Gå til innhold

Hva kan jeg studere med 4,6 i snitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så du gidder ikke å:

1) Flytte 

2) Ta opp karakterer 

eller engang:

3) Lete etter passende studier selv 

Tja, hva skal man si? 🤷🏻‍♀️ Dette var rimelig tiltaksløst. 

Anonymkode: c79d6...df9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Ullvott skrev:

Herregud, ta deg en bolle! Hilsen sivilingeniør med 4,7 i snitt fra videregående. (PS: dette var et rent karaktersnitt. Konkurransepoeng er jo noe annet.) 

Til TS: regn ut konkurransepoengene dine, gå inn på samordna opptak og finn poenggrensene på ulike studier der. De kan riktignok svinge noe fra år til år, men de fleste er rimelig stabile +/- et poeng eller noe, men du får en idé om hvordan det ligger an.  

https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/18/poenggrenser_vara_hoved.html

Hvordan blir man militæringeniør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du gidder ikke å:

1) Flytte 

2) Ta opp karakterer 

eller engang:

3) Lete etter passende studier selv 

Tja, hva skal man si? 🤷🏻‍♀️ Dette var rimelig tiltaksløst. 

Anonymkode: c79d6...df9

Tenkte akkurat det samme. Rimelig tafatt, og da er nok ikke det å studere det rette. 

Anonymkode: 038d8...bc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du gidder ikke å:

1) Flytte 

2) Ta opp karakterer 

eller engang:

3) Lete etter passende studier selv 

Tja, hva skal man si? 🤷🏻‍♀️ Dette var rimelig tiltaksløst. 

Anonymkode: c79d6...df9

Jeg leter fortsatt. Blir mest sannsynlig privat skole tror jeg, men prøver å finne en offentlig skole for å slippe omkostningene. Spurte bare om dere kjente til noe studier her.  

Flytte er vanskelig med tanke på jobb. Så prøver helst å finne skoler med tilknytting til SIO. Jeg tar opp en 1 emne 8 sp nå +planlegger 1 års bachelor 60 sp til høsten. Da vil jeg mest sannsynlig gi meg 2 sp. så blir ca "48 sp."

Anonymkode: d24d4...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leter fortsatt. Blir mest sannsynlig privat skole tror jeg, men prøver å finne en offentlig skole for å slippe omkostningene. Spurte bare om dere kjente til noe studier her.  

Flytte er vanskelig med tanke på jobb. Så prøver helst å finne skoler med tilknytting til SIO. Jeg tar opp en 1 emne 8 sp nå +planlegger 1 års bachelor 60 sp til høsten. Da vil jeg mest sannsynlig gi meg 2 sp. så blir ca "48 sp."

Anonymkode: d24d4...e85

Det er jo KJEMPEMANGE studier i Oslo. Det er ingen som gidder å ramse opp alt. 

Hva slags privatskole da? Og HVA er det du vil studere? Er umulig å gi råd om du ikke kan være mer konkret. 

Anonymkode: 75950...3d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret tilbyr feks utdanning innen cyberteknikk, hvilket de er de eneste til å gjøre her i landet (i alle fall i den formen), og da blir man (militær)ingeniør. 

Anonymkode: 75950...3d7

Endret av lillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det orker jeg ikke. Tar for lang tid og koster mye.

Anonymkode: d24d4...e85

Du orker ikke og vil ikke flytte. Attpåtil forventer du at vi skal finne ut hva du har av muligheter. Du begrenser deg veldig. Du har i allefall ingen grunn til å klage om du ikke får drømmejobben. Noe sier meg at du ikke gidder å jobbe for den.

Anonymkode: 87900...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kendall skrev:

Du har veldig gode karakterer, Ts. Du kan bli alt fra lærer til biolog

Nei, TS har ikke veldig gode karakterer fordi 4,6 (46) ikke er snittet, men konkurransepoeng i ordinær kvote.

Anonymkode: 75950...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvordan blir man militæringeniør?

Det er ingen ting som heter militæringeniør, men man kan ta ingeniørutdanningen sin i Forsvaret. 

Selv om det ikke er slik i dag, så er bakgrunnen for sivilingeniørtittelen nettopp den at i riktig gamle dager var det kun militæret som utdannet ingeniører. Da man begynte å utdanne folk til ingeniørkompetanse utenfor miltæret kalte man disse for sivilingeniører. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo KJEMPEMANGE studier i Oslo. Det er ingen som gidder å ramse opp alt. 

Hva slags privatskole da? Og HVA er det du vil studere? Er umulig å gi råd om du ikke kan være mer konkret. 

Anonymkode: 75950...3d7

Jeg ønsker å jobbe med prosjekt og ting innenfor logistikk. Også ledelse. Ting som har med miljø, klima kan også funke. Markedsføring. Kultur, kommunikasjon. Ønsker gjerne å studere til jobber som har en kombinasjon mellom felt og kontor. Men største drømmen min var politi og etterforskning, men arbeidsmarked ser ikke så bra ut der nå. Så jeg er åpen for de fleste studiene så lenge det ikke er mye matematikk i bilde. Jeg har også en bakgrunn som elektriker og lagerproduksjon. 

Tenke mer Høyskolen Kristiania.

Anonymkode: d24d4...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, TS har ikke veldig gode karakterer fordi 4,6 (46) ikke er snittet, men konkurransepoeng i ordinær kvote.

Anonymkode: 75950...3d7

Det telles som 46 p uansett :)

Anonymkode: d24d4...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det telles som 46 p uansett :)

Anonymkode: d24d4...e85

... men hvis 4,6 hadde vært TS sitt *snitt*,  hadde alderspoeng etc sannsynligvis gjort at hen hadde fått betydelig flere konkurransepoeng til sammen enn 46. Som er det som avgjør hva TS kommer inn på. Så ja, det er en viktig forskjell. 

Anonymkode: c79d6...df9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det telles som 46 p uansett :)

Anonymkode: d24d4...e85

Ja, du har 46 poeng, men hvorfor sa du ikke det først som sist? 46 poeng og 4,6 i snitt er jo ikke det samme (i så tilfelle ville jeg hatt over 6 i snitt, noe som selvsagt er helt meningsløst), så hva er meningen i å regne ut konkurransepoengene sine for så å dele på 10 helt uten videre og få et tall som ikke kan brukes til noe som helst?  

Men uansett: hva er logikken i at du ikke vil bruke penger på å ta opp igjen fag, men samtidig vurderer Høyskolen Krisiania? Det er jo en skole som koster en god del. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2018 den 12.16, AnonymBruker skrev:

Vaskedame

Anonymkode: f4e42...b11

Hadde du ikke høyt snitt til å komme inn på det du ville? Eller hadde du kanskje over 6,0 i snitt og alt under er ingenting? 

Anonymkode: 87ccb...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Ullvott skrev:

Ja, du har 46 poeng, men hvorfor sa du ikke det først som sist? 46 poeng og 4,6 i snitt er jo ikke det samme (i så tilfelle ville jeg hatt over 6 i snitt, noe som selvsagt er helt meningsløst), så hva er meningen i å regne ut konkurransepoengene sine for så å dele på 10 helt uten videre og få et tall som ikke kan brukes til noe som helst?  

Men uansett: hva er logikken i at du ikke vil bruke penger på å ta opp igjen fag, men samtidig vurderer Høyskolen Krisiania? Det er jo en skole som koster en god del. 

Ja altså 46 p med alderspoeng.

Hvilken  fag skal jeg ta opp? Jeg har bra karakterer i nesten alle fag. Det er bare matten som er dårlig, men jeg har tatt det opp 2 ganger, får ikke bedre karakterer. Det er bare sånn det er. Hvilken privat skole koster ikke så mye da?

Anonymkode: d24d4...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja altså 46 p med alderspoeng.

Hvilken  fag skal jeg ta opp? Jeg har bra karakterer i nesten alle fag. Det er bare matten som er dårlig, men jeg har tatt det opp 2 ganger, får ikke bedre karakterer. Det er bare sånn det er. Hvilken privat skole koster ikke så mye da?

Anonymkode: d24d4...e85

Hvilke fag du skal ta opp igjen kan ikke jeg vite. Du har jo holdt helt tett om hva det egentlige karaktersnittet ditt er, men siden du tydeligvis har noen alderspoeng, så er det sikkert en del firere som kan bli til femmere eller mer. Det kan da ikke være kun mattekarakteren som gir utslag? 

Jeg har heller ikke sagt at du skal finne en billig privatskole. Du har selv bragt Høyskolen Krisiania på bane, samtidig som du sier at det er for dyrt å ta opp fag på privatskoler. 

Men altså du har følgende valg:
1. Finne et studium du kan komme inn på. Lenke til Samordna opptak har du allerede fått, og letingen må du gjøre selv.
2. Ta opp igjen fag, så du kommer inn på noe du vil. Dette kan gjøres ved å lese selv eller å gå på privatskole. Leser du selv er det bare eksamensavgiften du må betale, men du må ha masse selvdisiplin. Går du på privatskole koster det skolepenger også., men da får du svært eksamensrettet opplæring. 
3. Vurdere om du absolutt MÅ studere i Oslo. Det finnes andre studiesteder i Norge, og det er fullt mulig å få både venner og ekstrajobb andre steder enn i Oslo også. Titusenvis av andre får det jo til.
4. Vurdere om du kan studere på et av stedene med overkommelig reiseavstand fra Oslo. Da får du ikke bodd i SiO-bolig, men de fleste studenter bor jo privat, så det er heller ingen umulighet.
5. Vurdere privat høyskole utenfor Samordna Opptak. Det gir deg et studielån som blir veldig mye høyere enn om du går på en offentlig utdanningsinstitusjon, og det skal nedbetales igjen, så du må vurdere om jobb- og lønnsmulighetene er verdt det. 

Hva som er viktig og riktig for DEG må du nesten vurdere selv. Du må veie de ulike alternativene opp mot hverandre, analysere fordeler og ulemper og prøve å trekke en konklusjon. Det er ganske mange som har forsøkt å gi deg konstruktive svar her inne, men til syvende og sist er det ditt valg og ditt ansvar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ullvott skrev:

Hvilke fag du skal ta opp igjen kan ikke jeg vite. Du har jo holdt helt tett om hva det egentlige karaktersnittet ditt er, men siden du tydeligvis har noen alderspoeng, så er det sikkert en del firere som kan bli til femmere eller mer. Det kan da ikke være kun mattekarakteren som gir utslag? 

Jeg har heller ikke sagt at du skal finne en billig privatskole. Du har selv bragt Høyskolen Krisiania på bane, samtidig som du sier at det er for dyrt å ta opp fag på privatskoler. 

Men altså du har følgende valg:
1. Finne et studium du kan komme inn på. Lenke til Samordna opptak har du allerede fått, og letingen må du gjøre selv.
2. Ta opp igjen fag, så du kommer inn på noe du vil. Dette kan gjøres ved å lese selv eller å gå på privatskole. Leser du selv er det bare eksamensavgiften du må betale, men du må ha masse selvdisiplin. Går du på privatskole koster det skolepenger også., men da får du svært eksamensrettet opplæring. 
3. Vurdere om du absolutt MÅ studere i Oslo. Det finnes andre studiesteder i Norge, og det er fullt mulig å få både venner og ekstrajobb andre steder enn i Oslo også. Titusenvis av andre får det jo til.
4. Vurdere om du kan studere på et av stedene med overkommelig reiseavstand fra Oslo. Da får du ikke bodd i SiO-bolig, men de fleste studenter bor jo privat, så det er heller ingen umulighet.
5. Vurdere privat høyskole utenfor Samordna Opptak. Det gir deg et studielån som blir veldig mye høyere enn om du går på en offentlig utdanningsinstitusjon, og det skal nedbetales igjen, så du må vurdere om jobb- og lønnsmulighetene er verdt det. 

Hva som er viktig og riktig for DEG må du nesten vurdere selv. Du må veie de ulike alternativene opp mot hverandre, analysere fordeler og ulemper og prøve å trekke en konklusjon. Det er ganske mange som har forsøkt å gi deg konstruktive svar her inne, men til syvende og sist er det ditt valg og ditt ansvar. 

 

Takk. Hjelper veldig mye :)

Anonymkode: d24d4...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...