Gå til innhold

Hva klarer du ikke spise, av etiske grunner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen lyder: hva klarer du ikke spise, grunnet etikk og lignende du vet om produktet?

Jeg er på ingen måte noen superbevisst konsument, dessverre, men det er noen ting jeg ikke klarer lenger.. F.eks. klarer jeg ikke spise tunfisk på boks, som jeg spiste en del av før. Ikke etter at jeg har hørt om de forferdelige forholdene på de asiatiske fiskebåtene, hvor arbeiderne nærmest blir holdt som slaver og mange blir utsatt for grusomme ting.

Sliter også med å kjøpe oppdrettslaks. Det er litt vanskelig å unngå, for cirka all fisk på butikken er jo oppdrett, men jeg liker det ikke - både på grunn av det jeg vet om laksens medisinering, og fordi jeg vet hvor stor skade det gjør på norske fjorder.

Hva med deg?

Anonymkode: 590cb...753

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gåselever. Ingen over, ingen ved siden.

Unngår også scampi og egg fra burhøns.

Anonymkode: a9ae9...c51

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått avsmak på noe jeg liker ennå jeg... Kanskje jeg får noen issues etter flere svar i denne tråden..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som tittelen lyder: hva klarer du ikke spise, grunnet etikk og lignende du vet om produktet?

Jeg er på ingen måte noen superbevisst konsument, dessverre, men det er noen ting jeg ikke klarer lenger.. F.eks. klarer jeg ikke spise tunfisk på boks, som jeg spiste en del av før. Ikke etter at jeg har hørt om de forferdelige forholdene på de asiatiske fiskebåtene, hvor arbeiderne nærmest blir holdt som slaver og mange blir utsatt for grusomme ting.

Sliter også med å kjøpe oppdrettslaks. Det er litt vanskelig å unngå, for cirka all fisk på butikken er jo oppdrett, men jeg liker det ikke - både på grunn av det jeg vet om laksens medisinering, og fordi jeg vet hvor stor skade det gjør på norske fjorder.

Hva med deg?

Anonymkode: 590cb...753

Oppdrettsfisk er sunnere å spise, enn vill fisk. Følg med litt a! 

Anonymkode: 500df...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Har ikke fått avsmak på noe jeg liker ennå jeg... Kanskje jeg får noen issues etter flere svar i denne tråden..?

Hvorfor vil du lese videre da? 🙄

Anonymkode: 6ba90...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du lese videre da? 🙄

Anonymkode: 6ba90...072

For ikke å gå glipp av noe...:rolleyes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at hvalbiff er godt, men innen de finner en god og effektiv måte og drepe disse dyrene kommer jeg til å avstå. Dvs for alltid, regner jeg med.

Anonymkode: 1d4b2...13c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jeg spiser jeg får dårlig samvittighet av, som oppdrettslaks og egg, men kjøtt som svin, storfe, sau og kylling klarer jeg ikke spise. Blir fysisk kvalm av tanken på hvordan de lever og dør. Kan til nøds spise vilt og kjøtt fra bittesmå gårder, men noe føles feil der også, siden jeg ikke har spist annet kjøtt på 20 år.

Skulle jo ønske jeg ga faen.

Anonymkode: 95e46...b39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har enda ikke møtt på noe jeg unngår av etiske grunner, jeg ville nok hatt problemer med å spise katten min eller menneskekjøtt.

Anonymkode: 2c168...037

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Alt som har med kylling eller høne å gjøre. 

 Sånn som de blir presset sammen i bittesmå bur, bare for å bruke minst mulig penger.   

Anonymkode: 40858...fe3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med å spise scampi? Merker jeg har litt aversjon mot svinekjøtt og biff. Og får. Føler det er så menligsløst at disse store fine dyrene skal ende opp som mat for oss. I vårt overflodssamfunn mener jeg. Fisk, reker og sjødyr har jeg ikke problemer med. 

Anonymkode: c8397...7c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et spørsmål til dere som ikke vil spise storfe, gris, sau osv. Hva tenker dere skjer med disse dyrene hvis de ikke skal brukes til matproduksjon? Litt drøyt med 30 kosegeiter, liksom.

Anonymkode: 1d4b2...13c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...