Gå til innhold

Blir håret igjen slik som det var før?:(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slanket meg 30 kg på litt under halvt år. Er fornøyd med vekttapet, men hårtapet kunne jeg helt klart vært uten😒 Det er blitt dobbelt så tynt i forhold til før når jeg har det i strikk. Det er helt skrekkelig å se og kjenne på, og jeg blir så trist og vil gråte...:( Hva skal jeg gjøre? Er det mulig å få håret tilbake slik det var før? Kjenner det tærer veldig på selvtilliten. Høres er ikke bare tynt, men også stygt og man skulle tro jeg var syk mtp hvor tynt det et blitt. Helt forferdelig!! 

Noen erfarne slankere her ute som kan dele sin erfaring? Håper virkelig ikke det blir tynnere nå lenger, men tykkere for all del, hvis det i det heletatt er mulig. Så er det mulig å få håret tilbake slik som før etter en endt slankekur? :( 

Anonymkode: 07755...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håret vil komme tilbake når du normaliserer kostholdet og får i deg tilstrekkelig med næringsstoffer. Siden du har gått ned så mye; gå gjerne til lege og ta en blodprøve for å se hva du mangler av viktige vitaminer eller mineraler. Trolig er du på en måte underernært, og da kvitter kroppen seg med håret fordi den ikke har «råd til» å beholde det uten at det ville gått på bekostning av viktigere kroppsvev. 

Anonymkode: 8dbe1...9e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts,

skjønner at dette å være vondt å oppleve. Jeg mistet selv mye hår da jeg hadde ekstrem jernmangel, og var skikkelig vondt da håret er en stor del av meg. Jeg fant etterhvert ut at spirulina er veldig bra, for det er utrolig næringsrikt. Kanskje dette også kan være noe for deg? Det er alger ( du tar enten pulver å blander i vann, eller tabelett/kapsel , fås på helsekost ) Mitt hår har iallefall vokst masse og er sunt, langt, tjukt og mykt som de alltid har vært.

Hvilket kosthold har du ellers? Kan du f.eks beskrive en dag?

Får du nok hvile/søvn? Stresser du mye?

Anonymkode: 1e3b9...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå ned mye på kort tid kan være ganske stressende for kroppen.

Gikk ned en del på kort tid selv for et års tid siden, spiste for lite, og det utløste det massive håravfallet som fremdeles herjer med håret mitt. Det tynne håret som er igjen er nok så dritstygt som det er pga at jeg bare har spist dritt+stress, så kroppen ikke har fått det den trenger.

Men hos meg virker det som at det vokser ut igjen - jeg har masse kortere hår som har vokst ut på toppen av hodet. Har du sett etter om du også har det? For hvis du har det, så kan du i hvert fall være ganske sikker på at det vokser ut igjen. Hvis ikke, så... må du nesten bare prøve å få i deg nok næringsstoffer (noe du selvsagt burde uansett), stresse ned, vente og se om det skjer noe. 

Jeg viser forresten ingen tegn til mangler på blodprøver selv om jeg omtrent har levd på pizza de siste to årene... Men det er åpenbart at jeg ikke får i meg det jeg trenger likevel, så selv om du tar prøver og de er fine burde du revurdere kostholdet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe a la det som skjer etter fødsel nor ammingen starter, da mistet jeg også hva føltes ut som halvparten av håret mitt.... Så ble det normalt igjen, men det tar mange år om du har langt hår. 

 

Anonymkode: 33635...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håret er dødt vev, som dannes i hårrøttene. Hvis det er kommet ut i dårlig kvalitet forblir det stort sett sånn til det faller ut/blir klippet av. Forhåpentligvis har du ikke påført hårrøttene varig skade eller sendt dem i varig dvale, slik at det kan komme tilbake. Men det kommer nok til å ta tid, og du er avhengig av at du spiser riktig slik at "hårproduksjonen" prioriteres for at det skal bli fint.

Anonymkode: 2fd73...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. november 2018 den 11.31, Frankenstein1 skrev:

Å gå ned mye på kort tid kan være ganske stressende for kroppen.

Gikk ned en del på kort tid selv for et års tid siden, spiste for lite, og det utløste det massive håravfallet som fremdeles herjer med håret mitt. Det tynne håret som er igjen er nok så dritstygt som det er pga at jeg bare har spist dritt+stress, så kroppen ikke har fått det den trenger.

Men hos meg virker det som at det vokser ut igjen - jeg har masse kortere hår som har vokst ut på toppen av hodet. Har du sett etter om du også har det? For hvis du har det, så kan du i hvert fall være ganske sikker på at det vokser ut igjen. Hvis ikke, så... må du nesten bare prøve å få i deg nok næringsstoffer (noe du selvsagt burde uansett), stresse ned, vente og se om det skjer noe. 

Jeg viser forresten ingen tegn til mangler på blodprøver selv om jeg omtrent har levd på pizza de siste to årene... Men det er åpenbart at jeg ikke får i meg det jeg trenger likevel, så selv om du tar prøver og de er fine burde du revurdere kostholdet ditt. 

Det er jo ikke noe rart at håret ditt ikke blir bedre, hvis du spiser så dårlig kost og lite næringsrint som du skriver her at du gjør. Å leve på pizza er virkelig ikke bra...

Anonymkode: 1e3b9...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

:( 

Anonymkode: 07755...708

Hvorfor tar du ikek til deg rådet jeg ga deg? Og hvordan er kostholdet ditt? Det svarte du aldri på. Kostehold er faktisk veldig viktig. Hvis du bare spiser "slankemat", veldig lite fett etc, går det ut over hormonene dine. og hormonene er også viktig for håret ditt. Du svarte heller ikke på om du stresser, får nok søvn osv.

Anonymkode: 1e3b9...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke noe rart at håret ditt ikke blir bedre, hvis du spiser så dårlig kost og lite næringsrint som du skriver her at du gjør. Å leve på pizza er virkelig ikke bra...

Anonymkode: 1e3b9...7e1

Nei, det synes ikke jeg heller er så rart, men det vokser i det minste ut igjen.. Hvis jeg putter et salatblad på toppen av hver pizzabit blir det nok bedre etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du ikek til deg rådet jeg ga deg? Og hvordan er kostholdet ditt? Det svarte du aldri på. Kostehold er faktisk veldig viktig. Hvis du bare spiser "slankemat", veldig lite fett etc, går det ut over hormonene dine. og hormonene er også viktig for håret ditt. Du svarte heller ikke på om du stresser, får nok søvn osv.

Anonymkode: 1e3b9...7e1

Frokost: To knekkebrød m ost, skinke og paprika

Lunsj: to knekkebrød m leverpostei og kanskje paprika. Også yoghurt

Middag: varierer det jo helt klart, spiser vell fisk engang i uka. 

Kvelds. Knekkebrød m ost, skinke og paprika. Noen ganger cornflakes. 

I tillegg tar jeg daglig sanasol og tran, og complete kvinne vitamintilskudd tabletter. Gjort dette i nesten 1 uke da, så ikke lenge

Om jeg stresser varierer. Har jeg det travelt og dårlig tid kan jeg det

Ja tror det men sovner ofte sent, langt ut på natt. Klokka 2 kanskje og sover til 11 på dagtid

 

TS

Anonymkode: 07755...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frokost: To knekkebrød m ost, skinke og paprika

Lunsj: to knekkebrød m leverpostei og kanskje paprika. Også yoghurt

Middag: varierer det jo helt klart, spiser vell fisk engang i uka. 

Kvelds. Knekkebrød m ost, skinke og paprika. Noen ganger cornflakes. 

I tillegg tar jeg daglig sanasol og tran, og complete kvinne vitamintilskudd tabletter. Gjort dette i nesten 1 uke da, så ikke lenge

Om jeg stresser varierer. Har jeg det travelt og dårlig tid kan jeg det

Ja tror det men sovner ofte sent, langt ut på natt. Klokka 2 kanskje og sover til 11 på dagtid

 

TS

Anonymkode: 07755...708

Og rører meg egt ganske lite, var flink på det da jeg slanka meg. Min mor sier forøvrig jeg kanskje kan spise litt ekstra til måltidene, altså tre knekkebrød og ikke to, men da er jeg redd for å legge på meg mtp hvor lite jeg beveger meg

Anonymkode: 07755...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frokost: To knekkebrød m ost, skinke og paprika

Lunsj: to knekkebrød m leverpostei og kanskje paprika. Også yoghurt

Middag: varierer det jo helt klart, spiser vell fisk engang i uka. 

Kvelds. Knekkebrød m ost, skinke og paprika. Noen ganger cornflakes. 

I tillegg tar jeg daglig sanasol og tran, og complete kvinne vitamintilskudd tabletter. Gjort dette i nesten 1 uke da, så ikke lenge

Om jeg stresser varierer. Har jeg det travelt og dårlig tid kan jeg det

Ja tror det men sovner ofte sent, langt ut på natt. Klokka 2 kanskje og sover til 11 på dagtid

 

TS

Anonymkode: 07755...708

Ok. Du nevnte lite om hva du spiser til middag?

Synes du spise lite variert...Hvilke type knekkebrød spiser du? Spiser du aldri grønnsaker, salat, frukt; frø/nøtter/kjerner?

Hva med havregryn og frø med diverse bær til f.eks frokost innimellom? For å variere, ikke spise det samme som du gjør til lunsj og kvelds. Bare et forslag. 

Hvordan spiste før, da du var overvektig?

Har du tatt prøver hos legen? Kan det være at du f.eks mangler jern, elelr andre viktige vitaminer? Sjekket stoffskifte?

Anonymkode: 1e3b9...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og rører meg egt ganske lite, var flink på det da jeg slanka meg. Min mor sier forøvrig jeg kanskje kan spise litt ekstra til måltidene, altså tre knekkebrød og ikke to, men da er jeg redd for å legge på meg mtp hvor lite jeg beveger meg

Anonymkode: 07755...708

Bevege deg mer? Gå turer, løpe...Blodsirkulasjon er bra for håret.

Anonymkode: 1e3b9...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Du nevnte lite om hva du spiser til middag?

Synes du spise lite variert...Hvilke type knekkebrød spiser du? Spiser du aldri grønnsaker, salat, frukt; frø/nøtter/kjerner?

Hva med havregryn og frø med diverse bær til f.eks frokost innimellom? For å variere, ikke spise det samme som du gjør til lunsj og kvelds. Bare et forslag. 

Hvordan spiste før, da du var overvektig?

Har du tatt prøver hos legen? Kan det være at du f.eks mangler jern, elelr andre viktige vitaminer? Sjekket stoffskifte?

Anonymkode: 1e3b9...7e1

Spiser mer variert enn før da jeg var overvektig. Da spiste jeg bare loff og dritt mat hverdag, og allikevel var mitt hår tykkere før. Kan jo være fordi når jeg slanka meg at jeg spiste mye mindre, idk... Fælt er det jo

Men jeg kan fort glemme av å spise frukt eller grønnsaker som et lite mellommåltid. Men det varierer jo i perioder, må vell bare minne på meg selv å være flink å få i et eple f.eks. Nøtter liker jeg dessverre ikke, aldri likt. 

Tenker kanskje jeg skal ta prøver ja :))) 

Anonymkode: 07755...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spiser mer variert enn før da jeg var overvektig. Da spiste jeg bare loff og dritt mat hverdag, og allikevel var mitt hår tykkere før. Kan jo være fordi når jeg slanka meg at jeg spiste mye mindre, idk... Fælt er det jo

Men jeg kan fort glemme av å spise frukt eller grønnsaker som et lite mellommåltid. Men det varierer jo i perioder, må vell bare minne på meg selv å være flink å få i et eple f.eks. Nøtter liker jeg dessverre ikke, aldri likt. 

Tenker kanskje jeg skal ta prøver ja :))) 

Anonymkode: 07755...708

Gjør det. Jeg hadde veldig lavt jernlager en periode, og det første jeg merket det på var at mye hår datt av...Men nå er det på vei tilbake for fullt. Du kan også prøve spirulina i en periode, veldig næringsrikt ( fåes på helsekost ), ta det i noen mnd å se om det hjelper på håret ditt. Det gjorde det for meg iallefall. Det har og naturulig jern pluss andre viktige næringsstoffer.

Anonymkode: 1e3b9...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...