Gå til innhold

Hva klarer du ikke spise, av etiske grunner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, Gasellen skrev:

Jeg har lyst til å bli veganer. Men ost og bacon er så jævelig godt.. 

 

Det er bare å bli "veganer" som spiser ost og bacon da :) Eller fleksitarianer som det ofte blir kalt. Da kan du spise masse god vegansk mat med god samvittighet, men samtidig unne deg ost og bacon når du er fysen. Ting trenger ikke være svart på hvitt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, tesla123 skrev:

Det er bare å bli "veganer" som spiser ost og bacon da :) Eller fleksitarianer som det ofte blir kalt. Da kan du spise masse god vegansk mat med god samvittighet, men samtidig unne deg ost og bacon når du er fysen. Ting trenger ikke være svart på hvitt.

Eller bare spise plantebaserte varianter.

Anonymkode: 6dc5e...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller bare spise plantebaserte varianter.

Anonymkode: 6dc5e...674

Jeg har smakt osten og den var ikke noe god 🤢

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gasellen skrev:

I Norge slaktes ingen dyr på Halal-måten pga lovverket slakteriene skal forholde seg til. Videoer på facebook er filmet i andre land. Dyr som blir Halalslaktet i Norge avlives først med boltepistol (da er det dødt/hjernedødt). og henges deretter opp hvor en ny slakter kutter over halspulsåren slik at dyret blør ut og man er helt sikre på at det er dødt. Samme måten slaktes vanlige kyr på. De skyter før de skjærer. En tredje person tar en sikkerhetskontroll på at kua er død før den sendes til flåing. På ei linje hvor ei ku slaktes og skjæres ned står tolv personer med hver sin jobb og alle vet at de har ett strengt lovverk å forholde seg til.

Forskjellen på Halalkjøtt og vanlig kjøtt produsert i Norge? - Det står en Iman og ber en bønn for dyret idet det slaktes. Ofte har de ikke Imaner tilgjengelige og spiller av ett lydopptak i stedet. 

Takk for info, men vet alt det der. 

Anonymkode: 7874b...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt liv er langt i fra stusselig,og jeg har planer om å leve lenge 

#veganforlife

Anonymkode: 6dc5e...674

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kremt. Jeg tror ABen du siterte mente at kylling i kjøtt- og eggindustrien har et kort og stusslig liv, og derfor unngår hun det selv om hun ikke er veganer eller vegetarianer.

Dere veganere må slutte å oppfatte dere som så voldsomt angrepet hele tiden. Det er jo helt mainstream nå for tiden å være veganer, jf Instagram, der omtrent hver eneste avbildede brownie og pannekake er vegansk etter hvert (og glutenfri).

 

Anonymkode: a9ae9...c51

Mente nok for kyllingen og hønene ja 🙈

Anonymkode: 50fde...4e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Gasellen skrev:

Jeg har smakt osten og den var ikke noe god 🤢

Den? Det finnes jo drøssvis av varianter! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåselever er nr. 1 her også. Unngår konsekvent å kjøpe annet enn økologiske egg også, men jeg sjekker nå ikke hva slags egg som er brukt i enhver omelett jeg spiser, og det handler mer om at jeg vet det er den ene typen økologisk mat der dyrevelferden faktisk er bedre og fordi det står rett ved siden av andre egg. Så jeg klarer å spise det om jeg får det servert, men jeg kjøper heller alternativet selv. 

Men gåselever, altså. Skulle nesten ønske helvete fantes sånn for de som spiser det med god samvittighet. Så innser jeg at jeg som spiser all verdens kjøtt uten å mukke i prinsippet ikke er all verden jeg heller, men gåselever er et resultat av aktiv tortur også, ikke "bare" en industri der dyrevelferden er ræva noen steder uten at det er et mål i seg selv å gi dyrene et jævlig liv. Det er egentlig helt vanvittig at man har dyr i fangenskap hele livet bare for å drepe dem for mat, men det er fortsatt en prinsipiell forskjell på dét og å aktivt mishandle dyr gjennom livet også, ikke "bare" kverke dem til slutt.

Anonymkode: 417a2...096

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke egg som ikke er økologiske. Tror mange ikke tenker over at frittgående fortsatt betyr at de aldri får gå utendørst, aldri får se sola, grave etter insekter eller lignende, og er etter min mening bare et lite hakk bedre enn bur. Skal vi bruke dyr til mat og lignende, synes jeg vi har plikt til å gjøre livene deres så fine og naturlige som mulig. Det inkluderer å la de leve blandt sol, vind, regn, gress, jord, sand og insekter - så lenge som mulig.

Også spiser jeg ikke kokt krabbe og lignende, siden jeg ikke liker tanken på at de kokes levende. Hva hvis vi tar feil, hva hvis de kjenner smerte likevel? Hadde spist det hvis jeg visste det ble avlivet før det blir kokt (har hørt om noen måter en kan gjøre det på) men det har jeg jo ingen garanti for blir gjort, siden det er såppass uvanlig.

Unngår også gåselever og kalv som nevnt før meg.

Prøver også å unngå produkter med palmeolje, så lenge det finnes alternativer som er lik bra, men skal innrømme jeg er sløv på dette.

Anonymkode: 440c4...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt moralsk av meg, men unngår scampi. Mest fordi jeg ikke liker det, da. Og så spiser jeg stort sett ikke gåselever - med mindre jeg er på en bedre restaurant i Frankrike, og det skjer jo veldig mye sjeldnere enn jeg skulle ønske.

Jeg skulle nok satt meg mer inn i hva slags produkter som inneholder palmeolje, men de fleste driver vel og faser det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

7 kg er fortsatt innenfor normalvektig. Gikk fra 57 til 50

Og det var poenget mitt nøyaktig, det er veldig enkelt å overspise på ost. 

Anonymkode: b789f...30d

Mulig det, men tipper det er en god del andre ting som gjør folk feite enn ost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, AnonymBruker said:

Oppdrettsfisk er sunnere å spise, enn vill fisk. Følg med litt a! 

Anonymkode: 500df...22a

Følg med litt selv. Tråden handler om etikk, ikke helse. Oppdrettslaksen har det ikke spesielt godt.

Vil aldri mer spise kjøtt, fisk, egg eller melk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tunfisk, hval, israelskproduserte varer, palmeolje, alt utrydningstruet. Prøver å unngå animalsk i det lengste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Alt som har med kylling eller høne å gjøre. 

 Sånn som de blir presset sammen i bittesmå bur, bare for å bruke minst mulig penger.   

Anonymkode: 40858...fe3

Finnes mange frittgående høns til slags. Mange bruker ikke de små burene lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avokado

Ris

Anonymkode: b1763...f94

Det har jeg ikke hørt noen ha etiske grunner for å ikke spise før. Det var nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg unngår økologisk mat så godt det lar seg gjøre. Økologisk matdyrking er den minst bærekraftige og mest arealtrengende dyrkemåten.

Anonymkode: 6e53d...a8d

Stemmer, økologisk dyrking trenger mye plass. Men jeg kjøper alltid økologisk kjøtt om jeg får tak i det, dyrevelferden er mye bedre 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er spesielt med gåselever? 

Anonymkode: 7f7a2...5ad

Gjessene blir tvangsforet, så de får fettlever. Tvangsforingen er fryktelig, i tillegg til at de er sperret inne i små bur og får lidelser pga fettleveren. Les om det om du orker: https://www.dyrevern.no/politikk_samfunn/forbruker/foie_gras_gaselever_ma_forbys Heldigvis er det ikke så mange som selger det i Norge lenger.

 

17 timer siden, Rullestolbruker skrev:

Finnes mange frittgående høns til slags. Mange bruker ikke de små burene lengre.

Men de har fortsatt lite plass, lever kort og vokser så fort at bena knekker under vekten deres. De har ingen muligheter til å leke/bevege seg og ser aldri solen (bortsett fra muligens når de blir fraktet til slaktebilen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...