Gå til innhold

Vegetarianere


Stina234

Anbefalte innlegg

På 17.12.2018 den 13.43, Tigress skrev:

Oj, er dette ein ny teori, at vi har utvikla oss frå grønnsaker? 

Nei. Vi utviklet langt større hjerner da vi begynte å spise animalsk føde.  Hadde ikke mennesket gjort det, hadde vi ikke vært hvor vi er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Gjeste mann skrev:

Helt riktig.

Det veganere (ikke vegetarianere) ikke tenker  på:

Tankeeksperiement:

Om 100 år så har veganere "vunnet". 100% av jordas befolkning har blitt veganere. Hva gjør vi med alle sau, ku, okse,høner, geiter, etc....? Slippe dem ut i skogen? der vil de ikke overleve på lang sikt. Disse dyrene er avvhengige av vår omsorg for å overleve. I praksis så er det ikke økonomi for noen bønder å holde disse dyrene dersom det ikke er noen etterspørsel. Dermed vil artene ikke fornyes.

Etterhver vil dyreartene forsvinne. Det er jo ikke bruk for dem, og de vil dø ut. Ingen holder vel ku og høner for moro skyld uten å få betalt?

Enden på visa kan bli at veganere kan oppleve at de blir skyld i at dyrene de ønsker å verne blir utryddet. 

 

 

DET GÅR IKKE AN å tenke så kort, er du 10 år?

Anonymkode: 64324...30d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

DET GÅR IKKE AN å tenke så kort, er du 10 år?

Anonymkode: 64324...30d

Jeg tror det er mange av dem på KG 😅

Anonymkode: 9977b...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 8.02, Stina234 skrev:

Har ikke egentlig forstått greia med å være vegetarianer.  Er det på grunn av en helsegevinst eller at man ikke skal drepe dyr for å få mat?

Hva om alle menneskene på jorden ble vegetarianere, ville vi forskyve økobalansen i naturen?

 

Mennesker har vel forskjellige grunner til å være veggis, men uansett motiv beundrer jeg de som har disiplin og vilje til å klare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veggis, men holdt meg helt unna kjøtt i 2 mnd i sommer/høst som et eksperiment. Formen ble så utrolig mye bedre, psoriasisen på albuene forsvant. Jeg sov bedre, og følte meg aldri stinn og ekkel. Vurderer å prøve igjen. Kanskje for ett halvt år. 

Jeg spiste egg og meieriprodukter.  

Anonymkode: ee3c7...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gjeste mann skrev:

Helt riktig.

Det veganere (ikke vegetarianere) ikke tenker  på:

Tankeeksperiement:

Om 100 år så har veganere "vunnet". 100% av jordas befolkning har blitt veganere. Hva gjør vi med alle sau, ku, okse,høner, geiter, etc....? Slippe dem ut i skogen? der vil de ikke overleve på lang sikt. Disse dyrene er avvhengige av vår omsorg for å overleve. I praksis så er det ikke økonomi for noen bønder å holde disse dyrene dersom det ikke er noen etterspørsel. Dermed vil artene ikke fornyes.

Etterhver vil dyreartene forsvinne. Det er jo ikke bruk for dem, og de vil dø ut. Ingen holder vel ku og høner for moro skyld uten å få betalt?

Enden på visa kan bli at veganere kan oppleve at de blir skyld i at dyrene de ønsker å verne blir utryddet. 

 

 

Ojameg. Her var det mykje å ta tak i, gitt. 

Både tamhøns, storfe, tamgris og slikt er framavla artar. Dei har motpartar som lev godt i vill natur. Produksjonsdyra våre har i praksis inga plass her dei heller, og det er vel berre spælsau og geit som har nokon særleg sjanse til å klare seg sjølv i vår natur. Slike framavla artar er det ikkje noko tap om døyr ut, veit du, det er litt som bikkjer og huskattar, det er ikkje noko krise om dei døyr ut - det er ulvar og villkattar som gjer den økologiske jobben der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Gjeste mann skrev:

Helt riktig.

Det veganere (ikke vegetarianere) ikke tenker  på:

Tankeeksperiement:

Om 100 år så har veganere "vunnet". 100% av jordas befolkning har blitt veganere. Hva gjør vi med alle sau, ku, okse,høner, geiter, etc....? Slippe dem ut i skogen? der vil de ikke overleve på lang sikt. Disse dyrene er avvhengige av vår omsorg for å overleve. I praksis så er det ikke økonomi for noen bønder å holde disse dyrene dersom det ikke er noen etterspørsel. Dermed vil artene ikke fornyes.

Etterhver vil dyreartene forsvinne. Det er jo ikke bruk for dem, og de vil dø ut. Ingen holder vel ku og høner for moro skyld uten å få betalt?

Enden på visa kan bli at veganere kan oppleve at de blir skyld i at dyrene de ønsker å verne blir utryddet. 

 

 

I løpet av disse 100 hypotetiske årene så ville kjøttnæringen og husdyrhold blitt gradvis avviklet grunnet tilbud og etterspørsel. Selv om staten f.eks. har bestemt at vi skal avvikle pelsdrift i norge så betyr det ikke at vi slippet ut noen titusener av mink og roper "FRI! DERE ER FRI!", dette skjer gradvis slik at næringen kan endre seg uten bruk av tvang. Det høye antallet et sau, ku, gris, og høns er grunnet systematisk avl, det kommer ikke av seg selv. 

Anonymkode: 74a7b...f10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2018 den 5.01, AnonymBruker skrev:

Men regningen for ditt helseskadelige valg sender du sikkert til oss andre skattebetalere?

Anonymkode: 4182c...9dc

Er vel ikke veggisene som har det helseskadelige matvalget. Men alle som stapper i seg kjøtt, etter kjøtt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere vegetarianere som ikke tåler mat med høy fodmap?   Jeg prøver å holde meg unna bønner, løk, kål, blomkål, epler, modne bananer og endel andre grønnsaker men er stadig oppblåst for det.   Fikk et nytt og bedre liv når jeg kuttet ut løk, stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...