Gå til innhold

Ensom datter på 13 år


ltcg

Anbefalte innlegg

Har samme utfordring, men bor i nord. Vet heller ikke hva jeg skal gjøre så følger tråden... 

Anonymkode: 95e1a...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, absinthia skrev:

Har dere sjekket ut dette? Jeg bor jo ikke i området, så jeg aner jo ikke hvordan det er der. https://www.sa.no/ungdommens-kulturhus/spill/kultur/styrker-fritidstilbudet-for-ungdom-danner-e-sportssenter/s/5-46-457696

Synd dere ikke bor lengre nord; ei venninne av sønnen min, er på samme alder, liker gaming og er også litt utenfor i jentegjengen. 

Ja det er veldig synd🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme utfordring, men bor i nord. Vet heller ikke hva jeg skal gjøre så følger tråden... 

Anonymkode: 95e1a...e6d

Det er så utrolig vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ltcg skrev:

Det er så utrolig vondt

Sendte PM. Håper det er i orden. 

Anonymkode: 95e1a...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sendte PM. Håper det er i orden. 

Anonymkode: 95e1a...e6d

Det er i orden,sendte deg svar nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang BUP. Har PPT i kommunen vært inne i bildet? Og har du søkt via fastlegen? Jeg fikk 2 avslag fra BUP. De ønsket PPT vurdering først.

Jeg+fastlegen skrev utfyllende brev i 3.søknad, i tillegg til at helsesøster og lærer skrev rapport. Da kom vi endelig inn i BUP. 

Er ikke bra i den alderen å gå alene. Men vi skal huske at barn er forskjellige. Sønnen til venninnen min har alltid vært mye alene, og trives med det. Han er litt sær i intereressene. Han har brukt mange år på å få mammaen sin til å skjønne at han har det bra, og at han trives godt alene. Men du vet best, hva din datter liker, og de fleste i den alderen vil være med venner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yngste her er et par år eldre og har slitt med det samme. 

Hun hadde mange venner de første årene på barneskolen, men det endret seg siste året på barneskolen og fortsatte inn i ungdomskolen. Jentene i klassen endret seg, ble interessert i sminke, gutter og mote, og jenta vår ble ikke interessert i det. Hun hadde dog noen veldig gode guttevenner, men pga det ble mye terging fra andre om «kjærester» så ble det til at hun var mindre og mindre med guttene. 

Det har vært noen tøffe år, men nå har det heldigvis endret seg. Hun har via sosiale media og felles bekjente fått ei bestevenninne i nabobyen. Så vi har tilrettelagt for at de får møttes mest mulig i helger og ferier. De tar bussen til hverandre i helger, og vi har også invitert med venninna på ferier og weekendturer. 

Likedan så ble hun også godt kjent med, og tatt inn i varmen av en guttegjeng i konfirmasjonstiden. På konfirmsjonskurset så var det ungdommer fra mange forskjellige skoler, var mye lettere å bli kjent med de fra andre skolene. Nå er de en liten firerbande som henger mye sammen på fritiden. 

Jeg tror det er viktig å prøve å finne andre arenaer for å få seg venner enn på skolen hvis problemet er at hun er litt utenfor der. Ofte danner jentene klikker og det er vanskelig å få innpass. Sosiale medier kan være et godt virkemiddel for å finne venner med samme interesser. 

Jenta vår har f.eks meldt seg på et lederkurs i kirken, der har hun blitt kjent med andre og hun kommer til å å være med som konfirmasjonsleder på neste års konfirmasjonsleir. Kirken her har også en ungdomsklubb som har blitt populær, både blant kristne og ikke-kristne ungdommer. Dette relativt nytt for henne, men ser allerede nå at nye bekjentskaper er i emning og gir henne et mere sosialt liv. 

Sender deg og jenta di mange gode tanker, og håper det blir bedre for henne❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun kontakt med andre via spillingen? I så fall er lan veldig kjekt om hun har lyst. Jeg har selv ei jente som spilte mye og fremdeles spiller i en alder av 20. Hun har fått mange venner via spilling og møter også disse utenom spillingen. Et alternativ er at hun har lan hjemme. Jovisst er det snålt for oss voksne at de spiller hele natten, men dette er det gamere liker. 

Anonymkode: b0fe1...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tilbud om psykolog gjennom oppvekstteamet i kommunen deres? Vi fikk avslag fra BUP, men fikk god hjelp av de. Nå er min datter en del år eldre enn din, men her hjalp det og bytte til privatskole. Der er det små klasser, de blir lettere kjent. Og nå går datteren min på videregående, og har flere venner. Men hun hater fortsatt drama, så det er flere hun holder seg langt unna.

Anonymkode: b0918...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde kanskje prate med noen først, f.eks helsesøster. For hun stenger jo ut veldig mange muligheter når hun ikke ønsker å prøve noe annet enn ridning. Fritidsaktiviteter er en unik mulighet til å få seg nye venner, og hvis det er en annen person enn du som ønsker å få henne ut av huset, er det kanskje lettere å utfordre henne. Det virker som at problemene hennes gjør det litt vanskelig. 

Anonymkode: e3661...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man er 13 så er det vel lite kult om mamma finner venner til en.

Synes det er leit hvis hun ikke har venner. Har hun noen å være sammen med på skolen? Hva med fritidsaktiviteter? 

Anonymkode: 81053...6bc

Nå tenker nok moren her på å bli kjent med noen i samme situasjon da! Syns det var smart å tenke den tanken.

Anonymkode: 957bb...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tatja skrev:

Ang BUP. Har PPT i kommunen vært inne i bildet? Og har du søkt via fastlegen? Jeg fikk 2 avslag fra BUP. De ønsket PPT vurdering først.

Jeg+fastlegen skrev utfyllende brev i 3.søknad, i tillegg til at helsesøster og lærer skrev rapport. Da kom vi endelig inn i BUP. 

Er ikke bra i den alderen å gå alene. Men vi skal huske at barn er forskjellige. Sønnen til venninnen min har alltid vært mye alene, og trives med det. Han er litt sær i intereressene. Han har brukt mange år på å få mammaen sin til å skjønne at han har det bra, og at han trives godt alene. Men du vet best, hva din datter liker, og de fleste i den alderen vil være med venner. 

Det har vært både lærer,lege og bv som har skrevet til bup,jeg skal på møte på ppt om et par uker.

Det er en sorg for ho å ikke ha venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang spilling så har ho fått venner der men det har endt med at ho har blitt ignorert av di,ho har ei venninne igjennom et spill som er mye eldre og bor i et annet land.

Det har seg sånn at ho ikke går på skolen,det er noe vi jobber med. Men ho nekter og snakke med andre voksne. Det er ei lærer og en fra ungdomsteamet som kommer en gang i uka,ho åpner seg litt for hver uke men det tar veldig lang tid siden di kommer såpass sjeldent. Jeg skal snakke med lege igjen for å høre om det er noe han kan hjelpe med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...