Gå til innhold

ADHD, utredning som voksen kvinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her var det mye som fikk det til å gå opp et lys for meg!  

Anonymkode: 6fdac...b67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det forresten noen andre med ADHD som er veldig klumsete? Jeg er som regel distrahert av et eller annet så jeg har en tendens til å snuble og dunke borti ting, f.eks hvis jeg går ut en dør er det ofte jeg dunker borti kanten på døren på vei ut/inn, jeg dunker også veldig ofte ben og hofter i bord og andre møbler. Jeg snubler i også i mine egne ben, jeg snubler i ting som ligger på bakken, jeg snubler også relativt ofte i skiene mine når jeg på ski for eksempel. 

Ellers har jeg også en tendens til å holde på med en oppgave, og så kan jeg tenke at etter at jeg har gjort x deler av oppgaven skal jeg gjøre y del av oppgaven. Det er ofte jeg glemmer å gjøre y del av oppgaven forbi jeg ikke fokuserer på det jeg faktisk holder på med. Jeg jobber på et sykehjem (har ikke et medisinsk ansvar) og jeg glemmer ofte småting, aldri noe som har en stor betydning, men det skjer likevel veldig ofte. Skal vi f.eks servere middag til pasienter på rommet, så pleier vi å gi pasientene et brett med både middag og dessert de dagene det er dessert. Da kan jeg fint glemme å legge desserten på brettet, men jeg kommer selvsagt på at dette når jeg skal servere de andre pasientene dessert. Så det er jo ikke krise, men det er jo dumt. Jeg husker selvsagt viktige ting angående stell av pasienter og deres helse, men jeg glemmer ofte småting, men jeg kommer alltid på det til slutt. Det er som om jeg glemmer tingene jeg skal gjøre i fremtiden når jeg blir opptatt av andre ting. Skal jeg gjøre x oppgave, men skal gjøre y oppgave før dette, er det ofte jeg glemmer x oppgave, med mindre det er en spesielt viktig oppgave. Dette gjelder omtrent alle arenaer i livet mitt. Er det noen andre som også har det problemet?

Jeg har jo egentlig planer å bli lege, men jeg vet ikke om jeg bør bli det likevel når jeg er såpass distré. Jeg kan også overse ting rundt meg hvis jeg holder på med noe interessant, dog overser jeg ikke ting som er forbundet med det jeg holder på med. Jeg har også en tendens til å bli så opphengt i ting at jeg nesten "mister meg selv" i det jeg holder på med, vet ikke om det gir mening men hvis jeg f.eks møter på noe jeg ikke forstår i kjemi kan jeg bli så opphengt i å forstå det at det føles som om alt annet forsvinner på en måte, jeg kan glemme å spise, drikke, gå på do osv fordi jeg blir så opphengt i oppgaven. jeg MÅ rett og slett bare ha svaret, så da kan jeg lese haugevis av artikler og diverse. Dog er jeg også perfeksjonist på mange områder, hvis jeg anser det som viktig. Jeg gjør ofte slurvefeil når jeg løser kjedelige matematiske likninger, men hvis jeg skal følge en oppskrift så følger jeg den ned til punkt og prikke. Skal jeg titrere et stoff mot et annet på laboratoriet, eller utføre andre undersøkelser gjør jeg også det helt nøyaktig, som regel mer nøyaktig enn hva de fleste andre gidder. Men ting jeg ikke anser som interessant eller viktig pleier jeg som regel å gjøre litt halvveis, til tross for at jeg bruker medisiner. 

 

 

 

Anonymkode: 8b344...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, ja, det kan virke som det ja. Jeg har ikke selvdisiplin i det hele tatt, skal jeg være ærlig. Hvordan får du deg selvdisiplin? Jeg vil gjerne bli bedre til "livet", og gjøre det fint og enkelt for samboeren min, men jeg har ikke energi føler jeg. 

Anonymkode: 37ecf...44e

Jeg tror nesten at jeg har brukt ADHD 'en til å få selvdisiplin. Bestemmer jeg meg for ting, og anser det som svært viktig, så blir jeg jo helt besatt på å få det til også. Så jeg lar det bli en besettelse. Dette innebærer at jeg kan bli for regid/besatt også, men det er bedre enn alternativet. 

De tingene jeg ikke klarer å overbevise meg selv om at er svært viktig har jeg ingen selvdisiplin i forhold til. 

Anonymkode: c46f7...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det forresten noen andre med ADHD som er veldig klumsete? Jeg er som regel distrahert av et eller annet så jeg har en tendens til å snuble og dunke borti ting, f.eks hvis jeg går ut en dør er det ofte jeg dunker borti kanten på døren på vei ut/inn, jeg dunker også veldig ofte ben og hofter i bord og andre møbler. Jeg snubler i også i mine egne ben, jeg snubler i ting som ligger på bakken, jeg snubler også relativt ofte i skiene mine når jeg på ski for eksempel. 

 

 

 

Anonymkode: 8b344...6bd

Er ganske klumsete jeg også, men jeg har tenkt at det kommer av asperger-diagnosen. Mange med asperger er klumsete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager til legetimen min :) Kjenner jeg begynner å bli veldig utålmodig altså. Er det noen som går på medisiner der de hjelper i hverdagen? Hvordan hjelper de? Blir du mer "normal"? hHehe

Anonymkode: 37ecf...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

To dager til legetimen min :) Kjenner jeg begynner å bli veldig utålmodig altså. Er det noen som går på medisiner der de hjelper i hverdagen? Hvordan hjelper de? Blir du mer "normal"? hHehe

Anonymkode: 37ecf...44e

Medisiner hjelper meg i hverdagen, ja. Jeg blir mer konsentrert og den indre uroen dempes. Takket være medisiner klarte jeg å få gode karakterer (5ere og 6ere) i siste året på videregående, uten å jobbe meg i hjel. Jeg evnet for første gang i mitt liv å følge med i timen, selv om mye av det læreren snakket om var uinteressant. Da holdt det heldigvis med repetisjon av fagstoffet dagen før prøven, eventuelt ca. 2 timer hver dag i to-tre dager før prøven hvis det fagstoffet var vanskelig. Medisiner har med andre ord hjulpet veldig med tanke på utdanning. Ellers blir jeg mer stille og rolig, jeg snakker mindre, tenker mer før jeg snakker (og handler), har mindre "mas" i hodet, og er mindre urolig. Uten medisiner blir jeg fort veldig urolig hvis jeg må holde på med en kjedelig ting, stå i kø osv, men uroen dempes på medisiner. Jeg blir ikke kvitt uroen, og den er der dessverre uansett om jeg tar medisiner eller ei, men den blir mindre, og følgelig lettere å håndtere. 

Anonymkode: 8b344...6bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner hjelper meg i hverdagen, ja. Jeg blir mer konsentrert og den indre uroen dempes. Takket være medisiner klarte jeg å få gode karakterer (5ere og 6ere) i siste året på videregående, uten å jobbe meg i hjel. Jeg evnet for første gang i mitt liv å følge med i timen, selv om mye av det læreren snakket om var uinteressant. Da holdt det heldigvis med repetisjon av fagstoffet dagen før prøven, eventuelt ca. 2 timer hver dag i to-tre dager før prøven hvis det fagstoffet var vanskelig. Medisiner har med andre ord hjulpet veldig med tanke på utdanning. Ellers blir jeg mer stille og rolig, jeg snakker mindre, tenker mer før jeg snakker (og handler), har mindre "mas" i hodet, og er mindre urolig. Uten medisiner blir jeg fort veldig urolig hvis jeg må holde på med en kjedelig ting, stå i kø osv, men uroen dempes på medisiner. Jeg blir ikke kvitt uroen, og den er der dessverre uansett om jeg tar medisiner eller ei, men den blir mindre, og følgelig lettere å håndtere. 

Anonymkode: 8b344...6bd

Mulig jeg spør dumt og av uvitenhet, men er det ritalin? Husker fra skoletiden at det var noen gutter (såklart......) som fikk det, men var veldig farlig om andre tok det (motsatt virkning?)

 

Anonymkode: 6fdac...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg spør dumt og av uvitenhet, men er det ritalin? Husker fra skoletiden at det var noen gutter (såklart......) som fikk det, men var veldig farlig om andre tok det (motsatt virkning?)

 

Anonymkode: 6fdac...b67

Jeg har brukt både ritalin og deksamfetamin. Begge deler fungerer godt, dog har de noe ulik virkning. Ritalin gjør meg roligere enn deksamfetamin, mens deksamfetamin gjør utholdenheten min bedre, jeg kan f.eks jobbe i 3 timer med kjemi-oppgaver e.l omtrent uten pause, men det er lettere å lese i kjemiboka hvis jeg tar ritalin, men når det kommer til å gjøre oppgaver, regnestykker osv over lengre tid så fungerer lisdeksamfetamin bedre. Ritalin gjør også at det er mer "stille" i hodet enn deksamfetamin. Ritalin gjorde meg dog søvnig i begynnelsen, men det kan for så vidt også ha skyldtes roen det ga meg. Hvis du noen gang har røykt cannabis og opplevd roen man kan få av det, så er roen man kan få av ritalin ganske lik. Ritalin er ikke nødvendigvis farlig for mennesker uten adhd/add, men kan likevel være farlig for mennesker både med og uten adhd. Bivirkningene (svært sjeldne) er blant annet hjerteinfarkt og plutselig død. Dog er det i grunn bare mennesker med hjertesykdommer o.l som kan oppleve disse bivirkningene, og derfor skal man alltid ta EKG før man begynner på sentralstimulerende medikamenter. Hvis man har adhd vil man vanligvis oppleve å bli mer rolig, konsentrert og fungere mer "vanlig". Hvis man ikke har adhd vil man derimot ofte bli mer energisk og effektiv, man vil gjerne også oppleve å bli gladere. Kjenner noen uten adhd som bruker ritalin, og han bruker det for å sitte oppe hele natten med f.eks skolearbeid, eller for å fullføre diverse oppgaver fortere. Mao han bruker det når han føler at tiden og energien ikke strekker helt til. Dog kan også mennesker med adhd ruse seg på ritalin, men da trengs det en høyere dose. 

Anonymkode: 8b344...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

har vært hos psykiater idag etter henvisning fra legen. Han ga meg Ritalin etter 30 min og et spørreskjema. Er dette normalt? Trodde utredning kunne vare i flerne mnd???

Anonymkode: 37ecf...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt at det skal gå så fort???? :S ble litt skeptisk jeg nå, sitter her med ritalinen..

Anonymkode: 37ecf...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er sånn leger jobber. Du kommer inn og de finner noe de kan skrive ut. Det er sånn de er trent opp. De fleste av oss er også så innlært i at det er sånn skal være, at det er er det som er medisin. Medisin, ikke sant, noe som må tilføres. Da ender man typisk opp med å ikke se skogen for bare trær. 

Bra for deg at du stiller spørsmålstegn ved det. Anbefaler deg å titte på videoen og linken jeg postet tidligere her. 

Anonymkode: f3dd5...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2018 at 9:18 PM, AnonymBruker said:

Før du eventuelt får medisiner må du levere urinprøver i 6 måneder. 

Anonymkode: b42c5...b94

 

On 11/11/2018 at 9:21 PM, Rainbowdash_90 said:

Jeg leverer allerede urinprøver. Må ha vært rusfri i tre mnd før medisiner hvis jeg skal ha medisiner. Men det vet jeg jo ikke om jeg skal. 

Må man dette uavhengig av om man har et eksisterende rusproblem?

Det høres i så fall ikke helt rimelig eller lovlig ut....

Anonymkode: 43c9e...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, men tviler på at kosten kan hjelpe meg på dette området altså. Jeg gikk inn velvitende om st jeg ville medisineres, fordi dette går utover hverdagen min. Det er sånn jeg forstod disse videoene ihvertfall! Setter pris på at du tar deg tid til å svare :)  

Anonymkode: 37ecf...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt at det skal gå så fort???? :S ble litt skeptisk jeg nå, sitter her med ritalinen..

Anonymkode: 37ecf...44e

Det er ikke uvanlig at psykiatere skiver  ut ritalin for å få en sikker diagnose. Har man adhd vil man bli roligere/avslappet og få mer ro i hodet, har man uke adhd vil man som regel bli mer energisk. Det er tross alt et amfetaminlignende stoff. 

Anonymkode: 8b344...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen på grunn av at jeg sliter med konsentrasjonsproblemer. Dette har ført til at jeg har droppa ut av studier tre ganger og jeg var lei. Sliter med å få ting gjort. Lever i et kaos hjemme (rotete). Legen sa at hun mistenkte ADHD og jeg ble veldig overraska. Ble henvist til DPS. Leste om ADHD på nettet og kjente meg godt igjen. Jeg kom inn på DPS etter et par måneder, men var uheldig med behandleren min. Han var en ung, nyutdannet lege som var veldig klein og beskjeden. Var der bare tre ganger før jeg avslutta utredninga. Han sa at jeg scoret veldig høyt på ADHD, men det er diagnosekriterier om at symptomene skal ha vært til stede før fylte 7 år og jeg husker lite fra den alderen. Han sa jeg kunne spørre moren min og hun sa at jeg ikke var noe mer hyper enn andre barn da jeg var liten. Men jeg sliter ikke med hyperaktivitet - det er konsentrasjonsproblemer, prokastinering, impulsivitet, indre uro osv. Jeg fortalte at jeg ikke fungerte på skolen, men han mente at siden jeg fungerer i jobb så har jeg mest sannsynlig ikke ADHD. Der jeg jobber har jeg ikke tidsfrister og oppgaver hengende over meg. Jobber med å være sammen med barn og hjelpe de... Jeg fungerer jo ikke hjemme. Lever i et evig kaos. Valgte å avslutte utredninga på grunn av dårlig kjemi med legen - følte ikke han forsto meg.

Nå er jeg forhåpentligvis ferdigutdannet til våren, men er flere eksamener jeg ikke har klart å levere på grunn av at jeg ikke klarer å gjøre det. Men har fått legeerklæring og fått det til til slutt. Jeg tror fortsatt at jeg kan ha en form for ADHD. Håper jeg klarer å skrive bachelor, men ser for meg at jeg vil bruke lengre tid enn vanlig.

Anonymkode: ffe5e...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...