Gå til innhold

List ned alt man ikke kan spise som veganer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Sokkar skrev:

Pluss at tannleger av og til bruke stoff som henta ut av tennene til unge slaktegriser 😊 Dersom ein får dypt hull. Dette er et stoff alle tannleger bruker :)

Definisjonen av veganisme er å unngå utnyttelse av dyr så langt det er praktisk mulig. Må du bruke medisiner som er testet på dyr (det er vel alle)/har animalske ingredienser, eller f.eks. få fikset et dypt hull hos tannlegen med et stoff som har animalske ingredienser, er man fortsatt veganer. Helsa kommer først. ;) 

Anonymkode: 2ebae...290

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner heller ikke hvordan de holder ut. Den livstilen er ikke noe for meg. 

Anonymkode: 44a8c...4cb

For meg og alle andre veganere jeg kjenner, er det ikke noe å "holde ut" - tvert imot stortrives jeg som veganer. Helt greit at livsstilen ikke er for deg, men for andre er det faktisk det! :) Og så er det jo slik at man ikke vet før man har prøvd. For noen år siden sa jeg at jeg ALDRI kunne bli så mye som vegetarianer. :P 

 

Anonymkode: 2ebae...290

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med sånne tråder? La folk gjøre hva de vil med livet sitt og kroppen sin, og la de være i fred. 

Hilsen en som spiser animalske produkter uten behov for å lire av meg (skjult) dritt om de som velger å ikke spise det.

Anonymkode: 4f2ea...322

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva er vitsen med sånne tråder? La folk gjøre hva de vil med livet sitt og kroppen sin, og la de være i fred. 

Hilsen en som spiser animalske produkter uten behov for å lire av meg (skjult) dritt om de som velger å ikke spise det.

Anonymkode: 4f2ea...322

DETTE 🙌👋

I dag har jeg spist:

Havregrøt med nøtter og syltetøy

Rundstykke med hummus, spirer, tomat og agurk

Knekkebrød med avocado

Indisk linsegryte med ris og salat

+ vin & peanøtter 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå finnes det jo mange sjokolader som er veganske. Coop har bl.a. vegansk kokesjokolade, mintsjokolade, appelsin- og mandelsjokolade, mørk sjokolade++ fra eget merke. Enda større utvalg i helsekost/utlandet. Også har vi jo vegansk sjokomelk i så å si alle matbutikker (Alpro og Oatly), sjokoladepudding (Alpro). Sjokade er også vegansk. 

Mennesker er ikke kjøttetere, vi er altetende (omnivore). https://snl.no/altetende_dyr

Det er derfor ingenting i veien for å spise plantebasert hvis man ønsker det.

Anonymkode: 2ebae...290

Mennekset er omnivort i den forstand at det er en opportunistisk spiser, dvs det kan spise mye rart. Men ser du på fordøyelsessystemet er det tilpasset kjøttspising. Vi har i størstedelen av vår evolusjonshistorie spist primært animalske produkter. 

Anonymkode: 35cf8...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mennekset er omnivort i den forstand at det er en opportunistisk spiser, dvs det kan spise mye rart. Men ser du på fordøyelsessystemet er det tilpasset kjøttspising. Vi har i størstedelen av vår evolusjonshistorie spist primært animalske produkter. 

Anonymkode: 35cf8...47b

At vi er omnivore innebærer at vi er tilpasningsdyktige. Dvs. at vi kan leve fint på et plantebasert kosthold. 

Anonymkode: 2ebae...290

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At vi er omnivore innebærer at vi er tilpasningsdyktige. Dvs. at vi kan leve fint på et plantebasert kosthold. 

Anonymkode: 2ebae...290

Tilpasning tar lang tid. All sykdom knyttet til vår post-agrikulturelle diett tyder på at det  en stund igjen, for å si det mildt. Du kan fint leve selv om du røyker. Om det optimalt eller lurt, er en annen ting.

Anonymkode: 35cf8...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste oreokjeks er uten melk. Er noen få typer som inneholder melk. "Kan inneholde spor av melk" er ikke det samme som at den inneholder melk, det betyr bare at det produseres i samme fabrikk som produkter som inneholder melk.

Anonymkode: 2ebae...290

Ja okei, var sikker på det var melk i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mm koser meg med sjokolade jeg nå :) 

NEI VENT! Veganere kan jo ikke ha sjokolade heller? Faen!🤣

Anonymkode: 9d6b7...fd3

Jeg er veganer og koser meg også med sjokolade nå

Anonymkode: 47bc5...438

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rullestolbruker skrev:

Denne oppskriften inneholde både egg og animalsk d-vit. :)

---

I dag jeg drukket deilig iskaffe, spist hjemmelaget pizza med pepperoni, ost og grønnsaker, drukket brus og kost meg popcorn. Elsker livet som veganer - absolutt ingen verdens ting å "holde ut". ❤️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FantasDick skrev:

Denne oppskriften inneholde både egg og animalsk d-vit. :)

---

I dag jeg drukket deilig iskaffe, spist hjemmelaget pizza med pepperoni, ost og grønnsaker, drukket brus og kost meg popcorn. Elsker livet som veganer - absolutt ingen verdens ting å "holde ut". ❤️

Obs, my bad ;) så ikke eggene. fokuserte på rismelken og kakaoen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maleficente said:

Når jeg leste på oreo kjeks pakken sist mener jeg å huske at den inneholder melk? 

Oreokjeks anbefales for de som ikke tåler melk så det håper jeg ikke!

Anonymkode: 0231d...881

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oreokjeks anbefales for de som ikke tåler melk så det håper jeg ikke!

Anonymkode: 0231d...881

Mye mulig jeg leste feil 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de sov spiser vegansk fordi de ikke tåler proteiner man finner i kjøtt. Skal de også takkes ned på? Det er ikke slik at alle veganere har valgt det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner heller ikke hvordan de holder ut. Den livstilen er ikke noe for meg. 

Anonymkode: 44a8c...4cb

1. Man lar ikke mat kontrollere livet sitt og valgene sine

2. Det handler om at det er lidende dyr i den andre enden av maten, så det handler om å verdsette dyr og ønske at de skal ha det bra, heller enn å stappe magen full av melk, ost og kjøtt. Man har altså empati med dyr

Ellers så finnes det så mye erstatninger for kjøtt som smaker kjempegodt, om man absolutt må spise junk food. Men jeg tenker at de som snakker høyest om at de må ha burger, bacon og melkesjokolade ikke er blant de slankeste eller de smarteste personene...Har man lav intelligens er man oftere overvektig, fordi man er ikke smart nok til å ta vare på egen helse og begrense inntak av de dårlige matvarene, samt trene. 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Tilpasning tar lang tid. All sykdom knyttet til vår post-agrikulturelle diett tyder på at det  en stund igjen, for å si det mildt. Du kan fint leve selv om du røyker. Om det optimalt eller lurt, er en annen ting.

Anonymkode: 35cf8...47b

Noen ting er vi mer tilpasset enn annet. Å leve sunt og lenge på planter en av en de tingene som menneskekroppen klarer veldig bra. Man har også redusert hjerte- og karsykdomrisiko, samt lavere risiko for diabetes 2. 

Man kan leve helt fint og sunt som veganer, så akkurat det er ikke et argument imot. 

Du er tilpasset til å kunne spise slangekjøtt, men du spiser aldri slange. Betyr det at du kommer til å bli syk og dø? Nei, for vi trenger ikke spise absolutt alt som vi kan spise. 

Anonymkode: 340c6...64d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1. Man lar ikke mat kontrollere livet sitt og valgene sine

2. Det handler om at det er lidende dyr i den andre enden av maten, så det handler om å verdsette dyr og ønske at de skal ha det bra, heller enn å stappe magen full av melk, ost og kjøtt. Man har altså empati med dyr

Ellers så finnes det så mye erstatninger for kjøtt som smaker kjempegodt, om man absolutt må spise junk food. Men jeg tenker at de som snakker høyest om at de må ha burger, bacon og melkesjokolade ikke er blant de slankeste eller de smarteste personene...Har man lav intelligens er man oftere overvektig, fordi man er ikke smart nok til å ta vare på egen helse og begrense inntak av de dårlige matvarene, samt trene. 

Noen ting er vi mer tilpasset enn annet. Å leve sunt og lenge på planter en av en de tingene som menneskekroppen klarer veldig bra. Man har også redusert hjerte- og karsykdomrisiko, samt lavere risiko for diabetes 2. 

Man kan leve helt fint og sunt som veganer, så akkurat det er ikke et argument imot. 

Du er tilpasset til å kunne spise slangekjøtt, men du spiser aldri slange. Betyr det at du kommer til å bli syk og dø? Nei, for vi trenger ikke spise absolutt alt som vi kan spise. 

Anonymkode: 340c6...64d

Der mistet jeg respekten for deg, ikke veganere..  I følge deg er jeg altså mest sannsynlig overvektig og uintelligent., siden jeg liker bacon og burger etc..  Ja vel... Tror jeg skulle kunne spist egg og bacon til frokost, og likevel MULIGENS slått deg i quiz etc, en halvmaraton, eller 5 km skøyting/klassisk på ski... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snabeltann skrev:

Der mistet jeg respekten for deg, ikke veganere..  I følge deg er jeg altså mest sannsynlig overvektig og uintelligent., siden jeg liker bacon og burger etc..  Ja vel... Tror jeg skulle kunne spist egg og bacon til frokost, og likevel MULIGENS slått deg i quiz etc, en halvmaraton, eller 5 km skøyting/klassisk på ski... 

Respekt og respekt.. her mistet du i alle fall min 

Anonymkode: a48e7...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Snabeltann said:

Der mistet jeg respekten for deg, ikke veganere..  I følge deg er jeg altså mest sannsynlig overvektig og uintelligent., siden jeg liker bacon og burger etc..  Ja vel... Tror jeg skulle kunne spist egg og bacon til frokost, og likevel MULIGENS slått deg i quiz etc, en halvmaraton, eller 5 km skøyting/klassisk på ski... 

Nei, jeg har ikke sagt noe om deg personlig. Jeg sier at overvektige har en tendens til å være veldig emosjonelt knyttet til de matvarene. Mener du det er feil? At de fleste som er overvektige spiser sunt, mens mye bacon- og burgerspising blir begått av de som er slanke? Du må heller ikke blande å like spise det iblant, med det jeg sikter til "snakke høyest om at man må ha burger osv". Jeg sikter da til de som spiser det mye og ofte, ikke de som spiser en burger en gang eller to i mnd. 

At der er unntak betyr heller ikke at der ikke er en trend. 7 av 10 nordmenn har ikke bare magisk blitt overvektige, det henger direkte sammen med at de for eks spiser dobbelt så mye kjøtt nå som for 30 år siden, gjerne av de dårlige variantene som burger, kjøttdeig og bacon. 

Det er heller ikke til å stikke under en stol at dersom alle nordmenn spiste planter, så ville overvekt i landet blitt drastisk redusert, det samme ville antall nordmenn som fikk diabates 2 eller som havnet på sykehus grunnet hjerte- og karsykdomemr blitt. Utgifter knyttet til helsevesenet ville blitt betydelig redusert. 

Anonymkode: 340c6...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...