Gå til innhold

Vegetarianere


Stina234

Anbefalte innlegg

Har ikke egentlig forstått greia med å være vegetarianer.  Er det på grunn av en helsegevinst eller at man ikke skal drepe dyr for å få mat?

Hva om alle menneskene på jorden ble vegetarianere, ville vi forskyve økobalansen i naturen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Menneskene har vel allerede forskjøvet økobalansen på flere måter, også gjennom kosthold. Så at DET skal være et argument mot å være vegetarianer forstår jeg ikke. Men for å svare deg seriøst, selv om jeg sliter litt med å gjøre det, så har alle vegetarianere egne grunner for hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 8.02, Stina234 skrev:

Har ikke egentlig forstått greia med å være vegetarianer.  Er det på grunn av en helsegevinst eller at man ikke skal drepe dyr for å få mat?

Hva om alle menneskene på jorden ble vegetarianere, ville vi forskyve økobalansen i naturen?

 

Det finnes mange forskjellige grunner.Og en stor del av menneskene på jorden er allerede vegetarianere, frivillig eller ufrivillig. Om alle på jorden ble vegetarianere, kunne man produsere mat til hele verdens befolkning på et mye mindre areal enn i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes ulike grunner til at mennesker velger å bli vegetarianer. 

1- de bryr seg om dyrene -og dette er demmes eneste grunnlag, for meg ser jeg ikke noe poeng å påpeke at man da er vegetarianer, fordi er ikke noe å underbygge valget på. Jeg ville heller sagt at jeg ikke spiser kjøtt. 

2- de bryr seg om miljøet- et sterkere grunnlag etter min mening, selvfølgelig om man også gjør andre tiltak (feks redusere plasbruk)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, usynligeS skrev:

Jeg tror det finnes ulike grunner til at mennesker velger å bli vegetarianer. 

1- de bryr seg om dyrene -og dette er demmes eneste grunnlag, for meg ser jeg ikke noe poeng å påpeke at man da er vegetarianer, fordi er ikke noe å underbygge valget på. Jeg ville heller sagt at jeg ikke spiser kjøtt. 

2- de bryr seg om miljøet- et sterkere grunnlag etter min mening, selvfølgelig om man også gjør andre tiltak (feks redusere plasbruk)

 

Man ser selv hva som motiverer en. Jeg er ikke vegeterianer, men spiser lite kjøtt. Bryr meg selvsagt om miljøet, men for min del er omsorgen for dyrene en mye sterkere motivator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 grunner:

1. Dyrevelferd. Jeg blir kvalm av hvordan vi behandler dyrene - holder de i båser og nekter de et naturlig liv. Tar kalver fra mora, og utarmer dyrene for alt de er verdt, for så å sende de pakka inni vogntog hvor de stresses og slenges fram og tilbake før de tvinges inn på et slakteri som stinker blod og lidelse. Griser er like smarte som hunder, og behandles helt uverdig.

2. Miljøet. Massive utslipp. "Priskrig" på ribbe, og mye mat kastes rett i søpla, fordi nordmenn er så bortskjemte og lukker øynene for det faktum at det er levende, uskyldige skapninger som har gitt sitt liv for at de skal kunne kjøpe for så å delvis kaste all den julematen/grillmaten etc.

3. Helsa. Jeg har slitt med mageproblemer, og ble utredet for Chrons for 2 år siden. Der og da kuttet jeg ut kjøtt og ble HELT frisk. Har ikke hatt en eneste plage siden. Dessuten er det bevist at kjøtt er usunt og kreftfremkallende.

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft/

Anbefaler alle å se "What the health" og Cowspiracy" på Netflix.

 

Anonymkode: 932d5...501

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg spiser ikke kjøtt. Synes kjøtt er ekkelt. Jeg ser bare døde kroppsdeler der andre ser mat. Virker helt unaturlig for meg å spise det. 

Kan ikke kalle meg vegetarianer, for jeg spiser gelatin. 

Anonymkode: 27f50...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskyve økobalansen? Så og si alle dyr er avlet opp for kjøttindustrien. 

Anonymkode: 76f54...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Dessuten er det bevist at kjøtt er usunt og kreftfremkallende.

Nei, det er måten man tilbereder det på som kan føre til kreft. Ikke kjøttet i seg selv.

Anonymkode: 4182c...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2018 den 8.30, Tvist skrev:

Om alle på jorden ble vegetarianere, kunne man produsere mat til hele verdens befolkning på et mye mindre areal enn i dag.

Og så kunne vi blitt grønnsaker og gått tilbake til å bo i huler slik vi gjorde før vi spiste kjøtt

Anonymkode: 4182c...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.12.2018 den 6.41, AnonymBruker skrev:

Og så kunne vi blitt grønnsaker og gått tilbake til å bo i huler slik vi gjorde før vi spiste kjøtt

Anonymkode: 4182c...9dc

Oj, er dette ein ny teori, at vi har utvikla oss frå grønnsaker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en utfordring ville vel være at jakt ville opphøre, ingen kontroll med øking i viltbestanden.  Hva skulle man gjøre med alle eksisterende husdyr? Om man ikke slakter dem så vil de også formere seg og behøve mer mat. Til slutt så måtte man dyrke betydelig mer jord for å tifredstille at alle mennesker skal leve på grøntfor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Stina234 skrev:

en utfordring ville vel være at jakt ville opphøre, ingen kontroll med øking i viltbestanden.  Hva skulle man gjøre med alle eksisterende husdyr? Om man ikke slakter dem så vil de også formere seg og behøve mer mat. Til slutt så måtte man dyrke betydelig mer jord for å tifredstille at alle mennesker skal leve på grøntfor.

 

Nå er det ikke slik at alle veggiser, veganere, pescitarianere osv er for at alle skal bli helt kjøttfrie heller da.

I mitt tilfelle velger jeg å være vegetarianer fordi verden har fucka opp kjøttindustrien. Den er svært forurensende og lite bærekraftig. I Norge har vi ikke den verste dyrevelferden, men den kunne virkelig vært bedre.

Jeg har i teorien ikke noe problem med å spise et dyr, men jeg vil ikke spise et dyr som har blitt avlet fram for å bli mat under dårlige forhold med dårlig livskvalitet.

Vi må forminske forbruket av kjøtt for miljøets del. Vi må også legge mer vekt på dyrevelferd. Det er helt grusomt å se hvor mye kjøtt som produseres, selges billig og blir kastet.

Jeg har inntrykk av at de fleste ikke vil at kjøttindustrien skal helt vekk, men at det skal blir en voldsom oppryddning. Og til da, velger jeg å ikke spise dyr.

Anonymkode: 169af...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Stina234 skrev:

en utfordring ville vel være at jakt ville opphøre, ingen kontroll med øking i viltbestanden.  Hva skulle man gjøre med alle eksisterende husdyr? Om man ikke slakter dem så vil de også formere seg og behøve mer mat. Til slutt så måtte man dyrke betydelig mer jord for å tifredstille at alle mennesker skal leve på grøntfor.

 

Det mest sannsynlige ville vel være en gradvis nedtrapping av kjøttforbruket slik at behovet for matdyr forsvant etter hvert. Problemet du skisserer ang husdyr oppstår kun dersom alle nesten umiddelbart skulle bli vegetarianere. Kontroll av viltbestanden kan man ha uansett selv om man ikke spiser kjøttet.

Anonymkode: 4e1e4...946

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke slik at alle veggiser, veganere, pescitarianere osv er for at alle skal bli helt kjøttfrie heller da.

I mitt tilfelle velger jeg å være vegetarianer fordi verden har fucka opp kjøttindustrien. Den er svært forurensende og lite bærekraftig. I Norge har vi ikke den verste dyrevelferden, men den kunne virkelig vært bedre.

Jeg har i teorien ikke noe problem med å spise et dyr, men jeg vil ikke spise et dyr som har blitt avlet fram for å bli mat under dårlige forhold med dårlig livskvalitet.

Vi må forminske forbruket av kjøtt for miljøets del. Vi må også legge mer vekt på dyrevelferd. Det er helt grusomt å se hvor mye kjøtt som produseres, selges billig og blir kastet.

Jeg har inntrykk av at de fleste ikke vil at kjøttindustrien skal helt vekk, men at det skal blir en voldsom oppryddning. Og til da, velger jeg å ikke spise dyr.

Anonymkode: 169af...314

Sånn tenker jeg også.

Anonymkode: 27f50...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke slik at alle veggiser, veganere, pescitarianere osv er for at alle skal bli helt kjøttfrie heller da.

I mitt tilfelle velger jeg å være vegetarianer fordi verden har fucka opp kjøttindustrien. Den er svært forurensende og lite bærekraftig. I Norge har vi ikke den verste dyrevelferden, men den kunne virkelig vært bedre.

Jeg har i teorien ikke noe problem med å spise et dyr, men jeg vil ikke spise et dyr som har blitt avlet fram for å bli mat under dårlige forhold med dårlig livskvalitet.

Vi må forminske forbruket av kjøtt for miljøets del. Vi må også legge mer vekt på dyrevelferd. Det er helt grusomt å se hvor mye kjøtt som produseres, selges billig og blir kastet.

Jeg har inntrykk av at de fleste ikke vil at kjøttindustrien skal helt vekk, men at det skal blir en voldsom oppryddning. Og til da, velger jeg å ikke spise dyr.

Anonymkode: 169af...314

Eg et veldig lite kjøt av same grunn som over her. I tillegg synest eg det er vanskeleg å velje: svin og fjærkre utgår pga dyrevelferden, storfe utgår fordi det er utruleg lite miljøvenleg, mykje fisk utgår anten av bestandsgrunnar eller oppdrettsproblem, og då står eg att med eit par typar fisk, og lam. Og eg et ikkje fårekjøt så lenge det er umogleg å vite om dei som driv med sauen er ulvemotstandarar. Eg skulle gjerne kjøpt og ete fårekjøt som kom frå ulvetilhengarar, og dei som driv med rasar som kan leve saman med ulv. Men det er umogleg å vite, så då let eg vere. Det er jammen godt eg er glad i makrell, sei og sild, altså, det er neimen ikkje mykje anna att som ein kan ete heile året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.12.2018 den 15.33, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at de fleste ikke vil at kjøttindustrien skal helt vekk, men at det skal blir en voldsom oppryddning. Og til da, velger jeg å ikke spise dyr.

Men regningen for ditt helseskadelige valg sender du sikkert til oss andre skattebetalere?

Anonymkode: 4182c...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiserforstyrrelser er også en grunn til at folk blir vegetarianere. 

Anonymkode: d0963...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 14.09, Stina234 skrev:

en utfordring ville vel være at jakt ville opphøre, ingen kontroll med øking i viltbestanden.  Hva skulle man gjøre med alle eksisterende husdyr? Om man ikke slakter dem så vil de også formere seg og behøve mer mat. Til slutt så måtte man dyrke betydelig mer jord for å tifredstille at alle mennesker skal leve på grøntfor.

 

Helt riktig.

Det veganere (ikke vegetarianere) ikke tenker  på:

Tankeeksperiement:

Om 100 år så har veganere "vunnet". 100% av jordas befolkning har blitt veganere. Hva gjør vi med alle sau, ku, okse,høner, geiter, etc....? Slippe dem ut i skogen? der vil de ikke overleve på lang sikt. Disse dyrene er avvhengige av vår omsorg for å overleve. I praksis så er det ikke økonomi for noen bønder å holde disse dyrene dersom det ikke er noen etterspørsel. Dermed vil artene ikke fornyes.

Etterhver vil dyreartene forsvinne. Det er jo ikke bruk for dem, og de vil dø ut. Ingen holder vel ku og høner for moro skyld uten å få betalt?

Enden på visa kan bli at veganere kan oppleve at de blir skyld i at dyrene de ønsker å verne blir utryddet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...