Gå til innhold

Helge Ingstad havariet


Nusse

Anbefalte innlegg

4 timer siden, T-Rex skrev:

Noen ganger tar du en sjanse.

Hvis ingen gjør det, går ikke verden fremover.

Nei, du tar ikke sjanser i fredstid på den måten. Kostnadene for alle er for store! Må man i krig er det noe helt annet, men i fredstid tar man ikke slik enorm risiko med miljøet, menneskeliv og verdier. Det bør du faktisk forstå. Verden går ikke fremover ved å krasje med et tankskip, ingenting godt kommer ut av det. Skal man ta enorm risiko i fredstid må det skje i simulator!

Man tar ikke stor risiko når man flyr i fredstid heller! For at verden skal gå fremover? Det er det dummeste argumentet jeg har hørt noengang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Drizzt skrev:

Det jeg egentlig lurer på her er om det ville spilt en forskjell hvis Sola TS hadde sagt rett ut at H.I. er på kollisjonskurs med dem og ikke bare bedt dem endre kurs. Typ ''Sola TS her, dere er på kollisjonskurs mot oss'' eller noe.

Det var jo det tankskipet sa!  Med helt klare ord! DREI AV TIL STYRBORD! Vi kommer til å kollidere ! Det var akkurat det de sa med hel klare ord... Ble besvart med ........ehhhhhhe et eller annet svada! Helt vanvittig på trynet og jeg blir forbannet når jeg hører på lyd loggen som VG publiserer. Er det mulig er min reaksjon! i dagens samfunn når man lærer fra dag en i utdanningen sin om kommunikasjon! Hva faen er vanskelig med å forstå " DREI AV VI KOLLIDERER"? Svaret er "vi kan ikke vi kan kjøre på båkene" som ligger en kilometer unna :)  Fy pokker at det er mulig!

De kunne gjort alt annet en bare latt det skure og gå, med bedre resultat.

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Det var jo det tankskipet sa!  Med helt klare ord! DREI AV TIL STYRBORD! Vi kommer til å kollidere ! Det var akkurat det de sa med hel klare ord... Ble besvart med ........ehhhhhhe et eller annet svada! Helt vanvittig på trynet og jeg blir forbannet når jeg hører på lyd loggen som VG publiserer. Er det mulig er min reaksjon! i dagens samfunn når man lærer fra dag en i utdanningen sin om kommunikasjon! Hva faen er vanskelig med å forstå " DREI AV VI KOLLIDERER"? Svaret er "vi kan ikke vi kan kjøre på båkene" som ligger en kilometer unna :)  Fy pokker at det er mulig!

De kunne gjort alt annet en bare latt det skure og gå, med bedre resultat.

Ut fra loggen fikk jeg inntrykk av at ordet kollisjon ble brukt først sekunder før kollisjonen. Det er en ting å bli beordret å drei av til styrbord, en annen er å gi klar beskjed om at de er på kollisjonskurs helt i starten, dvs flere minutter før. Hvis du følger med for eksempel Flyhavarikommisjonen på NatGEO, er det minst et par episoder hvor nettopp uklart språk har vært sterkt medvirkende faktor for en kollisjon midt i lufta. Altså at man ikke har sagt spesifikt ett bestemt ord. Den ene episoden var hvor pilotene ikke klarte å kommunisere tydelig at det var krisesituasjon og at det hastet (de hadde for lite drivstoff og måtte få prioritet å lande). Så sånne ellers små ting ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unge broilere som blir plassert på broa på fartøyene til marinen blir det desverre ikke bedre-  Helt sikkert litt her kommer jeg holdning der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drizzt skrev:

Ut fra loggen fikk jeg inntrykk av at ordet kollisjon ble brukt først sekunder før kollisjonen. Det er en ting å bli beordret å drei av til styrbord, en annen er å gi klar beskjed om at de er på kollisjonskurs helt i starten, dvs flere minutter før. Hvis du følger med for eksempel Flyhavarikommisjonen på NatGEO, er det minst et par episoder hvor nettopp uklart språk har vært sterkt medvirkende faktor for en kollisjon midt i lufta. Altså at man ikke har sagt spesifikt ett bestemt ord. Den ene episoden var hvor pilotene ikke klarte å kommunisere tydelig at det var krisesituasjon og at det hastet (de hadde for lite drivstoff og måtte få prioritet å lande). Så sånne ellers små ting ...

De fikk beskjed om og dreie styrbord men de ville jo da kjøre på land, slik de feilaktig oppfattet situasjonen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Apis skrev:

De fikk beskjed om og dreie styrbord men de ville jo da kjøre på land, slik de feilaktig oppfattet situasjonen 

Men når ble ordet ''kollisjon'' nevnt for første gang? Noen sekunder før selve kollisjonen fant sted. Det jeg prøver å formidle er at tydelig språk har veldig mye å si. Man reagerer (trolig) raskere og sterkere på ordet ''kollisjon'' enn på noe som de på H.I. oppfattet som mindre truende. Jeg sitter igjen med inntrykket at de på H.I. ikke skjønte hva som var i ferd med å skje og delvis er det fordi de ikke fikk klar beskjed om det. Det er ikke hele grunnen, men bidro mye for ... la oss kalle det for misforståelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svært tragisk personlig sak for den ansvarlige på broen, en feil som fikk store konsekvenser, og full offentlighet. Livet er nok blitt snudd på hodet både i nåtid pg for fremtiden.

Han eller hun er nok allikevel svært lettet for at ikke liv gikk tapt 💜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2018 den 0.20, Madame Butterfly skrev:

Svært tragisk personlig sak for den ansvarlige på broen, en feil som fikk store konsekvenser, og full offentlighet. Livet er nok blitt snudd på hodet både i nåtid pg for fremtiden.

Han eller hun er nok allikevel svært lettet for at ikke liv gikk tapt 💜

Den ansvarlige er kapteinen.  Om han var på broa eller ikke vites ikke men ansvaret ligger på den personen.  Han skal sørge for at det er kompetente personer på broa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All grunn til å stille spørsmål ved det meste rundt dette sammenstøtet.
Når en profesjonell båtoperatør som krigsmaskineri er, med teknologisk state-of-the-art-utstyr i bruk bør man forvente at de ikke tror at en fastlandsterminal er ute på fjorden...

En vanlig båtfører/bilfører er en amatør som man kan forvente hva som helst av.
Helge Ingstad er helt i andre enden av skalaen.

Mange som reagerer på at dette i det hele tatt skal være mulig å forårsake noe sånt i denne settingen.


Inniblant i tråden her dukker det topp folk som ser ut til å har mer enn tilfeldige kunnskaper om faget:

Helge Ingstad og Tåkefyrstene
https://forum.hegnar.no/thread/15902/view

FREGATTEN tålte ikke "nærkamp"!
https://forum.hegnar.no/thread/15152/view

 

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Stina234 said:

Den ansvarlige er kapteinen.  Om han var på broa eller ikke vites ikke men ansvaret ligger på den personen.  Han skal sørge for at det er kompetente personer på broa.

Jeg er enig med deg. Tragisk for den ansvarlige så uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Annonse

Å reparere fregatten KNM "Helge Ingstad" kan koste 14 milliarder kroner. Det er hovedkonklusjonen i tilstandsrapporten fra forsvarets utrustningsetat Forsvarsmateriell, som ble presentert for Forsvarsministeren nylig. 14 MILLIARDER KRONER!! Fregatten kostet i sin tid 4,6 milliarder kroner da den ble overlevert i september 2009. Å kjøpe en helt ny fregatt vil koste 11-13 milliarder kroner. En reparasjon av fregatten vil m.a.o. bli noe dyrere enn å bygge en helt ny fregatt. Både reparasjon og nybygging vil ta omtrent 5 år. (VG)

Det er enorme tall. Hvordan den operative evnen til Sjøforsvaret skal opprettholdes blir til syvende og sist utslagsgivende for hva man velger å gjøre. Men uansett hva man gjør, så blir det svindyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...