Gå til innhold

List ned alt man ikke kan spise som veganer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men velger de fleste veganere/vegetarianer/de som spiser plantebasert disse veganske vinene eller er det ikke så nøye?

 

Anonymkode: cac8c...f99

Ja det gjør vi :)

Anonymkode: 47bc5...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Biff

Hamburger

Sjokolademelk

iskaffe

yoghurt

riskrem

brunost

gulost

eggerøre

karbonader

jukeribbe

sushi

lasagne

pizza

laks

tosk og alle typer fisk

kylling

melkesjokolade

nei nå må jeg stoppe, hadde blitt drit deprimert. Skjønner nå hvorfor veganeren vi har på jobb alltid er så sur og grinete. Hadde jeg p blitt etterhvert av å måtte gi avkall på all den gode maten som inneholder kjøtt, egg og melk.

Anonymkode: 46a6a...eea

Jeg spiser også mye god mat.

yoghurt,sjokomelk,sushi,pizza,hamburger,ost,riskrem,sjokolade,lasagne,iskaffe,karbonader ,"kyllingbiter",lagd med plantebaserte produkter. Elsker også å lage scrambeld tofu. Jeg er langt i fra deprimert :)

Anonymkode: 47bc5...438

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Tørr pasta inneholder sjeldent egg. Og jeg tror veganere du siterer har full oversikt over hva vedkommende spiser 

Anonymkode: 47bc5...438

Jeg sa ikke all pasta og nudler, gjorde jeg! Men er det feil at pasta og nudler kan inneholde egg, kanskje?

! I så fall, stakkars deg - da må vegansk kosthold ha ødelagt hjernen din. Du trenger blant annet Omega-3 og Omega-6 fettsyrer for at hjernen skal fungere optimalt, finns ikke i planter, fremstilles ikke kunstig, kroppen vår kan heller ikke produsere disse to fettsyrene. Alle andre fettsyrer kan kroppen produsere ved å omdanne vegetabilske fettsyrer. Men for at hjernen skal fungere optimalt så trenger denne Omega-3 og Omega-6. Og det er to kilder til disse to 1) fisk og skalldyr som lever i havet og 2) Skotsk høylandsfe, som er det eneste pattedyret som kan omdanne vegetabilske fettsyrer til Omega-3 og Omega-6. Mennesker kan klare seg godt på vegetabilsk mat så lenge man i tillegg får i seg Omega-3 og Omega-6. F.eks i sultkatastrofer så får flyktninger stort sett vegetabilsk mat - men også fiskemel nettopp pga Omega-3 og Omega-6. Men også pga andre proteiner som tar tid å danne i kroppen selv når du er helt avmagret. Altså mennesker trenger vegetabilsk og fisk, men ikke kjøtt fra landdyr og sjøpattedyr.

Men tilbake til pasta og nudler. Bruk av egg vil variere fra produsent til produsent, og fra land til land. Jeg har sett et program om en amerikansk pastafabrikk som brukte egg i sin tørrpasta (gikk på Discovery Science - Food Factory for ca 3 uker siden). Jeg sier ikke at ikke finns pasta og nudler som ikke har egg i seg. Det finns også, ja. Men du må faktisk lese på pakken, og nesten være kjemiker for vite om en pasta/nudler inneholder egg eller ikke. Produsentene kan også bruke derivater fra egg, som de oppgir bare som en kjemisk betegnelse eller bare kaller det bindemiddel.

 

Og hva med gelatin da? Gelatin er et protein utvinnet av sener, knokler og hud fra dyr.

Jeg går ut ifra at veganer/vegetarianere tar medisin(ev kosttilskudd) en gang i blant. Kapslene/tabletter er gjerne laget av gelatin. Jeg tror ikke farmasøytisk industri tar hensyn til veganer/vegetarianere når det gjelder fremstilling av medisin. Det ville blitt for dyrt å lage to serier.

Du kan selvsagt som veganer nekte å ta medisin, men i noe tilfeller ved sterkt smittsomme og til dels dødelige sykdommer, så kan du ikke nekte. Da vil sykehuset med juridisk tvang tvangsmedisinere deg selv om du er hardbarka veganer. Du vil bli regnet som en risiko for samfunnet, og bli midlertidig umyndiggjort. Er det sykdommer som ikke er smittsomme og kan skape pandemier, så vil helsevesenet bare la deg dø. Det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa ofte,og det er feil!

Jeg får omegan min via alger som igjen er det fisken spiser og derfor er rik på omega.

Jo vi tar medisiner. Definisjonen sier så langt det er praktisk og gjennomførbart og i dagens samfunn er det ikke gjennomførbart å utelukke medisiner med animalier.

18 minutter siden, Rocka69 skrev:

Jeg sa ikke all pasta og nudler, gjorde jeg! Men er det feil at pasta og nudler kan inneholde egg, kanskje?

! I så fall, stakkars deg - da må vegansk kosthold ha ødelagt hjernen din. Du trenger blant annet Omega-3 og Omega-6 fettsyrer for at hjernen skal fungere optimalt, finns ikke i planter, fremstilles ikke kunstig, kroppen vår kan heller ikke produsere disse to fettsyrene. Alle andre fettsyrer kan kroppen produsere ved å omdanne vegetabilske fettsyrer. Men for at hjernen skal fungere optimalt så trenger denne Omega-3 og Omega-6. Og det er to kilder til disse to 1) fisk og skalldyr som lever i havet og 2) Skotsk høylandsfe, som er det eneste pattedyret som kan omdanne vegetabilske fettsyrer til Omega-3 og Omega-6. Mennesker kan klare seg godt på vegetabilsk mat så lenge man i tillegg får i seg Omega-3 og Omega-6. F.eks i sultkatastrofer så får flyktninger stort sett vegetabilsk mat - men også fiskemel nettopp pga Omega-3 og Omega-6. Men også pga andre proteiner som tar tid å danne i kroppen selv når du er helt avmagret. Altså mennesker trenger vegetabilsk og fisk, men ikke kjøtt fra landdyr og sjøpattedyr.

Men tilbake til pasta og nudler. Bruk av egg vil variere fra produsent til produsent, og fra land til land. Jeg har sett et program om en amerikansk pastafabrikk som brukte egg i sin tørrpasta (gikk på Discovery Science - Food Factory for ca 3 uker siden). Jeg sier ikke at ikke finns pasta og nudler som ikke har egg i seg. Det finns også, ja. Men du må faktisk lese på pakken, og nesten være kjemiker for vite om en pasta/nudler inneholder egg eller ikke. Produsentene kan også bruke derivater fra egg, som de oppgir bare som en kjemisk betegnelse eller bare kaller det bindemiddel.

 

Og hva med gelatin da? Gelatin er et protein utvinnet av sener, knokler og hud fra dyr.

Jeg går ut ifra at veganer/vegetarianere tar medisin(ev kosttilskudd) en gang i blant. Kapslene/tabletter er gjerne laget av gelatin. Jeg tror ikke farmasøytisk industri tar hensyn til veganer/vegetarianere når det gjelder fremstilling av medisin. Det ville blitt for dyrt å lage to serier.

Du kan selvsagt som veganer nekte å ta medisin, men i noe tilfeller ved sterkt smittsomme og til dels dødelige sykdommer, så kan du ikke nekte. Da vil sykehuset med juridisk tvang tvangsmedisinere deg selv om du er hardbarka veganer. Du vil bli regnet som en risiko for samfunnet, og bli midlertidig umyndiggjort. Er det sykdommer som ikke er smittsomme og kan skape pandemier, så vil helsevesenet bare la deg dø. Det

 

Du sa ofte,og det er feil!

Jeg får omegan min via alger som igjen er det fisken spiser og derfor er rik på omega.

Jo vi tar medisiner. Definisjonen sier så langt det er praktisk og gjennomførbart og i dagens samfunn er det ikke gjennomførbart å utelukke medisiner med animalier.

Anonymkode: 47bc5...438

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rocka69 veganere tar ofte tilskudd av omega utvunnet fra alger, som AB sier. Både disse kapslene og flere tilskudd/medisiner lages også uten f.eks gelatin, så de er helt veganske. Ellers heter det seg at "Veganisme er en levemåte som søker å ekskludere, så langt som mulig og praktiserbart, alle former for utnyttelse av og grusomhet mot dyr for mat, klær eller andre formål. " Altså, å unnlate å ta livsviktige medisiner med animalia må man anse som "ikke praktiserbart". Helsa først! Døde veganere hjelper ikke dyra. ☺️

Endret av FantasDick
Glemte et ord
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2018 den 11.13, AnonymBruker skrev:

 

2. Det handler om at det er lidende dyr i den andre enden av maten, så det handler om å verdsette dyr og ønske at de skal ha det bra, heller enn å stappe magen full av melk, ost og kjøtt. Man har altså empati med dyr

 

Anonymkode: 340c6...64d

Dette er en sannhet med store modifikasjoner,. En høne som lever et godt liv lider ikke av at mennesker spiser eggene dens, en sau lider ikke av at den blir klippet. Jeg kan gå med på at mange gårdsdyr ikke har så gode liv før de blir drept og spist, men hva med vilt og fisk? For en elg er ikke alternativet til å bli skutt å leve et langt og godt liv før det så sovner stille inn i ro og fred, alternativet er etter all sannsynlighet en trist død av sykdom. De har idessuten et godt og fritt liv fram til de blir skutt. I tillegg er det et voldsomt miljøaspekt ved veganisme. Hvis hele verden var veganere ville det få alvorlige konsekvenser for flora og fauna. Visste du at for hvert hektar med dyrket mark dør det 600 mus, rotter, muldvarper og fugler? Er disse dyrene mindre verdt enn om 400 kyr beitet på samme mark og så ble drept og brukt til mat? Det er faktisk hverken realistisk eller ønskelig med en vegansk verden. Det beste for miljøet er absolutt ikke å kutte alt av dyreprodukter, men å spise mindre (ikke null) kjøtt og tilstrebe bedre dyrevelferd

Anonymkode: 9c245...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er en sannhet med store modifikasjoner,. En høne som lever et godt liv lider ikke av at mennesker spiser eggene dens, en sau lider ikke av at den blir klippet. Jeg kan gå med på at mange gårdsdyr ikke har så gode liv før de blir drept og spist, men hva med vilt og fisk? For en elg er ikke alternativet til å bli skutt å leve et langt og godt liv før det så sovner stille inn i ro og fred, alternativet er etter all sannsynlighet en trist død av sykdom. De har idessuten et godt og fritt liv fram til de blir skutt. I tillegg er det et voldsomt miljøaspekt ved veganisme. Hvis hele verden var veganere ville det få alvorlige konsekvenser for flora og fauna. Visste du at for hvert hektar med dyrket mark dør det 600 mus, rotter, muldvarper og fugler? Er disse dyrene mindre verdt enn om 400 kyr beitet på samme mark og så ble drept og brukt til mat? Det er faktisk hverken realistisk eller ønskelig med en vegansk verden. Det beste for miljøet er absolutt ikke å kutte alt av dyreprodukter, men å spise mindre (ikke null) kjøtt og tilstrebe bedre dyrevelferd

Anonymkode: 9c245...0b0

Disse spørsmålene har blitt svart på i så mange tråder og det er an avsporing. Søk opp veganske tråder på kg, så kan du lese svarene.

Vi kan ha ville beitedyr, vi trenger ikke kjøttproduksjon for det. 

Fisker blir for øvrig kvelt ihjel, så de er blant de som har den verste døden.

Det er også etisk betenklig å drepe bevisste skapninger. Det er etisk betenklig å drepe en hund på 3 år fordi man ikke vil den skal bli gammel og syk (selv om den er helt frisk), det er etisk betenklig å gjøre det samme med andre dyr. Og når dyra først har blitt syke, hvem vil spise dem? De fleste dyr som blir drept for kjøtt er IKKE gamle. 

Enda flere dyr blir drept ved laging av beite og mark når vi har husdyr, for da trenger vi beite og mark til menneske OG til dyra, noe som dreper enda flere dyr. Å spise planter dreper minst dyr, det krever mindre jord og mindre vann. 

Anonymkode: 340c6...64d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
På 10.11.2018 den 20.26, justcurious skrev:

 

Og jeg skjønner ikke hvordan kjøttspisere holder ut 😛 

Ikkje eg heller, korleis orker dei å ete dyrelik samtidig som dei seier: «Eg elsker dyr!» :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spise planter dreper minst dyr, det krever mindre jord og mindre vann. 

Anonymkode: 340c6...64d

Igjen en sannhet med store modifikasjoner.

For å ta det siste først: Slike sammenligninger er ofte urettferdige fordi de tar utgangspunkt i produksjon av oksekjøtt (som er det mest vannforbrukende) og sammenligner med dyrking av jord i mest mulig fordelaktig klima (som er det minst vannforbrukende), altså ytterpunktene. Sannheten er at det produseres veldig mye mer kjøtt i verden enn oksekjøtt, og ikke alt dette krever svært mye vann, samtidig som det dyrkes jord i alle slags deler av verden og at det igjen krever ulike mengder vann. Å dyrke mat i et tørt klima krever opptil 5 ganger så mye vann som i et fuktig klima. 

Og så til det første: Det er faktisk svært lite dyrkbar mark i verden, og det blir mindre for hvert år. Skulle alle levd vegansk ville vi trenge svært mye mer enn det vi har i dag, og det har vi rett og slett ikke. Å dyrke frukt og grønnsaker er dessuten ikke den mest effektive måten å bruke jord på. Tvert i mot krever det jord av høy kvalitet. Til sammenligning kan dyr beite på jord av svært lav kvalitet, noe vi har mye av. Man kan med andre ord ikke bare slutte å ha beitedyr og bruke jorden de beitet av til å dyrke korn og grønnsaker fordi jorden ikke er bra nok til dyrking. 

Anonymkode: 9c245...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt vegansk? 

 

Many vegans avoid eating honey because it is an animal product, but a bee’s contribution to our diet goes much further than that. Bee colonies are shipped from farm to farm to help pollinate vast quantities of fruits, vegetables and nuts, and maximise yields.

Take almonds, for instance, a prize vegan ingredient. Trees bloom over about a week, and only blossoms that are pollinated can go on to produce a nut. To get the most out of each tree, farms hire hives of honeybees that can be trucked long distances. Migratory beekeeping, as it is called, is decidedly unvegan, but it is absolutely vital if we’re going to keep these plants producing enough nuts to feed a vegan world. Onions, cucumbers and avocados are just some of the vegetables that also rely on transported bees.

Anonymkode: b3c26...d9d

Dette.

De tok dette opp i en episode av QI også.

Anonymkode: 341c0...908

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
  Vis skjult innhold

 

 

IMG_4100.PNG

Anonymkode: 47bc5...438

Jeg håper de fleste veganere blir flaue av å se innlegg som dette. Det er virkelig fordummende. Kjøtt er dyrenes muskler. Det inkluderer ikke pels, nebb eller øyne. Hvis ikke det nedenfor ser ut som kjøtt så vet ikke jeg. 

butcher_shop.jpg

Anonymkode: 01ce3...b55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianer skulle jeg kanskje klart, men veganer, nei. Noe vegansk pålegg har jeg tilfeldigvis prøvd og det smakte forferdelig. 

Anonymkode: d320f...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan veganere strikke med ullgarn/alpakkagarn, eller bare nylon og polyester? 

Anonymkode: 930a8...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg har lurt på en god stund, og irritert meg litt kanskje når det kommer til de som ikke spiser kjøtt f.eks. 

Hvis man velger å ikke spise kjøtt, hvorfor skal man spise/lage mat som smaker likt og ser likt ut? For at det skal være mulig at noe plantebasert skal smake kjøtt, så må jo noen i utgangspunktet ha smakt på kjøtt? Men som f.eks. veganer så er man i mot det..Så dette gir null mening. 

Anonymkode: b3c26...d9d

De aller fleste som spiser plantebasert har ikke gjort det fra fødselen av. Ergo, de aller fleste av oss har smakt kjøtt og kan derfor eksperimentere på kjøkkenet å få ting til å smake som kjøtt. Tviler også på at alle produsentene av kjøtterstatninger faktisk er veganere. I tillegg til det faktum at vi også innimellom har middagsgjester som spiser kjøtt og blir servert vegansk mat hjemme hos oss. 

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men velger de fleste veganere/vegetarianer/de som spiser plantebasert disse veganske vinene eller er det ikke så nøye?

 

Anonymkode: cac8c...f99

Drikker ikke vin, men ville valgt den veganske ja. 

4 timer siden, Rocka69 skrev:

Jeg sa ikke all pasta og nudler, gjorde jeg! Men er det feil at pasta og nudler kan inneholde egg, kanskje?

! I så fall, stakkars deg - da må vegansk kosthold ha ødelagt hjernen din. Du trenger blant annet Omega-3 og Omega-6 fettsyrer for at hjernen skal fungere optimalt, finns ikke i planter, fremstilles ikke kunstig, kroppen vår kan heller ikke produsere disse to fettsyrene. Alle andre fettsyrer kan kroppen produsere ved å omdanne vegetabilske fettsyrer. Men for at hjernen skal fungere optimalt så trenger denne Omega-3 og Omega-6. Og det er to kilder til disse to 1) fisk og skalldyr som lever i havet og 2) Skotsk høylandsfe, som er det eneste pattedyret som kan omdanne vegetabilske fettsyrer til Omega-3 og Omega-6. Mennesker kan klare seg godt på vegetabilsk mat så lenge man i tillegg får i seg Omega-3 og Omega-6. F.eks i sultkatastrofer så får flyktninger stort sett vegetabilsk mat - men også fiskemel nettopp pga Omega-3 og Omega-6. Men også pga andre proteiner som tar tid å danne i kroppen selv når du er helt avmagret. Altså mennesker trenger vegetabilsk og fisk, men ikke kjøtt fra landdyr og sjøpattedyr.

Men tilbake til pasta og nudler. Bruk av egg vil variere fra produsent til produsent, og fra land til land. Jeg har sett et program om en amerikansk pastafabrikk som brukte egg i sin tørrpasta (gikk på Discovery Science - Food Factory for ca 3 uker siden). Jeg sier ikke at ikke finns pasta og nudler som ikke har egg i seg. Det finns også, ja. Men du må faktisk lese på pakken, og nesten være kjemiker for vite om en pasta/nudler inneholder egg eller ikke. Produsentene kan også bruke derivater fra egg, som de oppgir bare som en kjemisk betegnelse eller bare kaller det bindemiddel.

 

Og hva med gelatin da? Gelatin er et protein utvinnet av sener, knokler og hud fra dyr.

Jeg går ut ifra at veganer/vegetarianere tar medisin(ev kosttilskudd) en gang i blant. Kapslene/tabletter er gjerne laget av gelatin. Jeg tror ikke farmasøytisk industri tar hensyn til veganer/vegetarianere når det gjelder fremstilling av medisin. Det ville blitt for dyrt å lage to serier.

Du kan selvsagt som veganer nekte å ta medisin, men i noe tilfeller ved sterkt smittsomme og til dels dødelige sykdommer, så kan du ikke nekte. Da vil sykehuset med juridisk tvang tvangsmedisinere deg selv om du er hardbarka veganer. Du vil bli regnet som en risiko for samfunnet, og bli midlertidig umyndiggjort. Er det sykdommer som ikke er smittsomme og kan skape pandemier, så vil helsevesenet bare la deg dø. Det

 

Hvordan i all verden kan du komme med et innlegg som om det er fakta når det er så mange feil?

Du kan få omega 3 og omega 6 feks fra alger, linfrøolje og hemp (og sikkert flere steder). Så vi trenger ikke spise fisk. 

Det aller meste av tørrpasta i butikken inneholder ikke egg. Og ja, vi leser bakpå for å finne ut av det. 

Spiser ikke gelatin. Spiste lite av det før jeg la om også da jeg ikke er glad i feks vingummi. I dag finnes det også mange alternativer uten gelatin. 

Gå inn på hvilken som helst side med kosttilskudd (feks myprotein) der har de egne kosttilskudd for veganere. Så ja, de tar hensyn fordi det er mye penger å tjene på å lage "to serier". De fleste velger faktisk å ikke lage en egen for veganere, men bare la vær å bruke gelatin eller dyreprodukter i alt. Har aldri hørt om en kjøtteter som sier "av moralske grunner kan ikke jeg  ta dette kosttilskuddet fordi det ikke inneholder animalia". 

Du kan selvsagt nekte å ta medisin, men de aller fleste er faktisk også opptatt av egen helse. Så du får lov til å fortsette å kalle deg veganer til tross for at du var syk og trengte medisin som tilfeldigvis inneholdt animalia. 

Les deg opp før du er så bastant! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg håper de fleste veganere blir flaue av å se innlegg som dette. Det er virkelig fordummende. Kjøtt er dyrenes muskler. Det inkluderer ikke pels, nebb eller øyne. Hvis ikke det nedenfor ser ut som kjøtt så vet ikke jeg. 

butcher_shop.jpg

Anonymkode: 01ce3...b55

Oh my sweet summer child, hahaha. Kjøttdeig inneholder flere av de tingene du nevner. Er kjøttdeig ikke kjøtt? Er kjøttdeig ikke et av de mest solgte og spiste kjøttproduktene?

Anonymkode: 9f0fe...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen av ironi er jo at det vegan-burgerproduktet avbildet over her sier "jeg er kjøttfri!" heter chickn'slides. :fnise:

Anonymkode: 35cf8...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alt, for ingenting er 100% vegansk, plantejord er definitivt ikke vegansk 😂

Anonymkode: 37704...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

19yxvd.jpg

Anonymkode: 7ba6c...83f

Og hva spiser kua på bildet?

Anonymkode: 47bc5...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...