Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge hvilket språk jeg skal lære


født i går

Anbefalte innlegg

De jeg har tenkt på er:

Nordsamisk

Russisk

Finsk

Japansk

Målet er ikke å bli flytende, bare å ha det som en liten hobby og lære meg så mye som mulig så lenge jeg gidder å holde på.

Har du noen forslag til språk?

Endret av født i går
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt noe som det er sannsynlig at jeg vil få brukt for, fordi jeg vil dra dit og prøve meg på språket. Tror det hadde blitt fransk eller spansk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den du har mest emosjonell tilhørighet til? Personlig ville jeg kanskje valgt russisk eller japansk..Det er mange flere mennesker som snakker disse språkene, men så er det gøy å kunne samisk også da:)

Jeg elsker å lære nye språk, har lært meg arabisk og farsi, samt spansk. Holder på med urdu og litt koreansk nå:)

Anonymkode: f3277...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russisk eller Japansk.

Russisk sånn at du kan briljere med å si at du har lest russisk litteratur i original. Lolita av Nabokov, eller Mesteren og Margarita  av Bulgakov er mine forslag. En annen ting, er at hele verden av russisk internett vil åpne seg for deg, og der ligger det det meste av filmer og musikk fra hele verden bare på russisk, dubbet. Helt gratis, ganske utrolig i grunn.

Japansk litt av samme grunner. Å lese og sample på Manga kan bli kul hobby i seg selv, og du skal klare å lese de.

Å lære en av disse språkene kan potensielt gjøre deg til en mer interessant person.

Å lære finsk eller saamisk er også bra, selvsagt, men tror jeg ville blitt mer imponert hvis du kunne russisk eller japansk. :) 

Anonymkode: 016d8...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russisk! Det kan du også få bruk for i våre dager.

Anonymkode: 3c5b5...1de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke emosjonell tilhørighet til noen av språkene, ikke bryr jeg meg om hvor mange i verden som snakker det heller. Å reise til landet for å kunne bruke språket er heller ikke aktuelt.

Sånn sett er det helt åpent.

Akkurat nå heller jeg mot russisk. Noen nevnte arabisk og det var et interessant forslag, men jeg leste at det er vanskelig å lære seg av flere grunner, blant annet fordi det er så mange dialekter så de omtrent ikke forstår hverandre engang.

Fransk hadde jeg på skolen og har dermed et greit grunnlag. Egentlig burde jeg jo bygge videre på det, men jeg har heller lyst til å lære meg et helt nytt. Lære alt fra starten.

Spansk synes jeg er for lite spennende til at det frister å lære seg.

Samisk hadde vært moro å kunne, men jeg har utelukket det for nå. Finsk var jeg inne på for en stund siden. Husker omtrent bare "hauska tutustua." Utelukker det også for nå.

Så det blir enten russisk eller japansk. Kanskje jeg skal trekke lodd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2018 den 22.59, født i går skrev:

De jeg har tenkt på er:

Nordsamisk

Russisk

Finsk

Japansk

Målet er ikke å bli flytende, bare å ha det som en liten hobby og lære meg så mye som mulig så lenge jeg gidder å holde på.

Har du noen forslag til språk?

Hei :) Her kan du finne ut mer om tastatur med andre skrifttegn https://support.apple.com/kb/PH16940?locale=en_US&viewlocale=no_NO

Anonymkode: 8aecd...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk på tiden etter at du har lært språket. Hvis du ikke fortsetter å bruke det, så går det i glemmeboken. Hvilket språk har den mest interessante kulturen, de beste forfatterne? Er det mulig å streame tv-kanaler på språket over internett, eller finnes det tv eller filmer lett tilgjengelig på andre måter?

Anonymkode: cba9f...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Dersom du bor i Nord, kan jo både russisk og finsk være aktuelt. 

Selv har jeg lært finsk på egenhånd. Det er et spennende og fascinerende språk som både veldig nært og veldig fjernt på en gang. Nært fordi det er vårt naboland og en del av Norden, men fjernt fordi det er et av få europeiske språk som ikke tilhører den indoeuropeiske språkfamilien. 

Selv om finsk langt i fra er noe verdensspråk har jeg fått praktisert det en del. I løpet av de siste årene, har jeg vært i Finland 1-2 ganger i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.11.2018 den 0.06, AnonymBruker skrev:

Hei :) Her kan du finne ut mer om tastatur med andre skrifttegn https://support.apple.com/kb/PH16940?locale=en_US&viewlocale=no_NO

Anonymkode: 8aecd...6fa

Takk. :)

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på tiden etter at du har lært språket. Hvis du ikke fortsetter å bruke det, så går det i glemmeboken. Hvilket språk har den mest interessante kulturen, de beste forfatterne? Er det mulig å streame tv-kanaler på språket over internett, eller finnes det tv eller filmer lett tilgjengelig på andre måter?

Anonymkode: cba9f...89c

Dette er noe å tenke på, takk!

56 minutter siden, Perelandra skrev:

Hvor i landet bor du? Dersom du bor i Nord, kan jo både russisk og finsk være aktuelt. 

Selv har jeg lært finsk på egenhånd. Det er et spennende og fascinerende språk som både veldig nært og veldig fjernt på en gang. Nært fordi det er vårt naboland og en del av Norden, men fjernt fordi det er et av få europeiske språk som ikke tilhører den indoeuropeiske språkfamilien. 

Selv om finsk langt i fra er noe verdensspråk har jeg fått praktisert det en del. I løpet av de siste årene, har jeg vært i Finland 1-2 ganger i året. 

Jeg bor på sør-østlandet.

Hvordan lærte du finsk på egenhånd? Brukte du bøker, apper, youtube? Kjente du noen som snakket språket? Som nevnt var jeg interessert i å lære meg finsk for en tid tilbake, og nå ble jeg fristet igjen. Men egentlig hadde jeg bestemt meg for russisk. Hm. Tror jeg må tenke litt til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, født i går skrev:

Takk. :)

 

Dette er noe å tenke på, takk!

Jeg bor på sør-østlandet.

Hvordan lærte du finsk på egenhånd? Brukte du bøker, apper, youtube? Kjente du noen som snakket språket? Som nevnt var jeg interessert i å lære meg finsk for en tid tilbake, og nå ble jeg fristet igjen. Men egentlig hadde jeg bestemt meg for russisk. Hm. Tror jeg må tenke litt til.

Jeg har lært via bøker, blader, nettsteder, podcaster og kanskje aller mest ved å høre radio. Har ikke gått på kurs. 

Jeg kjenner få folk som kan språket dessverre. Min pappa kunne litt, men han er død nå, og var i likhet med meg selvlært og hadde det ikke som morsmål. 

Har tenkt lenge på å oppsøke et finskspråklig miljø for å få praktisert finsken min, men synes det er skummelt. 

Når jeg er i Finland, merker jeg at jeg har lite muntlig trening, men på tross av det, går det ganske greit å snakke språket. Særlig har jeg fått skryt for at jeg har god uttale. Jeg opplever også at finnene synes det er stas at jeg har lært meg språket deres. Vanligvis må de jo snakke engelsk eller svensk i møte med normenn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2018 den 10.39, Perelandra skrev:

Jeg har lært via bøker, blader, nettsteder, podcaster og kanskje aller mest ved å høre radio. Har ikke gått på kurs. 

Jeg kjenner få folk som kan språket dessverre. Min pappa kunne litt, men han er død nå, og var i likhet med meg selvlært og hadde det ikke som morsmål. 

Har tenkt lenge på å oppsøke et finskspråklig miljø for å få praktisert finsken min, men synes det er skummelt. 

Når jeg er i Finland, merker jeg at jeg har lite muntlig trening, men på tross av det, går det ganske greit å snakke språket. Særlig har jeg fått skryt for at jeg har god uttale. Jeg opplever også at finnene synes det er stas at jeg har lært meg språket deres. Vanligvis må de jo snakke engelsk eller svensk i møte med normenn. 

Jeg er imponert over at du har lært deg finsk på egenhånd. :)

Selv endte jeg  russisk og har brukt Duolingo-appen litt nå for å komme i gang.

Håper du får oppsøkt et finskspråklig miljø for å praktisere finsken, det er jo det beste, men jeg skjønner at det er skummelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvis jeg måtte velge mellom disse, så ville det nok blitt russisk ja. :tommelopp:

Anonymkode: 3874a...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...