Gå til innhold

Vondt/ubehag i klitoris etter fødsel


tweet

Anbefalte innlegg

Denne gidder jeg ikke å ta helt anonymt. No shame! 

Men etter fødselen (keisersnitt) opplever jeg ubehag nedentil under sex, spesielt i klitoris. Det er ikke direkte vondt, men den gode følelsen forsvinner og det går over til å føles som jeg får gnagsår. I tillegg skal det så lite til før jeg blir sår og får en brennende følelse ved inngangen. Jeg blir så lei meg og mister lysten av det! Føler meg skikkelig alene.

Andre som har følt det samme? Finnes det en løsning eller må jeg bare vente? Jeg vet det er vanlig å bli sår pga hormoner og tørre slimhinner, men jeg har aldri hørt noen klage på rar følelse i klitoris før.. 😛 Jeg ammer, om det har noen betydning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest førstedamen

Jeg har baby på fem måneder tatt med keisersnitt, og jeg opplever akkurat det samme! Skulle tro man slapp unna slike plager når man ikke har født vaginalt, men den gang ei.... 

Håper noen kan fortelle oss at det går over. 

Endret av førstedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt problemet lenge? Jeg opplevde det slik du beskriver ved UVI noen måneder etter fødsel. Hadde ikke de typiske symptomene på UVI. 

Er det lenge siden du fødte?

Anonymkode: 1bb35...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, førstedamen skrev:

Jeg har baby på fem måneder tatt med keisersnitt, og jeg opplever akkurat det samme! Skulle tro man slapp unna slike plager når man ikke har født vaginalt, men den gang ei.... 

Håper noen kan fortelle oss at det går over. 

Så deilig at jeg ikke er helt alene! 😅 Planlagt ks eller? Jeg hadde rier og et helsike i nesten et døgn før det ble hastekeisersnitt, så har tenkt han kanskje presset på noe nerver? Men jeg vet ikke altså.. Han er 10 måneder snart, så er passe lei! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt problemet lenge? Jeg opplevde det slik du beskriver ved UVI noen måneder etter fødsel. Hadde ikke de typiske symptomene på UVI. 

Er det lenge siden du fødte?

Anonymkode: 1bb35...d9d

Ja, siden første gang vi hadde sex, som var ca 4 uker etter fødsel. Han er snart 10 måneder gammel. 

Jeg sjekket meg for uvi, men det var før vi hadde sex. Kanskje det bør sjekkes på nytt 🤔 Hmm. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonene slippes ut når morkaken løsnes, uavhengig om det er KS eller vaginal. Det betyr at alt av dine genetalia er i helspenn, noe som igjen skal skape morsmelk, slik at du kan amme. I denne faen vil alt føles sårt, numment, ikke-kontaktbart. Varierer fra kvinne til kvinne hvor lenge dette varer. Alle pattedyr er skapt slik at de ikke vil forplantes før amming og tilknytning er på plass, og dermed er det sårt/numment.

Anonymkode: 87161...840

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hormonene slippes ut når morkaken løsnes, uavhengig om det er KS eller vaginal. Det betyr at alt av dine genetalia er i helspenn, noe som igjen skal skape morsmelk, slik at du kan amme. I denne faen vil alt føles sårt, numment, ikke-kontaktbart. Varierer fra kvinne til kvinne hvor lenge dette varer. Alle pattedyr er skapt slik at de ikke vil forplantes før amming og tilknytning er på plass, og dermed er det sårt/numment.

Anonymkode: 87161...840

Det høres logisk ut! Har du noen kilde på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke KS, men var det noen GU-undersøkelser i forkant av fødsel? For herregud så sår jeg var selv etter masse modningsundersøkelser. De hadde bare fokus på hvor de presset mest med fingrene, og jeg måtte be dem tenke over at tommelen på utsiden holdt å knuse klitorisen min - FLERE GANGER. Var sår i månedsvis.

Anonymkode: 4931c...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
På 9.11.2018 den 1.50, tweet skrev:

Så deilig at jeg ikke er helt alene! 😅 Planlagt ks eller? Jeg hadde rier og et helsike i nesten et døgn før det ble hastekeisersnitt, så har tenkt han kanskje presset på noe nerver? Men jeg vet ikke altså.. Han er 10 måneder snart, så er passe lei! 

Nei haste ks, så jeg hadde jo rier og nedpress ol i timesvis. 

Men jeg fullammer, og slimhinner ol blir jo skjøre når man ammee. Kanskje det kan være en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også hastekeisersnitt og føler på det samme... 😅 her er barnet 5 måneder og vi fullammer bortsett fra smaksprøver. 

Anonymkode: 707c9...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dumt forslag, men bruker du glidemiddel? 

Hvis en del av problemet er at du er tørrere enn før, så er i alle fall det noe å prøve. 

Jeg pleide ikke bruke glidemiddel for jeg ble mer enn våt nok før, men nå blir jeg ikke det lenger og glidemiddel er helt essensielt for god sex. 

Anonymkode: 82b2c...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvordan går det, @førstedamen, og evt andre?

Her er problemet det samme enda, og jeg klikker snart! Jeg har skjønt det sånn at hormoner pga amming kan ha noe med saken å gjøre, men nå ammer jeg bare én gang i døgnet og føler at jeg burde ha kjent en forskjell nå. Vurderer sterkt å reise til gynekolog, men det er jo svindyrt. Huff.. mister helt motet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
12 timer siden, tweet skrev:

Hvordan går det, @førstedamen, og evt andre?

Her er problemet det samme enda, og jeg klikker snart! Jeg har skjønt det sånn at hormoner pga amming kan ha noe med saken å gjøre, men nå ammer jeg bare én gang i døgnet og føler at jeg burde ha kjent en forskjell nå. Vurderer sterkt å reise til gynekolog, men det er jo svindyrt. Huff.. mister helt motet!

Hos meg har det faktisk blitt litt bedre med tiden. Jeg fullammer enda. Er jo enda litt øm men ikke slik som for noen måneder siden. 

Håper det går seg til hos deg også etterhvert. Folk er jo forskjellige og kanskje kroppen din fortsatt holder på endel hormoner selvom du ikke ammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, førstedamen skrev:

Hos meg har det faktisk blitt litt bedre med tiden. Jeg fullammer enda. Er jo enda litt øm men ikke slik som for noen måneder siden. 

Håper det går seg til hos deg også etterhvert. Folk er jo forskjellige og kanskje kroppen din fortsatt holder på endel hormoner selvom du ikke ammer?

Godt å høre! 

Det kan hende, ja. Jeg bestilte legetime tidligere i dag, så håper hun har noe klokt å komme med eller en eventuell henvisning! Tok rett og slett frem et speil og studere nøye, og det så seriøst ut som jeg hadde «gnagsår» midt på 😧 Hva det kommer av, det lurer jeg fælt på.. Det er noe som ikke stemmer føler jeg, så dette må jeg finne ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke sopp kanskje? Forsøkt med canesten eller lignende? 

Anonymkode: e5c78...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
På 4.2.2019 den 20.28, tweet skrev:

Godt å høre! 

Det kan hende, ja. Jeg bestilte legetime tidligere i dag, så håper hun har noe klokt å komme med eller en eventuell henvisning! Tok rett og slett frem et speil og studere nøye, og det så seriøst ut som jeg hadde «gnagsår» midt på 😧 Hva det kommer av, det lurer jeg fælt på.. Det er noe som ikke stemmer føler jeg, så dette må jeg finne ut av. 

Oppdater gjerne etter legetimen din 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.2.2019 den 14.06, førstedamen skrev:

Oppdater gjerne etter legetimen din 👍

På onsdag var jeg altså hos legen! Det hun kunne se, var en del rødhet bare og mente det kunne være tørre slimhinner og hormonendringer som er problemet, men hun syntes jo det var litt rart at jeg hadde smerter i klitoris pga noe sånt. Ble henvist videre til gynekolog, så får bare smøre meg med tålmodighet! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I dag var jeg hos gynekolog, @førstedamen, og svaret var rett og slett deprimerende. Jeg fikk ikke noe svar, egentlig. Han klødde seg veldig i hodet og synes synd på meg. Han nevnte lichen (Google it), men jeg har egentlig ikke noen av de symptomene, så han trodde vel egentlig ikke at det er det. 

Han ba meg smøre med kortisonsalve og satt meg opp til ny time om 2 måneder. Da vil han ta biopsi eller hva det heter. Fikk tatt den helsikkas celleprøve da, så det er jo positivt. 

Jeg er mildt sagt ekstremt skuffet, sint, lei og motløs.. Jeg føler jeg aldri kommer til å ha bra sex eller et normalt underliv igjen 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
På 7.3.2019 den 19.26, tweet skrev:

I dag var jeg hos gynekolog, @førstedamen, og svaret var rett og slett deprimerende. Jeg fikk ikke noe svar, egentlig. Han klødde seg veldig i hodet og synes synd på meg. Han nevnte lichen (Google it), men jeg har egentlig ikke noen av de symptomene, så han trodde vel egentlig ikke at det er det. 

Han ba meg smøre med kortisonsalve og satt meg opp til ny time om 2 måneder. Da vil han ta biopsi eller hva det heter. Fikk tatt den helsikkas celleprøve da, så det er jo positivt. 

Jeg er mildt sagt ekstremt skuffet, sint, lei og motløs.. Jeg føler jeg aldri kommer til å ha bra sex eller et normalt underliv igjen 😭

Jeg lurer faktisk på om det kan være hormonelt. Jeg satt inn spiral for ca to måneder siden, og jeg har blitt kvitt vondten 😄

Hva slags prevensjon bruker du? 

Har du ikke merket noe bedring i det hele tatt? 

Håper kortinson salve hjelper så du slipper biopsi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, førstedamen skrev:

Jeg lurer faktisk på om det kan være hormonelt. Jeg satt inn spiral for ca to måneder siden, og jeg har blitt kvitt vondten 😄

Hva slags prevensjon bruker du? 

Har du ikke merket noe bedring i det hele tatt? 

Håper kortinson salve hjelper så du slipper biopsi!

Interessant 🤔 Han prøvde å pushe meg til å sette inn spiral, fordi det er så sikkert og enkelt (og sikkert fordi han tjener mer om jeg gjør det, haha..). Vurderer å gjøre det neste gang, spesielt nå når du sier det hjalp! Akkurat nå bruker jeg ingenting. 

Veldig glad for at du er kvitt plagene! Det gir meg håp 👍🏻

Ingen bedring, heller forverring, men kortisonen ser ut til å lindre det litt. I går sluttet jeg å amme for godt, så er spent på om jeg merker noe endring etterhvert. There is hope! 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...