Gå til innhold

Trøtt av zyrtec?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spurte på apoteket men de sa at det er andre typer allergimedisin man blir trøtt av, men jeg kjenner meg unormalt trøtt, og det veldig tidlig på kvelden. 

Er det mulig reaksjon på allergitablettene? Det jeg egentlig spør om, for ingen kan vite sikkert hvorfor jeg er trøtt, er om noen har erfaringer med å bli stuptrøtt av zyrtec. 

Anonymkode: 69e0f...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også blir det. Zyrtec er det samme som cetirizin, og jeg bruker da det sistnevnte merket og er kjempetrøtt når jeg bruker det. Etter jeg begynte på montelukast for astma så slipper jeg å ta allergimedisiner heldigvis. 

Tipset er å ta allergimedisinen innenfor 3 timer før du legger deg. 

Anonymkode: 70259...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkningene er mild til moderat somnolens, altså trøtthet. 

Ofte går det over etter lengre tids bruk. 

Anonymkode: d56be...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte på apoteket men de sa at det er andre typer allergimedisin man blir trøtt av, men jeg kjenner meg unormalt trøtt, og det veldig tidlig på kvelden. 

Er det mulig reaksjon på allergitablettene? Det jeg egentlig spør om, for ingen kan vite sikkert hvorfor jeg er trøtt, er om noen har erfaringer med å bli stuptrøtt av zyrtec. 

Anonymkode: 69e0f...599

Ingen vet hvorfor du er trøtt. Men man vet at det ikke er nyere typer allergimedisiner som gjør folk trøtte, men allergie. Så om du spiser Zyrtec eller noe annet, spiller liten eller ingen rolle. Allergi og astma er en systemisk sykdom, dermed blir man mer trettbar av sykdommen ikke av behandlingen.

Anonymkode: e6e3b...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vet hvorfor du er trøtt. Men man vet at det ikke er nyere typer allergimedisiner som gjør folk trøtte, men allergie. Så om du spiser Zyrtec eller noe annet, spiller liten eller ingen rolle. Allergi og astma er en systemisk sykdom, dermed blir man mer trettbar av sykdommen ikke av behandlingen.

Anonymkode: e6e3b...0a5

Rart med det, da, at man kan bli stuptrøtt når man er under behandling på én type medisin, men være ganske våken på en annen. :klo: 

Cetirizin (samme som Zyrtec) gis for øvrig for å forebygge allergiske reaksjoner i forbindelse med enkelte cellegiftbehandlinger (Taxol). Doseringen er ikke høy; 1 stk etpar timer før behandlingen, og på sykehuset advarer de mot trøtthet av denne tabletten. Selvsagt blir man trøtt av både kreft og cellegift, men de sa spesifikt fra om allergitabletten. 

Anonymkode: cec3f...7e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vet hvorfor du er trøtt. Men man vet at det ikke er nyere typer allergimedisiner som gjør folk trøtte, men allergie. Så om du spiser Zyrtec eller noe annet, spiller liten eller ingen rolle. Allergi og astma er en systemisk sykdom, dermed blir man mer trettbar av sykdommen ikke av behandlingen.

Anonymkode: e6e3b...0a5

Dette er tull

Anonymkode: 70259...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tull

Anonymkode: 70259...527

Nei, dette er riktig - men det gjelder ikke alle. Dette står på naaf og apoteket sine sider:

 

Det er også viktig å huske på at tretthet også kan være et symptom på allergien, og hvis du ikke får ønsket effekt av allergimedisinen din kan du oppleve tretthet. Hvis du føler at allergimedisinen din ikke fungerer godt anbefaler vi at du snakker med legen din. Det kan godt være at du vil få en bedre effekt av en annen type.

Aerius, Clarityn, Cetirizin, Kestine, Livostin, Telfast, Xyzal og Zyrtec
I tillegg til disse finnes det fortsatt en del eldre antihistaminer på markedet, såkalte førstegenerasjonsantihistaminer. På grunn av bivirkninger som tretthet anbefales ikke disse i behandlingen av pollenallergi og er stort sett erstattet av andregenerasjonsantihistaminer. De ulike nyere antihistaminene virker stort sett på samme måte, men har ikke de samme bivirkningene.        

 

Om man blir trett eller ikke er nok individuelt, men man kan altså oppleve å bli trett av selve allergien om ikke preparatet virker godt nok. Kan du ikke gå tilbake til legen og si at du vil prøve en annen type? 

Anonymkode: f6e43...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er riktig - men det gjelder ikke alle. Dette står på naaf og apoteket sine sider:

 

Det er også viktig å huske på at tretthet også kan være et symptom på allergien, og hvis du ikke får ønsket effekt av allergimedisinen din kan du oppleve tretthet. Hvis du føler at allergimedisinen din ikke fungerer godt anbefaler vi at du snakker med legen din. Det kan godt være at du vil få en bedre effekt av en annen type.

Aerius, Clarityn, Cetirizin, Kestine, Livostin, Telfast, Xyzal og Zyrtec
I tillegg til disse finnes det fortsatt en del eldre antihistaminer på markedet, såkalte førstegenerasjonsantihistaminer. På grunn av bivirkninger som tretthet anbefales ikke disse i behandlingen av pollenallergi og er stort sett erstattet av andregenerasjonsantihistaminer. De ulike nyere antihistaminene virker stort sett på samme måte, men har ikke de samme bivirkningene.        

 

Om man blir trett eller ikke er nok individuelt, men man kan altså oppleve å bli trett av selve allergien om ikke preparatet virker godt nok. Kan du ikke gå tilbake til legen og si at du vil prøve en annen type? 

 

Anonymkode: f6e43...c3f

Nei det er ikke riktig. Man kan absolutt bli trøtt av cetirizin. Jeg blir det selv og kjenner mange andre som blir det. 

Vanlige bivirkninger (rammer færre enn 1 av 10 personer):

  • døsighet, tretthet
  • munntørrhet, kvalme, diaré
  • svimmelhet, hodepine
  • sår hals eller halsbetennelse, hevelse og irritasjon i neseslimhinnen

Anonymkode: 70259...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke riktig. Man kan absolutt bli trøtt av cetirizin. Jeg blir det selv og kjenner mange andre som blir det. 

Vanlige bivirkninger (rammer færre enn 1 av 10 personer):

  • døsighet, tretthet
  • munntørrhet, kvalme, diaré
  • svimmelhet, hodepine
  • sår hals eller halsbetennelse, hevelse og irritasjon i neseslimhinnen

Anonymkode: 70259...527

Les hva jeg skriver, jeg sa at man KAN også bli trett av selve allergien. Og det er det de skriver fra naaf og apoteket jeg klippet fra. Man KAN bli trett av preparatet, og man KAN bli trett av allergien. 

Selv hører jeg til dem som ikke blir trett av preparatet (har brukt både zyrtec, cetirizin og telfast). 

Anonymkode: f6e43...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan bli trøtt av Zyrtec. Nyere antihistaminer krysser i mindre grad enn de eldre over til hjernen, derfor gir de mindre trøtthet. Men denne egenskapen er ikke absolutt. Dette er det forsket på og Zyrtec (cetirizin) blokkerer histaminreseptorer i hjernen, dog som sagt i mindre grad enn f.eks Atarax, Vallergan og andre gamle antihistaminer. Aerius er nok litt bedre.

Trøttheten går imidlertid over etter noen dagers fast bruk.

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart med det, da, at man kan bli stuptrøtt når man er under behandling på én type medisin, men være ganske våken på en annen. :klo: 

Cetirizin (samme som Zyrtec) gis for øvrig for å forebygge allergiske reaksjoner i forbindelse med enkelte cellegiftbehandlinger (Taxol). Doseringen er ikke høy; 1 stk etpar timer før behandlingen, og på sykehuset advarer de mot trøtthet av denne tabletten. Selvsagt blir man trøtt av både kreft og cellegift, men de sa spesifikt fra om allergitabletten. 

Anonymkode: cec3f...7e4

Hjelpe meg, du påstår at man blir trøtt av allergimedisinene når man er på cellegift? Cellegift får man når man har kreft eller andre alvorlige tilstander der tretthet på grunn av sykdommen og på grunn av cellegiften kommer lenge før tretthet av noen uskyldige allergitabletter. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tull

Anonymkode: 70259...527

Å bare skrive tull uten å argumentere eller sette ord på hvorfor man mener et innlegg er tull, er lite opplysende. 

Mangler du kunnskap både om temaet og om hvordan du diskuterer en sak på en saklig måte? 

Du mangler i alle fall sykdomsforståelse og forståelse for sykdommer i øvre og nedre luftveier påvirker hele kroppen, fordi oksygenopptaket blir påvirket. Med dårligere oksygenopptak blir alle lettere trettbare det er anatomi og fysiologi på lavt nivå. 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke riktig. Man kan absolutt bli trøtt av cetirizin. Jeg blir det selv og kjenner mange andre som blir det. 

Vanlige bivirkninger (rammer færre enn 1 av 10 personer):

  • døsighet, tretthet
  • munntørrhet, kvalme, diaré
  • svimmelhet, hodepine
  • sår hals eller halsbetennelse, hevelse og irritasjon i neseslimhinnen

Anonymkode: 70259...527

Hva vet du om hvordan et legemiddelfirma sikrer seg med opplysninger om et preperat for å unngå å få søksmål mot seg eller at legemiddelet blir trukket fra markedet? Alle mulige kjente bivirkninger av de ulike virkemidlene i et preperat blir opplyst om for å unngå søksmål på grunn av manglende opplysninger. 

At noen få personer har hevdet at de har fått x bivirkning i utprøvningsfasen er nok til at x bivirkning blir listet opp i pakningsvedlegg og på felleskatalogteksten. Å lese felleskatalogen som en viss mann leser en viss bok, er skjeldent smart. 

Anonymkode: e6e3b...0a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig trøtt da jeg begynte på Zyrtec, men trøttheten forsvant innen 2 ukers bruk. Hvis trøttheten ikke gir seg finnes det kanskje en annen medisin som kan fungere bedre. Spør legen din.

Anonymkode: 047bc...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg, du påstår at man blir trøtt av allergimedisinene når man er på cellegift? Cellegift får man når man har kreft eller andre alvorlige tilstander der tretthet på grunn av sykdommen og på grunn av cellegiften kommer lenge før tretthet av noen uskyldige allergitabletter. 

Å bare skrive tull uten å argumentere eller sette ord på hvorfor man mener et innlegg er tull, er lite opplysende. 

Mangler du kunnskap både om temaet og om hvordan du diskuterer en sak på en saklig måte? 

Du mangler i alle fall sykdomsforståelse og forståelse for sykdommer i øvre og nedre luftveier påvirker hele kroppen, fordi oksygenopptaket blir påvirket. Med dårligere oksygenopptak blir alle lettere trettbare det er anatomi og fysiologi på lavt nivå. 

Hva vet du om hvordan et legemiddelfirma sikrer seg med opplysninger om et preperat for å unngå å få søksmål mot seg eller at legemiddelet blir trukket fra markedet? Alle mulige kjente bivirkninger av de ulike virkemidlene i et preperat blir opplyst om for å unngå søksmål på grunn av manglende opplysninger. 

At noen få personer har hevdet at de har fått x bivirkning i utprøvningsfasen er nok til at x bivirkning blir listet opp i pakningsvedlegg og på felleskatalogteksten. Å lese felleskatalogen som en viss mann leser en viss bok, er skjeldent smart. 

Anonymkode: e6e3b...0a5

Kjære deg; det er ikke sånn at det som står i felleskatalogen er feil. Og ja, i helsevesenet bruker vi felleskatalogen som en sikker kilde i vårt arbeid. At du tror du vet bedre enn det som står i felleskatalogen sier bare mer om deg enn noe annet. 

Anonymkode: 70259...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til når jeg ikke får sove, ikke faen, så tar jeg en zyrtec og slokner innen 30 min. Og sover som en stein hele natta. 

Anonymkode: 848ac...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke trøtt av den før dagen derpå. Føles som en jævlig hangover  ,som om jeg ikke våkner opp skikkelig etter at jeg har stått opp og føler meg fyllesyk og tåkete i hodet og tung i kroppen hele dagen. 

Anonymkode: f6ad4...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...