Gå til innhold

Hva klarer du ikke spise, av etiske grunner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med å spise scampi? Merker jeg har litt aversjon mot svinekjøtt og biff. Og får. Føler det er så menligsløst at disse store fine dyrene skal ende opp som mat for oss. I vårt overflodssamfunn mener jeg. Fisk, reker og sjødyr har jeg ikke problemer med. 

Anonymkode: c8397...7c7

https://www.dagbladet.no/kultur/de-med-hoy-utdanning-legger-ut-faerre-bilder-av-barna-pa-sosiale-medier---er-mer-reflekterte/60385512

http://marinbiologene.no/scampi/

Utrolig at det går an å ikke ha fått med seg dette.

Anonymkode: a9ae9...c51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med å spise scampi? Merker jeg har litt aversjon mot svinekjøtt og biff. Og får. Føler det er så menligsløst at disse store fine dyrene skal ende opp som mat for oss. I vårt overflodssamfunn mener jeg. Fisk, reker og sjødyr har jeg ikke problemer med. 

Anonymkode: c8397...7c7

https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/i/kla36/scampi-er-en-miljoeversting

Anonymkode: ddf15...1cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halal. Blodtapping synes jeg er helt forferdelig. Bare for å gjøre det klart så har det ingenting med bønnen å gjøre. 

Anonymkode: 7874b...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Om jeg må overleve på en øde øy så spiser jeg absolutt alt, inkludert deg om du er der..  med mindre jeg har en pistol. Da ville jeg valgt å skyte meg selv fremfor å spise deg, for det å spise mennesker vil nok være vanskelig selv om det er bedre enn å sulte ihjel for det er nok grusomt... 

Jeg KAN spise alt. Gåselever, hunder, katter, snegler og øyeepler vil jeg styre utenom om det lar seg gjøre. Grunnen til at jeg skriver øyeepler er en «fangene på fortet» lignende konkurranse jeg var med i hvor man måtte spise fiskeøyne. Det var problematisk og ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Gasellen skrev:

Jeg har lyst til å bli veganer. Men ost og bacon er så jævelig godt.. 

 

Det syntes jeg også,men ble veganer for det, Etikk trumfet smak,og nå spiser jeg ost og bacon av plantebasert produkter 

Anonymkode: 6dc5e...674

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med kylling og egg. På grunn av dyrevelferd. Er verken vegetarianer, veganer eller medlem av noen dyrevernsorganisasjoner🙈 det virker bare som ett kort og stusselig liv. Har egne høns for egg, og kylling spiser jeg ikke. 

Oppdrettsfisk. Ødelegger fjordene. 

Litt skeptisk til svinekjøtt også, både pga dyrevelferd, og til hvor sunt det egentlig er.

Anonymkode: 50fde...4e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med kylling og egg. På grunn av dyrevelferd. Er verken vegetarianer, veganer eller medlem av noen dyrevernsorganisasjoner🙈 det virker bare som ett kort og stusselig liv. Har egne høns for egg, og kylling spiser jeg ikke. 

Oppdrettsfisk. Ødelegger fjordene. 

Litt skeptisk til svinekjøtt også, både pga dyrevelferd, og til hvor sunt det egentlig er.

Anonymkode: 50fde...4e1

Mitt liv er langt i fra stusselig,og jeg har planer om å leve lenge 

#veganforlife

Anonymkode: 6dc5e...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt liv er langt i fra stusselig,og jeg har planer om å leve lenge 

#veganforlife

Anonymkode: 6dc5e...674

Kremt. Jeg tror ABen du siterte mente at kylling i kjøtt- og eggindustrien har et kort og stusslig liv, og derfor unngår hun det selv om hun ikke er veganer eller vegetarianer.

Dere veganere må slutte å oppfatte dere som så voldsomt angrepet hele tiden. Det er jo helt mainstream nå for tiden å være veganer, jf Instagram, der omtrent hver eneste avbildede brownie og pannekake er vegansk etter hvert (og glutenfri).

 

Anonymkode: a9ae9...c51

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

I tillegg til flere ting på listen, alt som inneholder palmeolje, uansett om oljen sies å være "etisk" (litt usikker på om det i det hele tatt er mulig. 

Ellers mener jeg at i en debatt om etisk kosthold må det også inngå et tema om mengde. Etisk forsvarlig forbruk er ikke nødvendigvis sort/hvitt. Det kan være etisk å forbruke litt. Hvis alle i den vestlige verden begrenset seg selv i hverdagslig forbruk, kunne vi alle muligens hatt tilgang på et bredere spekter av etisk forsvarlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halal. Blodtapping synes jeg er helt forferdelig. Bare for å gjøre det klart så har det ingenting med bønnen å gjøre. 

Anonymkode: 7874b...466

I Norge slaktes ingen dyr på Halal-måten pga lovverket slakteriene skal forholde seg til. Videoer på facebook er filmet i andre land. Dyr som blir Halalslaktet i Norge avlives først med boltepistol (da er det dødt/hjernedødt). og henges deretter opp hvor en ny slakter kutter over halspulsåren slik at dyret blør ut og man er helt sikre på at det er dødt. Samme måten slaktes vanlige kyr på. De skyter før de skjærer. En tredje person tar en sikkerhetskontroll på at kua er død før den sendes til flåing. På ei linje hvor ei ku slaktes og skjæres ned står tolv personer med hver sin jobb og alle vet at de har ett strengt lovverk å forholde seg til.

Forskjellen på Halalkjøtt og vanlig kjøtt produsert i Norge? - Det står en Iman og ber en bønn for dyret idet det slaktes. Ofte har de ikke Imaner tilgjengelige og spiller av ett lydopptak i stedet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, egg, melk, bein og røde lus. 

Mulig at det virker litt ekstremt for enkelte, men for meg så blir det feil å spise noe jeg får dårlig samvittighet av og ikke er komfortabel med. 

Anonymkode: 9756e...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville slitt alvorlig med gåselever. Heldigvis ferdes jeg ikke i kretser der det normalt serveres så jeg får nok aldri satt det etiske synpunket på prøve. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåselever og menneske! Tror nok ikke jeg vil spise hund heller....

Anonymkode: f706d...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Thyra skrev:

Gåselever er ihvertfall uaktuelt å spise. 

Åh, det som er så godt! :) 

Anonymkode: 4ee63...465

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
14 timer siden, AnonymBruker skrev:
Endret av Mattie16
Slett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...