

Indisk linsegryte med ris og salat

+ vin & peanøtter 

Det er ikke helt vegansk? 

Many vegans avoid eating honey because it is an animal product, but a bee’s contribution to our diet goes much further than that. Bee colonies are shipped from farm to farm to help pollinate vast quantities of fruits, vegetables and nuts, and maximise yields.

Take almonds, for instance, a prize vegan ingredient. Trees bloom over about a week, and only blossoms that are pollinated can go on to produce a nut. To get the most out of each tree, farms hire hives of honeybees that can be trucked long distances. Migratory beekeeping, as it is called, is decidedly unvegan, but it is absolutely vital if we’re going to keep these plants producing enough nuts to feed a vegan world. Onions, cucumbers and avocados are just some of the vegetables that also rely on transported bees.

Anonymkode: b3c26...d9d

AnonymBruker

En ting jeg har lurt på en god stund, og irritert meg litt kanskje når det kommer til de som ikke spiser kjøtt f.eks. 

Hvis man velger å ikke spise kjøtt, hvorfor skal man spise/lage mat som smaker likt og ser likt ut? For at det skal være mulig at noe plantebasert skal smake kjøtt, så må jo noen i utgangspunktet ha smakt på kjøtt? Men som f.eks. veganer så er man i mot det..Så dette gir null mening. 

noragrets
10 minutter siden, AnonymBruker said:

En ting jeg har lurt på en god stund, og irritert meg litt kanskje når det kommer til de som ikke spiser kjøtt f.eks. 

Hvis man velger å ikke spise kjøtt, hvorfor skal man spise/lage mat som smaker likt og ser likt ut? For at det skal være mulig at noe plantebasert skal smake kjøtt, så må jo noen i utgangspunktet ha smakt på kjøtt? Men som f.eks. veganer så er man i mot det..Så dette gir null mening. 

Fordi veganere er ikke i mot smaken av kjøtt/andre dyreprodukter, de er i mot måten det blir laget på. Det er ingenting i veien for at de spiser mat som smaker ganske likt, og som også samsvarer med deres verdier.

Dessuten er det langt ifra alle veganere som spiser kjøtterstatningsprodukter.

AnonymBruker
På 10.11.2018 den 20.58, Maude skrev:

DETTE 🙌👋

I dag har jeg spist:

Havregrøt med nøtter og syltetøy

Rundstykke med hummus, spirer, tomat og agurk

Knekkebrød med avocado

Indisk linsegryte med ris og salat

+ vin & peanøtter 

Det brukes jo animalske produkter for å klarne/rengjøre vin. Så vidt jeg vet prøver mange produsenter å ta det bort igjen, men helt borte blir det igjen. Men sånn som jeg forstår veganisme er det ikke kun det du får i deg som er avgjørende. De som følger det strengt vil vel mene at det ikke er OK å bruke animalske produkter for framstilling av produkter.

jeg vet ikke, så jeg bare spør.

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Man lar ikke mat kontrollere livet sitt og valgene sine

2. Det handler om at det er lidende dyr i den andre enden av maten, så det handler om å verdsette dyr og ønske at de skal ha det bra, heller enn å stappe magen full av melk, ost og kjøtt. Man har altså empati med dyr

Ellers så finnes det så mye erstatninger for kjøtt som smaker kjempegodt, om man absolutt må spise junk food. Men jeg tenker at de som snakker høyest om at de må ha burger, bacon og melkesjokolade ikke er blant de slankeste eller de smarteste personene...Har man lav intelligens er man oftere overvektig, fordi man er ikke smart nok til å ta vare på egen helse og begrense inntak av de dårlige matvarene, samt trene. 

Noen ting er vi mer tilpasset enn annet. Å leve sunt og lenge på planter en av en de tingene som menneskekroppen klarer veldig bra. Man har også redusert hjerte- og karsykdomrisiko, samt lavere risiko for diabetes 2. 

Man kan leve helt fint og sunt som veganer, så akkurat det er ikke et argument imot. 

Du er tilpasset til å kunne spise slangekjøtt, men du spiser aldri slange. Betyr det at du kommer til å bli syk og dø? Nei, for vi trenger ikke spise absolutt alt som vi kan spise. 

Selvom vi i Norge ikke spiser slange, er det jo ikke et ukjent fenomen i andre land. BTW slangekjøtt smaker helt OK. 

Anonymkode: cac8c...f99

Rocka69
På 10.11.2018 den 20.24, AnonymBruker skrev:

^^ 

kan også spise/drikke

- kokos-, mandel-, ris- og havremelk

- oreokjeks (!)

- ekte sorbe, syltetøy, tapenade

- fransk sjokoladekake

- sjokolade uten melk

- pasta, ris, nudler 

-øl, vin, saft, brus

- potetgull

https://www.vegansamfunnet.no/mattips/

Anonymkode: 4f869...1d0

Pasta og nudler inneholder ofte egg

AnonymBruker

Biff

Hamburger

Sjokolademelk

iskaffe

yoghurt

riskrem

brunost

gulost

eggerøre

karbonader

jukeribbe

sushi

lasagne

pizza

laks

tosk og alle typer fisk

kylling

melkesjokolade

nei nå må jeg stoppe, hadde blitt drit deprimert. Skjønner nå hvorfor veganeren vi har på jobb alltid er så sur og grinete. Hadde jeg p blitt etterhvert av å måtte gi avkall på all den gode maten som inneholder kjøtt, egg og melk.

Anonymkode: 46a6a...eea

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spoiler

IMG_4100.PNG

AnonymBruker
6 minutter siden, Rocka69 skrev:

Feil. Tørr pasta inneholder sjeldent egg. Og jeg tror veganere du siterer har full oversikt over hva vedkommende spiser 

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det brukes jo animalske produkter for å klarne/rengjøre vin. Så vidt jeg vet prøver mange produsenter å ta det bort igjen, men helt borte blir det igjen. Men sånn som jeg forstår veganisme er det ikke kun det du får i deg som er avgjørende. De som følger det strengt vil vel mene at det ikke er OK å bruke animalske produkter for framstilling av produkter.

Selvom vi i Norge ikke spiser slange, er det jo ikke et ukjent fenomen i andre land. BTW slangekjøtt smaker helt OK. 

Det finnes flere viner som er veganske 

Maude
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke veganer, men jeg spiser 100% plantebasert. Det finnes forøvrig 873 veganske viner på vinmonopolet.

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes flere viner som er veganske 

25 minutter siden, Maude skrev:

Jeg er ikke veganer, men jeg spiser 100% plantebasert. Det finnes forøvrig 873 veganske viner på vinmonopolet.

Såpass mange ha! Så bra:) har ikke satt meg inn i det siden jeg ikke har behovet selv. 

AnonymBruker

Men velger de fleste veganere/vegetarianer/de som spiser plantebasert disse veganske vinene eller er det ikke så nøye?

AnonymBruker
2 timer siden, Rocka69 skrev:

Nei, ikke tørket i 99% av tilfellene 

Anonymkode: a48e7...74b